לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

29.6-6.7.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • בריאות

    בתוך 42 יום: הסתיים משבר האבולה בקונגו

    לאחר 42 יום ללא מקרי הידבקות חדשים הודיע השבוע (ג׳) ארגון הבריאות העולמי על סיום המשבר במדינה. ההודעה מגיעה כחודשיים לאחר שבחודש מאי נמצאו שמונה מקרי הידבקות חדשים בעיירה ליקאטי שבמחוז Basuele, בקרבת הגבול עם הרפורבליקה המרכז אפריקאית, בפעם השמינית מאז 1976.

    ההצלחה במיגור המגיפה נזקפה לזכות התגובה המהירה של הרשויות המקומיות: התראה בזמן על מקרי הידבקות חדשים וכן בדיקה מהירה של דגימות דם באזורים שנפגעו. בנוסף שר הבריאות הקונגולזי אישר את השימוש בחיסון ניסיוני כדי למנוע את ההתפרצות, והשימוש בו כבר הוכח כמוצלח בגינאה – עשרות אלפי חולים קיבלו את החיסון ונמצאו נקיים מהנגיף לאחר עשרה ימים.

    ואולם לצד התשבחות על התגובה המהירה כלי תקשורת בינלאומיים אחרים מיהרו להשבית את השמחה. ״התוצאה המהירה הייתה בחלקה בגלל מזל״, טען המגזין “The Atlantic”, ״הווירוס תקף אזור מבודד ומאוכלס רק בחלקו, 1,300 ק״מ מהבירה קינשסה, השוכן עמוק בתוך יערות הגשם המשווניות. בני אדם לא נעו במרחב בחופשיות כפי שהיה בהתפרצות הנגיף במערב אפריקה״, טענה אן רימוין מאוניברסיטת קליפורניה אשר עבדה בקונגו במשך 15 שנה.

    עוד טוען המגזין שהמרחק הרב של העיירה ליקאטי היווה ברכה אך גם קללה: הוא הקשה על הוירוס להתפשט, אך גם על עבודתם של אנשי הבריאות שניסו להגיע לאזור הנגוע. לאחר התגובה האיטית קודם לכן להתפרצות הנגיף ברחבי מערב אפריקה העמיד ארגון הבריאות העולמי קרן חירום על סך 41 מיליון דולר, אשר תשמש מדינות במקרים עתידיים. לאחר ההתפרצות המחודשת של הנגיף יכל הארגון להשכיר במהירות מסוקים אשר הטיסו אנשי צוות וכן ציוד חיוני לאזור הנגוע. ״בתוך כיממה יכולנו להתחיל סיוע אווירי״, סיפר אחד מבכירי הארגון.

    (כתבה: TheAtlantic, צילום: Wikipedia)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    ועידת האיחוד האפריקאי התכנסה באדיס אבבה: מוגאבה תרם מיליון דולר; ״יש לחזק את עצמאות האיחוד״

    הועידה הדו-שנתית של האיחוד האפריקאי התכנסה השבוע (ב׳) באדיס אבבה בירת אתיופיה כדי לדון במספר סוגיות כלכליות וביטחוניות. את ההצגה גנב נשיא זימבבווה רוברט מוגבה אשר הודיע במהלך נאומו על תרומה של מיליון דולר לקופת האיחוד האפריקאי, וזאת כדי לסיים את מה כינה ״סינדרום  התלות בתורמים״.

    נושא המימון של פעילות האיחוד היה אחת מהנקודות העיקריות בהם דנו המנהיגים, אשר עד כה לא הצליחה ליישם באופן מלא את תוכנית האיחוד לחזק את עצמאותו הכלכלית. המציאות הפוליטית בעולם המערבי מציבה בשנה האחרונה שאלות רבות לגבי המשך ההתבססות על כסף זר: 60% מתקציב האיחוד מומן עד כה בעיקר על ידי תורמים וגופים חיצוניים כמו האיחוד האירופאי, אשר כבר הספיק לקצץ בשנה האחרונה את תמיכתו בכוחות האיחוד אשר מוצבים בסומליה. גם ההשפעה של הברקזיט על יחסי בריטניה עם האיחוד עדיין לא יודעה. ולסיום מדיניות ארצות הברית ביבשת בעידן טראמפ הינה בגדר חידה, וסימנים ראשונים כבר הראו על רצון של הממשל להפוך את כוחות השלום של האו״ם ל״אפקטיביים״ – שם קוד לקיצוץ אמריקאי במימון תוכניות אלה.

     

    דובר האיחוד מוסה פאקי מאחט הביע דאגה מפני המצב הביטחוני בחלקים נרחבים מהיבשת, במדינות כמו דרום סודן והרפובליקה המרכז אפריקאית, וכן מהמצב הפוליטי במדינות כמו קונגו ובורונדי. היחסים המתוחים בין אריתראה לדג׳יבוטי היו אחד ממוקדי הדיון בוועידה: קטאר החליטה להוציא את חיילה מהגבול לפני כשבועיים, ובתגובה ביקש נציג דג׳יבוטי שפקחי האיחוד יסייעו בשמירה על השקט בגבול המתוח בין שתי המדינות. הסכסוך בין שתי המדינות החל בחודש שעבר לאחר שדג׳יבוטי האשימה את שכנתה שזו שלחה חיילים לאי הקטן Dumeira בקצה הדרומי של הים האדום.

    לאחר סיום הוועידה נודע דרך חשבון הטוויטר של שרת החוץ הרואנדית, לואיז מושיקיוובו, על כך שמדינתה נבחרה להנהיג את הארגון בשנת 2018.

    (כתבה: telesurtv, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    למרות צו מעצר בינלאומי: נשיא סודן באשיר יבקר ברוסיה; האו״ם יקצץ במספר כוחותיו בדרפור

    נגד נשיא סודן עומר אל-באשיר נשמעו האשמות בנוגע לפשעים נגד האנושות ומעורבות ברצח עם של אנשיו. האשמות אלה מנעו ממנו פעמים רבות נסיעות מחוץ למדינתו מחשש שייעצר ויוסגר לבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג, אשר מבקש להעמידו למשפט מאז 2009. השבוע (ב׳) הודיע באשיר שהוא מקבל את הזמנת נשיא רוסיה לבקר במדינה בחודש הבא.

    ההזמנה של ולדימיר פוטין, על אף צו המעצר נגד באשיר, משקפת מאמץ של הנשיא הרוסי להשיב את העוצמה המדינית של רוסיה, בשעה שארצות הברית מדירה את עצמה מאזור המזרח התיכון ואפריקה שמדרום לסהרה. ההודעה על הביקור הגיעה בתזמון מפתיע, שבועות ספורים לפני שארצות הברית אמורה להודיע אם היא מסירה את הסנקציות בנות עשרים שנה נגד סודן. במאמץ לרצות את ארצות הברית, למרות הביקור ברוסיה, הודיע השבוע (א׳) באשיר על הפסקת אש בלחימה מול המורדים עם סוף אוקטובר.

     

    בנושא אחר מועצת הביטחון של האו״ם החליטה בסוף השבוע שעבר (ה׳) על הפחתה משמעותית של מספר כוחות הארגון המוצבים בדרפור. יותר משליש מתוך 19,000 החיילים באזור צפויים לעזוב את דרפור, והחלטה זו נתפסת גם היא כחלק מהמאמץ של ממשל טראמפ להפחית את תקציב כוחות השלום של הארגון. בשנים האחרונות הובעה לא מעט ביקורת על חוסר המעש של כוחות האו״ם בדרפור, אשר לא עשו מספיק כדי להגן על אזרחי האזור. הכוחות מצדם התלוננו על היעדר שיתוף פעולה עם הממשלה בבירה חרטום.

    (כתבה: Nytimes, צילום: Ammar Abd Rabbo, flickr)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    ייצוא מאפריקה לשאר העולם: אתיופיה רוצה להיות מעצמת הייצור הזול הבאה בעולם. דמוקרטיה וזכויות אדם יגיעו אחר כך.

    המגזין הנחשב ״פייננסל טימס״ הקדיש השבוע (ב׳) כתבה נרחבת על הפיתוח הכלכלי באתיופיה, אשר לוקח השראה מהתיעוש במדינות אסיה וסין. אתיופיה חוותה בשנים האחרונות מספר הולך וגדל של השקעות זרות אשר נותבו לתשתיות הסכרים, כבישים ורכבות, וסייעו לה לעבור צמיחה כלכלית שדומה למודל הסיני: בתוך כעשור בלבד צמחה הכלכלה המקומית בעשה אחוזים. המדינה השנייה בגודלה מבחינת אוכלוסייה הפכה לכלכלה הגדולה ביותר במזרח אפריקה.

    אתיופיה מנסה בימים אלה להיות במרכז תהליך תיעוש על פי המודל הסיני, מתוך מטרה להפוך לחממת הייצור העולמית. התכנית מגיעה לאור עלויות הייצור במקומות כמו בנגלדש ואפילו סין שהתייקרו בשנים האחרונות. ארקבה אוקוביי, השר לענייני מדיניות תיעוש, טוען שהמטרה היא ״להפוך את אתיופיה מכלכלה חקלאית לכזו עם מידה של פיתוח בה התיעוש יהפוך לדבר דומיננטי״. עניינים של דמוקרטיה וזכויות אדם, לטענתו, יגיעו לאחר מכן.

     

    הכתבה מתרכזת בחברת הביגוד מהונג-קונג TAL שהשיקה לאחרונה מפעל חדש בעיר אוואסה, שהחל לאחרונה לייצר מוצרי ביגוד לארצות הברית. ״אנחנו פועלים במקום בעל הרבה כוח עבודה, נמצא לנמלים, עם שכר ממוצע נמוך יחסית וכן מסגרת ממשלתית טובה אשר תומכת בתעשייה (..) כל זה בנוסף לגישה חופשית וחסרת מיסוי לשווקים האירופאים והאמריקאים״, טוען מנכ״ל החברה רוג׳ר לי, אשר כינה את אתיופיה ״המילה האחרונה בתחום הייצור ההמוני״.

    המפעל באוואסה מעסיק כשישים אלף עובדים והוא צפוי לייצר כ150 אלף משרות נוספות. בכוונת הממשלה להוסיף בכל שנה עוד 200,000 משרות בתעשייה זו עד לשנת 2025.  לצד החדשות הטובות רבים מזהירים את אתיופיה מפני התנהלות הממשלה על רקע ההפגנות בשנה האחרונה. לדברי נציב האו״ם לזכויות אדם, זייד אל-חוסיין, אם הממשלה לא תמהר לפעול ״הלחץ החברתי יביא לדברים דרמטיים שיקרו, גם על רקע הצמיחה הכלכלית הגבוהה״. גם דיפלומטים זרים ואנשי עסקים מזהירים, כך נטען בכתבה, מכך שהממשלה עושה מעט כדי לרצות את המפגינים.

    למשקיעים והמפעלים הזרים יש חלק בהפגנות האחרונות, ונטען שחלקם אף היו מטרה של המטרים שראו בהם סוכנים ממשלתיים. ״אנחנו עובדים במדינות מתפתחות רבות ואינני יכול לחשוב על מדינה אחת בה לא נתקלנו בקשיים״, טוען מנכ״ל TAL, ״עבורי זה חלק בלתי נפרד במדינות כאלה, שבעוד הן צומחות הן נתקלות בקשיים״.

    (כתבה: פייננשל טיימס, צילום: UNIDO, flickr)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    המשבר בבורונדי נמשך: ארגוני זכויות אדם מזהירם מפני ״משטר דיקטטורי ואלים״

    דו״ח הארגון הצרפתי ״International Federation for Human Rights״ פורסם השבוע בנוגע לבורונדי, והוא כולל אזהרות וכן חשיפות של מידע חדש על הנעשה במדינה. על פי הדו״ח קיימים שלושה מרכיבים המעידים על התדרדרות המשטר: ראשית מתקיים טיהור של בני קבוצת הטוטסי מהצבא המדינה – כותבי הדו״ח טוענים שחיילים נעלמו, נעצרו ועונו, וחלקם אף נהרגו על ידי חבריהם בצבא. כמו כן מתקיים יישום סנקציות נגד אופוזיציה וכלי תקשורת, לצד תכנית אשר אמורה לצאת לפועל שתאפשר כהונה לא מוגבלת לנשיא המדינה פייר נקורונזיזה.

     

    הממשלה מצידה דחתה את פרטי הדו״ח וטענה שהוא כולל דיווחים שקריים ומוגזמים, שנועדו לגייס הקהילה הבינלאומית נגד הממשלה. ואולם הדובר לשעבר של הצבא, קולונל אדולף מנירקיזה, אישר השבוע (ג׳) לסוכנות הידיעות רויטרס שחיילים מקבוצת הטוטסי הפכו למטרה. לטענתו הוא ברח מהמדינה משום שחשש לחייו. ״תקיפת הטוטסי מעידה באופן ברור על כך שהממשל בבורונדי מתכנן השמדת עם. הוא רוצה ליצור צבא אחיד מבחינה אתנית שיכלול הוטו בלבד, וכך יהיה למשטר קל יותר להשלים את התכניות שלו״.

    (כתבה: africanews, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    נשיא טנזניה מאיים על אזרחיו: המדינה תעצור פעילי להט״בים

    נשיא טנזניה ג׳ון מגופולי הוא ממובילי מסע ההכפשה נגד פעילי להט״בים במדינה, ובסוף השבוע שעבר (ד׳) אמר בנאום פומבי שהוא מאמין ש״אפילו פרות לא יקבלו״ הומוסקסואליות. אמירה אומללה זו איננה בדיחה אלא מציאות מרה: טנזניה הפכה במהרה לאחת המדינות הרעות ביותר ללה״טבים, ובה הומוסקסואליות היא עונש שהעונש עליו עלול להגיע עד ל-30 שנות מאסר. הומוסקסואליות עדיין נחשבת לא חוקית מ38 מתוך 54 מדינות היבשת, ובמדינות כמו מאוריטניה וסודן וכן סומליה העונש עלול להיות גזר דין מוות.

     

    בנאומו בשבוע שעבר אמר מוגופולי ש״אם נגלה שארגון כלשהו שרשום במדינתו פועל למען זכויות להט״בים, אני אדאג לבטל את הארגון הזה״. ביום ראשון האחרון אמר הבטיח המקומי לביטחון פנים ש״אם נגלה שאזרח טנזני פועל למענם, אנחנו נעצור אותו וניקח אותו לבית המשפט. (..) אם זה אזרח זר, נגרש אותו מהמדינה״.

    בראיון עם האתר BuzzFeed באפריל האחרון אמר סגן שר הבריאות המקומי שהוא תופס בביצוע ״מבחנים אנאליים״ אשר יבדקו את נטייתו המינית של אדם. המבחן נחשב להפרה בוטה של זכויות אדם, אולם על פי דיווחים של רשתAFP  עשרות כבר נעצרו ונלקחו לבתי חולים מקומיים לצורך ביצוע בדיקות אלה. בשנים האחרונות סגרה המדינה 40 מרכזי בריאות פרטיים אשר טיפלו בחולי איידס במדינה, בטענה שמרכזים אלה מקדמים יחסי מין הומוסקסואליים.

    (כתבה: Vox, צילום: World Bank Photo Collection, flickr)

    לקרוא עוד >>
play

            Franco & le T.P. O.K. Jazz / Congo / 1986