לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

30.8-7.9

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    בית המשפט העליון בקניה ביטל את תוצאות הבחירות לנשיאות: מועד חדש נקבע ל19 לאוקטובר; האם יריבו של קנייטה יחרים את ההתמודדות?

    פסיקה היסטורית וראשונה מסוגה באפריקה נרשמה בסוף השבוע שעבר (ו׳) בקניה, לאחר שבית המשפט העליון במדינה הורה על בחירות חדשות לנשיאות המדינה – והודיע על קיומן מחדש בתוך שישים יום.

    מאורעות השבוע האחרון החזירו רבים לבחירות לנשיאות בשנת 2007, אשר הובילו לכ1,300 הרוגים ויותר מ600,000 עקורים, אולם נראה שהפעם הן הנשיא המכהן אורו קנייטה (אשר ניצח בבחירות) והן ריילה אודינגה, יריבו אשר הפסיד את הבחירות, קיבלו את הכרעת בית המשפט. השניים קראו לתומכיהם לקבל את הפסיקה ולהימנע מאלימות.

    הבחירות שהתקיימו בשמיני לאוגוסט זכו לשבחים מצד משקיפים בינלאומיים. ואולם השופט הבכיר של בית המשפט העליון בקניה, דוד מרגה, הגדיר את התוצאות ״פסולות, ריקות מתוכן, ומבוטלות״. ההכרעה הגיעה בעקבות עתירה שהגיש אודינגה לרשות השופטת במדינה.

    בכיר בוועדת הבחירות, האחראי על מערכת ההצבעה האלקטרונית, נהרג בשבוע שלפני ההצבעה לנשיאות. ספירת הקולות עברה ככל הנראה ללא בעיות ואולם לטענת בית המשפט ההליך הממוחשב להעברת טופסי ההצבעה לקה בפגמים רבים. ועדת הבחירות ״נכשלה, הזניחה או סירבה לקיים את הבחירות לנשיאות באופן התואם את החוקה״, טען השופט בהחלטתו.

    ההחלטה זכתה לשבחים וסיקור רב בעיתונות הבינלאומית בשבוע האחרון. Quartz ציין את המחיר הכלכלי של בחירות נוספות: ״קניה הוציאה לפחות 840 מיליון דולר על ההצבעה באוגוסט. לאחר ההחלטה בשישי, סחר המניות בבורסה המרכזית של קניה נעצר כחצי שעה בעקבות צניחה חדה״.

    קן אופלו, פרופסור מאוניברסיטת ג׳ורג׳טאון, פרסם מאמר דעה מקיף ב״וושינגטון פוסט״: ״בביטול הבחירה מחדש של קנייטה, בית המשפט הוכיח שאפילו הנשיא אינו מעל החוק. בהתעקשותו על קיום מחדש של בחירות (..)  הוא חיזק את עיקרון ניקיון הכפיים כאבן יסוד של הממשל הדמוקרטי״.

    בעוד בית המשפט הורה לקיים את הבחירות בתוך כשישים יום, כלל לא ברור האם הבחירות יתקיימו במועד זה ריילה אודינגה סרב לתאריך שנקבע, ודרש לקיימם במועד מאוחר יותר (24 לאוקטובר); הBBC אף ציין שיריבו של קנייטה מאיים להחרים את הבחירות במידה ודרישותיו לא ימולאו. בהצהרה שפירסם לאחר החלטת בית המשפט תקף אודינגה את בית המשפט, אשר לא התערב בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית שלא לאפשר למועמדים נוספים להשתתף בבחירות המחודשות.

    (כתבה: Quartz, צילום: Commonwealth Secretariat, Flickr)

     

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    חשש מהפיכה בלסוטו בעקבות הריגת מפקד הצבא: ״מכה לניסיונות להחזיר את השלווה והיציבות״

    מפקד הצבא העליון של לסוטו, קואנטלה מוטסומוטסו, נורה השבוע (ג׳) בידי שני חיילים יריבים אשר הודחו לאחרונה משירותם הצבאי יום קודם לכן, כך אישר שר ההגנה המקומי סנטג׳ה לבונה לטענת סוכנות הידיעות AFP.

    ״הם ניסו להיכנס בכוח למשרד שלו. החל דו קרב של יריות בין השומרים של המפקד לבין שני חיילים״, הוסיף בכיר בצבא לסוטו. ראש ממשלת לסוטו, תומס טבאנה, גינה את התקרית וכינה אותה ״מכה לניסיונות להחזיר את השלווה והיציבות״.

    קהילת הפיתוח של המדינות הדרום אפריקאיות (SADC) כבר הודיעה שתשלח כבר השבוע צוות משימה יסייע ״במניעת האפשרות של הדרדרות נוספות בביטחון הלאומי״. נשיא דרא״פ גינה גם הוא את האירוע והגדיר אותה כ״דבר מסוכן״, אשר מגיע כשנתיים בלבד לאחר שמפקד בכיר אחר בצבא לסוטו נהרג.

    התקרית מגיעה לאחר תקופה של חוסר יציבות פוליטית בממלכה הקטנה, אשר שוכנת בתוך הטריטוריה של דרום אפריקה אולם היא מדינה עצמאית לכל דבר: בשלוש השנים האחרונות קיימה הממלכה שלוש מערכות בחירות שונות, האחרונה התקיימה ביוני האחרון, ואולם באף אחת מהן לא נקבע רוב מוחלט למועמד כלשהו.

    תומס טבאנה, ראש הממשלה המכהן בן ה78, שימש כבר כראש ממשלה בשנת 2012 אולם נאלץ לברוח לדרום אפריקה כשנתיים לאחר מכן בעקבות ניסיון הפיכה בממלכה. האירועים שהביאו לגלותו מהמדינה מזכירים את אלה שהתרחשו בימים האחרונים: באוגוסט 2014, בהנהגת מפקד מקומי שהודח מהצבא, השתלטו חיילים את מעונו של טבאנה. את הממשלה האחרונה הקים טבאנה בשיתוף עם שלוש מפלגות נוספות, לאחר שלא השיג רוב מוחלט.

    חוסר היציבות הפוליטית הקשה בשנים האחרונות בהתמודדות עם העוני אולם בעיקר עם המלחמה באיידס, סוגיה בה לסוטו מככבת ונמצאת במקום השני בעולם במספר הנדבקים בנגיף.

    (כתבה: אל ג׳אזירה, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    הרע מאחוריהן: כלכלת שתי המדינות הגדולות באפריקה יוצאות ממשבר כלכלי ממושך

    שתי הכלכלות הגדולות באפריקה עושות קאמבק: ניגריה מצליחה בימים אלה להרים את הראש לאחר חמישה רבעונים רצופים של משבר, וגם דרום אפריקה חזרה לעצמה לאחר חודשים של מיתון וצמיחה אפסית.

    על פי הנתונים של המשרד הניגרי לסטטיסטיקה כלכלת המדינה צמחה בשיעור של 0.55% ברבעון השני של 2017; נתונים רשמיים שפורסמו השבוע (ג׳) מצביעים על צמיחה כלכלית בשלושת החודשים האחרונים בדרא״פ.

    דרום אפריקה וניגריה מהוות ביחד כמעט מחצית מהתמ״ג ביבשת, וההתאוששות הכלכלית של שתיהן עשויה להאיץ את הסחר ותפוקת הייצור ביבשת. הסיבות של כל אחת שונות: בעוד ניגריה, יצואנית הנפט הגדולה באפריקה, נהנית מהתאוששות בתוצר הגולמי שלה ומעלייה במחירי הנפט העולמיים, הגידול בהיקף המכירות הקמעונאיות הטיב עם צמיחה הכלכלית בדרום אפריקה.

    המשבר בדרום אפריקה פרץ לאור חודשים של חוסר וודאות במערכת הפוליטית במדינה, והביא אף להורדה משמעותית בדירוג האשראי של דרום אפריקה באפריל האחרון בעקבות פיטוריו של שר האוצר המקומי. המשבר הביא לשיא בן 14 שנה בשיעור האבטלה במדינה (27.7%), וכן לחוסר אמון של הצרכנים בעקבות סקר שהצביע על כך שמעטים האמינו שמשקי הבית והכלכלה ישתפרו בהמשך השנה.

    למרות מה שמסתמן כיציאה מהמשבר, הסטטיסטיקאי הראשי של דרום אפריקה היה זהיר יותר וציין שאין לבשר על סיום המיתון. בראיון לאתר Quartz טען פלי להולה שעל דרום אפריקה לבחון את הדברים בטווח הארוך, משום שכרגע הנתונים מצביעים על צמיחה כלכלית מאופקת.

    מנגד ניגריה כבר הספיקה לחגוג את הנתונים הכלכליים האחרונים, והגדירה אותם כניצחון: עוזרו של נשיא ניגריה בוהארי כבר הספיק ״לברך״ את הניגרים ברשתות החברתיות.

    (כתבה: בלומברג, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אוגוסט של הצפות: אסונות טבע ברחבי היבשת הרגו 25 יותר בני אדם לעומת הוריקן הארווי בארה״ב

    העונה הגשומה מתקבלת לרוב בחלקים מאפריקה כתקופה של מנוחה מהחום של העונה היבשה. ואולם עד כה, בשנת 2017, הגשמים בעונה זו הביאו לאסונות בדמות הצפות אשר הביאו למותם של מאות בני אדם. כמו בהצפות האחרונות בדרום אסיה, האסונות באפריקה כמעט שלא דווחו בתקשורת לעומת האירועים האחרונים ביוסטון והוריקן הארווי, אשר תוארו מדי יום בתקשורת כ״סופה אחת מסוגה מדי 500 שנה״.

    ואולם בעוד שהאסון בארצות הברית אינו כתוצאה מיד אדם מכוונת, התרשלות או תקלה, אסונות הגשמים האחרונים באפריקה הוחרפו כתוצאה ממערכות ביוב וניקוז רעועות.

    באמצע אוגוסט האחרון, בבירת סיירה לאון, מפולת בוץ אדירה הביאה להרס של בתים רבים – מאות בני אדם נקברו תחת הבוץ והגשמים העזים, וההערכות הלא רשמיות מדברות על 1,000 הרוגים ומאות נעדרים. מפולת בוץ נוספת התרחשה במקביל בכפר הדייגים איטורי שבקונגו, אולם הפעם מאמצי החילוץ של אזרחים היו קשים יותר עקב תנאים טופוגרפיים סבוכים.

    בשבוע שעבר בניאמי, בירת ניג׳ר, אלפים נצטווו להתפנות מבתיהם עקב הצפות – זאת לאחר שבמאי האחרון הזהיר האו״ם שיותר ממאה אלף בני אדם נמצאים בסכנה כתוצאה מהצפות במדינה.

    הצפות נוספות בחודש אוגוסט התרחשו גם בעיר בנואה שבניגריה, שם יותר מ110,000 בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם עקב גשמים עזים. בתים, כמו גם שווקים מקומיים ומשרדי ממשלה נפגעו מההצפות, אולם העיר טרם קיבלה סיוע ממשלתי בשיקום ההריסות.

    (כתבה: Quartz, צילום:Oxfam East Africa, Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    חדשות מוזיקליות מהיבשת: הרשויות באתיופיה עצרו את השקת אלבומו החדש של טדי אפרו; כוכב הפופ הניגרי וויזקיד ביטל סיבוב הופעות עקב בעיות בריאותיות

    אלבומו החדש של טדי אפרו, “Ethiopia”, יצא לאור כבר לפני זמן מה אולם אמור היה להיות מושק באופן רשמי בימים אלה, לאחר המתנה ארוכה וסיקור בינלאומי. הפקת האלבום נחשבת ליקרה ביותר בהיסטוריה המוזיקלית של המדינה (עלות המוערכת ב650,000$), ובזמן הקצר שעבר מאז שיצא הפך האלבום לנמכר ביותר אי פעם.

    כתב הBBC טען השבוע (ב׳) ששוטרים הופיעו בבית המלון בו שוהה טדי והורו על ביטול מסיבת ההשקה שתוכננה שעות ספורות לאחר מכן. האלבום, ששוחרר כבר במאי האחרון, מעולם לא יצא לאור באופן רשמי באתיופיה והמסיבה המתוכננת הייתה אמורה להתקיים במלון בבירה ולהשיק את היציאה לאור במדינתו של הזמר הפופולרי.

    טדי אפרו התייחס לאירועים בדף הפייסבוק שלו, וכינה את התנהלות המשטרה ״מגוחכת״ – לאחר שלדבריו המשטרה טענה שאירוע של הממשלה מתוכנן באותו המקום. הופעה נוספת של הזמר, שתוכננה לראש השנה האתיופי ב11 לספטמבר, בוטלה גם היא. זוהי השנה השלישית ברציפות שהרשויות במדינה מונעות מהזמר לשיר באתיופיה.

    בנושא אחר, כוכב הפופ הניגרי איו בלוגון, הידוע יותר כ״וויזקיד״ הודיע השבוע (ג׳) על כוונתו לבטל חלק ניכר מסיבוב ההופעות הבינלאומי שתוכנן עקב בעיות בריאותיות. הזמר צייץ בחשבון הטוויטר שלו וביקש ממעריציו להתפלל עבורו. ״אני מצטער שאני כותב את המילים הללו, אבל אני חייב לשנות את תאריכי ההופעות שלי כדי להבריא. אני מבקש מהמעריצים להבין אותי והתפלל עבורי״.

    זאת לא הפעם הראשונה בה וויזקיד מודיע על כוונתו לקחת פסק זמן מהמוזיקה עקב נסיבות בריאותיות. בדצמבר 2016 הודיע הזמר על כוונה לנוח מעשייה מוזיקלית עד החודשים הראשונים של 2017, וזאת לאחר שמעריציו הביעו חשש מחולשה שניכרה על פניו.

    (כתבה: Quartz, צילום: Flickr)

    לקרוא עוד >>
play

 Songhai 2 / שיתוף פעולה בין מאלי לפלמנקו מספרד/ 1994