לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

:השבוע באפריקה

23-30/10/2020

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

כותב ועורך: תום לוי

  • בריאות

    זימבבואה: חשבתם שהקורונה קטלנית? בואו נדבר על שלשולים

    אם תתנו לי, ארצה לקחת אותכם, ולו רק לרגע, אל עולם בו המצרך הנדיר ביותר הוא לא יהלומים, או זהב – אלא מים. המוצר הכי בסיסי לנו, הכי מובן מאליו. נסו לדמיין שכל חייכם, כל שגרת יומכם, מכוונת לעבר המאבק להשגת מים: למשפחתכם, ילדיכם, הוריכם הזקנים. עכשיו, נוסף לכך, נסו לדמיין שהמים שאתם כן מצליחים למצוא, בקושי רב, מביאים איתם סיכוי גדול שתחלו. שילדיכם יחלו, ואף ימותו. כמו משחק אכזרי של רולטה רוסית. נסו לדמיין.

     

    חשבתם שהקורונה קטלנית? מדי שנה מתים כ-1.5 מיליון בני אדם משלשולים אשר מקורם במים מזוהמים, ברובם ילדים. נשמע אבסורדי נכון? אנשים, ילדים, מתים משלשולים. במליונים.

    בזימבבואה שורר מחסור עצום במי שתיה. תוצר של בצורות קשות שייבשו את מצבורי המים בערים הגדולות. מציאות בלתי נתפסת עבור רבים מאיתנו, יש יאמרו דיסטופית.

     

    המחסור החמור הזה יצר מציאות בה התושבים נאלצים לשתות מים מזוהמים, מה שמוביל למקרים רבים של זיהומי קיבה, ומוות. מחודש יוני, בעיר סיזינדה בזימבבואה בלבד, תועדו כ-2600 מקרים של שלשולים וזיהומי קיבה, ברוב המקרים המטופלים היו כאמור – ילדים.

     

    נסיעה קצרה לאורך רחובות העיר מגלה למבקר את נואשות המצב: ילדים ונשים נושאים דלאים בחיפוש מתמיד אחר מים. בצד מסילות הרכבת מאות אנשים נאבקים על מנת לאסוף מים עכורים הניגרים מצינור מים שבור. לאנשים אין בחירה אלא לשתות את המים שהגיעו ממקור לא מוגן, למרות הסיכונים. כל החיים סובבים סביב המים. נסו לדמיין.

     

    אומפלה מאסוקה בת 34 מספרת על חייה:

    “We are drinking sewage water and we are all going to get sick. The city council should respect us. What is surprising is that we have been paying bills every month without a drop of water. How is that fair when my children have to drink this dirty water?”

    אלו שיש להם את הכסף, חופרים ומתקינים משאבות מים פרטיות, אך לרוב התושבים זה לא המקרה, רבים מהם נאלצים לעמוד בתורים לבארות הציבוריות, ובפעמים רבות לחזור ללא דבר.

    המחסור במים מצטרף לכלכלתה המתקשה של המדינה, מה שיצר אינפלציה של יותר מ-800% ומחסור במוצרי בסיס.

     

    (כתבה: Nyasha Chingono/ theguardian צילום: Aaron Ufumeli/EPA)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    ניגריה: הצעירים מצאו את קולם - צועקים למען עתיד טוב יותר

    בשבועיים האחרונים אנחנו מביאים לכם את האירועים שקורים בניגריה מזווית חדשותית, עכשווית. מתמקדים בכאן ועכשיו.

     

    בכתבה הבאה, נעסוק ברקע שהוביל ליציאתם של הצעירים הניגרים לרחובות, ומהן הסיבות שהובילו לתסכולם הכבד, מעבר לברוטליות המשטרתית.

     

    בשבועות האחרונים צעירי ניגריה נהרו אל הרחובות, חסמו נתיבי תנועה מרכזיים, הפגינו ברחובות, ושרו עד שגרונם ניחר. הם צעדו בעשרות אלפים, שרים ״Enough is Enough" נגד האלימות המשטרתית. אולם, רב הנסתר על הגלוי. המאבק הוא לא רק על טיב המוסרם של גורמי המשטרה, זהו מאבק למען השגת שלטון בו העם מאמין.

     

    ניגריה היא מדינה עשירה בנפט. על פניו, הייתה אמורה להיות עמידה, ובעלת יכולת לקדם את אזרחיה. אך המציאות מראה לנו כי העושר נמצא בידי מעטים, בעוד רבים חיים בעוני מחפיר – חוסר השיוויון הכלכלי בניגריה הגיעה בשנים האחרונות לשיאים חדשים, ולפי נתונים של האומות המאוחדות כ-70% מתושבי המדינה נמצאים מתחת לקו העוני. רק למחציתם יש מים נקיים וראויים לשתייה או שירותי תברואה בסיסיים.

    כאמור, הדרישה הראשונית של המפגינים הייתה לפרק את יחידת ה-SARS, אך ההפגנות התפתחו לכדי משהו אחר. כעת, המפגינים מוחים כנגד אוזלת היד של ממשלתם, ודורשים לראות מציאות אחרת.

     

    נעשה זום-אין לצעירי ניגריה: בדומה למדינות מתפתחות, שיעור הילודה בניגריה גבוהה. מה שמוביל למצב בו האוכלוסיה מתחת לגיל 30 מהווה כ-40% מהאוכלוסיה הכללית. לשם השוואה – בגרמניה צעירים מהווים רק 14% מהאוכלוסיה הכללית. הצעירים בניגריה ניצבים בפני עתיד קודר, אבטלה כמעט מובטחת, חוסר אמון בממשלה שמייצגת אותם, ותחושה כללית שכלום לא הולך להשתנות. הם למדו לאורך התבגרותם כי אין דבר שיוכלו לעשות, זו היא מציאותם.

     

    יחד עם זאת, מחאות התקופה האחרונה שינו את הנרטיב. ניתן לשנות, והשינוי יגיע מהם. הסולידריות תנצח. ״זו היא התעוררות של דור ה-Y, אלו מתחת לגיל 35 הולכים להשפיע ולשנות את הנוף הפוליטי״ כך אמר אמקה אנקו – אנליסט פוליטי בקבוצת ארואסיה.

     

    נראה כי ניגריה בדרך לנקודת מפנה, וזהו הדור הצעיר שבא להחליף את הדיסקט.

     

    (כתבה: CNN/Stephanie Busari

    צילום: Aisha Yesufu)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניגריה: חוקים נגד הומוסקסואליים מועמדים למבחן

    השבוע בית המשפט קיבל החלטה לדחות את התיק המתוקשר נגד 47 גברים אשר היו מואשמים בהצגת חיבה לבני אותו המגדר בציבור – משפט שנתפס כמבחן לחוקים החדשים במדינה שלא רק מנדים יחסים הומוסקסואליים, אלא מאפשרים מתן מאסר ממושך.

     

    בשנת 2014 היה צעקה בינלאומית גדולה. הנשיא גודלאק העביר חוקים אשר קובעים כי יחסים הומוסקסואליים דינם עד כ-14 שנים במאסר.

     

    יחד אם זאת, טרם התקבלה הרשע על סמך חוק זה, מה שהפך את המשפט הנוכחי לכדי אבן בוחן. לדבריו של השופט, התביעה לא סיפקה ראיות מספקות לכדי ביסוסה של הרשעה בתיק, זאת עקב חוסר יכולתם להביא לדוכן חלק מעדי המפתח במשפט.

     

    יחד עם זאת, בניגוד לתיק שנסגר בו לא ניתן לפתוח מחדש את המשפט ולעצור את ״החשודים״, החלטתו של השופט לדחות על הסף את התיק משאיר אותו פתוח לשינויים במידה ויהיו.

     

    נמשיך לעדכן.

     

    (כתבה: Temilade Adelaja/REUTERS צילום: Temilade Adelaja/REUTERS)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אתיופיה: סירוב ללבוש מסיכה יכול לעלות לך בשנתיים בכלא

    אתיופיה נוקטת בצעדים דרסטיים למלחמה בקורונה. רבים טוענים כי רמת התחלואה הנמוכה יחסית ביבשת הינה תוצר של המדיניות הנוקשה אשר ננקטה מתחילת הדרך. האומנם?

     

    באתיופיה אזרחים יכולים להיכלא עד לשנתיים במידה ומסרבים ומפרים במכוון את ההגבלות ותורמים להפצת המחלה. ההגבלות כוללות איסור על לחיצת ידיים, שהות ללא מסיכה במקומות ציבוריים, ישיבה של יותר משלושה אנשים בשולחן וחוסר שמירת מרחק. החשש הגדול ביותר במדינה המזרח אפריקאית הינו חוסר יכולת למשול ולכוון את התנהגות הציבור, מתוקף חוסר במשאבים ממשלתיים ומתחים בין האיזורים השונים. לכן לתפיסת הממשלה, חוק זה מהווה כאבן דרך משמעותית במלחמתם נגד הנגיף.

     

    אתיופיה, המדינה השניה הכי צפופה באפריקה ומעצמה איזורית הכריזה על מצב חירום באפריל האחרון על מנת להוריד את העקומה. מצב חירום שהוסר בספטמבר האחרון. עד כה ישנם 91 אלף מקרים מאומתים של COVID, עם 1300 מתים.

     

    (כתבה: Reuters צילום: CNN)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    סודאן: הדיל עם ישראל יאלץ לחכות - המילים הקטנות של ההסכם

    בשבוע שעבר נוכחנו לראות עוד הכרזה על נרמול יחסים עם מדינה מוסלמית, הפעם – סודאן. אכן צעד מבורך של שלום. בהובלת נשיא ארצות הברית דונלד טראפ, נרקמה העסקה עליה פירטנו בשבוע שעבר בין שלושת המדינות, מועד הפרסום, ספק מקרי. בכל זאת יש בחירות לנצח.

     

    ברצוני לדון על אבסורד מסוים בתנאי העסקה – תלות באישור הפרלמנט המחוקק של סודאן. פרלמנט שכלל לא קיים במציאות. כיום קיימת ממשלת מעבר שברירית בסודאן, ואמורים להתקיים בחירות רק  בשנת 2022.על פניו פרלמנט אמור היה להיות מכונן כבר, אך הדבר טרם קרה. יתכן שהדבר נובע מלחצים של הממשלה, יתכן מתוקף בעיות תפקודיות. כך או כך, אישור ההסכם יאלץ לחכות.

     

    פרשנים רבים דנים על כך שהצהרתו של הנשיא הסודאני בדבר אישור הפרלמנט נועד לרכך התנגדות מקומית להסכם בתוך המדינה האפריקאית. שכן, לאחר ההכרזה התקיימו הפגנות מפוזרות ברחבי חרטום, עיר הבירה. מפגינים שרפו דגלי ישראל בעודם שרים ״לכו לגיהנום״ ו-״לא לנורמליזציה עם ישראל״.

    מוחמד בבקיר, אקטיביסט פרו דמוקרטי בחרטום אמר כי הוא מתנגד להסכם עם ישראל, ואף התייחס ואמר כי ההסכם ״משפיל לנפש המהפכה, נפש הקוראת למאבק נגד חוסר הצדק״.

     

    אם כך, לאחר שהשואו התקשורתי שוקע, נראה כי הסיכויים שההסכם יוביל לעשייה בזמן הקרוב, קלושים.

     

    (כתבה: Jason Burke and Zeinab Mohammed Salih/ The Guardian צילום: Alex Brandon/AP)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    סנגל: אסון - 140 מתים בטביעת ספינה

    לפחות 140 מהגרים טבעו למוות מול חופי סנגל, במה שנראה כאסון הימי הגדול ביותר לשנת 2020, כך לפי סוכנות המהגרים של האו״ם.

     

    כלי השיט אשר נשא כ-200 מהגרים יצא מסנגל והחל לעשות את דרכו לעבר האיים הקנריים של ספרד. לאחר שעות ספורות עלתה הספינה באש וטבעה. ספינות דייגים באיזור הצליחו להציל כ-59 בני אדם מטביעה, אך האסון שנגלה לעיניהם היה גדול מדי על מנת להידרש לרוב הנספים.

     

    אירוע טביעה זה מצטרף לארבעת אירועים נוספים שהתרחשו בחודשים האחרונים באיזור זה. זאת עקב עלייה דרסטית בכמות ספינות המהגרים שמנסות לעשות את דרכן מאפריקה המערבית לעבר האיים הקנאריים.

     

    כך אמר נציג ממשלת סנגל:

    "We call for unity between governments, partners and the international community to dismantle trafficking and smuggling networks that take advantage of desperate youth"

     

    (כתבה: Sharon Braithwaite and Eoin McSweeney, CNN צילום: Google)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    מזרח אפריקה: פסטיבל סרטי זכויות אדם בדיגיטל - הרשמה למטה

    המהדורה הניירובית של פסטיבל סרטי זכויות אדם חוגג את שנתו התשיעית השנה, הפעם בצורה דיגיטלית. הפסטיבל ישדר סרטים בחינם לכשבע מדינות שונות במזרח אפריקה, בין התאריכים 9-13 לנובמבר.

     

    בימים מוטרפים אלה, בהם כל היבשת עוסקת ב-COVID-19, הפגנות הענק נגד ברוטליות משטרתית והתעללות במיעוטים – אקטיביסטים ויוצרי סרטים במזרח אפריקה דוחפים בהצד שלהם נגד המדיניות האיומה שנקבעה בחלק מן המדינות על מנת להתמודד עם המגיפה, ושימוש מופרז בכוח משטרתי. הפסטיבל נועד לייצר שיח ולקדם את התנועות אשר נלחמות בתופעות מכוערות אלה, במטרה לדרוש מן הממשלות להתייחס לאזרחיהן בכבוד.

     

    מעוניינים גם לצפות במיטב הסרטים של השנה? ניתן לרכוש כרטיסים כאן

     

    (כתבה: Human rights watch צילום: Screen grab from the film "Imported for my Body." © BBC 2019)

    לקרוא עוד >>
play

Sowa - Fatoumata Diawara. A little bit about this song: This is a subject that is close to my heart. Whatever your situation in life, don't give your children up. Even with no money, your love will be enough for your child's well-being, for their education. Each child needs their own mother. If only you could look them in the eyes before giving them up and see their sadness and their fear you would never let them go.

World Circuit Records - https://www.youtube.com/channel/UCXC3VvleQnzW0FCYE5wRPyQ