לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

9-16.11.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    ״כדי להחזיר את הסדר למדינה, לעצור את הפושעים מסביבו למוגאבה״: צבא זימבאבווה השתלט על השידור הציבורי, עצר את הנשיא, אולם מתעקש שלא מדובר בהפיכה צבאית

    תושבי זימבאבווה התעוררו השבוע (ד׳) למציאות לא מוכרת במדינה. לאחר שלושים ושבע שנות שלטון של נשיא זימבבווה, רוברט מוגאבה, עצרו בשעות הבוקר חיילים את הנשיא ואשתו, בנוסף לשר האוצר ושר החינוך המקורבים לנשיא, ובמקביל השתלטו על השידור הציבורי בבירה הרארה.

    לאחר ההשתלטות, נאם בערות הטלוויזיה בכיר בצבא והבטיח את שלומם של הנשיא ורעייתו, וציין שחייליו מבקשים להצר את צעדיהם של ״פושעים מסביבו (של מוגאבה – א.ר), אשר מבצעים פשעים המביאים לסבל חברתי וכלכלי למדינה, כדי להביא אותם למשפט״.

     

    השעות הראשונות של יום רביעי היו מבלבלות במיוחד, לאזרחים ועיתונאים זרים כאחד. עיתונאים זרים אינם מורשים כיום לעבוד במדינה, ורשתות הטלוויזיה שבבעלות הממשלה כלל לא דיווחו על האירועים.

    מעט המידע שזרם הגיע מהעיתונאים הספורים והבודדים שעדיין מורשים לעבוד בזימבאבווה, וכך הרשתות החברתיות הפכו לזירה אליה זורמות כמויות גדולות של מידע שהוא ברובו שגוי. כלי תקשורת רבים, וביניהם אף הBBC, ציטטו בשעות הראשונות חשבון טוויטר מזויף של Zanu PF, מפלגתו של מוגאבה, אשר כבר ״הדיח״ את הרודן. בעקבות פיטוריו של סגן הנשיא, אמרסון מנאנגוואנה בשל מה שכונה על ידי מוגאבה ״חוסר נאמנות״, הופיעה כבר ביום שלישי אזהרה מפורשת של הצבא שהוא עלול להתערב בפוליטיקה המקומית – אולם אזהרה זו כלל לא פורסמה בתקשורת המקומית.

    ואולם ככל הנראה סיבת פיטוריו של סגן הנשיא כלל לא הייתה חוסר נאמנות. ביום שלישי חשף אתר החדשות  המקומי NewsDay  את מה שנראה כסיבה האמיתית: מנאנגוואנה פוטר לאחר שעמד לחשוף מעורבות ישירה של המפלגה ב״טבח גקורהונדי״, כינוי לסדרת אירועים שהתרחשו במדינה בין השנים 1983-1987 בהם נהרגו מעל לעשרים אלף מתנגדי משטר מקבוצת הנ׳דבלה על ידי כוחות הביטחון.

     

    עיתונים ואתרי חדשות ברחבי העולם העניקו לידיעות מזימבאבווה סיקור בולט וכותרות ראשיות. בבוקר שלאחר האירועים פרסם “The South African” כתבה הסוקרת את שערי העיתונים בעולם עם הכותרות על זימבאבווה. העיתון הגרמני ״ Deutsche Welle״ פרסם כתבה מפורטת על ה״ערפל התקשורתי״ במדינה וציטט עורך אתר חדשות הפועל מחוץ לזימבאבווה אשר מציין ש״זימבאבוונים רבים באזורים כפריים המסתמכים על הטלוויזיה הממלכתית ושידורי רדיו, ופחות על אינטרנט, לטו בערפל בנוגע לאירועים במדינה״.

     

    מגזין אחר טרח להזכיר לקוראיו את מעורבות החברה הישראלית ״ניקוב״ אשר סייעה למוגאבה להישאר בשלטון לאור מה שנראה כזיוף חמור של תוצאות הבחירות האחרונות. האירועים לא הפתיעו רבים מתושבי המדינה וכאלה העוקבים אחר המתרחש בשבועות האחרונים. לכל אורך השבוע האחרון נשמעו בזימבאבווה דיווחים על חשש מפני התערבות הצבא בשלטון, לאחר שבשבוע שעבר (ב׳) פיטר מוגאבה את סגן הנשיא, אמרסון מנאנגאגווה, מקורב לרמטכ״ל הצבא קונסטנטין צ׳יוונגה, במטרה לגייס לתפקיד את אשתו גרייס; מנאנגאגווה נחשב ליורש ראוי של מוגאבה.

    אתר החדשות המקומי  The Zimbabwe Mail כינה את המהלך של מוגאבה ״גול עצמי״, וציטט פרשנים אשר העריכו שבכל מקרה מפלגתם של השניים Zanu-PF תיפגע מהמהלך לקראת הבחירות אשר אמורות להתקיים במדינה בסוף אוגוסט 2018. בבוקר יום חמישי קרא הגארדיאן הבריטי למהלך של מוגאבה ״טעות טקטית״.

     

    דיווחים על כוננות גבוהה של כוחות הביטחון המקיפים את בית הנשיא החלו להופיע כבר ביום שבת לאחר שמנאנגאגווה הבטיח שהוא עתיד לחזור בשבועות הקרובים כדי לתפוס את השלטון. נשיא דרום אפריקה המקורב למוגאבה, ג׳ייקוב זומה, היה הראשון שהגיב לאירועים וכינה אותם ״בלתי חוקתיים״. זומה משמש גם כיו״ר הSADC (קהילת הפיתוח של דרום היבשת) וציין שהארגון מוכן לסייע למדינה ככל הנדרש. עוד הוא הוסיף שהוא מקווה ש״ההתפתחויות בזימבבווה לא יובילו לשינויים בלתי חוקתיים של הממשל, בניגוד לעמדת הSADC והאיחוד האפריקאי״.

    לטענת מספר מקורות בבוקר יום חמישי נראה כי בין הצדדים למספר מנהיגים צבאיים בזימבאבווה החל משא ומתן מתקדם להקמת ממשל מעבר זמנית, אשר תקבל ככל הנראה תמיכה שקטה ממספר מדינות מפתח ביבשת. לטענת מקור אשר התראיין לרשת CNN, ״ישנם דיונים להקמת ממשלת מעבר אשר תצטרך לכלול גם את האופוזיציה. זה נראה כאילו העסקה סגורה״. על פי מספר דיווחים יריבו הגדול של מוגאבה אשר התמודד מולו בבחירות האחרונות, איש האפוזיציה מורגן צ'נגיראי, חזר אתמול (ד׳) למדינה בעקבות האירועים.

    (כתבה: Quartz, צילום: ערוץ הטלוויזיה הממלכתי של זימבאבווה)

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    פופוליזם או מדיניות אמיצה?: נשיא דרום אפריקה רוצה לחוקק ״חינוך חינם״ להשכלה הגבוהה במדינה; ועדה חיצונית: ״אין למדינה כסף למימון החוק״

    באוקטובר 2015 החלו ברחבי דרום אפריקה הפגנות תחת הכותרת ״Fees Must Fall״ לאחר שהממשלה החליטה על העלאת שכר הלימוד במדינה. מה שהחל באוניברסיטת Witwatersrand גלש לאחר מכן למוסדות נוספים להשכלה גבוהה ברחבי דרום אפריקה, וההפגנות הסתיימו לאחר שהממשלה ביטלה את ההעלאה המתוכננת.

    בסוף השבוע האחרון החלו להתפרסם דיווחים בעולם על כוונת זומה להודיע על חקיקת ״חוק חינוך חינם״ להשכלה הגבוהה במדינה. שר החינוך בדימוס ד״ר בלאדה נזימנדה התנגד ככל הנראה לתוכניות הנשיא ופוטר לאחרונה מתפקידו, לאחר שזומה ביקש לגייס לתפקיד מועמד לויאלי אשר יתמוך בחקיקת החוק. למרות כוונת הנשיא פרסמה השבוע (ב׳) ועדה מיוחדת הצרה בה היא מגנה את כוונת זומה ומכנה אותה ״בלתי ישימה״, בשל היעדר יכולות אדמיניסטרטיביות ותמיכה ציבורית בממשלה. אי חקיקת החוק עשויה להוליד מחדש את ההפגנות בקמפוסים נגד הממשלה.

    במסמך שפרסמה הוועדה הציעו חבריה לבטל את היוזמה וליישם במקום ״מודל שיתוף עלויות״ במסגרתו הסקטור הפרטי-פיננסי יציע הלוואות לשכר לימוד, אותן המדינה תממן ותבטיח את קיומן. ההחזר על ההלוואות, מציעה הוועדה, יתקיים דרך מס ההכנסה הדרום אפריקאי. למרות הצהרת הוועדה, בנקים במדינה מיהרו לצנן את ההתלהבות וציינו שהרעיון אינו ישים.

    זומה עלול גם להיתקל במכשול נוסף – שר האוצר החדש, מלוסי גיגבה, אשר ציין לאחרונה שהחוב הלאומי של דרום אפריקה עלול לצמוח לשיעור של 60% מהתמ״ג (תוצר מקומי גולמי) בשנת 2022. למרות זאת, ארגוני סטודנטים אשר שיתפו פעולה עם הוועדה שאחראית ליוזמת ״חינוך חינם״ טענו בפני חבריה שניתן ליישם את החוק, בתנאי שהדבר יקרה בצורה הדרגתית. לטענתם הדבר יביא לשינוי סדרי העדיפויות במדינה וכן יוריד את רמת השחיתות בדרום אפריקה.

    (כתבה: Quartz, צילום: news24africa)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    ״חילופי אליטות״ באנגולה: בתו של הנשיא לשעבר פוטרה מתפקיד מנכ״לית חברת הנפט הלאומית

    לפני פחות מחודשיים נכנס לתפקיד נשיא אנגולה ז'ואאו לורנסו, לאחר שלטון בן 38 שנים של אדוארדו דוס סנטוס. בצעד שהפתיע רבים, ומסמל אולי על כוונותיו העתידיות, החליט השבוע הנשיא החדש לפטר מתפקיד מנכ״לית חברת הנפט הלאומית ״Sonangol״ את בתו של הנשיא לשעבר, איזבל דוס סנטוס, אשר נחשבת לאישה העשירה ביבשת עם הון משוער של 3.4 מיליארד דולר. חברת הנפט נחשבת לאחד מהתאגידים החשובים ביותר באנגולה, אשר מתבססת במידה רבה על הכנסותיה מייצוא נפט.

     

    איזבל דוס סנטוס, בעלת השליטה במספר רב של חברות תקשורת ובנקים בפורטוגל ובאנגולה, מונתה לתפקיד המנכ״לית ביוני 2016 על ידי אביה בצעד מפוקפק אשר זכה לביקורת גם מצד בית המשפט העליון.

    המהלך של הנשיא הנכנס לא הפתיע את הפרשנים הפוליטיים אשר חוקרים את המדינה; מוקדם יותר החודש מינה לורנסו לתפקיד שר הנפט את קרלוס סאטורמינו, אשר פוטר מאותו התפקיד על ידי אדוארדו דוס סנטוס. מוקדם יותר פיטר לורנסו גם את נגיד הבנק המרכזי.

    הצלחתו של לורנסו בתפקיד תלויה במידה רבה בניהול כספיה של חברת הנפט הלאומית. בשנתיים האחרונות חוותה החברה משבר גדול עקב ירידה משמעותית במחירי הנפט בעולם, והממשלה נאלצה לקצץ את הוצאותיה – לצד טענות חוזרות בתקופת הנשיא הקודם על שחיתות משפחת דוס סנטוס ומעורבותה בהעלמת כספי החברה הממשלתית. הפער שבין היותה של אנגולה יצואנית הנפט השנייה בגודלה ביבשת, לבין העוני הרב ששורר בקרב רוב אזרחי המדינה, נותן לטענות אלה משנה תוקף.

     

    עוד לא ברור האם הצעד של לורנסו הוא האחרון במסגרת ״חילופי האליטות״ במדינה. אחיה של איזבל, חוזה פילומנו, נותר בתפקיד המנכ״ל של ״קרן הון ריבונית״ בבעלות המדינה בעלת שווי של חמישה מיליארד דולרים. הקרן אמורה להשקיע בנכסים כלכליים שונים כגון מניות ונדל״ן, וחלק ניכר מכספי הקרן נשאר בקופת הבנק המרכזי במדינה.

    בצעד מעט מבלבל, שייתכן ומבשר על הרצון להעניק למשפחה חסינות משפטית, קיבלה לאחרונה איזבל מושב ב״מועצת הרפובליקה״ אשר אמורה לייעץ לנשיא וחבריה חסינים מפני תביעות משפטיות.

    (כתבה: Quartz, צילום: africanarguments)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    הגארדיאן קורא לחשוב אחרת על היבשת: ״מספיק עם ההתמערבות, ׳תרבותי׳ ו-׳מודרני׳ לא מצריך חיקוי המערב״

    הסופר הניגרי צ׳יגוזי אוביומה נחשב לאחד מגדולי הכותבים במדינה כיום ונכנס לפני כשנתיים לרשימת מאה ההוגים המשפיעים ביותר של המגזין ״Foreign Policy״. במאמר ל״גארדיאן״ הבריטי פרש אוביומה את משנתו על הצורך בשינוי דפוסי החשיבה של היבשת: כיום, לטענתו, רוב מדינות היבשת אינן ״מדינות אפריקאיות״ אלא ״מדינות אפריקה המערביות״. השפה, האידיאולוגיה הפוליטית וגם השלד הסוציו-אקונומי, החינוך – כל מה שמהווה חלק מחברה ומדינה – לא נובע מתוך המדינות עצמן. ״למדינות אפריקה יש תלות טוטאלית בפילוסופיות ורעיונות זרים״.

     

    חלק ניכר מה״התמערבות״ הזו נובע מהצלחתם בפוליטיקה של אפריקאים רבים אשר התחנכו ורכשו השכלה גבוהה במערב. התופעה הזו הביאה גם לעלייה במספרם של אליטות צבאיות מקומיות, בעלות השפעה מערבית, אשר ממשיכות של הקולוניזציה של העם שלהם.

    לטענת המחבר, באופן הולך וגובר נוהגים מנהיגי היבשת ללמד את אנשיהם שהמערב הוא ״מתורבת״ ו״מודרני״, בדומה לקולוניאליסטים מוקדמים אשר דחו ציוויליזציות משאר העולם כ״ברבריות״, ״ארכאיות״ ו-״לא מתורבתות״. מנהיגים אלה אומרים לנו שהמוסדות שלהם מושחתים, שהחברות פטריארכליות, ושהדת המסורתית ביבשת מבוססת על עבודת אלילים.

     

    ברוח פאנונית מציין אוביומה ש״ככל שהעליונות המערבית מעמיקה את עצמה בתוך התודעה שלנו, אנחנו מפתחים תסביך אשר מקיף מסביבנו רעיונות מערביים – בלי לחשוב האם הם תואמים את המערכת הפוליטית, החברתית, הכלכלית והתרבותית שלנו. עידן הימין הפופוליסטי במערב, לטענתו, הוא הזדמנות לאפריקה לחשוב מחדש על העתיד שלה: ״מדינות אפריקה יקחו את ההזדמנות הזו כדי לחשוב מחדש על עצמן, ולהגיע עם מערכות אפריקאיות הייחודיות להן״.

     

    דרך אחת שכזו היא לחזור אחורה בזמן, לאמצעים האידיאולוגיים והפוליטיים שנכחו אצל הממלכות האפריקאיות הקדם-קולוניאליות (זולו, איגבו, ממלכת טימבוקטו). ברוב מדינות האיגבו, לדוגמא, נכחה מערכת שוויונית בה אדם מבוגר מקבוצה מסוימת ייצג את אנשיו במועצת הזקנים – ללא מלכים או נשיאים.

    (כתבה: גארדיאן, צילום: VoxEurop)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    Orchestre Les Mangelepa: איך להקה אחת גרמה לכל מזרח אפריקה לרקוד ביחד?

    במשך מעל לארבעים שנה ״ Orchestre Les Mangelepa היו כוח משמעותי בסצינה המוזיקלית של מזרח היבשת. בקונגו, טנזניה וקניה רקדו מיליוני אזרחים לצלילי הופעות אנרגטיות וצליל שהפך לסמל המסחרי של הלהקה. ״רומבה״, אחד מהסגנונות הפופולריים שמעצבים כיום את המוזיקה הפופולרית במזרח אפריקה, התפתח הודות ללהקה. אתר המוזיקה “Bandcamp” הקדיש ללהקה סקירה נרחבת ומעמיקה השבוע.

    הסיפור שלהם התחיל בניירובי, הבירה הקנייתית שהייתה מגנט למוזיקאים ממדינות האזור בשנות השישים. אלה הביאו איתם את הסאונד המסורתי של טנזניה, Taarab, ואת הקולות ההרמוניים של הרומבה בקונגו אשר הייתה אז עדיין בחיתוליה.

    בעוד הכלכלה המקומית צמחה והתפתחה,  החלו לייבלים מוזיקליים להשקיע באמנים בניירובי ובשנות השבעים הפכה העיר לבירה מוזיקלית של ממש: עם אולפנים חדישים, בתי חרושת לייצור תקליטים, ומאות מועדונים ומקומות להופעות. התיירות במדינה פרחה, וכך גם המוזיקאים אשר ערבבו את הצלילים מהיבשת, ממזרח וגם מערב היבשת דרך האפרוביט, עם פאנק אמריקאי.

    כך בעצם צמח הרומבה, שמאפיין כיום את אזור קונגו. אי היציבות הפוליטית בקונגו של שנות השישים והשבעים הביאה קונגולזים רבים לנדוד, לטנזניה זמביה וקניה, וכך הותיר הרומבה השפעה בכמעט כל סגנון מוזיקלי באזור. בתוך הקלחת המוזיקלית השופעת של ניירובי הפכה ״Orchestre Les Mangelepa״ להרכב המצליח ביותר בעיר.

    למרות הפופולריות בעיר באזור הלהקה מעולם לא הצליחה מחוץ לאזור מזרח אפריקה, וגם מעולם לא זכו לתגמולים כלכליים ראויים על המוזיקה שלהם. ״עידן הפיראטיות״ במאה העשרים ואחת לא הוסיף לקשיים הכלכליים של חברי הלהקה.  החל משנת 2012 חזרה הלהקה לחיים לאחר היעדרות ממושכת של שלושים שנה. כעת, הודות לשיתוף פעולה בין אחד מהאולפנים שנפתחו בניירובי בשנות השבעים וחברה בינלאומית, מקליטה הלהקה אלבום חדש ״Last Band Standing״ ויוצאת לסיבוב הופעות באירופה. בעקבות האלבום הנהדר, שמצורף בכתבה, תצא הלהקה בקרוב לסיבוב הופעות ראשון מחוץ ליבשת.

    (כתבה וצילום: bandcamp)

    לקרוא עוד >>
play

Leonard Zhakata, מגדולי הזמרים בהיסטוריה העצמאית של  זימבאבווה