לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

30.5 - 8.6

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    #Guptaleaks: הדלפת מאות אלפי מיילים חושפת את ממדי השחיתות בצמרת השלטון הדרום אפריקאי

    התקשורת בדרום אפריקה החלה לפרסם בסוף השבוע האחרון ידיעות על מסמכים שהודלפו מתוך תכתובות מיילים של הנשיא זומה עם משפחת גופטה, אשר נמצאים בצמרת העושר בדרום אפריקה. ההדלפות האחרונות מעידות על מספר רב של עסקאות לא כשרות שביצעה הממשלה, וכן על יחסי הון שלטון שאינם תקינים. ההדלפות אמורות להגביר את הלחץ על ג׳ייקוב זומה את הפילוג במפלגת השלטון.

    ״הנה הם: המיילים שמוכיחים שהגופטאס שולטים בדרום אפריקה״, הייתה הכותרת של העיתון המקומי ״סאנדיי טיימס״. התכתובות אשר חלקן מופיעות במלואן בכתבה מציגות לטענת העיתון את השליטה המוחלטת של משפחה גופטה על שרים, מנכ״לים ודירקטורים. אחת מהחשיפות אשר גרמו לנשיא זומה מבוכה גדולה הייתה הסיוע שביקש ממשפחת גופטה כדי להשתקע ולעבור עם משפחתו לדובאי. חשיפה נוספת הייתה שקורות החיים של מוסבנזי זוואנה, פוליטיקאי מקומי, נשלחו למשפחת גופטה כחודש לפני שזה מונה להיות השר למשאבים מינרליים. הדלפות נוספות צפויות להתרחש בשבועות הקרובים. המהדורה הדרום אפריקאית של ה״הפינגטון פוסט״ פרסמה תקציר קולע של ההדלפות עד כה.

    בנושא אחר פורסם השבוע על כך שכלכלת דרום אפריקה נכנסה למיתון, השני מזה כשמונה שנים. כלכלת המדינה התכווצה ב0.7%, מה שהביא לירידה של אחוז בערך מטבע הראנד המקומי.

    (כתבה: Newsweek, צילום: Break Free, Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    31 סינים נעצרו בחשד לכרייה לא חוקית בזמביה: בכיר במשרד החוץ הסיני: ״ההאשמות נגדם לא מבוססות״

    מחלקת ההגירה הזמבית עצרה ביום חמישי האחרון 31 עובדי כרייה סינים במדינה בחשד לכרייה לא חוקית במצבים. המעצר אירע בעיר צ׳ינגולה, המרוחקת כ400 ק״מ מהבירה לוסאקה. כלי התקשורת אשר דיווחו על הידיעה, בזמביה וכן גופים בינלאומיים, נתנו משקל רב לתגובה הסינית על התקרית ועל הכעס הרב מצידם: לין סונגטיאן, מנכ״ל האגף לענייני אפריקה במשרד החוץ הסיני, טען שלמרות שהוא תומך בהתמודדות הזמבית מול כרייה בלתי חוקית המעצר הנוכחי אינו מבוסס על עובדות מוצקות.

     

    עוד המשיך סונגטיאן וציין שמבין העצורים יש אישה בהריון ועוד שניים אשר חולים במלריה. זמביה נחשבת לאחת מהידידות הוותיקות של סין ביבשת, ואולם פעמים רבות היא מצוינת כדוגמא לטעויות בהשקעות הסיניות באפריקה: בעוד כמות הולכת וגוברת של חברות סיניות נכנסו לשוק המכרות של זמביה בעשור וחצי האחרונים, כך גם גוברים גם הסכסוכים בין עובדים מקומיים למנהלים סינים. זמביה החלה בקשרים דיפלומטיים עם סין בשנת 1964, חמישה ימים בלבד לאחר שזו קיבלה עצמאות מאנגליה. בשנת 2015 הפכה סין למשקיעה הזרה הגדולה ביותר במדינה.

    התקרית שהתרחשה בשבוע שעבר אינה הפעם הראשונה שמתעורר מתח בין שתי המדינות: בשנת 2010 הואשמו מנהלים סינים בניסיון רצח של עובדים אשר עמדו לקבל תשלום, אולם האישום בוטל לאחר מכן. בשנת 2012 רצחו כורים זמבים את מנהלים הסיני במהלך הפגנה שקיימו במכרה פחם.

    העצורים שוחררו כעבור ימים ספורים (ג׳) ללא הגשת כתב אישום נגדם, והם נדרשו לעזוב באופן מידי את זמביה. ״אנחנו חייבים לשים קץ לפשע הזה״, טען השר הפנים הזמבי סטפן קמפיאונגו, ״משקיעים זרים שבאים לכאן חייבים לפעול בהתאם לחוק. אלה שישברו אותו ייזרקו מכאן״.

    (כתבה: Newsweek, צילום: ILO in Asia and the Pacific, Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    ארה״ב – אפריקה בעידן טראמפ: הממשל ביטל חוק המונע רכישת מינרלים מאזורי סכסוך; חשש מהתגברות האלימות ברפובליקה המרכז אפריקאית וקונגו

    בשנת 2012 נכנס לתוקף סעיף בחוק הרגולציה על הבנקים לפיו חברות יצטרכו לוודא שרכישת מינרלים בקונגו והרפובליקה המרכז לא תטיב עם גורמים מיליטנטיים ביבשת. כניסתו לתוקף של החוק הביאה ליציאתן של חברות אמריקאיות רבות מפעילות במכרות בשתי מדינות אלה. החוק הוריד בשיעור ניקוד את הפעילות במכרות לא חוקיות, ובכך הזיק למליציות חמושות רבות אשר התפרנסו משוק זה, כך לטענת דו״ח של האו״ם שפורסם בשנה שעברה.

    בשבוע האחרון החליטה הוועדה לניירות ערך ובורסות של ארצות הברית לבטל את הרגולציה, ובקרב ארגוני זכויות אדם בקונגו וסנאטורים בארה״ב קיים חשש שהביטול יוביל להתגברות האלימות והשחיתות במדינות אשר סוחרות במינרלים עם חברות זרות, כגון קונגו והרפובליקה המרכז אפריקאית.

    ״החוק שיחק תפקיד חשוב בהורדת רמת האלימות באזורי מכרות בקונגו״, טען השבוע הסנאטור האמריקאי כריס קונס מדלוואר אשר חתם גם מכתב משותף עם סנאטורים דמוקרטים כדי להחזיר את הרגולציה הזו לתוקף. החוק נחל הצלחה רבה בכך שהבטיח שהכסף ממינרלים אשר שוויים נאמד במיליארדי דולרים לא יגיע לידיים של מליציות חמושות. לעומת זאת מספר עסקים בארצות הברית אשר פועלים בתחום המכרות הגדירו את הרגולציה הזו כ״לא אפקטיבית, מעמסה כבדה״.

    כבר בחודש אפריל האחרון הצהיר היו״ר בפועל של הוועדה לניירות ערך ובורסות בארצות הברית, מייקל פיוואר, על ביטול הרגולציה. למרות שהוועדה הינה עצמאית מממשל טראמפ, פיוואר מונה לתפקיד על ידי טראמפ וכן מסתמן שפעולות הוועדה עולות בקנה אחד עם תפיסתו של טראמפ על ביטול והחלשת הרגולציות על פעילותן של חברות אמריקאיות.

    (כתבה: גארדיאן, צילום: Dave Dyet, Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ״ישראל חוזרת לאפריקה״: סיכום הביקור של נתניהו בליבריה

    מגזין החדשות ״ניוזוויק״ פירסם השבוע סקירה מקיפה על מצבה של ישראל ביבשת לאחר ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידת גוש המדינות המערב אפריקאיות (Ecowas) בליבריה, הדובר הראשון בתולדות וועידות הארגון מחוץ ליבשת.

    מטרת ביקורו של נתניהו הייתה לזכות באמונן של מדינות ביבשת כדי שאלה יתמכו בהצבעות על ישראל באו״ם בנושאי ההתנחלויות והמו״מ עם הפלשתינים. המדינות המקורבות ביותר לישראל, לטענת המגזין, הן אתיופיה (״החברה הקרובה ביותר של ישראל ביבשת״), קניה וכן סנגל. אחת מנקודות הציון החשובות של ביקור נתניהו הייתה החזרה לשגרה ביחסי ישראל עם המדינה האחרונה, אשר לה השפעה רבה הן במערב היבשת והן בגוף המדינות הפרנקופוליות. נתניהו נפגש במהלך הביקור בליבריה עם נשיא סנגל מאקי סאל, ובפגישה בין השניים סוכם על חזרת השגריר הישראלי לדקאר וכן על תמיכת סנגל במועמדות ישראל למשקיפה באיחוד האפריקאי.

    מרוקו, מאוריטניה וסודן הן לדעת המגזין שלוש האויבות המרכזיות של ישראל ביבשת. מאוריטניה צמצמה באופן דרמטי את יחסיה הדיפלומטיים עם ישראל בשנת 2010 לאחר שזו תקפה ברצועת עזה. המגזין גם הקדיש מקום נרחב ליחסי ישראל עם דרום אפריקה, אשר נמצאו כמורכבים; בשנות האפרטהייד הייתה ישראל אחת מהעמיתות הבודדות של דרום אפריקה, אולם מאז 1994 היחסים בין המדינות התקררו. מפלגת השלטון, הANC, היא תומכת של פתרון שתי המדינות וגינתה בעבר באופן פומבי את פעילות ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה. ואולם למרות כל זה דרום אפריקה נותרה השותפה המסחרית הגדולה ביותר של ישראל ביבשת.

    (כתבה: Newsweek, צילום: Embassy of Equatorial Guinea, Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    תקציב של 50 מיליון יורו: האיחוד האירופאי יממן לחימה נגד הטרור במערב היבשת

    האיחוד האירופאי הודיע השבוע (ג׳) על הקצאת 50 מיליון יורו כדי להילחם בג׳יהאדיסטים אשר הפכו את האזור שמדרום לסהרה לביתם. לחלק מהמליציות באזור זה יש קשרים לאל קאעידה ולמדינה האיסלאמית. מנהלת אגף מדיניות החוץ באיחוד האירופאי פדריקה מוגריני הודיעה על התקצוב ביום שני האחרון במהלך ביקור בבמאקו בירתה של מאלי.

    ״היציבות והפיתוח באזור הסאהל הם קריטיים, לא רק לאפריקה אלא גם לאירופה. אנחנו שכנים כך שמה שקורה באחת מהיבשת משפיע על השניה״. מוגריני אמרה את הדברים באסיפת השנתית של נציגות האיחוד וחמש המדינות הפרנקופוליות אשר מכונות Sahel G-5 (מאוריטניה, צ׳אד, מאלי, בורקינה פאסו, ניג׳ר). באסיפה שהתקיימה לפני כשנתיים הסכימו חמש המדינות להקים כוח צבאי משותף כדי להילחם בטרור. כוחות צבאיים של האיחוד צפויים להפוך לפעילים עד סוף השנה, ובכך הם יצטרפו לכוחות האו״ם וצבא צרפת שכבר מוצבים באזור.

    בשבוע שעבר הכריזה צרפת כי הצליחה להרוג 20 חמושים באזור צפון מאלי. נשיאה הנבחר של צרפת עמנואל מקרון הספיק כבר לבקר במאלי בזמן הקצר שעבר מאז נכנס לתפקיד, המסע הראשון שלו מחוץ לאירופה. מקרון קרא למדינות נוספות בהן גרמניה לספק סיוע צבאי וסיוע בפיתוח האזור.

    (כתבה: Deutsche Welle, צילום: United Nations Photo, Flickr)

    לקרוא עוד >>
play

        אומו סאנגרה \ מאלי \ אלבום חדש (Mogoya, 2017)