לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

השבוע באפריקה: 13-20/11/2020

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

כותב ועורך: תום לוי

  • סיכסוכים

    אוגנדה: איך הקורונה יכולה לעזור להשאר בשלטון - המדריך לנשיא

    ניסיון למחוק את האופוזיציה לקראת הבחירות בחודש ינואר? איך אפשר לנצל את הקורונה לטובת שימור שלטון – קראו.

     

    שבעה אנשים נהרגו ועוד 45 נפצעו בהפגנות אלימות שפרצו ברחבי אוגנדה עקב מעצרם של שתי מועמדים לנשיאות מטעם האופוזיציה. משטרת אוגנדה טוענת כי עצרו את אחד מהמועמדים לנשיאות, המוזיקאי שהפך למחוקק בובי ווין, בהאשמות כי הכנסים שלו הפרו את הנחיות הקורונה במדינה.

     

    המקרה השני לא יפתיע אתכם – מועמד נוסף לנשיאות בשם פטריק אמוריאט, נעצר החודש גם הוא תחת האשמות שתכנן לכנס אסיפה לא מאושרת. זו הפעם השניה בחודש האחרון שהמשטרה עוצרת את שני המועמדים.

     

    המעצרים ברביעי תדלקו הפגנות בערים מרכזיות באוגנדה בהן שרפו צמיגים, בזזו חנויות עד לפיזור ההפגנות בכוח על ידי המשטרה.

    נראה שעוד צפויות לנו טלטלות רבות עד לבחירות בחודש ינואר, וכי הנשיא הנוכחי לא מתכוון לרדת מכסאו בלי מאבק.

    כתבה: Abdi Latif Dahir/NYT צילום: Rueters

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אפריקה: לבכות כמו ילד - הסדרה שמביאה לבמה את היציאה מתפקידי המגדר המסורתיים באפריקה

    לאחרונה יצא לאור סדרת פודקסטים מכל רחבי אפריקה, העוסקה בסיפוריהם של גברים שתחת הלחץ להתיישר לתפקיד הגבר המסורתי, יצאו כנגד מאות שנים של סטריאוטיפים, ומצאו דרכים חדשות להנהיג את קהילותיהם.

     

    אל תראה את הרגשות שלך. תהיה חזק. אל תיתן לאישה לומר לך מה לעשות. תהיה אגרסיבי. אל תביע את הפחדים שלך: המשפטים הללו נמצאים בלב ילדותם של גברים רבים, כשהחברה מכתיבה להם איך להיות ״גבר אמיתי״.

     

    הבעיה בגישה הזו היא שבנוסף על הפגיעה בנשים, הם פוגעים גם בעצמם, כשהם סובלים מהמאמץ לעמוד בציפיות ומהכשלונות כשהם לא מצליחים להיכנס לסטריאוטיפ.

    COVID-19 הוא רגע היסטורי של שינוי, והזדמנות לשחרר את דמות הגבר, איך נמדדת חוזקתו וחולשותיו. לטובת כולנו.

     

    ערוץ החדשות EURONEWS יצא השבוע בסדרת פודקטסטים מכל רחבי אפריקה שעוסקים בשאלה מהי גבריות בריאה, תוך כדי חשיפת סיפורים רבים על הגברים שקראו תיגר על המערכת.

    ״אנחנו נוסעים לחמש מדינות מתפתחות ביבשת אפריקה כדי להציג דרכים חדשות להיות גבר, מתוך הבנה כי זהו מאמץ אוניברסלי. נוסף על כך, ברצוננו להראות כי גברים צריכים להתעלות על עצמם כדי להיות חלק מפיתרון הבעיות שעומדים בבסיסם של הפעם המגדרי.״ כך אומר מפיק הסדרה

     

    הסידרה מרתקת חברים וחברות.

    לשמיעה בספוטיפיי לחץ כאן

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    אפריקה: מחיר המגיפה - החוב האפריקאי חוצה קו מסוכן

    סביב השפל הכלכלי טרום המגיפה, ועצירתה בזמן הקורונה, היבשת נמצאת בצרות כעול החובות גדל.

    כמעט אף אחד לא רוצה לקחת את תפקידו של שר האוצר במדינות רבות באפריקה דוגמת אנגולה וזמביה. זאת מפני שגם לאחר תקופת ״חסד״ שקיבלו מדינות רבות בקשר לחובותיהם, נראה כי רבות מהן לא מצליחות לעמוד בסכומים אותם הן נדרשות לשלם, מה שיוצר סחרור גדול ביבשת.

     

    כיום החוב באנגולה עומד על 120% מהתוצר הלאומי גולמי של המדינה, כל אדם שמבין חצי דבר בכלכלה יודע כי זהו מצב עגום מאוד. שכן, אפילו טרום המגיפה מדינות רבות התקשו לעמוד בתשלומים.

    כך אמר שר האוצר של אנגולה:

    ״העדיפות העליונה שלנו היא לשרוד, להציל כמה שיותר חיים שאפשר, ולמנוע את קריסתה של מערכת הבריאות. לאחר מכן נשאף להגיע לחוב שנוכל לשאת.״

    תרחיש הבלהות שנראה בידיוני, קרוב מאי פעם – מצב בו מדינות מפסיקות למלא צרכים בסיסיים כמו ביטחון, חינוך, בריאות, ואנשים רבים לא רואים עתיד במדינותיהם מה שמאלץ אותם להסתכל החוצה.

    תרחיש זה מתחבר למשבר ההגירה והפליטות מיבשת אפריקה שמכה בעולמנו במאה ה-21. משבר שעתיד לעבור אסקלציה מהותית במידה ואכן נבואת זעם זו תבוא לכדי מימוש.

    (כתבה: Daniel Pelz/DW צילום: Stefan Klain)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    קונגו: סוף לגל התפרצות האבולה

    הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו הכריזה על סיומה של ההתפרצות ה-11 במספרה של אבולה, כשישה חודשים לאחר שמקרים ראשונים דווחו לשלטונות. בסך הכל, הגל האחרון גבה כ-55 מיתות, עם 119 מקרי הידבקות. סיום ההתפרצותה של המחלה במערב המדינה, מסמן את הפעם הראשונה מזה כשנתיים וחצי שקונגו נקייה מאבולה. לאחר כ-48 ימים ללא מקרים חדשים, משרד הבריאות הכריז על סופו של הקרב.

     

    אירוע זה הגיעה זמן קצר לאחר סיומה של התפרצות אדירה במזרח המדינה, שהוכרזה כגדולה בהיסטוריה, בה מתו כ-2280 בני אדם לפני כשנתיים.

     

    גיי׳קס קטשישי, המזכיר הראשי של הצלב האדום בקונגו אמר כי ״להביא את האבולה לאפס מקרים זה הישג עצום, אך כעת אנחנו עומדים בפני אתגר חדש – לשמר את המצב הקיים. הצוותים שלנו עומדים בפני משבר הקורונה תוך כדי מצב מורכב ברמה ההומניטרית והביטחונית. זהו לא הרגע להיות שבעי רצון: העולם לא יכול להרשות לעצמו לחוות עליה מחודשת של האבולה בקונגו. הזמן להתכונן הוא עכשיו״.

     

    יש לציין כי יכולת ההתמודדות של קונגו עם האבולה באה לידי ביטוי במגיפת הקורונה. שכן, עקב ההתמודדות עם האבולה, למדינה יש ציוד רפואי רב שעוזר לה בהתמודדות, ןאף מרכזים רפואיים רבים בקהילות. נוסף על כך, בבואו של חיסון ציוד זה ישמש אותה נאמנה על מנת להפיצו ביעילות ובקלות.

     

    (כתבה: Jason Burke צילום: Muliirwa Mulire)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    אתיופיה: המלחמה נגד מחוז תיגראי נמשכת - עדכון

    תזכורת – לפני כשבועיים נשיא אתיופיה פתח מבצע צבאי כנגד מחוז תגראי הבדלני, המבקש להשתחרר מעול השלטון המרכזי במדינה. הסכסוך בין הכוחות הלאומיים והחיילים הנאמנים של חזית העם לשחרור תגראי בדרך לעבר סיומו של השבוע השני.

    המתח עולה באתיופיה –  פחדים גדלים שהקונפליקט ימשוך כוחות אזוריים ויערער את היציבות בקרן אפריקה.

    מדווח כי חיילי צבא אתיופיה ׳שחררו׳ עיר מרכזית בדרך לבירת מחוז תיגראי. נוסף על כך, כוחות תיגראי ירו טילים לעבר אריתראה, בעקבות תמיכתה של זו בממשלת אתיופיה.

    עד כה חצו כ-25,000 בני אדם את הגבול הצפוני לסודאן, במטרה למצוא מפלט מהקרבות.

     

    מאזן הכוחות מזכיר קצת את הסרט ההוליוודי ״300״. בעוד שצבא אתיופיה מונה כ-140,000 חיילים, צבאם של כוחות תיגראי מונה הרבה פחות, אך חייליהם ידועים כמאומנים מאוד, ובעלי מוניטין רחב של הצטיינות צבאית וטקטית.

     

    סוכנות אמנסטי הכריזה שהריגתם של האזרחים באיזור מהווה רצח עם לכל דבר ועניין, מעשה ששני הצדדים יאלצו לקחת אחריות עליו.

    (כתבה: Jason Burke צילום: Tiksa Negeri/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    גאנה: להפוך את השקית האייקונית לאופנה גבוהה

    לחשוב מחוץ לקופסא -המוצר שהיה נפוץ בעיקר בשווקים במערב אפריקה משנה צורה.

    לאחר שבשנות ה-80 גנאים נאלצו לעזוב את ניגריה במהירות השקית הגדולה והקלה לאחסון תפסה את השם GHANA MUST GO. מאז היא נקראת כך ברחבי גאנה.

     

    בשיתוף פעולה בינלאומי, האמנית הניגרית צ׳יומה הממוקמת בניו יורק יצרו אופנה שהם מתארים כי יוצקת לתוכה זהויות מערביות ואפריקאיות יחדיו. סמל להגירה.

     

    כך אמר הצלם שהגה את הרעיון – ״מצאתי את עצמי בצילום מתוך כוונה לחקור מצבים שונים של בני אדם. באופן ממוקד נושאים הקשורים לזהות, תרבות ומסורת אפריקאית.ֿ

    פרויקט זה מהווה המשך של פרויקטים דומים בשנים האחרונות ששואפים ליצוק היסטוריה וזהות בתוך הביגוד, יחד עם שילוב של אלמנטים סביבתיים כמו מחזור ו-Re-use

    למתעניינים, יש בכתבה עוד תמונות רבות של הקמפיין.

     

    כתבה: Nduka Orjinmo צילום: OBINNA OBIOMA

    לקרוא עוד >>
play

Aster Aweke - Nafkot

Kabu Records

שבת שלום ומבורכת