לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

השבוע באפריקה: 16-23/10/2020

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון. יחד נשנה את הנרטיב

כמה מילים ממני אליכם 

שלום רב לכל קהל הקוראים, דבר ראשון - כיף גדול שאתן.ם איתנו במסע הזה 

שמי תום לוי, סטודנט לפסיכולוגיה ופוליטיקה ממשל, מתחיל את שנתי השלישית בבן גוריון. מדי שבוע אנסה לשנות במעט את הצורה בה אתם תופסים את יבשת אפריקה, ולקרב את הלב קצת יותר. אעשה כמיטב יכולתי להציג תמונה אמיתית, של מקום אמיתי - בו יש גם את הטוב, וגם את הרע. בסופו של כל גיליון אצרף מוסיקה מעניינת שהתגלתה בחיפושים אחרי הצלילים של אפריקה. מקווה שהידיעות ירגשו, יחדשו ואפילו אולי ידליקו ניצוץ.

לוגו אפריקה

 עורך וכותב: תום לוי

  • זכויות אדם

    ניגריה: הסלמה משמעותית נגד מאבקם של האזרחים

    הקרב על זכויותם של אזרחי ניגריה נמשך.

    בשבוע שעבר פרסמנו כי מתקיים בניגריה קרב עיקש של אזרחים רבים המוחים במטרה לפרק את היחידה הידועה לשמצה SARS (יחידה מיוחדת נגד גנבות) אשר מיוחסים לה הפרות זכויות אדם רבות, שיטות שיטור ברוטליות ואף הריגת אזרחים.

     

    כעת, דיווחים רבים חושפים בפנינו תמונה קשה. בהפגנות השבוע הצבא ירה אש חיה אל המפגינים – וכעת מדווח על כ-50 פצועים ו-20 הרוגים. בעקבות הכחשת הדיווחים על ידי הרשויות הניגריות, סוכנות אמנסטי הבינלאומית אמרה כי יש ״ראיות אמינות ומטרידות ביותר״ לאירוע.

     

    יחד עם זאת, ישנה תחושה של התעוררות בקרב צעירי המדינה. לאחר כמה הצלחות משמעותיות מול הממשל – דוגמת ההכרזה בשבוע שעבר על ביטול היחידה המדוברת, דור שלם מרגיש שהם יכולים להביא לשינוי.

     

    ההסלמה באלימות כלפי המפגינים מגיעה לאחר קמפיין מדיה חברתית מוצלח מאוד שסיסמאתו –  EndSarsNow# אשר הוציא את צעירי ניגריה לרחובות במטרה להאבק על מדינתם וזכויותיהם.

    בהסתכלות גלובלית – השפעת מחאת השחורים בארצות הברית: מעניין לציין כי מחאת צעירי ניגריה ובחירתם לקיים קמפיין דיגיטלי שואב השראה רבה מתנועת Black lives matter, מה שמציג עד כמה הדור הצעיר מקושר ומושפע ממהלכים ברמה הבינלאומית.

     

    (כתבה: the times of Africa CORRESPONDENT צילום: Sky news)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    סודאן: שחר של יום חדש

    העם הסודאני חוגג את מה שבהחלט יכול להוות נקודת מפנה עצומה בתולדות עמם.

    לאחר כ-27 שנים בהם היו חלק מרשימת המדינות המוגדרות כתומכות בטרור, מה שמנע ממנה גישה לסיוע, השקעות והקלות בחובות ואף עזרה צבאית – ארצות הברית גיבשה הצעה בה תוסר המדינה האפריקאית מהרשימה המדוברת.

     

    יחד עם זאת, שום דבר לא מגיע ללא תמורה. בשבוע האחרון הכריז הנשיא טראמפ על תנאיו להסרתם: ראשית, דורש הנשיא כ-335 מיליון דולרים, כפיצוי לקורבנות ומשפחותיהם שהיו במתקפה על שגרירות ארצות הברית בקניה בשנת 1998, ועל הפצצת המשחטה האמריקנית בתימן בשנת 2000, שנית, על סודאן לנרמל את יחסיה עם ישראל, ובכך להפוך למדינה הערבית החמישית שעושה זאת.

    מהלך זה יאפשר לסודאן להחיות את כלכלתה עקב הסרת הגבלות רבות, ואף לדחוף את המדינה לעבר כינון משטר דמוקרטי.

    ״מרגיש שאנחנו שוב אזרחי העולם״ אמר צעיר סודאני לאחר קבלת החדשות.

     

    נשיא סודאן הכריז כי במידה ופרלמנט המדינה יאשר את נירמול היחסים, לא יעמוד בדרך לסגירת העסקה.

     

    (כתבה: Abdi Latif Dahir/NYT צילום: Ashraf Shazly/Agence France-Presse — Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    אתיופיה: חצי הכוס המלאה של הקורונה: העולם מתעורר לריח קפה אתיופי

    בעוד שרוב החקלאות באתיופיה סובלת מקשיים רבים בתקופת משבר הקורונה, חקלאות הקפה במדינה חווה זינוק משמעותי ועניין רב מצד העולם. תשומת לב זו מגיעה בזכות ולא בחסד – שכן פולי הקפה האתיופיים נחשבים כמשובחים במיוחד, ומעפילים על זנים רבים בעלי שם עולמי.

     

    רובנו לא יודעים זאת, אך אתיופיה שופעת בגידולי קפה. נוסף על כך, המשקה המעורר מהווה חלק משמעותי בתרבות האתיופית, עם טקס הבונה שמתקיים בכל משק בית, יחד עם קלייה וטחינה של פולי הקפה הטריים במקום. לטקס משמעות חברתית ורוחנית בחברה האתיופית –  בפן החברתי בונה מוגש לכל אורח כחלק מהכנסת אורחים. שותים אותו במפגשים משפחתיים, אירועים וחגים. ובפן הרוחני, הבונה מהווה טקס להרחקת רוחות רעות ולריפוי לאנשים חולים.

     

    (כתבה: CORRESPONDENT/DW צילום: DW Chan)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אפריקה: מחקר גלובלי מצא - זיהום אוויר משפיע קשות על התמותה באפריקה

    שיחות רבות בנושא משבר האקלים משאירות אותנו קצת מבולבלים, ועם הרבה מידע חסר על השפעות המשבר בפועל.

     

    מחקר גלובלי אשר עסק בהשפעות זיהום האוויר על תמותת תינוקות מצא כי בשנת 2019 בלבד, מתו יותר מ- 460,000 תינוקות ברחבי העולם כתוצאה מזיהום אוויר. בעוד שהמוקדים הגדולים ביותר נמצאים בהודו (160,000) וביבשת אפריקה מדרום לסהרה (236,000). אלו הם מספרים אדירים.

     

    המחקר מסתמך על ראיות הולכות וגדלות המקשרות בין אימהות אשר חשופות בזמן הריונן לזיהום אוויר, יחד עם הסכנה שתינוקותיהם יוולדו בתת משקל, או טרום זמנם – מה שמוביל במקרים רבים למוות הילוד.

    בהסתכלות עולמית, המחקר מצא שזיהום אוויר הרג כ-6.7 מיליון בני אדם בשנת 2019, נתון המדרג את התופעה במקום הרביעי של סיבות המוות הנפוצות ביותר, אחרי לחץ דם גבוהה, שימוש בטבק, ותזונה לקויה.

     

    יתרה מכך מוסיפים החוקרים, מגפת הקורונה השפיעה רבות על זיהום האוויר ברחבי הגלובוס, והובילה לכך שבמקומות רבים בהם הושבתה העבודה לפרק זמן משמעותי ניתן לראות שינוי מיידי – השמיים חדלו מלהיות אפורים והפכו כחולים שנית. תזכורת לאיפה היינו, ולאן אנחנו יכולים לשאוף.

     

    (כתבה: NEWS AGENCIES/ Aljazeera צילום: Andrew Kelly/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניגריה: כלואים ומוכים - הסיבה שניגרים רבים פונים למוסדות הדת במקרים של מחלות נפש

    מנסים לשבור את השלשלאות – פסיכיאטרים בניגריה פועלים על מנת להעלות מודעות לנושא בריאות הנפש, ולשנות את דרכי הטיפול המוצעות על ידי מוסדות הדת כגון הלקאה, קשירה ואף עינויים.

     

    ככלל, חוסר הבנה של מחלות בתחום בריאות הנפש מוביל לפנייה אל מוקדי דת במדינה, הרבה לפני פנייה אל בתי החולים או המרפאות. מוקדים אלה מצידם, משתמשים לעיתים בשיטות ברוטליות כלפי המטופלים, מה שיוצר אצלם קשיים נפשיים נוספים לדברי הפסיכיאטר גודווין.

     

    בחלקים רבים במדינה, מחלות נפשיות מיוחסות לגורמים כמו כישוף, או תוצאה של חטאים כנגד אלוהים. כתוצאה מכך, אוכלוסיות רבות רואות במוקדי הדת כפיתרון הראשוני למצוקתם.

     

    נערה בת 22 שסבלה ממשבר נפשי לאחר מות אימה סיפרה על חוויתה בכנסיה בה הוחזקה:

    ״קשרו אותי בשלשלאות למשך שלושה ימים רצוף על מנת שאוכל לצום. במשך שלושה ימים לא היה לי מים ולא אוכל. זו לא הייתה בחירה שלי, אך הכומר אמר שזה טוב בשבילי.״

    יש לציין כי במדינה יש מחסור של פסיכיאטרים, במיוחד באיזורים הכפריים, מה שמשמר את התפיסה הנוכחית, ומקשה על שבירת הסטיגמות בנושא.

     

    (כתבה: Aisha Salaudeen/CNN צילום: Bukola Adebayo/CNN)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    קונגו: מקדיש את חייו למען מיגור אונס - הקדוש מקונגו

    ד״ר דניס מוקווגה (Dr. Denis Mukwege) הקדיש את חייו במשך עשרים השנה האחרונות למיגור תופעת האונס, ומתן עזרה ותמיכה לקורבנות של אלימות מינית ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

     

    בראיון עימו, דיבר מוקווגה על השפעות משבר הקורונה על תחום האלימות המינית. אחד הגורמים שציין כמשמעותיים הוא עצמאות כלכלית. לדבריו ״כשנשים אינן עצמאיות כלכלית ותומכות בעצמן, כשהן עניות, הן גם יותר פגיעות לאלימות מינית״. נוסף על כך, אמר כי בתקופת המשבר הוא רואה עליה משמעותית במקרי אונס של ילדים, מה שלטעמו נובע מכך שכרגע ילדים לא נמצאים בבית הספר ולפיכך מועדים יותר לסכנות.

     

    כחלק מעשייתו, פועל הרופא על מנת לייצר גוף בינלאומי שמטרתו לעצור את השימוש באונס ככלי מלחמה. לדבריו: ״אנו רואים מקרים בהם יש מאות נשים שנאנסות בלילה אחד, זהו אונס מאורגן. ראינו תינוקות, ילדים, זקנים ואפילו גברים שנאנסו.״ מתוך מציאות קשה זו, פנה מוקווגה לגורמים בינלאומיים והקים קרן יחד עם האיחוד האירופי, לתמיכה  בנפגעים ונפגעות, ואף במטרה להביא צדק ולכלוא את ראשי הארגונים אשר מבצעים פעולות מתועבות שכאלה.

     

    ד״ר מוקווגה הוא זוכה פרס נובל לשלום לשנת 2018, אקטיביסט מלא עשייה ואמונה.

     

    (כתבה: Isabel Marques da Silva/Euronews צילום: Euronews)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אוגנדה: מצילים את השימפנזים - אוגנדה שותלת כ-3 מיליון עצים

    במשך השנים הקרובות, שלוש מיליון עצים ישתלו באוגנדה, מהלך שייצור עבודה ויועיל לאנשים, לכדור הארץ, ולקרובינו שלנו בממלכת הטבע – השימפנזים.

     

    המטרה – לשחזר את הקהילות הפראיות שהיו לפני כריתת היערות המאסיבית במדינה.

    מדיניות זו מגיעה לאחר השפעה משמעותית של ה-NGO הבינלאומי One Tree, אשר הובילה פרויקטי שתילה במדינה, מהלך שהוביל לאימוץ המדיניות על ידי הממשלה ותקצובה.

     

    בהסתכלות עולמית, אנו רואים כי מדינות רבות החליטו לאמץ מדיניות מסוג זו, ולנקוט בצעדים פרו-אקטיביים על מנת לשמר את הריאות הירוקות של מדינתם, דוגמת סין.

    בין אם ממניעים תיירותיים, שימור בעלי חיים, מניעת תהליכי מדבור ואף תכסיסי בחירות, אין ספק ש״אופנות״ מסוג אלה בפוליטיקה הן בדיוק מסוג הדברים שעלולים להוביל לנורמליזציה חדשה בתחום, ואולי אפילו לשנות תפיסה קיימת.

     

    (כתבה: JAMIE ROBINSON/ goodnewsnetwork צילום: Julie Ricard)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    היסטוריה: המסע לעבר המולדת

    בשנת 1913, צ׳יף אלפרד סאם (Chief Alfred Sam) מגאנה היה הראשון ששלח ספינה לעבר ארצות הברית במטרה להעלות שחורים חזרה לאפריקה.

     

    לאחר שנולד וגדל בגאנה, אלפרד נסע לארצות הברית למטרות מסחר, על מנת לשכנע אפריקאים אמריקאים להשקיע בחברתו אשר סחרה בפולי קקאו וקפה. אולם, מטרתו הנוספת הייתה להביא אותם לדחיית הקולוניאליסטים, וללכת לעבר חיים של חופש במכורתם – אפריקה

     

    יחד עם תנועת Back-to-Africa (בחזרה לאפריקה), שמטרתה הייתה להחזיר את האוכלוסיה האפריקאית אמריקאית ליבשת, הצליח אלפרד בשנת 1914 להוציא כ-500 אפריקאים אמריקאים לשייט הנועז חזרה.

    לאחר מסע מפרך שארך חודשים, הגיעו הנוסעים אל יעדם בדרום גאנה. אולם, הטמעותם של המהגרים לא צלחה ורובם היגרו חזרה לארצות הברית או למדינות שכנות.

     

    (כתבה: FARIDA DAWKINS/ face2faceafrica איור: Illustrated American Magazine)

     

    לקרוא עוד >>
play

Teddy Afro - Ethiopia

השבוע החלטתי להביא לבמה את אחד הזמרים הלאומיים האהובים ביותר של אתיופיה, בהקבלה ישראלית - שלמה ארצי

official Teddy Afro YouTube channel: https://www.youtube.com/c/TeddyAfroOfficial/about