לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

18-25.5.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • בריאות

    לראשונה: נציג אפריקאי נבחר לתפקיד מנכ״ל ארגון הבריאות העולמי

    לאחר קמפיין של שנתיים ושישה מועמדים נבחר השבוע (ג׳) טדרוס אדהנום גברייסוס, מומחה למניעת מלריה מאתיופיה, לתפקיד מנכ״ל אחד הארגונים החשובים ביבשת. בהצבעה אשר התקיימה בדלתיים סגורות השתתפו 186 שרי הבריאות שמרכיבים את מדינות הארגון, וההצבעה התקיימה בחשאי. בסיבוב ההצבעה הראשון הודח המועמד מפקיסטן, ד״ר סניה נישטר, וטדרוס גבר על המועמד הבריטי דייויד נברו – 133 אל מול 50 קולות.

    גברייסוס, 52, יחליף בתפקיד את ד״ר מרגרט צ׳אן מהונג קונג אשר כיהנה בתפקיד במשך כעשור. בעבר כיהן כשר הבריאות באתיופיה והיה אחראי להורדה משמעותית במספר מקרי המוות כתוצאה ממלריה ואיידס במדינה. במסגרת תפקידו הביא גברייסוס להכשרתן של 40,000 עובדות במערכת הבריאות המקומית, וכן שיפר את המעבדות הרפואיות ואת מוסדות ההכשרה הרפואיים במדינה. לאחר בחירתו הבטיח גברייסוס לקדם ביטוח בריאות במדינות העניות ביותר בעולם, לחזק את התגובות למקרי חירום, וכן להפוך את ארגון הבריאות העולמי לגוף שקוף יותר.

    המנכ״ל הנכנס מסתמן כאדם שתומך במספר אג׳נדות ובראשן גישה לטיפולי מניעת הריון עבור נשים. הוא גם תומך בגיוון מגדרי ואתני גדול יותר בארגון, והבטיח להילחם בהשפעות הרפואיות המזיקות של שינוי האקלים בכדור הארץ. נגד גברייסוס נשמעו טענות על כך שלקח חלק בהפרת זכויות האדם במדינתו, אשר כללו הרג מפגינים וכליאת עיתונאים ואנשי אופוזיציה, ובעת הכינוס של הארגון לבחירת המנכ״ל הפגינו במשרדי הארגון בג׳נבה עשרות אתיופים – אחד מהם אף ניסע להפריע להליך הבחירה. ניכר כי ההפגנות שיקפו את המתחים האתניים הקיימים באתיופיה: בעוד שגברייסוס הוא טיגריני, הקבוצה ששולטת כיום במדינה, המפגינים היו מקבוצות האמהרה והאורומו.

     

    דווקא בשבוע שבו נבחר ד״ר גברייסוס פורסם דו״ח לא מחמיא על בזבוזי הכספים של הארגון, וניכר שלמנכ״ל הנכנס מצפים אתגרים רבים בהיבט האפידמי אך גם הציבורי-תדמיתי. ״ארגון הבריאות מוציא יותר כסף על נסיעות מאשר על מניעת איידס ומלריה״, הייתה הכותרת הראשית שפורסמה השבוע (א׳) בסוכנות הידיעות AP. בין השנים 2015-16 הוציא הארגון לא פחות מ-200 מיליון דולר על נסיעות עובדי הארגון. על פי התחקיר של סוכנות הידיעות, ממסמכים פנימיים שהגיעו לידיו עולה שהארגון מתקשה לקצץ בהוצאות הנסיעות שלו – בעוד הוא ממשיך לדרוש מהמדינות החברות כספים נוספים כדי להתמודד עם אתגרי בריאות בעולם.

    על פי הדו״ח למרות בקשות חוזרות ונשנות נראה שבכירים רבים הפרו את תקנון הארגון ונסעו במחלקות עסקים ומלונות מפוארים. מקורות אנונימיים ביקרו את המנכ״לית היוצאת של הארגון ומסרו לסוכנות שבשנת 2015 היא הוציאה מכספיו לא פחות מ370,000$ על נסיעות. ״נסיעות הן חלק הכרחי מעבודת ארגון הבריאות העולמי״, מסר הארגון בתגובה רשמית לאל ג׳אזירה, ״עבור כינוסי מומחים לקביעת מדיניות בנושאי התערבות בריאותית, או נסיעת מומחים לכל מקום בעולם בו דרוש סיוע טכני בנושאים בריאותיים״.

    (כתבה: ניו יורק טיימס, צילום: МИД России, Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    צרות במפלגת השלטון: האם ג׳ייקוב זומה יודח מתפקיד נשיא דרא״פ בסוף השבוע הקרוב?

    מפלגת השלטון הדרום-אפריקאית ANC חווה טלטלות ומשברים רבים בחודשים האחרונים אשר הובילו לאובדן של חלק ניכר מהתמיכה הציבורית במפלגה. אולם נראה שהגרוע ביותר עשוי להתממש בקרוב: על פי דיווחים במספר כלי תקשורת השבוע בכירים במפלגה עומדים להצביע על הדחת הנשיא ג׳ייקוב זומה בכינוס מפלגתי שיתקיים בסוף השבוע הקרוב.

    הרעיון להדיח את הנשיא המכהן נדחה במפגש של המפלגה בנובמבר האחרון, אולם מאז ניכר שההתנגדות לשלטונות מתוך המפלגה הלכה וגברה. הסיבות לכך הן ההרעה החמורה במצבה הכלכלי של דרום אפריקה, תהליך אשר לדעת רבים התרחש כתוצאה מהחלטתו של זומה בסוף מאי האחרון לפטר את שר האוצר וסגנו. זמן קצר לאחר הפיטורים הורד דירוג האשראי של המדינה לדרגת ״זבל״ (Junk). בקרב בכירי המפלגה ניכר בחודשים האחרונים מתח רב:  בבחירות המוניציפליות באוגוסט האחרון ספג הANC מפלה גדולה בערים חשובות כמו יוהנסבורג, הבירה הכלכלית של דרום אפריקה, וכן פרטוריה הבירה.

     

    בכל מקרה זומה אמור לפרוש מתפקידו כמנהיג המפלגה בדצמבר וכנשיא בשנת 2019, וייתכן שמטרת הפגישה בסוף השבוע הקרוב תהיה להקדים את המהלכים של הפרלמנט והצבעת האי אמון שצפויה. לטענת אנטוני בוטלר, פרופסור למדעי המדינה מאוניברסיטת קייפ טאון, הANC תבקש למנוע מצב בו עורכי הדין שלה מגבים את צעדי האופוזיציה: ״ההחלטה על הדחת זומה מתפקיד נשיא המדינה תתקבל על ידי הוועד הפועל של המפלגה, ותועבר לאחר מכן לפרלמנט. הצבעת אי אמון, על פי הלוגיקה של הANC, תהיה צעד מסוכן עבורה משום שהיא תעצים מתחים פנים-מפלגתיים וחוסר יכולת להתאחד מחדש סביב מנהיג אחד״.

    בינתיים הלחץ סביב זומה מתחזק גם מצד ארגונים אחרים במדינה. ״חשבון הנפש של הANC, המשבר במדינה מסלים״ הייתה הכותרת של מאמר בעיתון המקומי החשוב Daily Maverick. הכתבת מריאן מרטן מונה בפתח הכתבה את כל הלחצים שמופעלים על הנשיא, ומציינת ש״קשה לראות איך הANC יצלחו בשלום את המשבר בישיבה בסוף השבוע ללא דיונים בכל סוגיות אלה, שהקול המשותף שבוקע מהם הוא קריאה להדיח את הנשיא״.

    ״בעוד שייתכן מאוד שזומה ישרוד את המפגש של הוועד הפועל של המפלגה בסוף השבוע, הוא הופך ליותר ויותר מוקצה בכל יום שעובר. זומה נראה בציבור רק באירועים מאובטחים היטב, שם סביר להניח שלא יספוג שריקות בוז. המרחב הפוליטי סביבו מצטמצם. הוא צריך להסתתר מהאנשים שאותם הוא אמור להנהיג״.

    בצל הדיווחים על האפשרות שזומה יודח פירסם אתמול (ד׳) הפייננשל טיימס על התחזקות מטבע הראנד המקומי בשיעור של 1.7%.

    (כתבה: בלומברג, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • Diaspora

    יותר מסוריה ועירק: קונגו היא שיאנית העקורים בעולם לשנת 2016

    922,00 קונגולזים נאלצו לברוח מבתיהם בשנת 2016 בשל קונפליקטים אלימים במדינה, כך לטענת הדו״ח העולמי של Internal Displacement Monitoring Centre. חלק ניכר מהעקורים, לטענת הדו״ח, נאלצו לברוח מבתיהם עקב האי-יציבות הפוליטית ששוררת במדינה – לאור סירובו של ג׳וזף קבילה לעזוב את תפקידו. כזכור, הבחירות במדינה נדחו לאור הצהרתו של שר האוצר שהמדינה לא תוכל לעמוד בעלויות קיום הבחירות.

    בשנה החולפת נוספו 6.9 מיליון מקרים חדשים של עקורים ברחבי העולם כתוצאה ממקרי אלימות וקונפליקטים. אפריקה שמדרום לסהרה הפכה בשנה האחרונה לאזור העקור ביותר בעולם, יותר מהמזרח התיכון – ולמרות לחימה מתמשכת בסוריה, עירק וירדן. מלבד קונגו לחימות משמעויות נוספות התרחשו בשנה 2016 בניגריה ודרום סודן. מאז שנת 2000 הוכפל מספר העקורים ברחבי העולם, ועד לסוף שנת 2016 כ40.3 נאלצו לברוח מבתיהם.

    (כתבה: Quartz, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    חשש בבורונדי: הרפורמות החוקתיות החדשות – הפרה בוטה של זכויות האדם במדינה

    בורונדי סובלת בשנתיים האחרונות מלחימה מתמשכת אשר הביאה למותם של אלפי אזרחים, חלקם מפגינים נגד הנשיא פייר נקורונזיזה ובחירתו מחדש לקדנציה שלישית ביולי 2015 – מהלך שנגד לדידם את החוקה המקומית. מפלגת השלטון CNDD-FDD הואשמה בהתפרצויות אלימות לבתים של אזרחים ובהשתקה אלימה של מתנגדי הנשיא.

    באמצע מאי האחרון הציגה שרת המשפטים של בורונדי, איימי לורנטין קנייה, טיוטה של רפורמות לקוד הפלילי שחוקק ששונה לאחרונה בשנת 2009 וכן לחוקי סדר הדין הפליליים משנת 2013. הרפורמות החדשות יענו על הצורך של רשויות לצווי חיפושים וכן חיפושים ליליים כנגד חשודים בעבירות חמורות. צעדים אלה ננקטים לרוב במדינות אשר נמצאות במצב חירום. לטענת השרה השינויים נועדו ״לחדש״ את סדרי הדין הפליליים במדינה, ולקדם חוקים חדשים.

    הארגון האזרחי SOS-Toture/Burundi גינה את הרפורמות החדשות והדגיש דו״חות שכבר פורסמו על הפרות זכויות אדם מצד תנועת הנוער של מפלגת השלטון (אשר מכונה Imbonerakure) וכן מצד כוחות הביטחון במדינה. ״אחת ההפרות הבולטות ברפורמות החדשות היא האישור לערוך חיפושים ליליים ללא צורך בצווי חיפוש״, מסרו בארגון, ״זה פותח את הדלת להפרות על ידי מוסדות המדינה ותנועת הנוער, אשר מבצעים פשעי אונס ושוד במהלך החיפושים שמתקיימים״.

    (כתבה: ibitimes, צילום: www.ifpri.org)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    בחירות בליבריה: האישה היחידה שמתמודדת מול 20 גברים לנשיאות המדינה

    המירוץ לבחירת מחליפה של נשיאת ליבריה, ואחת משלושת הנשיאות ביבשת, נמצא בעיצומו לקראת הבחירות שיתקיימו בעשירי לאוקטובר הקרוב. בין עשרים מועמדים ממין זכר נמצאת אישה אחת, ללא ניסיון פוליטי רב: קוראים לה מקדלה קופר, דוגמנות ופילנטרופית בת 40. מאז שהודיעה על מועמדותה באוקטובר שעבר, כמועמדת מפלגת Union of Liberian Democrats, קופר נסעה ברחבי המדינה כדי להציג את תוכניתה לרפורמה ותקווה במדינה: חינוך חינם וביטוח בריאות לכל אזרח, חשמל בכל בית, וכן רפורמה בחלוקת האדמות.

    קופר ייסדה קרן על שמה בשנת 2003 אשר פעלה בתחום הסיוע לילדים יתומם, בני נוער ונשים ברחבי ליבריה. היא הייתה בת 13 בלבד כשמלחמת האזרחים במדינה פרצה, והוריה ברחו ממונורביה הבריחה תוך שהם מותירים אותה עם שני אחיה הגדולים. מאוחר יותר היא הצליחה להגיע לארצות הברית בעזרת אמה, שם רכשה השכלה אקדמית בתחום הנדסת תקשורת. היא נכנסה במקביל לשוק האופנה והפכה לדוגמית מצליחה בניו יורק אשר ייצגה בין היתר את המותג המצליח ״ראלף לורן״.

    אם תיבחר, קופר תהיה הנשיאה הרביעית של ליבריה שנבחרת לתפקיד.

    (כתבה: africanews, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניו יורק טיימס: על אומנות אפריקאית וג׳רנטיפיקציה

    ״סותב׳יס״ הוא אחד מהמתווכים הגדולים בעולם בתחום האומנות, ובשלישי האחרון קיים את המכירה הפומבית הראשונה שלו של אומנות אפריקאית מודרנית. 83 פריטים של אמנים מקמרון ועד דרום אפריקה נמכרו בשווי כולל של כמעט ארבעה מיליון דולר, כשהבולט ביניהם היה פסל של האמן הגנאי אל אנטסוי אשר נמכר ב950 אלף דולר.

    המכירה הפומבית של סותב׳יס מסמלת משהו גדול יותר שמתרחש בקשר שבין אפריקה והמערב: עניין גובר מצד מוזיאונים באומנות אפריקאית עכשווית, ואולי גם סוף כל סוף כניסה של יצירות מהיבשת באוספים הקבועים שלהם. צ׳יקה אוקקה-אגולו, כתב הניו יורק טיימס המתגורר בניגריה, משווה את התהליך הזה לשכונה אורבנית שעוברת תהליך ג׳רנטיפיקיציה. ״כעת כשזה נתפס כאומנות גבוהה, והאומנות וגם האמנים צוברים ערך ויוקרה, המשקיעים נוהרים כדי להשיג לעצמם חתיכה מהמכירה הפומבית. אוספים פרטיים של אומנות מהיבשת הופכים לעסק שצומח באפריקה ובחרבי העולם״.

    ״אלו הם חדשות טובות מאוד עבור המודרניסטים מהיבשת אשר ירוויחו מהנראות של היצירות שגוברת. (..) אולם ההמונים ביבשת הם המפסידים הגדולים. תימנע מהם הגישה ליצירות האומנות החשובות שמעצבות את תקופת העצמאות במדינות היבשת ומסמלות את התהליך האיטי של שיקום פוסט קולוניאלי (..) מדינות ביבשת לא יכולות לקדם מוזיאון אומנות אחד בעל מוניטין. ביבשות אחרות אפשר למצוא לפחות מוזיאון ציבורי אחד לאומנות בכל עיר גדולה (..) בהצלחה עם למצוא מוזיאון בלאגוס, אחד מהערים הגדולות בעולם, אשר שוכנים בתוכה אמנים בעלי שם גדול בניגריה. ישנה הסתברות נמוכה שילד בניגריה ילמד על האומנות הזו בכיתות״.

     

    במאמר המפורט פונה הכתב לאספני האומנות מהיבשת: ״אספנים אפריקאים ואלה המתגוררים באפריקה חייבים להשתתף בשוק המכירות הפומביות, משום שסביר יותר להניח שכך הפריטים יישארו ביבשת. למזלנו התהליך הזה כבר החל. בעוד אפריקה משתקמת משנים של דיקטטורה ומלחמות אזרחים, הדמוקרטיות הגזלניות שלה הביאו לעלייה של אליטה עשירה וקוסמופוליטית אשר מעוניינת בתמיכה באומנות והתרבות המקומית״.

    ״ואולם התפוצה של אוספים פרטיים איננה המטרה ארוכת הטווח. זהו צעד אחד קדימה לעבר עתיד בו אוספים שינוהלו היטב ימומנו וייתמכו על ידי ארגונים ממשלתיים ואזרחיים. יש לנו מיליארדרים עם פנטהאוזים שמלאים בעבודות אומנות – אבל זה לא משנה עבור האפריקאי הממוצע אם האומנות הטובה ביותר ביבשת כלורה בתוך כספות או בתים פרטיים. על האוספים הללו להפוך לפומביים, וכך לשרת מטרה נעלה שהיא קידום התרבות״.

    (כתבה: ניו יורק טיימס, צילום: torbakhopper, flickr)

    לקרוא עוד >>
play

               קאירה ארבי \ מוזיקה מטיבקטו שבצפון מאלי