לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

27.7-3.8

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    נשיאת ממשלת מלאווי לשעבר בצרות: צו מעצר הוצא בחשד לשחיתות בהיקף עשרות מיליוני דולר

    משטרת מלאווי הודיעה השבוע (ג׳) על צו מעצר שהוצא נגד נשיאת מלאווי לשעבר, ג׳ויס בנדה, בחשד למעורבותה בפרשת שחיתות שכבר נחשפה בשנת 2013. בנדה עזבה את מלאווי בשנת 2014 מיד לאחר שהפסידה בבחירות המקומיות, ומאז היא מתגוררת בארצות הברית ומשמשת כבכירה במרכז פיתוח גלובלי בוושינגטון. היא הבטיחה שתחזור למדינתה לראשונה מאז ההפסד כדי להגן על חפותה.

    בנדה הייתה נשיאת מלאווי בין השנים 2012-2014, ובתקופתה החליטה לראשונה להפריט את נושא החקירות נגד שחיתות ממשלתית. המשימה הוטלה על חברה בריטית אשר במהרה חשפה פרשת שחיתות מקומית בהיקף גדול אשר זכתה לכינוי ״ Capital Hill Cashgate Scandal״: 32 מיליון דולר שולמו לקבלנים וחברות בנייה עבור שירותים וסחורות שהם מעולם לא סיפקו. הפרשה הביאה למעצרם של כשבעים איש, חלקם הגדול נשפט והורשע, ובנדה עצמה אף פיזרה את ממשלתה בעקבות התפוצצות הפרשה.

     

    בפרשה כבר הורשעו שר המשפטים לשעבר והתובע הכללי, והיא הביא לעצירת חלק ניכר מהסיוע הבינלאומי למדינה. בסך הכל הביאה הפרשה לאובדן של 250 מיליון דולר מקופת המדינה. ״העדויות שנאספו מעלות חשד סביר שהנשיאה לשעבר ביצעה עבירות שקשורות למעילה בתפקידה כנשיאה והלבנת הון״, הודיע דובר המשטרה בהצרה ביום שלישי. לטענת הדובר של בנדה, אנדקוצ׳ה צ׳נטונייה, בנדה כלל לא מעורבות בפרשה – וצו המעצר נגדה הוא לא יותר מציד מכשפות. ואולם במספר כלי תקשורת נחשף השבוע שאוסוולד לוטפו, המורשע הראשון בפרשה, נקב בבנדה כמוח שמאחורי העבירות שביצע.

    (כתבה: news24, צילום: UN Women Gallery, Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    בחירות בעוד חמישה ימים, החשש מאלימות בקניה גובר: בכיר בוועדת הבחירות ״עונה ונרצח״; חמוש תקף את בית סגן הנשיא

    הבחירות לנשיאות קניה יתקיימו בעוד כחמישה ימים, והמתח גובר. ביום שני האחרון נודע על כך שבכיר בוועדת הבחירות הקנייתית, אשר נעדר מביתו מזה שלושה ימים, עונה ונרצח: כריס מנסנדו היה ראש אגף מידע, תקשורת וטכנולוגיה בגוף הבחירות שהיה אמור לפקח על הכשרות של ההליך. גופתו נמצאה בפרבר של ניירובי כשעליה סימני אלימות קשים.

    דוברת וועדת הבחירות גינתה את הרצח ודרשה תשובות על זהות הרוצח וכן  אבטחה צמודה לחברי הוועדה. מנסנדו, דמות חשובה בוועדת הבחירות, היה בין האחראים על המאמץ הקנייתי להקטין את סיכויי הזיוף של התוצאות – קניה עמדה לעשות שימוש בטכנולוגיה ביומטרית לזיהוי המצביעים, אשר הייתה אמורה גם לשפר את אופן שידור התוצאות בסיום ההצבעה. עד ההצבעה היה אמור מנסנדו לבצע בדיקות למערכת ההצבעה – ואלה נעצרו כליל מאז הרצח.

    הרצח של מנסנדו הגיע כיממה לאחר ששוטרים מקומיים הרגו אדם חמוש בביתו של סגן הנשיא וויליאם רוטו בעיר אלדורט במערב קניה. משפחתו והוא לא שהו בבית בזמן שהחמוש שהה במתחם הבית, והאחרון הסתתר לבסוף במבנה סמוך לאחר מצוד שארך כמעט יממה שלמה. בטרם נהרג הספיק החמוש להרוג שוטר וכן לשהות מספר שעות במטעים החקלאיים של סגן הנשיא.

    בבחירות שיתקיימו בשבוע הבא מתמודדים הנשיא הנוכחי אורו קנייטה, שהוא בנו של נשיא קניה הראשון ג׳ומו קנייטה, והמתמודד הוותיק ריילה אודינגה. התחרות בין השניים הפכה לצמודה מאוד להפתעתם של פרשנים רבים, וסקר שפורסם השבוע העניק לנשיא בתפקיד יתרון קטן של 53% לעומת 42% לאודינגה. השניים מרבים להחליף האשמות אחד כנגד השני – לטענת קנייטה אודינגה מנסה לפלג את קנייה ולעורר גל אלימות, בעוד שהמתמודד טוען שהנשיא מנסה לחבל בתוצאות הבחירות.

    לפני מספר ימים שחרר האחרון הצהרה בה הזהיר שצבא קניה מתכנן הפיכה צבאית במידה וינצח. העיתון הקנייתי “The East African”  פרסם השבוע בראש החדשות את הדיווח על פיו מפלגתו של אודינגה, National Super Alliance, מאיימת להחרים את הבחירות בשל כוונת הצבא כמו גם עקב טענות לזיוף קולות.

    (כתבה: גארדיאן, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    עיתון ״הארץ״: ״ למרות הכחשותיה, ראיות נדירות מוכיחות כי אריתריאה מוציאה להורג נמלטים בגבול״

    למרות הכחשותיה הנמרצות נראה שחשיפת אתר חדשות של גולים אריתראים עומדת לשפוך אור על ראיות לפשעים נגד האנושות של ממשלת אריתראה. על פי הדיווח הממשלה המקומית נוהגת להוציא להורג אזרחים המנסים להימלט מהמדינה דרך הגבול.

    החשיפה התגלתה לאחר שמשפחתו של אזרח אריתראי, אשר ניסה לברוח דרך הגבול עם אתיופיה ונורה למוות, קיבלה בחזרה את גופתו ממשמר הגבול המקומי. תספלם טקל אבאי היה אחד מ27 אזרחים שנורו למוות בחודש שעבר לאחר שניסו להימלט דרך הגבול בין שתי המדינות.

    בני המשפחות של ההרוגים נעצרו על ידי הרשויות לאחר שהתעקשו לקבל חזרה את גופות יקיריהם, ומשפחתו של אבאי הייתה היחידה שהצליחה. על פי ״הארץ״, אשר פירסם כתבה בנושא, המדיניות ״לירות על מנת להרוג״ בגבול אריתראה נהוגה על ידי המשטר זה יותר עשור – ורבים מהקורבנות נותרו עד כה אנונימיים. הדיווחים על מותם של נעדרים מגיעים דרך עדי ראייה שניסו גם הם להימלט או היו עדים לירי, וסיפרה על כך למשפחות ההרוגים.

    אלה שלא נהרגים נתפסים בגבול ועוברים שורה של עינויים והתעללויות, לצד מעצרים שרירותיים והוצאות להורג בלי משפט. דיווחים אלה הובילו לוועדת חקירה של האו״ם ביוני 2016 אשר הכריזה שאריתראה מבצעת פשעים נגד האנושות.

    (כתבה: הארץ, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    סין השיקה בסיס צבאי ראשון באפריקה: מה דג׳יבוטי מבשרת על מעורבות סין ביבשת?

    הבסיס הצבאי הראשון של סין מחוץ לאדמתה הושק השבוע (ג׳) בדג׳יבוטי שבקרן אפריקה. בטקס שהתקיים טענו בכירי ממשל שהבסיס נועד לתמוך אך ורק בכוחות השלום הסיניים ובמאמץ ההומניטרי באזור.

    לטענת סוכנות הידיעות הממשלתית Xinhua, ״לבסיס בדג׳יבוטי אין קשר למירוץ חימוש או להתחמשות צבאית, ולסין אין כל כוונה להפוך את המרכז הלוגיסטי הזה לדריסת רגל צבאית״. לטענת בייג׳ינג הבסיס יתמוך בכוחות המוצבים על קו החוף שבין סומליה וירדן.

    להקמת הבסיס יש משמעות סמלית גדולה מאחר ומדובר בבסיס הצבאי הראשון שסין משיקה מחוץ לאדמתה, והוא משקף את התרחבות שיתוף הפעולה של סין ביבשת. כוחות השלום הראשונים של סין הוצבו בדרום סודן, וכיום נותרו 700 חיילים סינים – בדרום סודן וכן בקונגו, מאלי, ליבריה וצפון סודן.

    מוקדם יותר השבוע הציע שגריר סין באיחוד האפריקאי לשלוח חיילים לגבול שבין דג׳יבוטי ואריתראה, שתי מדינות אשר נמצאות בסכסוך שהתלהט בשבועות האחרונים. ועד כה נשלחו לגבול כוחות שלום מקטאר אשר הפסיקו את משימתם באזור בחודש שעבר. ואולם בצדק טען השבוע אתר החדשות Quartz שסין אינה מונעת רק מהיבטים הומניטריים – דג׳יבוטי ממוקמת בסמוך לתעלת סואץ, בה עובר 10% מסחר הנפט הימי מדי שנה.

    כמו כן טען האתר שהבסיס הוא חלק מתוכנית “One Belt One Road״ של סין, אשר אמורה ליצור בסופו של דבר רשת תחבורה עצומה שתתחקה אשר דרך המשי העתיקה. היא תעבור בין דג׳יבוטי לקניה, שתתחבר לכולכתה – משם לסין, מזרח אירופה, וכן מערב אירופה. צילומי אוויר שפורסמו באפריל ויולי 2017 שפכו אור על הבסיס: הוא מכיל שלוש שכבות הגנה, מרתף תת-קרקעי המתפרש על פני 23 אלף מטרים רבועים, וכן שמונה מנחתי מטוסים.

    (כתבה: Quartz, צילום: Africa Cooperation)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    הלחימה במחוז קסאי: מי קבור בקברי האחים, ולמה חיילים קונגולזים שומרים עליהם?

    הגופות בעיירה נגנזה בלב קונגו כבר החלו להרקיב. כבר מאוחר מדי לזהות את המתים, והאדמה שמכסה אותם כבר הפכה לחלקה. הרמז היחיד לכך שאנשים קבורים בעיירה הוא החיילים החמושים של צבא קונגו שמאז מרץ האחרון שומרים על הקברים. החיילים לא נשלחו כדי לשמור על ביטחונם של התושבים, תושבי מחוז קסאי בו הצבא נלחם מזה זמן ממושך  מול מליצייה חמושה המתנגדת לנשיא ג׳וזף קבילה – אלא מחשש שמישהו ינסה להוציא את הגופות מהקברים ולחקור את האירועים שהתרחשו באזור.

    האלימות באזור אשר מקורה בטענות של תושבים מקומיים על אפליה כלכלית ופוליטית התעצמה באוגוסט האחרון, לאחר שהצבא המקומי הרג את מפקד המליצייה. בעקבות המקרה התלהטו הרוחות במחוז וחייליו הנאמנים של המפקד, חלקם ילדים, החלו להילחם בחיילי צבא קונגו. כוחות הביטחון, כך על פי הדיווחים, עברו בין בתים במרץ האחרון והוציאו להורג משפחות שלמות.

     

    בדומה לדיקטטורות אחרות ביבשת גם בקונגו הארגונים הדתיים הם אלו שפועלים לחשוף את האמת על הנעשה במדינה. לטענת הכנסייה הרומית-קתולית לפחות 3,300 בני אדם נהרגו באזור מאז אוקטובר והם קבורים בקברי האחים. יותר מ1.4 מיליון בני אדם נאלצו לברוח מבתיהם או שעברו לאנגולה.

    האלימות במחוז קסאי הובילה למשבר פוליטי ממושך שהוא אחת מהסיבות העיקריות להחלטת הממשלה שהנשיא קבילה יישאר בתפקידו ללא קיום בחירות שנראה באופק. בניסיון לעצור את האלימות שלחה הממשלה אלפי חיילים כדי לחסל את המליציות החמושות, חלקם מאזור מזרח קונגו אשר נודעו בשיטות פעולה אכזריות במיוחד. טענת הממשלה בנוגע לקברים היא שקבורים בהם בעיקר לוחמים מהמליצייה, והם אינם מיועדים לקבורה של תושבי האזור – אלו שכן קבורים לטענתה הלכו לעולמם בעקבות התפרצות כוליה וקדחת צהובה, ולא בגלל הרג של הצבא. ואולם לצד טענת הממשלה, היא מסרבת לאפשר לחוקרים פרטיים לערוך בדיקות בקברים.

    (כתבה: ניו יורק טיימס, צילום: US Army Africa, flickr)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    שרידי האפרטהייד בדרום אפריקה: עיירה ״ללבנים בלבד״ משיקה מטבע דיגיטלי

    יש המחשיבים אותה לאחד השרידים הבולטים של אפרטהייד במדינה. אורנייה ממוקמת בכף הצפוני, אחת מתשע הפרובינציות בדרום אפריקה, ונוסדה בשנת 1991 בסמוך לנפילת משטר האפטרהייד. מאז ועד היום היא הפכה לעיירה המיושבת על ידי אפריקנרים בלבד, וכיום מתגוררים בה 1,300 בני אדם. דובר העיירה טוען שאין בה אפליה כלפי שוחרים ואולם היא שואפת לשפר את תרבות האפריקנרים הלבנה ומונעת כל עירוב גזעי בעיירה.

    אורנייה עומדת להשיק בקרוב מטבע דיגיטלי משלה, לאחר שעד כה השתמשה במעין ה״מטבע״ המקומי (Ora) אשר הודפס עד כה באופן עצמאי כתלושי שובר והופץ דרך הבנק המרכזי של דרום אפריקה. בגרסתו הדיגיטלית יוכלו תושבי העיירה לרכוש “e-ora” דרך אפליקציה, לסחור במטבע עם בין תושבי העיירה דרך הסמארטפון, וכן עם בעלי עסקים במדינה.

    היוזמה החדשה אמורה להגביר את עצמאות העיירה, שחלקה מתושביה אף שואפים למדינה אפריקנרית עצמאית. לטענת מומחים ה”e-ora” עשוי להפוך למטבע דיגיטלי שנסחר ברחבי העולם, בדומה לביטקוין, ואף לעודד קהילות מקומיות אחרות בעולם לפתח מטבע משלהן, מאחר שאורנייה מחזיקה בקשרים ענפים עם קהילות לאומניות לבנות אחרות בעולם.

    (כתבה: CNN, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
play

                עלי פארקה-טורה וטומאני דיאבטה / מאלי

                   "In the Heart of the Moon"