לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

1-7/1/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

כותב ועורך: תום לוי

  • תרבות

    ניגריה: הוליוויד שמה עיניה על קבוצת צעירים המפיקים סרטי מדע בידיוני קצרים

    כמה רחוק אפשר להגיע בעזרת הטלפון שלנו? תכירו את The Critics. קבוצת הפקה המורכבת מעשרה צעירים וצעירות, בטווח גילאים של בין 7-27, בעיר קאדומה שבצפון ניגריה. בחודש האחרון קבוצה זו הפכה לדבר החם הבא ברשתות החברתיות של מערב אפריקה, בזכות סרטי המדע הבדיוני הקצרים אותם פרסמו והפיקו בתחילת דרכם, בעזרת לא אחר מאשר הטלפון החכם שלהם. כן כן, שמעתם נכון.

     

    בעוד שבדרך כלל, סרטים מסוג זה מופקים על ידי תוכנות יוקרתיות, ומחשבים רבי עוצמה, קבוצת הצעירים הזו הוכיחה שפחות זה יותר. חבר הקבוצה ריימונד יוסוף בן ה-18, מספר כי בשנת 2015 החלו ללמד את עצמם להשתמש במסך ירוק והחלפת רקעים, בעיקר בעזרת ויקיפדיה, וצפיה בהדרכות ביוטיוב. הסיבה שהצעירים המוכשרים הללו שומרים על הסרטים שלהם קצרים נובעת מקושי – אין להם תשתית חשמל ונגישות אינטרנט מספקת כדי להעלות סרטים ארוכים לרשת בבטחה.

     

    באוגוסט 2019 יצרו קשר מפיקים אמריקאים מקליפורניה עם חברי הקבוצה, ביניהם גם הבמאי J.J Abrams, מפיק הסרט Star Wars החדש, שלאחר שיחה עם הצעירים, והבנתו כי חסר להם ציוד רב, ביצע הזמנה גדולה למענם ושלח ציוד צילום איכותי.

     

    מכאן השמים הם הגבול.

     

    (כתבה: Aisha Salaudeen צילום:The Critics)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אפריקה: חיסוני קורונה - אופטימיות מהולה בפסימיות

    לאחרונה הקהילה הגלובלית קיבלה חדשות משמחות  – עוד חברות אישרו את חיסוני הCOVID-19 שלהן, ובכך העשירו את היצע החיסונים בשוק. אולם, מדינות אפריקה כמו מדינות רבות נוספות, הבינו כי ישנם עיכובים משמעותיים בהובלה, מחסורים בחיסונים זמינים, וטעויות בירוקרטיות – כל אלה הבהירו כי ממשלות רבות יחמיצו את מטרתן להשגת חיסון המוני בזמן הקרוב.

     

    הבעיות שחברות התרופות נתקלות בהן כוללות את הדברים הפשוטים ביותר כמו השגת מספיק זכוכית  להכלת החיסונים (הבקבוקונים). סיבות מסוג זה יכולות אולי להישמע מוזרות, אך צוואר הבקבוק קיים.

    נקודות האטה דומות נמצאות בין היתר ביכולת הקיבול של רשויות הפיקוח בכל מדינה לאשר את חבילות החיסון שמגיעות, יעילותן של מערכות הפצת החיסונים לאוכלוסיה, ומערכות רישום התושבים. כל אלו מצריכים זמן רב, טרם נתינת החיסון לאזרח.

    יחד עם בעיות אלו, מדינות אפריקה יחוו קושי נוסף הנובע ממחסור ביחידות קירור מיוחדות, אשר חיסונים דוגמת פייזר זקוקים להן.

     

    (כתבה:Peter Beaumont צילום: Antonio Masiello/Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    קונגו: צרפת עצרה את מנהיג המורדים לשעבר באשמת פשעים כנגד האנושות

    התביעה של היחידה למלחמה בטרור בצרפת הכריזה כי עצרה את המנהיג שהיה בראשה של קבוצת מרד ברפובליקה הדמוקרטית בקונגו, תחת האשמות של פשעים כנגד האנושות.

     

    רוג׳ר לומבלה, בן ה-62, הוא חבר פרלמנט לשעבר מהאופוזיציה שהוביל את מפלגת RCD-N, קבוצה חמושה החשודה על ידי חוקרים מטעם האומות המאוחדות בביצוע הריגות רבות, אונס וקניבליזם במהלך מלחמת האזרחים במדינה, לאורך השנים 1998-2002 (להרחבה לחץ כאן). לומבלה נעצר לאחר חקירה שהתנהלה לאורך זמן ממושך של כ-4 שנים.

     

    ההאשמות נגדו נוגעות לפעולות שפיקד עליהן בשנת 2002 בצפון מזרח המדינה (מחוז איטורי), ובוצעו בעיקר כנגד קבוצות אתניות בשם הנמדה והטוו, כך על פי התביעה.

     

    (כתבה: AFP in Paris צילום: Isaac Kasamani/AFP/Getty)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    אפריקה: למה דור המילניום באפריקה פונה לביטקוין?

    כשחברה מתפתחת או משתנה, בדרך כלל זהו הדור הצעיר שמאמץ את השינויים, ומשתמש בהם בדרכים הטובות ביותר. משפט זה נכון לתחומים רבים, אך בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר בהקשר של טכנולוגיה. למרות שגם הדורות הוותיקים אימצו הרבה אלמנטים מההתפתחויות הטכנולוגיים, הם לא מתקרבים למקום בו נמצאים דור המילניום.

     

    משפט זה נכון גם באפריקה – כשהדור הצעיר בוחר להכניס את הביטקויין לתוך חייהם, וכיסם. ישנה טענה כי אפריקה היא היבשת המושלמת בשביל מטבע כמו ביטקויין, ואלו הן הסיבות –

    • ישנה תרבות קיימת באפריקה המבוססת על העברת כספים בדרכים לא קונבנציונליות (בניגוד לארצות הברית ואירופה אשר עובדים בעיקר בהעברות בנקאיות).

     

    • צעירים רבים באפריקה נוטים להעדיף העברות כספים באמצעות אפליקציות בסמארטפונים.

    • מטבעות מסוג ביטקויין יכולים להוריד את התלות בממשלות באפריקה, אשר בחלקן לוקות בשחיתות.

    • תפוצת האינטרנט הופכת אפשרות זו לריאלית

    • ביטקויין הוא מהיר וזול יותר מאלטרנטיבות של העברת כספים.

    מעבר לסיבות אלו, המערבות נסיבתיות של תשתית ותרבות, הרבה צעירים באפריקה שואפים לייצר לעצמם הזדמנויות מחוץ לכלכלות של מדינתם. לכן, הם מפנים את תשומת ליבם לעבר הזדמנויות כלכליות שנפתחות בעולמות הטכנולוגיה. חשוב לציין, כי טרנד זה לא ייחודי לאפריקה, ומתאר מגמה עולמית של צעירים בדור המילניום.

     

    קניה, מכירה, וסחר של ביטקויין מהווים כהזדמנות לרבים מבני הדור שנמצאים במצב של חוסר בעבודה, וצריכים לגייס כסף עבור שיפור רמת חייהם.

     

    (כתבה: Africa.com צילום: Ynet)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    גאנה: ממשיך לכהונה שניה - ננה אקופו-אדו הושבע לנשיאות בשנית

    ננה אקופו-אדו (Nana Akufo-Addo) הושבע לכהונתו השניה כנשיאה של גאנה. יום לאחר מהומה שהתחוללה בפרלמנט המדינה עקב ״דם רע״ בינו לבין יריביו, דבר שבא לידי ביטוי בכך שבזמן בחירת דובר חדש לממשלה, המצב הסלים כשאחד מחברי הפרלמנט חטף את נייר ההצבעה וניסה לברוח איתו מהבניין.

     

    חיילים הוצבו לזמן קצר באיזור הפרלמנט לאחר התרחשותן של סצנות לא שגרתיות אלה, באחת הדמוקרטיות היציבות ביותר של אפריקה.

     

    כאמור, הנשיא המכהן הביס את יריבו, הנשיא לשעבר ג׳ון דרמאני מהאמה (John Dramani Mahama), בבחירות הצמודות שהתקיימו בדצמבר האחרון.

     

    כעת, עומד בפני הנשיא אתגר כפול – התמודדות עם מגיפת הקורונה תוך כדי דחיפת הכלכלה.

    במדינה ישנם כרגע יותר מ-5,000 מקרים מאומתים של קורונה, וכמו מדינות נוספות מדינה זו חווה קושי כלכלי משמעותי.

     

    (כתבה: BBC צילום:GETTY IMAGES)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה   

    אוגנדה: גילויה של הג׳ירפה הגמדית מפתיע מדענים

    איך זה נראה כשראש של ג׳ירפה נמצא על גוף של סוס? ובכן, מדענים גילו את התשובה לשאלה זו.

    מתנשאת לגובה ממוצע של כ-4.8 מטר, הג׳ירפה היא היונק הגבוה ביותר בכדור הארץ. לכן, כשמדען השימור ד״ר מיכאל בראון, העוסק בשימורן של הג׳ירפות במכון הביולוגי, נתקל בג׳ירפה בגובה של כ-2.7 מטרים באוגנדה, הוא בדק שוב את נתוניו.

     

    צווארה של הג׳ירפה הגמדית ארוך, אך רגליה לא, וגופה דומה לגופו של סוס. כשלוש שנים לאחר גילוי תגלית זו, התגלתה ג׳ירפה נוספת עם מאפיינים אלו, אפילו נמוכה יותר, בחווה פרטית בנמיביה. לאחר מחקר מעמיק בתופעה, האבחנה המדעית הייתה כי הג׳ירפות הללו סובלות מגמדות. תופעה המשפיעה על גדילתן של העצמות, וגורמת למבנה קצר. למרות שתופעה זו מוכרת בבני אדם, כלבים וחזירים מבוייתים, גמדות היא תופעה נדירה ביותר בחיות פרא, וזו היא הפעם הראשונה שנצפתה בג׳ירפות.

     

    יותר מחצי מן הג׳ירפות מתות לפני הגעתן לגיל בגרות, לכן העובדה כי שתי הגי׳רפות הגמדיות שלנו הביסו את הסיכויים למרות גמדותם, מעידה על יכולתם לשרוד. למרות זאת, חוסר הגובה שלהם הופך חלקים רבים בחייהם לקשים יותר.

     

    למרות שהמדענים יודעים מעט על חיה זו בהשוואה לחיות אייקוניות אחרות, הם כן יודעים כי מין זה נמצא בצרות. מחסור בשטח מרעה וציד, צימצמו את גודל האוכלוסיה בצורה דרמטית – משוער כי 40% מאוכלוסיית הג׳ירפות נמחקה בשלושים השנים האחרונות, ותתי מינים, דוגמת הג׳ירפה הנמיבית, נמצאים בסכנת הכחדה אמיתית. על מנת להילחם בכך, ד״ר בראון ועמיתיו דוגמים ועוקבים אחר התפתחותן של ג׳ירפות רבות ככל האפשר בטבע, בתקווה להחזירם למוטב.

     

    כתבה:Annie Roth צילום: Emma Wells

    לקרוא עוד >>
play

African Relaxing Music | Tuko Pamoja

נתקלתי השבוע באסופת השירים הזו, המשלבת שירים מרחבי אפריקה לתוך בליל מרגיע ושובה. בטוח שתהנו. שבת שלום :)