לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

10-17.8.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    ברחה ממעצר, שבה לדרום אפריקה: אשת נשיא זימבבואה חשודה בתקיפת דוגמנית ששהתה עם שני בניה

    האישה הראשונה של זימבבואה, גרייס מוגאבה, חזרה השבוע (ג׳) למדינתה לאחר שסירבה להסגיר את עצמה בעקבות האשמות על תקיפת דוגמנית מקומית. לטענת פקיד בכיר בממשלת זימבבואה גרייס חזרה לבירה הררה, ואולם אשת הנשיא בן ה93, ששולט במדינה מאז שנות השמונים של המאה הקודמת, טרם הגיבה באופן רשמי לאירועים האחרונים. פקיד נוסף ציין שהיא ״נמצאת בסביבה כרגע״, והאשים את התקשורת על ניסיונה להכתים את שמה של המשפחה הראשונה של זימבבואה.

    מוקדם יותר השבוע ניהלו צוותים של משטרת דרום אפריקה משא ומתן עם עורכי דינה של מוגאבה בניסיון להביא להסגרה עצמית. הדוגמנית בת ה22, גבריאלי אנגלס, סיפרה לתקשורת המקומית שגרייס תקפה אותה עם כבל חשמלי מאריך – לאחר שהדוגמנית הגיעה בראשון האחרון לבית המלון בו שכנו שניים מבניהם של גרייס והנשיא המכהן, רוברט וצ׳טונקה. התקרית עשויה לפגוע ביחסים הדיפלומטיים בין זימבבואה לדרום אפריקה, אשר חולקות גבול משותף וכן קשרים כלכליים ופוליטיים רבים.

     

    זו אינה הפעם הראשונה בה הגברת הראשונה של זימבבואה מעורבות בתקריות אלימות בזמן שהות מחוץ למדינה. בשנת 2009 הכתה גרייס מוגאבה צלם בריטי בהונג קונג משום שהאחרון צילם אותה במלון יוקרה מקומי. בשלוש השנים האחרונות היא הפכה למעורבות יותר בחיים הציבוריים, ואף מכהנת כיום כראש אגף הנשים במפלגת השלטון Zanu-PF. היא משתתפת במצעדים פוליטיים בקביעות, וכן בעבר כבר הצהירה על כוונותיה הפוליטיות לאחר שבשנת 2014 פתחה בקמפיין ברוטלי נגד סגן הנשיא דאז, ג׳ויסה מוג׳ורו, שנחשב למחליף פוטנציאלי של בעלה.

    בנושא אחר שקשור לזימבבואה, מספר כלי תקשורת פרסמו השבוע את הצהרתו המדאיגה של הנשיא על כך ש״אין לשפוט רוצחים של חקלאים לבנים במדינה״. כזכור, נשיא זימבבואה החל ליישם את תוכניתו המקיפה לרפורמות בבעלוות על קרקעות במדינה, שנועדה ״להעביר את הבעלות על אדמות שלא זוכות לטיפול יעיל לאזרחי זימבבואה שמשוועים לאדמות״. התוכנית אשר הוכרזה בשנת 2000 מפקיעה את אדמות מבעלים לבנים – עבור חסרי האדמות במדינה. על פי דו״ח שפורסם השבוע במספר כלי תקשורת, 12 בעלי אדמות לבנים כבר נהרגו על ידי פעילים של מפלגת השלטון וכן יותר מ-4000 בעלות אדמות לבנים כבר נפגעו כתוצאה מתקיפות של מקומיים.

    (כתבה: גארדיאן)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    24 הרוגים בעימותים לאחר הבחירות בקניה: הטוב והרע בשבוע שלאחר זכיית קנייטה בקדנציה נוספת

    גל האלימות שפרץ בעקבות תוצאות הבחירות לנשיאות קניה, בהן ניצח הנשיא המכהן אורו קנייטה, נרגע מעט בימים האחרונים. לטענת ארגוני זכויות אדם מקומיים מספר ההרוגים בהפגנות ובהתנגשויות האלימות מול המשטרה עומד על 24, וביניהם ילדה בת 9 שנהרגה עקב כדור טועה. הקורבנות נהרגו בחלקים נרחבים של קניה ומתוכם 17 הרוגים בבירה ניירובי. מתמודד האופוזיציה שהפסיד, ריילה אודינגה, כבר הכריז אתמול (ד׳) על כוונתו לעתור לבית המשפט העליון במדינה נגד תוצאות הבחירות – מהלך אותו ביצע גם בתום הבחירות הקודמות, שגם אותן הוא הפסיד.

     

    על אף הדיווחים המדאיגים בקרב התקשורת הבינלאומית קיימת הסכמה שמרבית קניה נותרה רגועה, ושהתקריות האלימות התרחשו בעיר קיסומו וכן בפרברי ניירובי. האתר החשוב “The Conversation”דייק וציין שהמהומות התרחשו באזורים עניים יחסית; שהתקריות התמקדו באזורים בהם קיים רוב של האופוזיציה; ושמרבית הקנייתים ביקשו לחזור לשגרה לאחר יום הבחירות.

     

    נקודת אור נוספת בבחירות הייתה ההצבעה שהתקיימה, לצד הבחירות הנשיאות, גם לפרלמנט המקומי ובעיקר לתפקידי המושלים של 47 המחוזות בקנייה. ״היסטוריה נרשמה כאשר קנייה בחרה לראשונה מושלות״, הייתה הכותרת של העיתון הנחשב “The East African”. אחת מהנבחרות היא ג׳וייסי לאבוסו, סגנית הדוברת של האסיפה הלאומית של קניה, בית הנבחרים התחתון במדינה, וכן שתי מזכירות קבינט בדימוס: אן וואיגורו וצ׳רטי נגילו.

    לצד נקודות האור, ה״לוס אנג׳לס טיימס״ הקדיש השבוע כתבה נרחבת ל״פייק ניוז״ של הרשתות החברתיות במדינה, אשר הגביר את גובה הלהבות ברשת – ולדעת הכתב גם הביא בחלקו לפרוץ המהומות הבודדות בימים שלאחר הבחירות. כך לדוגמה פורסמה ברשת תמונה של ילד מפוחד במהלך הפגנה משטרתית (בתמונה שצולמה בכלל בשנת 2008), וכן תמונה של רכב צבאי שעולה בלהבות כשלצידו חייל מדמם עם נעליו על הצוואר (תמונה אשר נלקחה מהרפובליקה המרכז אפריקאית בשנת 2014).

     

    התמונות הללו, לטענת העיתון, הגיעו לאור הרקורד המפוקפק של המשטרה המקומית: ״יש סיבה לכך שהקנייתים האמינו למה שכתוב ברשתות החברתיות. למשטרה יש רקורד של שימוש בכוח מופרז נגד מפגינים, כולל שימוש באש חיה, כך לטענת ארגוני זכויות אדם. זה משתלב עם חוסר האמון שקנייתים רבים חשים בנוגע למוסדות הממשלתיים – כל זה רק הגביר את להבת השמועות״.

    בנושא אחר פרסמה השבוע סוכנות הידיעות ״רויטרס״ ידיעה על כך שהרשויות בקניה מבקשות לסגור שני ארגוני זכויות במדינה, האחד ארגון זכויות אדם והשני ארגון פרו-דמוקרוטי. השניים הביעו ספיקות לגבי מהימנות תוצאות הבחירות בשבוע שעבר. מכתב רשמי שנשלח מטעם “NGO Board”, הגוף הממשלתי שמבקר את הארגונים האזרחיים במדינה, ציין ששני הארגונים עלולים להיענש עקב בעיות של אדמיניסטרציה ומס.

    (כתבה: CNN, צילום: GovernmentZA, flckr)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    מאות הרוגים, אלפי נעדרים: מפולת בוץ המיטה אסון על בירת סיירה לאון; משלחת ישראלית עושה את דרכה למדינה

    מפולת בוץ קטלנית החריבה השבוע (ב׳) חלקים נרחבים מפריטאון, בירת סיירה לאון. הגשמים החזקים שממשיכים לרדת באזור גם בימים אלה מקשים על עבודות החילוץ, וכלי תקשורת כבר החלו לפרסם הודעות על המרוץ נגד השעון של הרשויות במדינה במטרה למנוע התפרצות של מגפות.

    אתרי חדשות ישראלים באנגלית כבר דיווחו בימים האחרונים על משלחת סיוע הומניטרית שעושה את דרכה למדינה, מטעם הארגון הלא-ממשלתי IsraAID, אשר צפויה להגיע לסיירה לאון ביחד עם נציגים מהוועד היהודי בארה״ב וכן נציגי שגרירות ישראל בסנגל. הצוות הישראלי צפוי לסייע במציאת הגופות, תמיכה באלה ששרדו, כמו גם אספקה של מים נקיים וסיוע פסיכולוגי.

     

    עד כה הודיע הצלב האדום על 270 הרוגים ועל עוד כ600 נעדרים. מפולת הבוץ בשילוב הגשמים החזקים באזור הפכו את רחובות הבירה לנהרות שוצפים של בוץ ולכלוך. נשיא המדינה ארנסט באי קורומה הבטיח להקים מרכז חירום בשכונת רגנט בבירה, בה ניכר חלק גדול מההרס ומספר המתים בשטחה צפוי לעלות. על פי הדיווחים מאות בני אדם נשארו ספונים בבתיהם, אשר נקברו תחת המפולת והגשמים החזקים.

    לינאה ואן ווגנן, אשר עובדת עבור האו״ם במדינה, הוסיפה: ״הגבעות באזור תלולות מאוד. קשה להגיע לאזורים שנפגעו, אשר הפכו לבוציים וחלקים מאוד – קיים גם החשש ממפולת בוץ שניה. אנחנו לא יודעים איך מפולת ההרים העצומה הזאת השפיעה על האדמה שמסביב״.

    עוד היא הוסיפה שהסיכויים למצוא ניצולים התמעטו מאוד. למרות הודעה הממשלה שהלוויות הנספים יידחו עד היום (ה׳), הפתולוג הראשי בירת סיירה לאון הודיע על קיום הלוויות לקורבנות שכבר זוהו או שלא ניתן לזהותם. הם נקברו באתר מרכזי המכונה “Waterloo”, בו כבר נקברו כ-4,000 קורבנות של מגיפת האבולה החל משנת 2014.

     

    באתר “Quartz” כבר פורסמה פרשנות על האירועים האחרונים תחת הכותרת ״מפולת הבוץ הטראגית של סיירה לאון היא תזכורת כואבת לתכנון האורבני הכושל שלה״. ״פריטאון היא העיר עם כמות הגשמים השנתית הרבה ביותר באפריקה, כך שהצפות קודמות, גם אם פחות קטלניות, התרחשו בעבר. (..) במהלך השנים, כמו בכל מדינה אפריקאית, הגירה לעיר הפכה את קייפטאון ליעד נחשק בזכות ההזדמנויות הכלכליות שלה״.

    ״אלה אדמות ומגורים במחיר ראוי נמצאות מחוץ להישג ידם של האזרחים, ואלה החלו לבנות מגורים בפרברים ובגבעות של העיר. שכונות העוני הללו, אשר צמחו במחיר יקר של כריתת יערות, לא נבדקו ולא תוכננו לעולם בשל היעדר תוכנית תכנון אורבנית. נכון לשנת 2015, 60% מהמגורים בבירה ממוקמים בשכונות עוני, וכדי לענות על הביקוש הרב בעיר יש צורך בעוד 19,00 בשנה עד לשנת 2028״.

    (כתבה: ניו יורק טיימס, צילום: jbdodane, flickr)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    לאחר 22 שנות דיקטטורה בגמביה: ״ועדות אמת ופיוס״ ינסו לשפוך אור על הפשעים והפושעים של המשטר הקודם

    ב10 לאפריל של שנת 2000 הפך יוסופה מ׳באייה לנכה. ״זה היה יום שלעולם לא אשכח, משום שהיה זה יום עצוב מאוד בחיי״, הוא סיפר השבוע לעיתון הגרמני ״דויטשה ולה״. ״הפגנו כסטודנטים נגד הרצח של סטודנט אחר, ועל אונס של תלמידה בבית ספר״. הסטודנט שנרצח עונה למוות על ידי כבאי, והילדה הייתה כבת 13 בעת שנאנסה. ״כתבנו לממשלה כדי לדרוש מהם לנקוט בצעדים, אבל הם לא עשו דבר. לכן אנחנו, כסטודנטים במדינה, אירגנו הפגנות״. הפגנות הסטודנטים התדרדרו במהירות, וכוחות הביטחון של נשיא גמביה לשעבר יאיה ג׳אמה ירו ב14 מהם. מ׳באייה נורה בגב ולא השלים את לימודיו, ועד היום הוא מתקשה למצוא עבודה.

    ממשלת גמביה החדשה בראשות הנשיא החדש, אדאמה דרמה, מבקשת לשנות את מערכת היחסים בין הממסד לאזרחים. הממשלה המכהנת הודיעה לאחרונה על הקמת ״ועדות אמת ופיוס״ שיסייעו למדינה להתמודד עם עברה, כך לטענת שר המשפטים אבובקר טמבדו. הממשלה הקציבה לוועדה סכום צנוע למדי של 1.4 מיליון דולר, וחלק ממנו נועד לפיצוי הנפגעים דרך פנסיות או פיצויים לילדים יתומים. בחודשים הקרובים, לטענת העיתון, תעשה הוועדה מאמץ להעריך את מספר האנשים אשר נפגעו בעקיפין או בצורה ישירה מהמשטר הקודם.

    לטענת אסה ניז׳ה, מומחה למדעי המדינה מאוניבסיטת גמביה, ישנו ספק רב בנוגע ליכולת של הוועדה לממש את מטרותיה. ״אי אפשר לפייס בני אדם ללא כל הכוונה. צריך גם לפצות אותם. אבל אם נסתכל על הכלכלה הגמבית כרגע, הממשלה תתקשה לפצות את הנפגעים״, הוא טוען.

    (כתבה: dw, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    לאחר 200 שנה: מוזיאונים באירופה יחזירו פסלי ברונזה שנבזזו מממלכת בנין

    קבוצה של מוזיאונים אירופאים יקיימו בקרוב ועידה מיוחדת כדי לדון בהליך החזרת פסלי ברונזה שנגנבו בשנת 1897 מממלכת בנין, היום דרום ניגריה. בכוונת המוזיאונים להציג את הפסלים בבנין סיטי, ניגריה, ובימים אלה הם מקיימים דיונים בין הרשויות בניגריה ובנין.

    מבין הפסלים שהוצגו במוזיאון בריטי, לדוגמא, נמצא תרנגול ברונזה המכונה ״Okukor״ – אשר הורד מהתצוגה של אוניברסיטת קיימברידג׳ בעקבות עצומה של סטודנטים מהאוניברסיטה, שדרשו להחזירו למערב אפריקה. ואולם בשבוע שעבר התברר שתרנגול הברונזה איננו חלק מהעסקה המתכוננת, והוא צפוי להישאר בכותלי המוסד האקדמי.

    עתידם של מאות פסלי ברונזה אחרים, המוצגים במוסדות כמו המוזיאון הבריטי, יידונו כאשר האוצרים ייפגשו בשנה הבאה במוזיאון הלאומי של הולנד לאתנולוגיה. ״אני חושב שבדור האוצרים שלנו יש רצון מתמשך לפעול למען פיוס״, טוען ד״ר מיכאל ברט, אוצר בכיר במוזיאון ״ Världskulturmuseet״. מבין הנושאים שעדיין נתונים לוויכוח בוועדה, וכן בהתדיינות מול הרשויות באפריקה, נמצאים עניין הביטוח על הפריטים וכן סידורי הביטחון. האוצרים האירופאים ושותפיהם האפריקאים מנסים גם ליצור מתווה משפטי שיבטיח את החסינות של הפריטים מפני התדיינות משפטית נוספת לאחר מכן.

    ג׳ון פיקטון, פרופסור באונבירסיטת SOAS בלונדון, ואוצר לשעבר במוזיאון הלאומי של לאגוס, טוען: ״החלק המוסרי כאן בלתי ניתן לוויכוח. העתיקות הללו נלקחו מבנין סיטי, ואפשר בהחלט לפסוק שהן צריכות לחזור חזרה. מצד שני, הסיפור הנגדי הוא שהם חלק מהסיפור של ההיסטוריה של האומנות בעולם, ואתה לא רוצה לקחת עתיקות אפריקאיות ממקומות כמו מוזיאונים בפריז או בלונדון – משום שזה משאיר את אפריקה ללא תיעוד הגון של העבר שלה״.

    (כתבה: וויקיפדיה, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
play

    Sierra Leone Refugee Allstars / אלבום משנת 2005