לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

15-22.06.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    אחרי 38 שנה בתפקיד, אנגולה מתכוננת לפרישת הנשיא דוס סנטוס: שר ההגנה לורנקו צפוי להתמנות למחליפו

    ארבע שנים לאחר ייסודה של אנגולה העצמאית נבחר אדוארדו דוס סנטוס לתפקיד נשיא המדינה. כעת, 38 שנים לאחר שנבחר לראשונה, יפרוש הנשיא ולא יתמודד לראשות מפלגת השלטון הMPLA. מחליפו בתפקיד ראשות המפלגה הוא חוזה לורנקו, בן 62 ושר ההגנה הנוכחי של אנגולה, אשר צפוי גם להיבחר לתפקיד הנשיא בבחירות שיתקיימו ב23 לאוגוסט. המהלך הפתיע רבים מהפרשנים הפוליטיים באנגולה אשר היו סבורים שהתפקיד יינתן על ידי דוס סנטוס לאחד מילדיו.

    לורנקו צפוי להתמודד עם כלכלה אשר מתקשה להתאושש מהמשבר עקב הירידה החדה במחירי הנפט העולמיים, ובראיון שקיים בסוף החודש שעבר עם כתב הוושינגטון פוסט אף הודה שהממשלה האנגולית נמצאת בגירעון תקציבי. למרות שאינו נמנה עם בני משפחתו של דוס סנטוס, הוא נתפס כבחירה בהמשך דרכו של הנשיא היוצא. בראיון הוא שיתף את תפיסתו הכלכלית והצורך לגוון את הכלכלה, ״כך שארצנו תתבסס על הפקה וייצוא של מוצרים נוספים מלבד נפט. אנחנו צריכים להשקיע בחקלאות, בגידול מרעה, דייג ותיירות. אנגולה עשירה במינרלים נוספים, ואנחנו צרכים לספק סביבת עסקים שתמשוך משקיעים בינלאומיים״.

    בית המחוקקים האנגולי צפוי להצביע בשבוע הבא (ה׳) על תנאי הפרישה של דוס סנטוס, ולפי המתווה שיוצע הוא יקבל פנסיה בגובה 90% מהמשכורת החודשית שלו כיום, רכב ונהג פרטי, כמו גם נסיעות לחו״ל על חשבון המדינה. ההצעה כוללת גם מתן סטטוס משפטי מיוחד, אשר ימנע מדוס סנטוס להישפט בבתי דין מקומיים באשמת שחיתות.

    בנושא אחר שקשור לאנגולה זכתה השבוע (ד׳) בירתה לואנדה בתואר העיר היקרה ביותר בעולם לתיירים, כשהיא עוקפת את הונג קונג ולונדון, טוקיו וציריך. מדד יוקר המחיה בודק את העלות של 200 פריטים בכל מקום כגון דיור, תחבורה מזון ובגדים, וממנו עולה שדירת שלושה חדרים לא מרוהטת בלואנדה תעלה 13,000 דולר בכל חודש.

    (כתבה: Newvision.co.ug, צילום: הקרמלין)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    יממה לאחר הסכם הפסקת אש: עשרות הרוגים בעימותים בין מליציות ברפובליקה המרכז אפריקאית

    נציגי רוב המליציות החמושות ברפובליקה המרכז אפריקאית חתמו בתחילת השבוע (ב׳) ברומא על הסכם שהיה אמור להביא להפסקת אש מידית בין המליציות החמושות במדינה – לאחר שלוש שנים של מלחמה בין הארגונים אשר הביאו למותם של אלפים. ההכרזה על ההסכם הגיעה לאחר מו״מ ממושך בין הממשלה הנכנסת במדינה לבין 13 מתוך 14 הארגונים החמושים אשר פעילים ברפובליקה.

    יממה אחת בלבד לאחר מכן דווח שבעיר ברייה, 580 ק״מ מהבירה בנגוי, נהרגו כחמישים איש בעימותים בין כוחות מזויינים. בעוד המתווכחים בהסכם כינו אותו צעד חשוב לעבר העתיד, זהו אינו הסכם הפסקת האש הראשון אשר נחתם בעשור האחרון בין קבוצות מורדים במדינה – ונכשל במהרה. על פי המתווה, שכלל לא ברור אם ייצא לפועל, הקבוצות החתומות היו אמורות לקבל ייצוג פוליטי בתמורה להפסקת ההתקפות ההדדיות.

    הרפובליקה המרכז אפריקאית נחשבת לאחת המדינות העניות ביותר בעולם ומאז 2013 נמצאת בלחימה מתמשכת בין קבוצות מורדים מוסלמים בשם Seleka (אשר הדיחה את הממשלה בשנת 2013 בהפיכה אלימה) לבין מליצייה נוצרית המכנה את עצמה Anti-balaka, אשר החלה לפעול נגד המורדים המוסלמים במדינה לאחר שהאחרונים הדיחו את הנשיא פרנסואה בוזיזה. עוד לפני הדחתו ניסה הנשיא להגן על עצמו והקים בשנת 2009 קבוצות של כפריים אשר הגנו עליו, ואלה כינו את עצמם ״Antibalaka״. (כאן אפשר לקרוא סקירה מצויינת על המאבק בין שתי הקבוצות).

    ״חתמנו על ההסכם, אולם אנחנו חייבים להגן על עצמנו, אנחנו לא יכולים להיות מותקפים בלי שנגיב״, אמר ג׳מיל באבנני, דובר הFRPC – אחד מהארגונים החמושים של קואליציית הSeleka המוסלמית. הלחימה בין השניים פרצה סמוך למחנה עקורים של אזרחים שנאלצו לברוח מבתיהם עקב הסכסוך המתמשך.

    (כתבה: אל ג׳אזירה, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    יומיים לפני השבעת בעלה לשעבר: אשת ראש ממשלה לסוטו הנכנס נורתה ונהרגה

    אשת ראש ממשלת לסוטו הנכנס טום טבנה נורתה בשבוע שעבר (ד׳), יומיים לפני שהאחרון היה אמור להיות מושבע לתפקיד. התקרית מעוררת בקרב פרשנים חששות מפני גל של אלימות פוליטית בממלכה השוכנת בשטחה של דרום אפריקה. על פי דיווחי המשטרה ליפוללו טבנה, בת 58, נסעה לביתה עם חברה כאשר השתיים נורו על ידי מתנקש אלמוני בעיר מסאנה, לא רחוק מהבירה מסרו.

    לסוטו המאוכלסת על ידי 2 מיליון בני אדם נמצאת במתיחות מתמדת מאז ניסיון ההפיכה בשנת 2014. הבחירות בממלכה התקיימו בשנה שעברה, בפעם השלישית מזה חמש שנים, לאחר שראש הממשלה דאז פקליטה מוסיסילי הפסיד במהלך חודש מרץ בהצבעת אי אמון. מפלגתו של ראש הממשלה הנכנס, ״All Basotho Convention״, זכתה ברוב מושבי הפרלמנט (48) – בהשוואה לשלושים מושבים של מפלגת ראש הממשלה היוצא, “Democratic Congress”. ראש הממשלה הנכנס חזר רק לאחרונה למערכת הפוליטית בממלכה לאחר שנאלץ לברוח ממנה בשנתיים האחרונות, בעקבות ניסיון הפיכה כושל בשנת 2014.

    טום וליפוללו טבאנה חיים בנפרד מאז 2012, לאחר שטום הגיש בקשה לגירושים אשר טרם אושרה בבית המשפט המקומי. משרדו טרם הגיב לתקרית החמורה. בראיון שקיים עם כניסתו לתפקיד האשים ראש הממשלה את הצבא המקומי באי היציבות הכרונית במדינה, ואף האשים אותם בפגיעה בממשל הקודם, וכן הבטיח ״לנטרל״ את הצבא.

    (כתבה: בי.בי.סי, צילום: טום טבאנה ונשיא דרא״פ, GovernmentZA)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    התחממות גלובלית: תעשיית הקפה האתיופית היא הקורבן התורן

    40-60 אחוז משטחי הגידול של פולי קפה באתיופיה יהפכו בעשור הקרוב ללא ראויים. כך על פי דו״ח שפורסם השבוע בכתב העת האקדמי Nature Plants. עצי הקפה מזן הערביקה, אשר גדלים באתיופיה, זקוקים למזג אוויר קריר וטמפרטורות הנעות בין 15 ל-26 מעלות. על פי הדו״ח ההתחממות הגלובלית באזור ועליית הטמפרטורות הממוצעת יביאו לכך שכמחצית משטחי הגידול של פולי הקפה במדינה יהרסו כליל.

    אתיופיה היא יצואנית הקפה הגדולה ביותר באפריקה והחמישית בגודלה בעולם, ועל פי ההערכות כ15 מיליון אתיופים מתפרנסים מתעשייה זו. שינויי האקלים פוגעים בתעשיית הקפה  ובאזור מזרח אפריקה בכלל כבר בימים אלה: מזג האוויר במדינה הפך בשנים האחרונות לקיצוני וללא צפוי, מה שמוביל ליבולים בלתי צפויים של הגידולים השונים אשר פוגעים בכלכלות המקומיות. על פי הדו״ח אתיופיה תוכל להתמודד עם ההתחממות דרך העברת הגידולים לאזורים גבוהים יותר במדינה, בהם שורר מזג אוויר קריר, אולם לשם כך תצטרך המדינה לתכנן היטב את העברת שטחי הגידול והחקלאים.

    כזכור בתחילת החודש פרש נשיא ארה״ב דונלד טרמפ מהסכם האקלים בפריז, אשר במסגרתו הוחלט שהמדינות החתומות יעודדו הגבלת ההתחממות הגלובלית לפחות מ-2 מעלות צלזיוס עד שנת 2050.

    (כתבה: Theverge, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    חשיפה ארכיאולוגית באתיופיה: עיר עתיקה נתגלתה, ומציעה תובנות חדשות על ההיסטוריה הקדומה של המדינה

    המחקר הארכיאולוגי באתיופיה אמנם נסוב לרוב סביב תקופת האדם הראשון ומקורותיו, אולם חשיפה חדשה עשויה ללמד אותנו פרטים רבים אודות התקופה המאוחרת יותר. קבוצת ארכיאולוגים אירופאים ואתיופים גילתה לאחרונה את העיר המוסלמית הקדומה הארלה (Harlaa) במזרח אתיופיה, אשר חושפת את סיפור הסחר הבינלאומי שהתקיים באתיופיה בין המאה העשירית ל-15.

     

    העיר הקדומה נחשפה רק לאחרונה ועד כה נמצאו בה כלי חרס וכן מטבעות סיניים, ושלל אוצרות ארכיאולוגיים נוספים. חוקרים באזור חשפו לאחרונה מסגד מהמאה ה-12 לצד סימנים המרמזים על קבורה מוסלמית בעיר. כמו כן נמצאו כלי זכוכית, מיטות, ותכשיטים מיובאים. שלל כלי החרס שנמצאו הגיעו מאזורים מרוחקים יחסית כמו סין, האיים המלדביים, מדגסקר וכן תימן. כמו כן נמצאו מטבעות ברונזה וכסף מאזור מצרים אשר מתוארכים מהמאה ה13.

    ״החשיפה מעוררת מהפכה בהבנה שלנו של המסחר באזור של אתיופיה שנשכח על ידי ארכיאולוגים״, אמר אחד מהחוקרים לאחר החשיפה, ״העיר הזו הייתה עשירה, מרכז קוסמופוליטי לייצור תכשיטים, חומרים מהאזור נלקחו ולאחר מכן נמכרו באזור כולו ומעבר. תושבי Harlaa הכילו תערובת של זרים לצד תושבים מקומיים אשר סחרו עם אחרים באזור הים האדום, האוקיינוס ההודי, ואף הרבה מעבר לשם במפרץ הפרסי״. רבים מהממצאים יוצגו כבר בקרוב במרכז מורשת מקומית שיופעל באזור על ידי תושבים מקומיים, וכן במוזיאון הלאומי של אתיופיה באדיס אבבה.

    (כתבה: Quartz, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    חוקה פאן-אפריקאית: פסיקה חדשה של בית המשפט האפריקאי לזכויות אדם מעוררת תקווה בקרב חברות מסורתיות ביבשת

    בית המשפט האפריקאי לזכויות אדם ועמים נוסד מטעם האיחוד האפריקאי בשנת 1998, החל לפעול כעבור שמונה שנים, אולם נכון להיום רק שמונה מתוך 30 המדינות החתומות על זיכרון הדברים בנושא הצהירו על הצהרתן בחוקתיות בית הדין. שמונה המדינות שהכירו במוסד הן בנין ובורקינה פאסו, חוף השנהב, גאנה ומאלי, מלאווי, טנזניה וכן טוניסיה.

     

    בית המשפט החדש פסק בסוף החודש שעבר (28.5) נגד ממשלת קניה, וקבע שזו הפרה את זכויותיהם של קבוצת אנשי הOkiek בכך שפינתה אותם מאדמתם הקדומה במתחם יער המאו (Mau Forest Complex). קהילה זו של ציידים מתבססת על היערות למזון ותרופות וכן על שימור תרבותם הקדומה. הם מונים כיום כעשרים אלף איש, רובם התגוררו באזור היערות שפונה לאחרונה ובו התגוררו ב-150 השנים האחרונות. בית המשפט דחה את טענת המדינה, שהפינוי נעשה מסיבות סביבתיות מוצדקות, ופסק שפינויים מאדמתם ההיסטורית הפר הפרוטוקול האפריקאי בנושא זכויות אדם ועמים, אחד מחוקי היסוד עליו חתומות כל מדינות האיחוד. עד כה פסק בית המשפט ב32 תיקים, אולם מקרה זה הינו הפעם הראשונה בה הוא פוסק בנושא זכויות של קבוצות ילידיות או בתיק של הפרת זכויות המונית.

     

    ניתוח של המקרה שהתפרסם השבוע באתר The conversation מלמד שפסיקה תקדימית זו איננה רק חשובה לקבוצות ילידיות ביבשת, אלא בעיקר לכפריים המתגוררים באזורים על בסיס מערכת המשפט המסורתית שלהם. על פי הניתוח, מספרם צפוי לעלות למיליארד איש ביבשת עד לשנת 2050. קניה טרם הצהירה על הכרתה בחוקיות בית הדין, כך שמידת ההשפעה של הפסיקה על אנשי הOkiek אינה ברורה. כמו כן הממשלה הקנייתית טרם יישמה פסיקה דומה משנת 2009.

    ״מי ירוויח מהפסיקה? התשובה היא: קבוצה רחבה של אנשים, כמו גם פוליטיקאים ומוסדות״, נטען במאמר, ״(..) זה יקל על כל המקומיים שחיים באזורים מיוערים להכרה בזכויותיהם על הקרקעות (..) המקרה גם ייתן לקבוצות ילידיות ברחבי היבשת הכרה חוקתית שהן קיימות, ולכך שהן מקבלות את תמיכת המשפט הבינלאומי״.

    (כתבה: theconversation, צילום: anngarrison)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    בית המשפט העליון בניגריה: פינויים מהבתים על ידי הממשלה אינם מעשה חוקתי

    שורה של פינויים אלימים על ידי הממשלה אשר הביאו לעקירתם של מעל ל-30 אלף איש הוכרזו כלא חוקיים, כך נקבע אמש (ד׳) בפסיקה תקדימית של בית המשפט העליון בלאגוס, אשר הורתה גם על הפסקה מיידית של פינויים עתידיים – מה שימנע את נישולם של 270,000 תושבי לאגוס נוספים. את התביעה נגד הממשלה הניגרית הגיש ארגון זכויות האדם מהבירה ״Justice and Empowerment Initiative״, אשר מייצג מספר קהילות על קו החוף של העיר.

     

    הפסיקה מגיעה בעקבות הכרזה של מושלי מדינת לאגוס באוקטובר האחרון על כוונתם להרוס את כל שכונות העוני על קו החוף, וזאת לטענתם כדי לשמור על ביטחון התושבים. חודש לאחר מכן כבר הגיעו בולדוזרים ושוטרים באישון לילה, והחלו להעלות באש בניינים באחת משכונות העוני. באפריל האחרון נורה למוות תושב אחד השכונות וכן ומספר תושבים נוספים נפצעו לאחר שמשטרת לאגוס החלה בפינוי שכונת העוני Otodo Gbame. חלק מהעקורים עברו לבתי חברים וקרובי משפחה, בעוד רבים נותרו ללא פתרון ראוי.

    (כתבה: voanews, צילום: Heinrich-Böll-Stiftung, flickr)

    לקרוא עוד >>
play

     Rikki Ililonga & Musi O Tunya / רוקנ׳רול מזמביה                                        (1975)