לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

01/01/2021 - 25/12/2020

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך וכותב: תום לוי

שנה אזרחית טובה לכולן.ם, שתהיה שנה נטולת מסיכות ומלאה בשמחה!

  • פוליטיקה

    מיוחד לכבוד השנה החדשה: אפריקה בשנת 2021 - שמונת האתגרים וההזדמנויות שעומדים בפני היבשת

    כלכלה – פתיחת איזור הסחר החופשי הגדול בעולם

    ביום השנה החדשה 2021, כלכלות אפריקה יכנסו לעידן חדש, עם ההשקה הרשמית של איזור הסחר החופשי הקונטיננטלי באפריקה. בחודשים ובשנים הקרובות ייווצר אזור הסחר החופשי הגדול בעולם. מומחים טוענים כי להסכם פוטנציאל עצום, אך מגפת ה- COVID-19 הקשתה על היישום.

    צריכים חידוד על מה זה בדיוק איזור סחר חופשי? אזור סחר חופשי הוא אזור הפטור ממס, בדרך כלל כרוך בהסכם סחר בינלאומי שבו קבוצת מדינות מסכימה לבטל מכסים, הגבלות יבוא והעדפות אחרות על הסחורות והשירותים (או רובם) הנסחרים בין המדינות.

     

    השגת יציבות באונדה – שעת שיא

    לאורך השנה ראינו כי פעולות משטרה כנגד האופוזיציה השלטונית – כולל מתמודדים ומפגינים – הביאו לעשרות הרוגים. תמונות ממערכת הבחירות באוגנדה עוררו דאגה ברחבי העולם. ב -14 בינואר אזרחים יבחרו בין הנשיא הנוכחי יואורי מוסבני לבין כוכב הפופ לשעבר רוברט קיאגולאני, הלא הוא בובי יין. משקיפים הדגישו את החשיבות בקיום בחירות חופשיות והוגנות.

     

    שנה גורלית בקרן אפריקה

    בחודשיים האחרונים כתבנו רבות על קרן אפריקה, בייחוד על אתיופיה, ועל התערערות היציבות באיזור כתוצאה מסכסוך שמתרחש בצפון המדינה. האם אתיופיה תמצא אחדות לאחר ההתקפה של הממשלה המרכזית נגד חזית השחרור העממית של טיגראיי (TPLF)? או שמא המדינה תישבר תחת משקל העימותים הפנימיים הרבים שלה? שנת 2021 תקבע האם ראש הממשלה אבי אחמד יכול להשיג איזון דמוקרטי באתיופיה. הבחירות המתוכננות ל -5 ביוני עשויות להיות הסיכוי הטוב ביותר שלו.

     

    משבר הפליטים

    אחת התוצאות של הסכסוך בטיגראי ברורה: רבבות נמלטו מהאזור המוכה לסודן השכנה, שם נאבקת הממשלה הצעירה לפרנס אותם בתמיכת ארגוני סיוע שגם כורעים תחת העול הכלכלי. גם במקומות אחרים חוששים שסכסוכים קיימים יובילו למשברים חדשים של פליטים בשנת 2021, בעוד שסכסוכים וותיקים לא נפתרו, זו תהיה שנה קשה נוספת בקמרון, בצפון ניגריה ובדרום קונגו.

     

    מערכות בחירות מורכבות בהמשך הדרך

    לצד אוגנדה ואתיופיה, בנין, סומליה, דרום סודן, זמביה, כף ורדה, צ'אד וגמביה, יגיעו לקלפי בשנת 2021 על מנת לבחור ראשי מדינות חדשים. בעוד שחלק מהמדינות מקוות לבחירות חסרות אירועים יחסית, המצב בסומליה ובדרום סודאן כבר מתוח בגלל סביבות ביטחון מאתגרות.

     

    תקווה להשגת חיסונים למגיפת הקורונה

    למרות שמדינות אפריקה עוברות את המגפה טוב מהצפוי, ההשלכות הבריאותיות והכלכליות הן עצומות. התקוות לחיסון גבוהות, אך אפריקה עדיין לא מוכנה ל"מסע החיסונים הגדול ביותר", אמר לאחרונה מטשידיסו מואטי מארגון הבריאות העולמי (WHO). מומחים מצפים כי מבצע החיסונים לא יחל עד אמצע שנת 2021 בגלל קשיים לוגיסטיים.

     

    האם הקלות בחובות מגיעות?

    תוצאה אחת של מגיפת הקורונה לא פשוט תיעלם גם לאחר חלוקת החיסונים: חלק ממדינות אפריקה עומדות בפני פשיטת רגל. אף על פי שוועדת G20 יזמה הקלות בחובות עם תחילת ההתפרצות, ארגוני החברה האזרחית קוראים כעת לקיצוץ חוב משמעותי בכדי להקל על ההשלכות ההומניטריות של משבר הקורונה.

     

    התממשות משבר האקלים

    בצורת, מכות ארבה, שיטפונות: אף יבשת לא סובלת בצורה כה חריפה ממשבר האקלים כמו אפריקה. מתוך כך, פעילים צעירים כמו ונסה נקייט מאוגנדה כבר לא רוצים את מס השפתיים של הצפון הגלובלי. נדרשות פעולות, והבנה שהמשבר גדול המימדים הזה לא הולך לשום מקום.

    (כתבה: DW תמונה: Marcus)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    אפריקה: נלחמים ברעב - בריטניה מתחייבת לתרום 47 מיליון לירה שטרלינג עקב התרעות סוכנויות הסיוע לרעב קטסטרופלי ב-2021

    מגיפת הקורונה, סכסוכים, וקיצוצים בתקציבי האו״ם מעלים את הסיכויים לחוסר ביטחון תזונתי בשנת 2021. בשבוע שעבר פרסמנו כי סוכנות המזון של האו״ם נמצאת בחוסר כספי משמעותי (משוער ב-96 מיליון דולר), שיחתוך את קצבאות המזון לפליטים ב-40%. השבוע, ממשלת בריטניה הבטיחה להעביר 47 מיליון לירות סטרלינג נוספים, כסיוע חירום לשנת 2021, מתוך ההבנה כי השנה הבאה תציג עלייה דרמטית בשיעורי הרעב בקרב אוכלוסיות הנאבקות בנושא מזון.

     

    נציג משרד החוץ והפיתוח של בריטניה אמר כי הכסף יכוון למזון, מים, הגיינה, וקורת גג ל-11 מדינות, על פי הדחיפות שתקבע על ידי האו״ם. נציג המשרד הוסיף כי ״משמעותו של סיוע החירום היא שאנשים יוכלו להאכיל את משפחותיהם, ולמנוע אסקלציה של משברים נוכחיים אל רעב קטסטרופלי. אנחנו מקווים לראות תורמים נוספים נרתמים לנושא עם תקצובים במטרה למנוע החמרה של בעיות גלובליות מסוג זה״.

     

    נוסיף כי על פי דוחות אחרונים של תוכנית המזון העולמית, מגיפת הקורונה הובילה לעלייה של כ-10% במחירי המזון במדינות מסויימות, זאת עקב שיבושים בשרשראות האספקה ופעילות חקלאית.

    אם כן, זוהי התחלה טובה לגיוס הכספים הנדרשים, אך יש עוד עבודה לפני ארגוני הסיוע הבינלאומיים על מנת לשים לחץ על ממשלות שביכולתן לתרום למאמץ העולמי.

     

    (כתבה: Kaamil Ahmed צילום: Zohra Bensemra/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    מצרים: ניצחון נשי - נעצר הסטודנט המטריד שהצית את קמפיין MeToo במדינה

    בניצחון נדיר לזכויות נשים במצרים, הסטודנט בן ה-22 שהטריד נשים ברשתות החברתיות, נידון לשלוש שנות מאסר.

     

    אחמד באסאם זאקי נעצר בחודש יולי בקהיר, בה לומד בבית ספר אמריקאי יוקרתי. הההאשמות כלפיו הציתו את קמפיין MeToo במדינה, שהגיע להד תקשורתי משמעותי ולנשים שיצאו לתקשורת וסיפרו על חוויותיהם הקשות.

     

    בית המשפט, העוסק בדיני פשעי סייבר, מצא את זאקי אשם בכך ששלח תמונות פורנוגרפיות וטקסטים לטלפונים של הנשים. נוסף על כך, בחודש יולי עבר חוק המקנה אנונימיות לקורבנות תקיפה והטרדה מינית, בתגובה להצפת ההאשמות ברשתות.

     

    פעילי זכויות נשים טוענות כי תקיפה מינית אינה נלקחת ברצינות, וחברי האליטה מסוגלים לעיתים קרובות לחמוק מהחוק, לכן מקרה זה מהווה אבן דרך משמעותית. ארגוני נשים וזכויות אדם אומרים כי ישנה תקווה שמקרה זה יוביל לשינוי מהותי במדיניות.

     

    (כתבה: BBC צילום: BBC)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    סומליה: עם עזיבת כוחות ארה"ב, יחידת הלחימה המובחרת חוששת להפוך לחייל פוליטי

    בעשור האחרון, ארצות הברית השקיע כספים רבים בסומליה. חלקם, הושקעו בבנייה ואימון של יחידת הדנאב, יחידת העילית היחידה שמאופיינת בא-פוליטיות בתוך המלחמה מול מיליציות דוגמת אל קאידה ואל- שאבאב.

     

    כעת, לאחר פקודתו של הנשיא טראמפ,  מאות הלוחמים האמריקאים שאימנו את היחידה עוזבים את המדינה, מה שמעורר חשש רב בקרב מפקדיה כי הפחתת הפיקוח האמריקאי ישאיר את היחידה המיוחדת פגיעה להתערבויות פוליטיות מצד ממשלת סומליה אשר נעה לעבר בחירות סבוכות ומלאות סכסוכים.

     

    עד היום, חלק גדול מכוחה של היחידה נבע מתוך תדמיתה הציבורית – כיחידה שמנותקת ממלחמות שמטרתן לשרת פוליטיקאים, בהם אין לציבור אמון, אלא פעולות הסובבות סביב טובתה של המדינה.

     

    חשוב לציין כי האמריקאים לא מסירים את ידיהם באופן מוחלט מהיחידה, אלא מצמצמים את נוכחותם.

    נציגי משרד ההגנה הסומליים לא הגיבו לטענות.

     

    (כתבה: Max Bearak צילום: Senior Airman Kristin Savage/Combined Joint Task Force — Horn of Africa/Associated Press)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    סודאן: משימת השלום באיזור דרפור שבסודאן מגיעה לסיומה

    האיחוד האפריקאי וכוחות שמירת השלום של האו"ם באזור דארפור שבסודאן מבצעים סיורים סופיים כאשר משימתם בת 13 השנים מגיעה באופן רשמי לסיומה.

     

    בעקבות הסכם שלום עם קבוצות המורדים באוקטובר, ממשלת סודן תשתלט על הביטחון באזור בו מאות אלפים מתו.

     

    הסכסוך התפשט באזור דרפור המערבי בסודן בשנת 2003, לאחר שמורדים לא-ערבים קמו נגד חרטום, עיר הבירה. כוחות הממשלה ובעיקר המיליציה הערבית שהגיעו על מנת לדכא את המרד, הואשמו בגרימת זוועות לאוכלוסיה. על פי ההערכות 300,000 איש נהרגו ו-2.5 מיליון בני אדם הפכו פליטים (חלקם הגיעו לישראל). כ-500,000 איש עדיין חיים במחנות פליטים בדרפור.

     

    התקפות באזור עדיין שכיחות ואזרחים רבים מודאגים מעזיבתם הקרובה של שומרי שלום.

    דובר המשימה אמר כי האו"ם עדיין נוכח במדינה וימשיך לתמוך בעם הסודני.

    (כתבה: BBC צילום: Getty Images)

    לקרוא עוד >>
play

Yemi Alade - Africa ft. Sauti Sol

השיר המקפיץ הזה הוא תוצר של שיתוף פעולה בין להקת הפופ סווטי סול הקנייתית לבין יאמי אלדה הניגרית. שנה אזרחית טובה לכולם וכולן! שנזכה לפריחה מחודשת.