לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

5-12.10.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    המערבולת הפוליטית בקניה נמשכת: אודינגה פרש, הצעת חוק של הפרלמנט מעמידה את הבחירות החדשות בסימן שאלה

    מועמדה הבכיר של האופוזיציה בקניה, ריילה אודינגה ממפלגת, הודיע השבוע (ג׳) על פרישתו מהמרוץ לבחירות לנשיאות. בשבועות שמאז החלטת בית המשפט העליון על ביטול הבחירות קיים אודינגה מסע לחצים לדחיית המועד שנקבע לבחירות חוזרות כמו גם לרפורמות מקיפות בוועדת הבחירות שהייתה אחראית על המחדלים שהביאו לביטול.

     

    ״כל הסימנים מראים שהבחירות שנקבעו ל26 לאוקטובר יהיו גרועות יותר מאלה הקודמות״, אמר אודינגה במסיבת עיתונאים שקיים. בעוד ועדת הבחירות המרכזית טוענת שלא קיבלה עדיין הודעת פרישה רשמית מטעמו, מפלגתו (NASA) קראה לתומכיה להמשיך להפגין בכל ימות השבוע הבא. כוחות הביטחון הקנייתים ממשיכים להתעמת עם המפגינים דרך שימוש בגז מדמיע.

     

    מומחים שהתראיינו לניו יורק טיימס טוענים שהוא נאלץ לפרוץ מהמרוץ עקב מצבו הכלכלי של הקמפיין המחודש לנשיאות, וכן אובדן חלק גדול מהתמיכה לה זכה בסיבוב הקודם. ״החלטה זו תאפשר לו לשמור על מורשתו כלוחם ותיק לרפורמות דמוקרטית וכזה שעורר את ההחלטה ההיסטורית של בית המשפט העליון״, נכתב בעיתון.

    בעקבות פרישתו של אודינגה הורה בית המשפט העליון בקניה לוועדת הבחירות במדינה לאפשר את מועמדותו של ד״ר אקורו אוקוט, כמועמד מול הנשיא המכהן אוהורו קנייטה. עורך דינו של התמודד הטרי המשיך את הקו של אונדינגה, וציין שישנם נושאים מהותיים בוועדת הבחירות במדינה אשר יש לטפל בהם לפני קיום הבחירות החוזרות.

     

    שעות ספורות לאחר כניסתו של אוקוט למרוץ, החלטה תקדימית ומעוררת מחלוקת של הפרלמנט בקניה הכניסה את מערכת הבחירות לתסבוכת נוספת. להצעת החוק שעברה ברוב קולות, שאת השפעתה קשה עדיין לאמוד, שני סעיפים עיקריים: ראשית בית המשפט העליון לא יוכל לבטל תוצאות הבחירות במדינה. שנית, פרישה של מועמד תגרור ניצחון אוטומטי של המתמודד מולו. ההשפעה של הצעת החוק על הבחירות איננה ברורה עדיין, אך ניכר כי בעצם העברת החוק פועלים המחוקקים להקשות על קיום הבחירות המחודשות,.

     

    ד״ר אקורו אוקוט הוא מומחה בינלאומי לחוקה אשר ניהל את צוות הכנת החוקה החדשה בקניה בשנת 2010, וכן ייעץ בעבר בכתיבת החוקה של דרום סודן. בבעלותו גם חברת ייעוץ משפטית. בראיון שקיים במרץ האחרון לעיתון המקומי “Daily Nation” הציג עצמו אוקוט כמועמד הדוחה את הפוליטיקה השבטית במדינה, ותקף את קנייטה ואודינגה על השימוש בפוליטיקה זו כדי לפלג את המדינה.

    אוקוט הוא בן קבוצת טורקנה מצפון-מערב קניה ונכון לשנת 2009 מונה קבוצה זו 855 אלף בני אדם. בהמשך הריאיון התייחס המועמד למוצאו האתני: ״זו לא אשמתי שנולדתי טורקנה. אם המועמדות שלי תביא את הטורקנה לתמוך בי, אז בסדר, אבל אני לא רוצה שהם יתמכו בי בצורה עיוורת משום שאני אקורו אוקוט, אחד מבני הקבוצה. אני רוצה שהם יבחנו את המדיניות והנושאים שהמפלגה שלי מתייחסת אליהם״.

    (כתבה: Sde, צילום:Ghafla )

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    לראשונה מאז 1990: התרגשות בסודן לאחר ביטול הסנקציות של ארצות הברית; ״הסנקציות לא הועילו לתהליכי דמוקרטיה וכיבוד זכויות אדם במדינה״

    ממשל טראמפ הודיע בשישי האחרון על הקלה רשמית בסנקציות כלכליות על סודן אשר היו בתוקף מאז שנות התשעים. הסנקציות כללו בין היתר הטלת אמברגו על סחר ופעילות כלכלית של חברות זרות במדינה, ומטרתן הייתה ללחוץ על ממשלת סודן להפסיק את המלחמה במדינה ואת הפגיעה באזרחים. ללחץ הכלכלי על המדינה, כך לטענת מאמר שפורסם לאחרונה ב״הפינגטון פוסט״, הייתה השפעה גדולה על כלכלת סודן: כך לדוגמא הבנק הבינלאומי BNP Paribas אשר נדרש לשלם בשנת 2015 קנס בגובה 8.9 מיליארד דולר לאחר שהפר את הסנקציות ושיתף פעולה עם הממשלה.

     

    הסיבה להקלה לטענת מזכירת המדינה האמריקאית היא ההתקדמות שממשל סודן ערך במספר נושאים: שיתוף פעולה בלחימה בטרור, אפשרת סיוע הומניטרי בינלאומי לדרפור, וכן רגיעה יחסית בתקריות מול דרום סודן השכנה. ואולם ארגון ״אמנסטי אינטרנשנל״ האשים בשנה שעברה את הממשלה הסודנית בשימוש בנשק כימי נגד אזרחים בחבל דרפור, ולטענת הארגון הממשלה עדיין תוקפת אזרחים באזור זה. נגד נשיא סודן, עומאר אל באשיר, עומד צו מעצר מטעם בית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה על פשעים להם היה אחראי בדרפור.

     

    בתמורה להקלה בסנקציות דרשה מזכירת המדינה מסודן להפסיק את הסחר בנשק עם צפון קוריאה. חלק מהתומכים בהחלטת הממשל טענו שהסנקציות לא הועילו לתהליכי דמוקרטיה וכיבוד זכויות אדם במדינה, וקירבו במקום את סודן לידיהן של יריבותיה של ארצות הברית, סין ומדינות המפרץ.

     

    הניו יורק טיימס בחר למקד את הסיקור בנושא דרך חברת התעופה הלאומית של סודן, אשר זכתה לתואר המפוקפק ״חברת התעופה הגרועה בעולם״. הסנקציות הכלכליות הקשו על “Sudan Airways” לרכוש מטוסי בואינג וAirBus, בבעלותה כיום רק מטוס אחד תקין, ובהיסטוריה העגומה של החברה נרשמו מספר רב של תאונות ונוסעים אשר ״רכשו לעצמם את המנהג להתפלל לפני המראת המטוס״.

     

    ההקלה בסנקציות אמורה להפוך את סודן למדינה יותר אטרקטיבית למשקיעים מערביים עבור פעילות באזור כבר פועלות מעצמות מיבשת אסיה, כגון סין והודו. ״ישנה התרגשות רבה בקרב מעמד הביניים במדינה, אפילו עבור דברים פעוטים כמו הליכה לקולנוע״, טוען מגנוס טיילור מומחה לסודן בארגון ״International Crisis Group״, ״זהו שלב ראשון בתהליך של נורמליזציה״.

    (כתבה: ניו יורק טיימס, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    דליקת ענק ושיח ציבורי על רגולציה: שבעה הרוגים ועשרות פצועים בפיצוץ מכלית דלק בבירת גאנה

    פיצוץ אדיר התרחש בסוף השבוע שעבר (שבת) בתחנת דלק באקרה, בירת גאנה, בעקבותיו נהרגו שבעה אנשים ולפחות 60 נפצעו. סרטונים שתיעדו את הפיצוץ הופצו ברשתות החברתיות, והוא נגרם ככל הנראה ממכלית דלק של חברה ממשלתית. פיצוץ נוסף התרחש זמן קצר לאחר מכן בתחנת דלק סמוכה. סדרת הפיצוצים התרחשה בלגון, פרבר מרכזי בצפון-מערב אקרה, אשר נחשב לפופולרי במיוחד בקרב סטודנטים מאוניברסיטת גאנה הסמוכה.

     

    התקרית הנוכחית מצטרפת לשורה של פיצוצים נוספים שהתרחשו בשנים האחרונות בתחנות דלק בבירת גאנה. כך לדוגמא בשנת 2015 במרכז אקרה אשר הביא למותם של מעל ל250 איש, ובמאי האחרון נהרגו שישה אנשים בפיצוץ במערב המדינה. הפיצוץ הנוכחי העלה לדיון הציבורי את הנושא של תחנות במדינה אשר ממוקמות באזורי מגורים, ובדומה לפיצוצים קודמים גם הפעם טוענים תושבים בבירה שהמיקום של התחנות החמיר את נזקי הפיצוץ.

     

    עצומה אזרחית הקוראת למחוקקים לפעול למען ״החלת חוקים ורגולציה למען תחנות דלק המרוחקות מאזורי מסחר, בתי ספר ומגורים״ נחתמה על ידי מעל לאלף איש בתוך שעות ספורות. החתומים על העצומה דורשים שהתחנות ימוקמו במרחק של לפחות חמישים מטרים מאזורי מגורים, וכמאה מטרים מבתי ספר ובתי חולים.

    (כתבה: Quartz, צילום: SBS)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    ״גלולות בחמישים סנט, עירויים תמורת 10 דולר״: החלטה תקדימית של שתיים מחברות התרופות הגדולות בעולם תנגיש את הטיפול בסרטן ליבשת

    לאחר שההתגייסות העולמית למען המלחמה בנגיף האיידס באפריקה קצרה הצלחה, עוברת המלחמה לזירה חדשה — מחלת הסרטן. החלטה תקדימית של שתיים מחברות התרופות הגדולות בעולם, ״פייזר״ מניו יורק ו-״סיפלה״ שבמומבאי, הודיעו השבוע על כוונתן לקצץ משמעותית את מחירי התרופות ביבשת לטיפול בחולי סרטן. את התכנית יזמה האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן. החברה ממומבאי הודיעה שתמכור גלולות מסוימות ב–50 סנט ועירויים מסוימים תמורת 10 דולר — סכום זעום לעומת מחירן במדינות מפותחות.

     

    היוזמה של השתיים תחל בשש מדינות ביבשת ואמורה לסייע בהנגשת טיפולים מצילי חיים באפריקה, דרך קביעת עלות נמוכה במיוחד ל16 תרופות נפוצות. כמו כן התכנית כוללת גם סיוע של אונקולוגים אמריקאים אשר ינסחו עבור בתי החולים הנחיות טיפול למקרים מורכבים. על פי האתר cancerindex, באפריקה מאובחנים מדי שנה 847 אלף חולי סרטן חדשים. הסיכוי לחלות במחלה לפני גיל 75 הוא 12.8%, ומדי שנה מתים ברחבי היבשת כשש מאות אלף בני אדם כתוצאה מהמחלה. לטענת ארגון הבריאות העולמי עד 2030 תקצור המחלה כמיליון קורבנות אפריקאים מדי שנה.

     

    ״הידיעה הזאת העבירה צמרמורת״, סיפר ד״ר אנטוני פוצ׳י מנהל המכון הלאומי לאלרגיות ולמחלות מדבקות. ״אני חושב שזה רעיון מעורר השתאות, ויש לו סיכוי טוב לעבוד״. פוצ׳י אשר סייע בהכנת תכונית החירום האמריקאית למלחמה באיידס ציין שהיוזמה הנוכחית מזכירה לו את זו שעבד עליה, אשר קצרה הצרה: מעל 14 מילון אפריקאים נוטלים כיום בתרופות נגד הנגיף. ״זה בדיוק מה שעשינו בזמנו״, הוא המשיך, ״מציאת המדינות עם התחלואה הגבוהה ביותר, מציאת דרכים ייחודית לטיפול לכל מדינה, וקיצוץ העלויות״.

     

    ואולם גם לאור קיצוץ עלויות הטיפול נראה שההתקדמות במלחמה נגד סרטן באפריקה תהיה איטית יותר מזו המוצלחת באיידס, הנגרם כתוצאה מנגיף אחד בו ניתן לשלוט ולהגביל את השפעתו דרך נטילה יומית של שלוש גלולות. הסרטן, מנגד, כולל שורה של נגיפים שחלקם חשוכי מרפא ודורשים טיפולים מורכבים יותר.

    (כתבה: ניו יורק טיימס, צילום:Good Free Photos)

     

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    הצלחה מסחרית, נרטיבים מערביים: הספרות האפריקאית משגשגת אבל שוכחת את שורשיה המקומיים

    ספרות אפריקאית הפכה בשנים האחרונות למושא של עניין בינלאומי מצד קוראים ואקדמאים בעולם. סופרים מקומיים הפכו לכוכבים של ממש, ולשמות הנמצאים כיום בחזית תעשיית המו״לות העולמית. שורה של ספרים בשנים האחרונות הצליחו לבלבל את התפיסות שלנו לגבי גבולות בין מסורות ספרותיות במערב ואפריקה: ספריה של צ׳ימננדה אדיצ׳ה ״אמריקנה״ ו- ״חצי שמש צהובה״, “Open City” של טג׳ו קול הניגרי, ״Ghana Must Go״ של טאייה סלאסי הגנאית, ועוד. גם ספרו הראשון של הקמרוני אימבולו מבואה זכה לחוזה של מיליוני דולרים, עוד לפני שהצטרף ל״מועדון הספר של אופרה״ אותו הקימה כוכבת הטלוויזיה אופרה ווינפרי.

     

    ההצלחה המסחרית הזו גררה ביקרת מצד מבקרים במערב ובאפריקה עצמה, אשר הביעו ביקורת כלפי הנרטיבים שבספרים המצליחים שיצאו לאור עד כה. לטענתם במקום שאלה ימקמו את שורשיהם במציאות האפריקאית רבים מהסופרים הפכו ל״מצליחים״ דרך ייצוג חזון שטחי, גלותי מאוד, ולעיתים אף כזה שמחבק נרטיבים מערביים של היבשת. ספרים מסוימים מהיבשת זכו לכינוי ״פורנו של עוני״. הסופר הניגרי אדאובי נוואובני כינה תופעה זו ״ספרים אפריקאים לעיניים מערבית״ במאמר שכתב לניו יורק טיימס.

     

    הספרות העכשווית שיוצאת מהיבשת, לטענת מבקרים, נעה בין שתי קצוות קיצוניים של ״חברה גלובלית״ ו- ״פעלים מקומיים״, ונכתבים על ידי סופרים המכונים ״Afropolitans״. מחבר המאמר, שפורסם באתר “The Conversaton”, מנסה לסטות מביקורת זו שהפכה לטענתו פופולרית בשנים האחרונות. הוא מציג באריכות את ספרות אפריקאית עכשווית, שנכתבה על ידי סופרים צעירים, אשר סוטים מנתיב ״אפרופוליטני״ זה:

    ״אסופה זו כמובן רק מגרדת את התחתית של הקיים. אולם המכנה המשותף לעבודות הללו הוא ההשקעה שלהן בניסויים מבניים וסגנוניים אשר מערבבים מחדש את הכמיהה הבינלאומית לספרות ׳הניתנת לעיכול׳, או לכזו הנכתבת מנקודת מבט מוסדית או תרבותית של המערב״.

    (כתבה: The Conversation, צילום: Quartz)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    עיצוב מוזיקלי של זהות פוליטית: הממסד בגאבון נעזר בכוכבי הראפ המקומיים לגיוס תמיכה

    בגאבון כמו במדינות נוספות ביבשת כוכבי הראפ המקומיים הפכו לכלי חשוב לעיצוב של זהות פוליטית, וכך לדוגמא המקרה בדרום סודן של צלילים מוזיקליים שקראו לפיוס וסיום המלחמה במדינה. מוזיקת הראפ ליוותה ושיקפה את השיח הציבורי בגאבון מאז ועד היום: באוגוסט האחרון כאשר גאבון חגגה עצמאות בפסטיבל בבירה שכלל את שלל הכוכבים המקומיים, ״במטרה לעודד אחדות לאומית באווירה פסטיבלית״.

    בשנות התשעים רודן גאבון עומאר בונגו אשר שלט מאז 1967 נאלץ להחזיר את חופש הביטוי והמערכת הרב-מפלגתית לפוליטיקה המקומית על רקע הפגנות של אזרחים.

     

    ״הצעירים בליברוויל הבירה החלו לכתוב מוזיקת ראפ. היא הושפעה מההיפהופ האמריקאי ומאמנים כמו Public Enemy, NWA, וראפרים צרפתים (..), הם ביטאו את הצורך שלהם במרחב, בחופש ובשינוי״. בנקודה זו החלה מוזיקת הראפ העכשווית להתערב ולהשפיע על הפוליטיקה המקומית.

     

    לא כולם היו זמרי מחאה. לחלקם היו קשרים משפחתיים לאליטה הפוליטית של גאבון. אחד מהם, V2A4, הוא בנו של שר הפנים אשר מקורב לבונגו. הקשר ההדוק בין פוליטיקה למוזיקה במדינה הגיע לגבהים חדשים בשנת 2009 כאשר בנו של עומר, עלי בונגו, נעזר בפופולריות של אמני ראפ כדי לרכוש את תמיכתם של הצעירים וכך גם ליצור לעצמו תדמית ״עממית״ של מנהיג שמתרחק מהדימוי האליטיסטי של אביו. כך לדוגמא הקליפ הבא, מתוך עצרת בחירות של בונגו, תחת הכותרת ״עלי בונגו, ראפר כמו כל האחרים״.

     

    לאחר בחירתו הצטרפו לממשלתו ראפרים מקומיים, ומשטרו החל באכיפה וצנזורה הדוקים יותר של ההיפהופ במדינה. האמנים החתרניים במדינה נאלצות לחיות בגולה, ורובם נעים בין סין ודרום אפריקה, צרפת או ארצות הברית. רחוק ממדינת האם שלהם אמנים אלה הפכו לפוליטיים יותר, ולמרות מאמצי הממשלה השירים שלהם הפכו לויראליים ברשתות החברתיות. הם קוראים לאזרחים לעודד את הדיון הפוליטי במדינה, ולפעול למען שינוי. אמנים אחרים, כמו Keurtyce E, ממשיכים לקרוא לשינוי במדינתם שלהם ומסתכנים על אף הצנזורה והאכיפה.

     

    הכתבה של “The Conversation” מתייחסת לבחירות הנשיאות לשנת 2016 כנקודת מפתח, בה ההיפ הופ הפכה לזירת התנגשות בין תומכי ומתנגדי הנשיא בצל האלימות שהפגינו כוחות הביטחון נגד המפגינים, ופתחו באש נגדם לאחר שאלה דחו את תוצאות הבחירות הצמודות שהביאו לבחירתו מחדש של בונגו. Kôba, אחד מאותם ראפרים שהיו מקורבים לאליטה הפוליטית בגאבון, יצא לראשונה נגד הנשיא המכהן והביא לגל של אמנים נוספים אשר הצטרפו לקול מחאה לאומית בשירו: “On ne te suit pas״ / ״אנחנו לא הולכים אחריך״.

    (כתבה: The Conversation, צילום: Wikipedia Commons)

    לקרוא עוד >>
play

                             Ismael Lo / סנגל