לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

11-18.10.2019

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: יבגני צ'רפ

  • דיפלומטיה

    אתיופיה: פרס נובל לשלום לראש ממשלת אתיופיה אבי אחמד

    פרס נובל לשלום לשנת 2019 hוענק לראש ממשלת אתיופיה אבי אחמד, שחתם על הסכם שלום עם אריתראה, יריבתה המרה של ארצו. בכך סיים אחמד מתיחות צבאית בת 20 שנה, בעקבות מלחמת הגבול של המדינות בין השנים 1998-2000.

     

    אחמד נבחר לזוכה ה 100 בפרס היוקרתי, אותו יקבל באוסלו, בדצמבר, "על מאמציו להשיג שלום ושיתוף פעולה בינלאומי, ובמיוחד על יוזמתו לפתור את סכסוך הגבול עם אריתראה השכנה"   https://www.nobelprize.org/prizes/peace/2019/summary/

     

    בעקבות ההכרזה אמר אחמד כי הוא עניו ונרגש. "תודה רבה. זהו פרס שניתן לאפריקה, שניתן לאתיופיה ואני יכול לדמיין איך שאר מנהיגי אפריקה ייקחו את זה לחיוב לעבוד על תהליך בניית השלום ביבשתנו," הוסיף בשיחת טלפון עם נציג ועדת הנובל הנורווגית.

     

    לאחר כניסתו לתפקיד ראש הממשלה באפריל 2018, הציג אבי אחמד רפורמות ליברליזציה מאסיביות באתיופיה. הוא שחרר אלפי פעילי אופוזיציה מהכלא ואפשר לדיסידנטים גולים לחזור לביתם. תחתיו מונו גם מספר נשים לתפקידים בולטים. ההישג המשמעותי ביותר שלו היה, כפי שנזכר, סיום סכסוך הגבול המר עם אריתריאה.

     

    מאז חתימת ההסכם, אחמד מעורב גם בתהליכי שלום במדינות אחרות באפריקה. בכלל זה סיוע בתיווך בין מנהיגים צבאיים בסודן לבין האופוזיציה האזרחית, לאחר חודשים של הפגנות.

     

    אולם, הרפורמות שלו חשפו גם מערכת של מתחים אתניים במדינה, שבעקבותיהם פרצה אלימה שאילצה כ -2.5 מיליון איש להיפלט מבתיהם.

     

    לאחר ההודעה על זכייתו, אחמד קיבל ברכות ממנהיגים רבים ברחבי העולם, בכלל זה גם נשיא סומליה, מוחמד פארמג'ו, נשיא ליבריה, ג'ורג' ווהה, ונשיאת גאנה, ננו אקופה אדו.

     

     

    אחמד נולד באתיופיה בשנת 1976 לאב מוסלמי ואם נוצרית. הוא בעל מספרים תארים אקדמיים, כולל תואר דוקטור בנושאי שלום וביטחון ותואר שני במנהיגות. בנערותו הצטרף למאבק המזוין נגד משטר הדרג- ששלט באתיופיה בין 1974 ל -1987. בהמשך שירת כ"שומר שלום/סדר" של האו"ם ברואנדה. הוא הצטרף לפוליטיקה בשנת 2010, והיה חבר בהסתדרות הדמוקרטית העממית של האורומו, לפני שנבחר כחבר פרלמנט.

     

    (כתבה: BBC ציור: Niklas Elmehed © Nobel Media)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    קניה: אליהוד קיפצ'וגה הוא האדם הראשון שמשלים ריצת מרתון בפחות משעתיים

    אליהוד קיפצ'וגה, נכנס לדפי ההיסטוריה והפך לאדם הראשון שרץ מרתון תוך פחות משעתיים. בעקבות ההשג הוא גם עלה לשלב האחרון של תחרות סופרטאי השנה של איגוד האתלטים הבינלאומי (IAAF).

     

    קיפצ'וגה, בן ה 34, עצר את השעון בווינה על 1:59:40 ביום שבת.

     

    עם זאת, קיפצ'וגה לא ייכנס לספרי השיאים העולמיים בזכות הישגו, מכיוון שהמרתון לא הוכר רשמית על ידי ה IAAF.

     

    (כתבה: CGTN Africa צילום: Getty Images)

     

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    תוניסיה: קייס סעיד נבחר לנשיא הבא של תוניסיה

    קייס סעיד, 61, פרופסור למשפטים בדימוס, נבחר ביום ראשון לנשיא הבא של תוניסיה, ברוב גדול של מעל 70%.

     

    מולו התמודד אייל התקשורת נביל קארואי, 56, ששוחרר לאחרונה מהכלא לאחר שנעצר באשמת הלבנת הון והונאת מס, וניהל את מסע הבחירות מבין כותלי הכלא.

     

    קארואי טען שהוא חף מפשע, ושמעצרו נועד לפסול אותו מהתמודדות בבחירות. עם זאת, לאחר פרסום התוצאות, קארואי הודה בהפסד ובירך את יריבו.

     

    זמן קצר לאחר פרסום סקרי הניצחון שלו, הופיע הנשיא הנבחר בפני תומכיו בתוניס, והודה ל"צעירים שהפכו דף חדש בתולדות תוניסיה", לדבריו. "ננסה לבנות תוניסיה חדשה. צעירים הובילו את הקמפיין הזה, ואני אחראי עליהם", אמר.

     

    סעיד זכה לתמיכה רבה מצד הצעירים והצעירות, בין השאר בזכות התדמית "הנקייה" שלו, כאדם שאינו ניתן להשחתה.

     

    "סעיד נקי ומייצג אותנו. אנו יודעים היטב שאין לו שרביט קסמים", צוטט סטודנט, מתומכיו של סעיד.

     

    מועדת הבחירות נמסר כי אחוזי ההצבעה עמדו על  55%.

     

    סעיד, המכונה "הרובוט", בזכות התנהלותו הנוקשה, ניהל קמפיין שמרני, כמעט ללא פרסום, על מסר של יושרה והתנגדות לשחיתות, שכוון כלפי הצעירים בתוניסיה.

     

    סעיד היה חבר בוועדת המומחים שסייעה לפרלמנט לנסח חוקה חדשה לאחר פרוץ "האביב הערבי", שאומצה בשנת 2014, והופיע, מדי פעם, כפרשן פוליטי בטלוויזיה.

     

    כחלק מקפיין הבחירות, הבטיח רפורמות בשיטת הבחירות ברמה המקומית, האזורית והארצית.

     

    כשבוע לפני הבחירות הודיע ​​כי לא יתמודד בעת שיריבו בכלא, ושאשתו, איכרף צ'ביל, לא תחזיק בתואר הגברת הראשונה, אם הוא יבחר לנשיא.

     

    מבקריו תקפו את השקפותיו השמרניות של סעיד בנושאים החברתיים. בראיון לעיתון מקומי, הוא האשים מעצמות זרות בעידוד ההומוסקסואליות במדינה. כמו כן, הוא תומך בהשבת עונש המוות, שמושעה במדינה מאז 1994, ומתנגד לירושה שווה לגברים ונשים.

     

    הבחירות נערכו לאחר מותו, בחודש יולי, של הנשיא הנבחר הראשון בתוניסיה באופן דמוקרטי, בז'י קאיד אסבסי.

     

    אסבסי נכנס לתפקיד בשנת 2014, שלוש שנים לאחר ההתקוממות העממית שהובילה להפלת השליט המכהן זין אל-אבידין בן עלי, והציתה את האביב הערבי.

     

    עם זאת, למרות שהאביב הערבי העניק לתוניסיה דמוקרטיה לפני שמונה שנים, הוא טרם סיפק את ההשגים הכלכליים שמחולליו קיוו להם.

     

    https://www.theguardian.com/world/2019/oct/14/tunisia-election-exit-polls-point-to-landslide-win-for-robocop-kais-saied

    (כתבה: BBC צילום: Zoubeir Souissi/Reuters)

    לקרוא עוד >>
play

Music video by Sha Sha performing Abondaba. (C) 2019 Sony Music Entertainment Africa (Pty) Ltd/Blaqboy Music Corporation (Pty) Ltd

ShaShaVEVO