לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

17-24.8

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    מיד עם שובו מחופשת מחלה: נשיא ניגריה ביטל את ישיבת הקבינט הראשונה בהשתתפותו

    לאחר יותר משלושה חודשים של ציפייה דרוכה חזר בסוף השבוע שעבר (שבת) נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי לארצו. הנשיא שהה באנגליה לצורך קבלת טיפולים רפואיים, שם שהה מאז מאי האחרון, ובתקופת היעדרותו צצו סימני שאלה רבים לגבי יכולת התפקוד של הנשיא בן ה74.

    אמש (ד׳) הייתה אמורה להתקיים ישיבת הקבינט הראשונה של הנשיא מאז חזרתו אולם זו בוטלה ברגע האחרון, ללא הסבר מנומק. דובר הנשיא הוסיף שבוהארי מקבל עדכונים בנוגע לפרשת שחיתות בה מעורבים שני בכירים בממשלה. חוסר הוודאות בנוגע למצבו רק התגבר לאחר מכן, בעקבות הודעת הממשלה שהנשיא עתיד לעבוד בתקופה הקרובה בעיקר מהבית – לאחר יותר ממאה ימים של היעדרות, בהם החליף אותו בהצלחה סגן הנשיא יימי אוסינבז׳ו. ביטול ישיבת הקבינט בזמן כה קריטי לניגריה הביאה מספר פרשנים להזהיר מפני העתיד, ורבים מהם ראו בביטול כסימן למצב בריאותו של הנשיא שלא החלים עדיין.

    בנושא אחר, דו״ח שפורסם השבוע הציב את ניגריה במקום השלישי במדד הפשיעה בראשית, כשרק אנגליה וארה״ב ניצבות מלפניה בטבלה. כך לטענת הודעה הניגרית לתקשורת. מנכ״ל הוועדה, עומר דנבטה, ציין שלניגריה יש כיום 91.6 משתמשים ברשת וכן הוסיף על האובדן הכלכלי: ״סכום משוער של 127 מיליארד ניירה (כ-12 מיליון שקלים – א.ר) אבד לקופת המדינה כתוצאה מפשעי סייבר בניגריה בשנת 2015״.

    (כתבה: רויטרס, צילום: European Parliament, Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    ״זו הכרזת מלחמה על ניגירה״: למרוקו יש תוכנית שנויה במחלוקת לחיזוק הקשרים במערב אפריקה

    מלך מרוקו מוחמד השישי עומל בימים אלה על תוכנית לכניסתה של מרוקו לקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS). מוקדם יותר השנה הוא ערך מסע במדינות האזור, בין גאנה לחוף השנהב, וכן גינאה ומאלי. בכינוס המדינות שהתקיים ביוני האחרון במונרביה שבליבריה נודע שמרוקו כבר הגישה בקשה רשמית להצטרפות, אפשרות שנראית על הנייר אפשרית.

    למהלך האחרון של מלך מרוקו קדמה הצטרפותה המחודשת של המדינה לאיחוד האפריקאי בינואר האחרון, לראשונה מזה 33 שנה. מאז עומל מוחמד השישי על פגישות עם מנהיגי האזור, וכבר חתם על שורה של הסכמי סחר בילטרליים על מדינות אפריקאיות נוספות.

    כ85% מההשקעות הישירות של מרוקו בשנים האחרונות הגיעו אל מדינות היבשת, ובשנה שעברה אף נודע שמרוקו היא שיאנית ההשקעות מהיבשת במדינות האזור. 2.7$ מיליון דולרים הושקעו בחוף השנהב.

    כריסטוף קננגייבר, מנכ״ל אגודת העסקים האפריקאית-גרמנית, טוען שמדובר ב״win-win situation״: ״ECOWAS לא תיפגע ממדינה עם כלכלה חזקה כמו זו של מרוקו, ובתור מדינה בקהילה זו היא תוכל למלא את תפקידה כגשר בין אפריקה לאירופה״.

    ואולם עוד לפני שמרוקו תוכל להשלים את המהלך, נראה שבינה לבין ECOWAS יש לא מעט פערים בהשקפות העולם הכלכלית והפוליטית: בעוד שקהילת המדינות המערב-אפריקאית מכירה בסהרה המערבית כמדינה עצמאית, מרוקו שזוהי פרובינציה לגיטימית של מדינת האם. כמו כן, למרות שהארגון דן ביוני האחרון באפשרות כניסתה של מרוקו, המלך מוחמד לא החרים את האסיפה בשל הגעתו של ראש ממשלת ישראל. דובר הממשלה המרוקאית הסביר את היעדרות המלך בכך שלמרוקו אין קשרים דיפלומטיים רשמיים עם ישראל.

    אל מול הניסיון המרוקאי עומדת ניגריה, הכוח הכלכלי החשוב ביותר בארגון, אשר לא מעוניינת בכניסתה של שחקן חזק כמו מרוקו. הצטרפותה עשויה להחליש את כוחה הגדול של ניגריה בארגון, ולטענת שר החוץ הניגריה בדימוס בולאג׳י אקיניימי ״הצטרפותה של מרוקו היא הכרזת מתקפה על ניגריה ועל מעמדה האסטרטגי במערב אפריקה״. עוד הוא הוסיף שאלה שתומכים במרוקו מצדדים גם בהחלשת כוחה של ניגריה בקהילה המערב אפריקאית, מהלך שיביא בסופו של דבר ליציאת ניגריה מהארגון.

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    בפעם השנייה ברציפות: אוגנדה מבטלת אירועי להט״בים במדינה; ״אם הקהילה הבינלאומית לא תעזור, הרדיפות רק יתגברו״

    השר האוגנדי לאתיקה ואינטגרציה, סימון לוקודו, הודיע ברביעי שעבר על ביטול מוחלט של אירוע גאווה שהיה אמור להתקיים במלון שרתון בבירה קמפלה.

    לטענתו האירוע מהווה ״ניסיון בלתי חוקי לקדם הומוסקסואליות במדינה״. מנהל הארגון למיעוטים מיניים, פרנק מוגישה, הגיב על ההחלטה והכריז שארגונו ״מזועזע מהחלטת השר (..) תקיפת הממשלה את האירועים שלנו היא הפרה בסיסית של חופש ההתאגדות וההתאספות. יש לנו זכות שניתנה בחוקה האוגנדית״.

    באחד מהמאמרים המרשימים והמעמיקים שפורסמו בנושא בתקופה האחרונה פרסם השבוע (ב׳) מוגישה מאמר דעה בגארדיאן הבריטי. במאמרו הוא מגולל את התנהלותה האלימה של המשטרה המקומית נגד הקהילה הגאה והקשיים בארגון אירועים.

    על המצעד שתוכנן הוא מספר: ״מאמצנו לשתף פעולה עם הרשויות נפלו על אוזניים ערלות. לוקודו (השר האוגנדי שהודיע על ביטול האירועים – א.ר) איים עלינו במעצרים, אפילו באלימות, ועל פי הדיווחים המשטרה אף הייתה מוכנה להקיף את המבנים בהם האירועים התקיימו תוך איום במעצר. הם היו אמורים להתקיים בשבוע שעבר, ב16 לאוגוסט, אולם נותרנו ללא ברירה אחרת אלא לבטלם. הקהילה הגאה עדיין נמצאת תחת טראומה לאור המעצרים והעינויים של השנה שעברה. לא יכולנו להסתכל בשחזור האירועים״.

    ״לפני שהאוונגליסטים הגיעו לכאן, אוגנדים לא שייכו הומוסקסואליות עם מילים כמו ״קידום״ או ״גיוס״. עכשיו אומרים עלינו שאנחנו מנסים ״לגייס״ הומואים לצבא של הומוסקסואלים, שאנחנו מנסים לשדל ילדים לשנות את נטייתם המינית ׳כדי להשתלט על ההטרוסקסואלים׳ (..) למרות כל מה שקורה בימים אלה באוגנדה, לוקודו ושרים בממשלה ממשיכים להכחיש את הרדיפה נגדנו. לעיתים אני חושב שרדיפת להט״בים במדינה היא זכות שמוגנת בחוקה, עד כדי כך שאפילו הניסיון לדבר על כך נתפס כהתבכיינות בפני הקהילה הבינלאומית, או שמעשה אנטי-פטריוטי״.

    ״אבל מה עלינו לעשות כאשר רוב האוגנדים מסרבים לתמוך או להגן באופן פומבי על זכותנו כקבוצת מיעוט? לא נעורר דיון על הרדיפה המתמשכת של להט״בים באוגנדה? מדי יום הארגון שלי מנסה לספק נחמה ותמיכה ללהט״בים שעונו על ידי המדינה, על ידי בעל הבית, הבוס או המשפחות שלהם״.

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    לאחר חמישה חודשי מאסר: שוחרר מנהיג האופוזיציה בזמביה שנכלא בשל ״בגידה במולדת״

    מנהיג האופוזיציה בזמביה הקיינדה הישילמה שוחרר בסוף השבוע שעבר (ד׳) מכותלי הכלא לאחר שתובע המדינה החליט למחוק את האישום נגדו. הישילמה הואשם בניסיון לבצע הפיכה ולהפיל את הממשלה, ולמרות ששוחרר הוא הוזהר ע״י שופט שהוא עשוי להיעצר בשנית בכל זמן נתון. באפריל האחרון הוא נעצר ביחד עם חמישה חברי אופוזיציה נוספים, לאחר שלטענת הממשלה הם ניסו להתנקש בנשיא אדגר לונגו – אשר הכריז על משטר חירום ביולי האחרון.

    ״לא מדובר בזיכוי, אתה עלול להיעצר בכל זמן נתון תחת אותו סעיף אישום. כרגע אתה חופשי ללכת הביתה״, אמר השופט בדיון בו הוא שוחרר. תומכיו של הישילמה נראו מאושרים לאחר שחרורו, והוא נסע למשרדי מפלגתו (United Part For National Development, UPND) בעודו מנופף לתומכיו במסלול שארך כחמישה קילומטרים.

    לאחר שהואשם בתחילה בניסיון ההתנקשות הוא נשפט לאחר מכן בשל טענת התביעה שהוא ניסה להפיל את הממשלה הזמבית. המקרה של הישילמה מדגיש את המתח הפוליטי הרב ששורר בימים אלה בזמביה, יצואנית נחושת מובילה ביבשת שנחשבה לאחת מהדמוקרטיות היציבות ביותר באפריקה. הישילמה, כלכלן ואיש עסקים, התמודד בבחירות לנשיאות בשנה שעברה ולאחר שהפסיד ללונגו טען לזיופים בהצבעות. שחרורו עשוי לעורר מחדש את המאבק על ההנהגה לקראת הבחירות בשנת 2021.

    (כתבה: רויטרס, צילום: UNIDO, flickr)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אנגולה בוחרת השבוע נשיא לראשונה מזה ארבע עשורים: מה זה אומר על עתיד המדינה והמערכת הפוליטית?

    לאחר 38 שנים של שלטון בהנהגת חוזה אדוארדו דוס סנטוס, אזרחי אנגולה הלכו אתמול (ד׳) לקלפיות כדי לבחור נשיא מדינה חדש. מוקדם יותר השבוע הודיע האיחוד האפריקאי על שביעות רצונו מההכנות לבחירות במדינה, ולמרות שהקלפיות נסגרו כבר אתמול עדיין מוקדם להכריז על מנצח. המועמד המוביל, ככל הנראה, הוא שר ההגנה ג׳ואו לורנסו ממפלגת השלטון MPLA (The People's Movement for the Liberation of Angola).

    לטענת ריקרדו סוארס דה אוליביירה, פרופסור מאונבירסיטת אוקספורד שחוקר את אנגולה, הפסד מפלגת השלטון הוא דבר ״כמעט בלתי ניתן לשיעור (..) התוצאה הסבירה ביותר היא ניצחון של MPLA, אבל תוך מאמץ רב של האופוזיציה״. במהלך קמפיין הבחירות הבטיח לורנסו לשים קץ לשחיתות השלטונית במדינה, ואם ייבחר הוא יאלץ להתמודד עם המשבר הכלכלי החמור ביותר שפקד את אנגולה מאז סיום מלחמת האזרחים בשנת 2002.

    כלכלת המדינה, השלישית בגודלה באפריקה שמדרום לסהרה, נפגעה עקב ירידה משמעותית במחירי הנפט מאז שנת 2014. הירידה במחירים הביאה לצמיחה אפסית במהלך 2016 ולאינפלציה בשיעור 30% באותה השנה. גם אם ייבחר לורנסו הוא ייאלץ להמשיך ולהתמודד עם נוכחותו של דוס סנטוס, אשר ימשיך לכהן כיו״ר הMPLA עד שנת 2018. הוא צפוי להמשיך ולהשפיע על המערכת הפוליטית גם לאחר פרישתו.

    ״זה יהיה מפתיע מאוד אם הMPLA יאבדו את השלטון, אולם זאת הפעם הראשונה מזה 40 שנה שיש חוסר וודאות בנוגע למה שעומד לקרות״, הוסיף סורן קירק יאנסן, מומחה לאנגולה מהמכון למדיניות עצמאית ב Chatham House שבלונדון. בקרב מומחים קיימת הסכמה שזוהי הפעם הראשונה בה למפלגות האופוזיציה יש סיכוי ממשי להתמודד בכבוד מול מפלגת השלטון: 91% מהנשאלים בסקר שנערך לאחרונה טענו שההנהגה הנוכחית של המפלגה אינה פועלת לטובת האינטרסים של כלל אזרחי אנגולה.

     

    מול הMPLA מתמודדת מפלגת National״ Union for the Total Independence of Angola״  (UNITA), ומנהיגה איסיאס סמאקובה הזהיר ש״נאמר לאנשים שהם יצביעו למפלגה שלנו תהיה מלחמה״. UNITA הייתה בעבר ארגון של מורדים אשר נלחם מול מפלגת השלטון במלחמת האזרחים הארוכה, שנמשכה עד לשנת 2002 לאחר 27 שנים.

    נראה שסמאקובה נהנה מתמיכה רחבה יחסית מחוץ לבירה לואנדה, ואולם מפלגתו איבדה מהשפעתה לאחר שחלק מחבריה הבכירים עזבו בשנת 2012 כדי להקים מפלגה חדשה. סמאקובה הבטיח לשנות את סדרי העדיפויות הכלכליים במדינה, ליצור מקומות עבודה חדשים, וכן להחיל שכר מינימום בגובה 500$.

    (כתבה: Okayafrica, צילום: קרמלין)

    לקרוא עוד >>
play