לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

3-10.8.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    שלושה הרוגים מירי שוטרים לאחר הבחירות בקניה: קנייטה מוביל על יריבו אודינגה; ספירת הקולות טרם הסתיימה, אך באופוזיציה כבר טוענים לזיוף התוצאות

    ספירת הקולות בקניה נמשכה גם בבוקר יום חמישי לאחר שמיליוני קנייתים הצביעו לנשיאה הבאה של המדינה, בתום קמפיין בו שלטו בעיקר החששות מאלימות בין המחנות וכן מזיוף התוצאות. בין הנשיא המכהן, אורו קנייטה, ליריבו ריילה אודינגה בן ה72 – שלו זו הפעם הרביעית וככל הנראה האחרונה בה הוא מנסה להתמודד, התקיים קרב צמוד במיוחד בימים שלפני ההצבעה. משקיפי האיחוד האירופאי שנכחו בקניה הצהירו הבוקר (ה׳) שההליך היה תקין, ״ללא חשש מזיוף״.

    בערב יום רביעי, יממה לאחר ההצבעה, נודע על כך שהמשטרה פתחה באש על תומכי אודינגה אשר טענו לזיוף הבחירות. לטענתם האקרים עיוותו את ההליך האלקטורלי לטובת הנשיא המכהן. לפחות שלושה מפגינים נהרגו מירי השוטרים, ובאתרי חדשות מסוימים המספר אף הגיע לשבעה הרוגים.

     

    נכון לרביעי בבוקר הושלמו 75% מספירת הקולות ועל פי התוצאות מוביל הנשיא המכהן קנייטה על פני אודינגה בשיעור של 55% מול 44% בהתאמה. כדי לנצח בבחירות צריך אחת מהמתמודדים לזכות בלפחות 50% מאחוזי ההצבעה כמו גם ברבע מהקולות ב24 מתוך 47 המחוזות. באתר וועדת הבחירות אפשר לעקוב אחר התקדמות ספירת הקולות בזמן אמת. ״על ידי העברת מידע חי על ההצבעות אנחנו מחזקים את השקיפות והתקיפות של ההליך האלקטרולי, בהתאם למחויבות של ועדת הבחירות לתושבי קניה״, ציינה אחת מיושבות הראש של ועדת הבחירות המקומית. לדעת רבים שיפרה השנה קניה את אמצעי הבטיחות הטכנולוגיים, באופן אשר הגביר את מהימנות ההצבעות. ועדת הבחירות עשתה השנה שימוש בטכנולוגיה ביומטרית כדי למנוע זיופים.

    בקרב אנשי אופוזיציה שהתראיינו לתקשורת הזרה ניכר ביטחון במערכות המקומיות. ״ההצבעה והצד הטכני שלה היו עד כה הצלחה״, טען בריאן מנסה, תומך באודינגה אשר שימש כמשקיף באחת מהקלפיות. ״אם משהו לא יעבוד כמו שצריך״, ציין חברו פליקס אוטיינו, ״אנחנו נלך למערכת השיפוטית. אין צורך להילחם״. ״הבאתי את תעודת הזהות שלי, לאחר מכן את טביעת האצבע, וזהו. מאוד קשה לזייף את הבחירות הללו משום שהכל עובר דיגיטציה״, הוסיף ג׳וזף אובונגו, בנקאי בן 28 מהעיר קיסומו אשר סיכם שהליך ההצבעה כולו ארך כשלוש דקות בלבד.

    (כתבה: וושינגטון פוסט, צילום: Uhuru Kenyatta, flickr)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    לאחר עשרה חודשים: תם מצב החירום שהוכרז באתיופיה

    הפרלמנט האתיופי הצביע בסוף השבוע שעבר (ו׳) בעד הסרת מצב החירום שהוכרז מאז אוקטובר האחרון כתוצאה מההפגנות שהתרחשו במחוזות אמהרה ואורומיה, בדרישה לחופש פוליטי גדול יותר במדינה, אשר הביאו למותם של מאות מפגנים נגד הממשלה. מצב החירום הגביל את פעילותם של ארגונים במדינה, הביא למעצרם של 21 אלף בני אדם, ואף לטענת מומחים גם פגע בכלכלה המקומית באורח אנוש.

     

    ״הצלחנו להתמודד עם טרוריסטים חמושים, מתנגדי השלום, ועושי צרות״, טען שר ההגנה סיראז׳ פגסה אשר הוסיף שהממשלה תוכל להתמודד עם ״איומי ביטחון ספורים״ שנותרו גם ללא מצב החירום. כשש מאות בני אדם נהרגו בהפגנות אשר החלו במחוז אורומיה בעקבות מחאה נגד תוכנית החומש לשינוי פניה של אדיס אבבה. לאחר מכן מותו של ילד מכדור של שוטר מקומי, בזמן הפגנה נגד הכוונה לסגור בית ספר, הביאה להתרחבות ההפגנות לאורך מדינת אורומיה כולה. ההפגנות אף התרחבו לבירה אדיס אבבה, בדרישה לשים קץ למעצרי השווא ולחזק את העצמאות של המחוזות במדינה. כ8,000 איש שנעצרו בזמן מצב החירום נותרו מאחורי סורג ובריח.

     

    בעקבות ההקלות האחרונות הקדיש אתר החדשות “Africa Times” כתבה נרחבת למצבו של אחד מהעצורים הבכירים שנותרו בבית הכלא, מררה גודינה, אקדמאי ומנהיג אופוזיציה ותיק אשר משמש גם כראש הקונגרס הפדרלי של מדינת אורומיה – ונעצר בעקבות הפרה של חוקי החירום, תחת סעיף ״פעולות טרור״. בעדותו טען שהוא התנגד לאלימות מכל סוג שהוא מאז ומעולם. גודינה נעצר עם שובו מנאום בפרלמנט האיחוד האירופאי, בו העיד על הפרות זכויות אדם של הממשלה, ולטענת הממשלה הוא ״פגש והתדיין בבריסל עם מנהיג קבוצה המוגדרת כארגון טרור״.

    לטענת ארגון זכויות האדם ״Human Rights Watch״ אזרחים רבים שנעצרו בזמן מצב החירום נשלחו ל״מחנות שיקום״ בו עברו שיעורים ונאלצו לחתום על מסמכים בהם התחייבו שלא למחוא נגד הממשלה. ״מפגינים רבים, חלקם הוחזקו במחנות אלה, טוענים שללא מאמץ ממשלתי משמעותי זהו רק עניין של זמן עד שההפגנות יפרצו בשנית״, טען הארגון בהצרה בעקבות הסרת מצב החירום.

    (כתבה: Allafrica, צילום: Gadaa.com, flickr)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    מפלגת השלטון ניצחה, אך איבדה את אמון העם: נשיא דרא״פ ג׳ייקוב זומה שרד הצבעת אי אמון בפרלמנט

    למרות שורה של חשיפת בחודשים האחרונים אשר שעסקו שחיתות הנשיא וקשרי הון-שלטון עם משפחת גופטה, מהמשפחות העשירות ביותר בדרום אפריקה, הנשיא ג׳ייקוב זומה שרד השבוע (ג׳) את הצבעת אי האמון הרביעית במספר מאז נכנס לתפקיד בשנת 2009. אל המתנגדים לנשיא אשר הצביעו נגדו התווספו השבוע מלבד חברי אופוזיציה גם מספר בכירים במפלגת השלטון (ANC, African National Congress), ועל פי פרסומים שונים לפחות 20 מהם חצו את הקווים והצביעו נגד זומה.

     

    הנשיא המכהן שרד את הצבעת האי אמון בפער זעום, 198 מול 177, בהצבעה אשר התקיימה בסופו של דבר באופן חשאי לאחר שבועות של דיונים בנושא. במידה והיה מפסיד היה נאלץ זומה להתפטר וכן לפטר את ממשלתו. ״למרות שהוא שרד מעמדו בANC, אשר שולטת בדרום אפריקה מאז נפילת משטר האפטרהייד, נשחק אל מעבר לנקודה בה אפשר לתקן משהו״, טען הניו יורק טיימס. מתנגדי הנשיא קיוו שההצבעה החשאית תאפשר לחברי המפלגה להצביע דווקא נגד הנשיא ללא חשש שיענשו, ואכן רבים עשו כך: המפלגה שולטת ב249 מתוך 400 המושבים של האסיפה הלאומית. ההצבעה הייתה זקוקה לרוב של 201 קולות כדי לעבור, ובסופו של דבר רק 24 קולות היו חסרים כדי להדיח את הנשיא המכהן.

     

    ״ג׳ייקוב זומה אולי ניצח את ההצבעה אבל המפלגה של נלסון מנדלה איבדה את אמון דרום אפריקה״, הייתה הכותרת של אתר החדשות Quartz. הכתב מאוניברסיטת קייפטאון ציטט מספר פוליטיקאים מקומיים, וציין את דבריו של ג׳וליוס מלמה מנהיג מפלגת השמאל הסוציאלית “Economic Freedom Fighers”: ״כשאתה רוצה לאכול פיל, אתה עושה זאת לאט לאט״. על מצבה החמור של המפלגה הוסיף הכתב שציין שמעולם לא קרה שכמות כה משמעותית של חברי מפלגת השלטון מורדים נגד המפלגה והנשיא שלהם.

    הנקודה החיובית היחידה, טען הכתב, היא שההצבעה חשפה בשנית את כישוריו הפוליטיים המשובחים של הנשיא זומה כמו גם את השימוש שלו במתן חסות על חברי מפלגה אחרים, כדי שאלה יישארו נאמנים לו.

    (כתבה: ניו יורק טיימס, צילום: GovernmentZA)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    לוויין גנאי מחוץ לאטמוספירה: אפריקה נכנסה באופן רשמי למירוץ החלל העולמי

    ״גאנהסט 1״ – הלוויין הראשן של גאנה – החל להקיף השבוע את שמי כדור הארץ, עם עזרה קטנה מחברים. הלוויין מסוג קיובאסט (פלטפורמה לוויינית זעירה בצורת קובייה, בגודל 10 ס״מ על 10 ס״מ) נבנה על ידי קבוצת מהנדסים מאוניברסיטה המקומית All Nations University. הוא הובא לתחנת החלל הבינלאומית של נאס״א ביוני, ושוגר על טיל של הארגון הבינלאומי.

    ״ללוויין הזה יש שתי משימות״, אומר ריצ׳רד דמואה, פרופסור גנאי ועוזר מחקר בנאס״א. ״יש לו מצלמות שנועדו לניטור מפורט של קו החוף בגאנה. ישנו גם אלמנט חינוכי – אנחנו גם רוצים להשתמש בו כדי להטמיע טכנולוגיות לוויין לתוכניות הלימוד בבתי הספר״.  השדרים של הלוויין יישלחו למעבדת מערכות החלל והטכנולוגיה באוניברסיטה הגנאית.

    ואולם בעוד שיגור הלוויין זכה למחמאות של הנשיא ננה אקופו-אדו, אשר גם ברך את קבוצת המדענים באופן אישי, הפרויקט לא זכה לכל הכרה או מימון ממשלתי. סוכנות החלל היפנית, JAXA, סיפקה למדענים את המשאבים וכן את ההכשרה לפיתוח הלוויין.  המהלך העלה עניין גובר ביבשת בנושא חקר החלל, ולטענת ראש אגף אפריקה בפורום הכלכלי העולמי אלזי קנזה, ״למדינות נוספות כמו דרום אפריקה וניגריה, קניה ואתיופיה, יש סוכנויות חלל. אנגולה כבר הודיעה על כוונתה לשגר לוויין במהלך השנה הקרובה״.

    עוד טענה קנזה שהמרוץ לחלל הוביל למאמצים פאן-אפריקאים. היוזמה המשותפת למדיניות חלל ואסטרטגיה, מטעם האיחוד האפריקאי, הושקה בשנה שעברה והובילה להבנה בקרב מספר מדינות באיחוד בדבר הצורך לבנות תוכנית חלל אפריקאית כאחד מספינות הדגל באנג׳נדה של האיחוד.

    (כתבה: techcrunch, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    טנזניה: לקראת תום שתי קדנציות, הנשיא מאגופולי סרב להמשיך לכהן בתפקיד; פול קגאמה זכה בבחירות לנשיאות רואנדה בשיעור תמיכה של 98%

    נשיא טנזניה ג׳ון מאגופולי הודיע השבוע (ב׳) על כוונתו שלא להמשיך לכהן כנשיא המדינה אל מעבר לשתי קדנציות, התקופה שנקצבה לכהונה על פי החוקה המקומית. ״זה בלתי אפשרי, אני אכבד את החוקה״, הוא אמר בכנס תמיכה שנערך בעיירת החוף טנגה, לאחר שחבר פרלמנט ממפלגת השלטון קרא להאריך את כהונתו ללפחות 20 שנות שלטון, ״נשבעתי להגן על החוקה. אני אשחק את התפקיד שלי ואעביר את ההנהגה לנשיא הבא כשהזמן הנכון יגיע״. למרות דבריו של מאגופולי טוענים מספר אנשי אופוזיציה שהנשיא מנהל קמפיין צללים במטרה למצוא דרך להאריך בכל זאת את הכהונה.

    מאגופולי זכה בתקופתו לכינוי ״הבולדוזר״ בזכות סגנון הנהגה קפדני אשר זכה לשבחים מתורמים מערביים בזכות מלחמתו העיקשת בשחיתות המקומית. מתנגדיו טוענים מנגד שהוא רודף אחר אנשי אופוזיציה וכן הגביל בתקופתו את הדמוקרטיה וזכויות האדם במדינה.

    עם 98% אחוזי תמיכה נבחר בסוף השבוע שעבר (ו׳) נשיא רואנדה פול קגאמה לכהונה נוספת. זוהי הפעם השלישית בה המדינה מקיימת בחירות מאז רצח העם שהתרחש בשנת 1994. קגאמה נחשב לאחת מהדמויות השנויות ביותר במחלוקת ביבשת, ותדמיתו נעה בין מנהיג ישר ובעל חזון – שהביא שגשוג למדינה שנקרעה לגזרים במלחמת אזרחים, לבין תפיסתו בעיני אנשי אופוזיציה כעריץ חסר רחמים שמקבל תמיכה מהקהילה הבינלאומית מתוך תמימות ורגשות אשמה.

    לאחר פרסום התוצאות הבטיח קגאמה להמשיך לעבוד למען הצמיחה הכלכלית של המדינה. "בשבע השנים הקרובות אני אטפל בנושאים שמשפיעים על תושבי רואנדה, ואהפוך את אנשי רואנדה לאנשים מפותחים כלכלית", הבטיח בנאום הניצחון. מול קגאמה הורשו להתמודד שני מועמדי אופוזיציה: המוכר מביניהם הוא פרנק הבינזה, עיתונאי בן 40, העומד בראש המפלגה הדמוקרטית הירוקה, שסגן היו"ר שלה נרצח ב-2010.

    (כתבה: רויטרס, צילום:GovernmentZA, flickr)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    קבוצת חוקרים בריטית על הצמיחה הכלכלית ברואנדה: ״ייתכן שהנס הכלכלי שגוי; הצמיחה הכלכלית איטית יותר מנתוני הממשלה״

    מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת האקדמי “Review Of African Political Economy”מנסה להציג את הצמיחה הכלכלית ברואנדה באור חדש, ששונה ממה שנתפס עד כה על ה״נס הכלכלי״ של המדינה ששרדה מלחמת אזרחים והחלה לשגשג בכוחות עצמה. קבוצת החוקרים הבריטית בדקה נתוני סקרים על משקי בית ברואנדה, ולטענתם הצמיחה הכלכלית ברואנדה איטית יותר מזו שהממשלה מצהירה בשנים האחרונות.

    ״אם היה נס כלכלי מסוים ברואנדה הוא פג כבר לפני זמן מה״, הם כותבים במאמר, ״הנרטיב הזה עשוי להתרסק בקרוב מאוד״. שיטת המחקר של החוקרים מבוססת על השוואה בין נתוני צמיחה בצריכה הממוצעת של משקי בית לבין הסטטיסטיקה הממשלתית בנוגע לצמיחת התל״ג לנפש במדינה. הנתונים אודות צריכה במשקי בית בוססה על ניתוח של סקר שנערך בין 10,000 משקי בית במדינה.

     

    לטענת החוקרים, לא תמיד תיתכן התאמה בין הצריכה הממוצעת של משקי בית לבין התל״ג לנפש – אולם הנתונים שלהם אמורים להיות דומים. המחקר הבריטי מוכיח שבין השנים 2000 ל-2005 הנתונים בין השניים היו דומים, אולם החל משנת 2005 ועד ל-2013 הפער בין השניים החל להתרחב: הצמיחה של צריכה ממוצעת במשקי בית נותרה ללא שינוי, בעוד שהתל״ג לנפש הצביע על גידול שנתי של 5.5%. הפער הזה לטענת החוקרים הוא עדות לכך ש״משהו אינו כשורה בנתוני התל״ג של רואנדה״, וכן לכך שהממשלה זייפה את הנתונים אודות התל״ג לנפש, בדומה לידיעה שפורסמה לאחרונה על כך שיוון עיוותה את תוצאותיה שלה.

    ״אי אפשר לערער על כך שרואנדה התקדמה לאחר המלחמה. מרבית השיפורים אותם אנו רואים בבירה קיגלי כיום הם קוסמטיים, ותוצאה של אובססיה של הממשלה לעצב לרואנדה תדמית של הצלחה – במקום לעסוק בדבר החשוב, שהוא הנחת היסודות לצמיחה כלכלית ממושכת״.

    (כתבה: Quartz)

    לקרוא עוד >>
play

                   בונגה / אנגולה / אלבום משנת 1972