לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

23-16.11.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    סוף עידן ביבשת: רוברט מוגבה התפטר; מה הייתה מעורבות סין במאורעות זימבבואה?

    לאחר 37 שנות שלטון, מאז קבלת עצמאותה של זימבבואה, התפטר השבוע (ג׳) רוברט מוגבה מתפקיד נשיא המדינה. את ההודעה הקריא דובר הפרלמנט, רוברט מודנדה, באמצע דיון שעסק בהליכים נגד הנשיא ששהה במעצר בית וסרב לעזוב את התפקיד: ״אני, רוברט גבריאל מוגבה, על פי סעיף 96 של החוקה, תת סעיף 1 של חוקת זימבבואה, מכריז בזאת רשמית על התפטרותי כנשיא הרפובליקה של זימבבואה באופן מיידי״. ברחבי הרשת נפוצו סרטונים של חברי הפרלמנט פוצחים בחגיגות לאחר הקראת ההודעה.

     

    ההליכים נגד הנשיא החלו כבר יום לפני כן (ב׳) לאחר שמוגבה לא נענה לאולטימטום לעזוב את תפקידו, בתמיכה משותפת של Zanu-PF מפלגתו של מוגבה וכן מפלגת האופוזיציה (MDC). על פי הדיווחים המהלך המשותף החל לאור גילו המבוגר של מוגבה וניסיונו לשתף את אשתו גרייס בהנהגה השלטונית.

     

    אחת השאלות המעניינות שעדיין לא זכו למענה בנוגע לאירועי השבוע האחרון היא מעורבותה של סין, אשר לה ידידות ארוכת שנים עם רוברט מוגבה, בנפילתו של הנשיא. סין היא המשקיעה הזרה הגדולה ביותר בזימבבואה, אשר מכניסה כסף רב לכלכלת המדינה בתמורה להטבות שונות מממשלת זימבבואה. על פי דיווח של הגארדיאן הבריטי מהשבוע שעבר (ה׳) רמטכ״ל צבא זימבבואה שהה לסין כשבוע לפני פרוץ האירועים.

    ״יש היגיון רב בלשאול את השאלה הזאת״, טענה ביום ב׳ פרופ׳ גליה צבר בתכניתו של ירון לונדון בערוץ 10 על מעורבות סין באירועים, ״אבל לא רק בזימבבואה אלא גם באזורים אחרים. ההיסטוריה של סין וזימבבואה הולכת עשרות שנים אחרונה, מסוף שנות השישים והמאבקים האנטי קולוניאליים״.

    ״כחלק מהמלחמה הקרה סין תפסה עמדה וחיזקה את הכוחות שנחשבו אז קומוניסטיים וריאקוציוניים. היא איתרה את המדינות הפוטנציאליות לתמיכה, מה שהיה בזמנו טנגניקה ומוזמביק, גם זימבבואה, וחיבקה את המהפכן הצעיר רוברט מוגבה. בשנות השבעים היא תמכה במוגבה ובכוח המחתרתי שלו״.

     

    ״הסינים לא התחרו במוסקבה אלא בבריטים, באמריקאים, ובכוחות אחרים. הם חימשו את Zanu-PF, המחתרת שלחמה נגד איאן סמית והשלטון הלבן במדינה. מסוף שנות השבעים ועד היום שבו הוכתר בשנת 1980, הם הולכים יד ביד איתו (מוגאבה – א.ר). סין קיבלה בתמורה דריסת רגל בדרומה של אפריקה, מקום אסטרטגי מאוד משמעותי וגם מקום עם אוצרות טבע. היא קיבלה קרקע חקלאית פורייה מאוד וגם מכרות של יהלומים״.

    (כתבה: גארדיאן, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    נועה לוי, דוקטורנטית במרכז אפריקה: ״הפיכה ללא מהפך בזימבבואה״

    דוקטורנטית המחלקה לפוליטיקה וממשל, נועה לוי, חוקרת בהגירת ילדים ונוער מזימבבואה לדרום אפריקה. השבוע (ג׳) שעות ספורות לפני הודעת ההתפטרות של מוגבה פרסם ״מרכז אפריקה״ מאמר של לוי על האירועים בזימבבווה. ״עד ליום שבת האחרון אף אחד לא היה מאמין שהמונים יגדשו את רחובות הררה בדרישה מאוחדת ממוגבה להתפטר מבלי להיעצר על כך״, היא כותבת, ״השמחה עלתה על גדותיה והאופוריה חצתה את מגבלות המרחב הפיזי והמתווכים הטכנולוגיים. לאזרחי זימבבואה במדינה ובעולם נראה היה שהעולם עוצר מלכת״.

     

    ״מעניין להתבונן בשינוי האופן בו הצבא בזימבבואה ממתג את עצמו בימים האחרונים. ברחבי העולם נפוצו סרטונים בהם רואים אזרחים מתחבקים עם חיילים, ולוחצים את ידיהם – כאילו חזרו לחגיגות העצמאות של המדינה ב-1980. אלה הם אותם החיילים אשר מכים את מי שמעז ללכת בצד הלא נכון של הכביש, ליד בית הנשיא או ליד בסיסים צבאיים. אותם החיילים אשר מפזרים כל התקהלות באלימות״.

    "הצבא ממתג את עצמו עכשיו שוב כצבא-משחרר, למרות שהוא זה שהשאיר את מוגבה בשלטון כל כך הרבה שנים", טוען ד"ר טינאשה ניאמונדה מאוניברסיטת קיימברידג'. ״אך ביום שבת האחרון, לרגע אחד, נראה היה שהצבא הפך לפתע למגן העם, ושהעם מוחל לצבא על חטאיו הקודמים, ומודה לו על כמה רגעים נדירים של חופש״.

     

    לוי מבקרת גם את הנרטיב שהתהווה ברחבי העולם, לפיו זימבבואה נמצאת בעיצומו של עידן חדש של דמוקרטיה. ״ישנה תחושה שההפיכה השלווה ביותר בהיסטוריה, ה-״“non-coup coup אשר הביא תקווה אופורית לאזרחי זימבבואה, אינו אלא שינוי הנהגה במפלגת השלטון (..) קולות רבים טוענים שההפיכה הנוכחית מסמלת החלפת מנהיג לא ראוי אחד במנהיג לא ראוי אחר. לא ראוי, משום שבמובנים מסוימים אמרסון מנאנגאגווה, יד ימינו של מוגבה ממלחמת השחרור, הוא אותה גברת בשינוי אדרת״.

     

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סוף הסאגה בקניה: בית המשפט העליון אישר את תוצאות הבחירות החוזרות לנשיאות המדינה; מהומות בעימותים בין מפגיני האופוזיציה והקואליציה עם חזרתו של אודינגה למדינה

    יותר משלושה חודשים לאחר המועד המקורי של הבחירות לנשיאות קניה, אשר בוטלו בהוראת בית המשפט העליון, למדינה יש החל מהשבוע נשיא חדש-ישן. הסמכות המשפטית העליונה במדינה אישרה ביום ב׳ את בחירותו מחדש של אוהורו קניאטה, נשיאה המכהן, לקדנציה נוספת לאחר שנבחר בסיבוב הבחירות הנוסף.

    החלטת בית המשפט העליון במדינה התקבלה פה אחד, והגיעה בעקבות מספר עתירות שהוגשו נגד הסיבוב הבחירות הנוסף בטענה לאי סדרים חמורים מצד ועדת הבחירות המרכזית בקניה.

    לטענת ג׳ון גיטונגו, פעיל חברתי ומו״ל של המגזין הפוליטי “The Elephant” היוצא לאור בקניה, מפלגת השלטון לא פעלה לתקן את המחדלים שהתגלו בסיבוב הבחירות הראשון. עוד הוא הוסיף שהשיח הפוליטי של שני הצדדים, האופוזיציה והקואליציה במדינה, הוסיף למתח הרב בין שני הגושים. ״לאור הרטוריקה המופצת, אין כעת שום מקום לפשרה. אף אחד לא מוכן לסגת״.

    החלטת בית המשפט העליון הוציאה את תומכי קנייטה לרחובות, בעוד שבאזורים בהם ניכרת תמיכה רבה יצאו להפגין תומכי איש האופוזיציה ריילה אודינגה, אשר פרש מסיבוב הבחירות השני בטענה לאי סדרים. בקיסומו שבמערב קניה החלו עימותים בין שני הצדדים וכוחות משטרה נדרשו להפריד בין הצדדים. מוקדם יותר בשבת נהרגו חמישה אזרחים אשר לטענת האופוזיציה נמנו על תומכי אודינגה.

    אודינגה עצמו חזר לקניה ביום שישי האחרון לאחר שהות בארצות הברית, ותומכיו קיבלו אותו בשדה התעופה וליוו אותו ברחובות ניירובי. במרכז הבירה, כך לטענת הדיווחים, החלו כוחות משטרה לפזר את התומכים בעזרת תותחי מים וגז מדמיע. עדי ראייה שהיו במקום דיווחו על מספר פצועים והרוגים, ובתו של אודינגה טענה בראיון לניו יורק טיימס שרכבו המוגן של אביה נפגע מירי כדורים חיים של שוטרים.

    (כתבה: אל ג׳אזירה, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    ״הקהילה הבינלאומית תצטרך להקשיב לנו״: סומלילנד בחרה נשיא חדש בתום בחירות שלוות והוגנות

    סומלינד היא מדינה ריבונית בקרן אפריקה אשר הכריזה על עצמאות מסומליה בשנת 1991 אולם עד היום אינה מוכרת על ידי מדינה או ארגון בינלאומי כלשהו. השבוע הוכרז על נשיאה השלישי, מושה ביחי אבדי, לשעבר טייס בחייל האוויר הסומלי ומנהיג המורדים נגד סומליה, אשר זכה ב55% מקולות הבוחרים בבחירות שהתקיימו ב14 לנובמבר.

     

    לטענת משקיפים בינלאומיים ששהו במדינה ביום הבחירות, סומלילנד עשתה שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר נגד זיוף אפשרי של הבחירות. היא עודנה לנחשבת על ידי הקהילה הבינלאומית לחלק מסומליה, אולם הטריטוריה שלה הפכה בשנים האחרונות לאחד מהאזורים היציבים והשלווים ביותר בקרן אפריקה. זוהי הפעם הרביעית בה היא עורכת בחירות לנשיאות מאז עצמאותה: שלושה קמפיינים לנשיאות ועוד אחד לבית הנבחרים התקיימו עד כה.

     

    למרות בידוד הבינלאומי הנמשך מזה מעל לשני עשורים אוכלוסיית המדינה המונה ארבעה מיליון בני אדם נהנית מצמיחה כלכלית גבוהה ויציבה, המונעת בעזרת תושבי הפזורה בעולם אשר משקיעים בכלכלת המדינה וכן משקיעים נוספים מהמפרץ הפרסי. הבחירות האחרונות, שהתקיימו באיחור של שנתיים, נועדו להאיץ את ניסיונותיה לזכות בהכרה בינלאומית.

    ״על כף המאזניים מונח דבר שהוא גדול יותר מהתוצאות״, טען מומחה לסומלילנד בראיון לאתר “African Arguments עוד לפני שנודע על הזוכה, ״אם סומלילנד יכולה לקיים בחירות הוגנות ושלוות בפעם השלישית, הקהילה הבינלאומית תהיה חייבת לקחת זאת בחשבון ולהקשיב לנו. כשמשווים את זה לפיאסקו בקניה ול׳אין-בחירות׳ שהתרחשו בסומליה – וזה עוד מבלי להזכיר את אתיופיה, אריתראה וצפון ודרום סודן, סומלילנד יכולה להשתמש בכל זה כמקדמה שתחזק את מעמדה כאי של דמוקרטיה״.

     

    כדי ללמוד על השיח הפוליטי המתקדם במדינה, אתר החדשות המקומי ״The National״ פרסם לפני הבחירות מאמר מפורט הכולל השוואה בין עמדותיהם של המועמדים לנשיאות בעקבות עימות שהתקיים ביניהם ב19 לנובמבר.

    (כתבה: Quartz, צילום: Progressio)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    חירות למכירה תמורת 400 דולר: תיעוד מכירה פומבית של פליטים בלוב מעורר סערה בעולם

    בחודשים האחרונים נוקט איחוד האירופאי במדיניות המסייעת לממשלת לוב לעצור פליטים ומהגרים, רובם ממדינות מערב היבשת, מלהגיע ליבשת אירופה. מבצעים של משמר החופים הלובי, בסיוע כספי של האיחוד, הביאו לכך שרק מעטים מצליחים כיום לחצות את ימה של לוב. סטטיסטיקות מהחודשים האחרונים מלמדות שאכן חל פיחות גדול במספרם של אלה המגיעים למדינות אירופה, אך במקביל נפוצו דיווחים רבים על המחיר הכבד שמשלמים אותם אלה המנסים.

    בניסיון נואש להגיע לחופי אירופה מסתייעים רבים במבריחים אשר מבטיחים להביא אותם לחוף מבטחים, אולם אלה הופכים במהרה לסוחרי עבדים. רשת CNN פרסמה השבוע תיעוד ראשון ומחריד בו נראית מכירה פומבית של מערב אפריקאים שניסו להגיע לאירופה ונחטפו: "800", אומר הכרוז במכירה הפומבית. "900… 1,000… 1,100… (..)  נמכר. בעבור 1,200 דינרים לובים״, סכום שווה ערך ל-800 דולר. כתבת הרשת שוחחה לאחר מכן עם פליטים אשר עצורים בלוב, ממתינים לגירוש חזרה למדינת האם שלהם. כמה מהם הצליחו לברוח מהאדונים שלהם, וסיפרו שנאלצו לשלם דמי כופר עבור השחרור.

     

    דיווחים על מכירות פומביות של מהגרים במדינה הופיעו כבר בחודש אפריל האחרון, אולם רק השבוע הכריזה לוב באופן רשמי על פתיחת חקירה – בעקבות הדיווח של CNN אשר זכה לתהודה ברחבי העולם. מספר מדינות ביבשת גינו בחריפות את לוב, ובפרט חוף השנהב אשר קיבלה השבוע לידיה 155 מהגרים ממדינתה שנכלאו בלוב. בפריז התקיימו הפגנות סוערות מול שגרירויות לוב. במרכז הבירה הצרפתית התקיימה הפגנה סוערת אשר פוזרה על ידי כוחות המשטרה, והמפגינים נשאו שלטים כגון ״שימו סוף לעבדות ומחנות הריכוז בלוב!״.  לטענת ארגונים בינלאומיים בין 700,000 למיליון מהגרים עשו את דרכם השנה בלוב אל חופי אירופה, וכאלפיים נהרגו עד כה.

    התהודה והלחץ הפוליטי הובילו מספר מדינות, ביניהן רואנדה חוף השנהב וצרפת, על כוונתן לקלוט חלק מהמהגרים שנמכרו במכירות הפומביות והצליחו להשתחרר. על פי מקורות מקומיים רואנדה היא זו שצפויה לקלוט את המספר הגדול ביותר של 30 אלף פליטים מלוב.

    (כתבה: CNN, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניו יורק טיימס: : פרויקט צילום נסתר במדינה בה צילום רחוב אסור

    צילום רחוב בדרום סודן הוא עבירה על החוק. כתוצאה ממלחמת האזרחים, ברחובות הבירה ג׳ובה נוכחים חיילים צעירים המוכנים לעצור בכל רגע אדם שנתפס מצלם. אין לכך סיבה או חוק שאוסר על כך, אולם צלמי רחוב נעצרו בעבר ברחבי המדינה – גם בשל צילום תמונות תמימות למראה, כגון אישה האופה לחם.

    זה לא תמיד היה ככה, מציין הניו יורק טיימס, אולם בארבע השנים האחרונות הפכה ממשלת דרום סודן לחדשנית במיוחד. במדינה אשר נקרעה בשל סכסוכים פנימיים, כל אחד יכול להיות האויב. שרה הילטון, צלמת דוקומנטרית שהגיעה לגו׳בה הבירה באוגוסט האחרון, חשה את האווירה המאיימת ברחוב – אולם הופתעה מהסגנון הייחודי של העיר.

    למרות החששות ממעצר, והסכנה להיעצר, הילטון החלה לצלם תמונות המתעדות את חיי האנשים. משום שלא יכלה לצלם ברחוב לעיני כל, היא נאלצה לעבור לאזורים בטוחים יותר: התמונות שלה צולמו בבתים, בחצרות וחנויות קטנות. לטענתה, כאשר נוהגים לראיין אזרחים בדרום סודן הם לרוב עוטים על עצמם ארשת פנים של אומץ ואומרים את מה שהעיתונאי רוצה לשמוע.

    אולם דווקא אל מול המצלמה, כאשר המצולם מביט בעדשה, היא הצליחה לדעתה לתפוס משהו אחר: ״כנות נחשפת״, היא מספרת ומוסיפה על בדרן מקומי בשם ווקיל אותו צילמה, ״העמידה שלו הייתה מאוד קרה, והוא ניסה להיראות קר. אבל יכולת להבחין שעברו עליו כמה מהדברים הנוראים ביותר שאדם יכול לעבור.

    התמונות הנהדרות של הילטון, לצד ראיון מעמיק איתה, מפורסמות בכתבה.

    לקרוא עוד >>
play

             "Rokia Traore / Mali / "Bowmbo