לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

14-21.12.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    בחירות ב2019 או התפטרות מוקדמת של זומה?: למפלגת השלטון של דרום אפריקה יש יושב ראש חדש

    לאחר קרב צמוד במיוחד בין שני מועמדי מפלגת השלטון ANC (African National Congress), נקוסזנה דלמיני-זומה מול סיריל רמפוזה, נבחר האחרון לתפקיד יושב הראש החדש לאחר שגבר על אשתו לשעבר של הנשיא ג׳ייקוב זומה, אשר תמך בה. המפלגה ספגה שורה של מפולות בשנתיים האחרונות: בשנת 2016 היא איבדה השליטה על מספר ערים בבחירות המקומיות, והתמיכה במפלגה הדרדרה מאז עד לשיעור של 54%. יחסי ההון-שלטון במדינה תוארו כ״Capture Of State״, לאור חשיפת עיתונים במדינה את מערכת היחסים הקרובה בין ג׳ייקוב זומה למשפחת גופטה, מהעשירות בדרום אפריקה.

     

    בעוד דלמיני-זומה נתפסת כמועמדת שתמשיך את המורשת של בעלה לשעבר אשר הביאה את המפלגה לשפל חסר תקדים, רמפוזה הוא איש עסקים לשעבר המשמש כיום כסגנו של זומה. במהלך הקמפיין הוא הבטיח למגר את השחיתות הגואה במדינה וכן לייצב את הכלכלה הדרום אפריקאית.

     

    הבחירות בדרום אפריקה צפויות להתקיים רק בעוד שנה וחצי, בשנת 2019, ולא סביר שג׳ייקוב זומה יבחר להתפטר עד אז. לא פחות מ783 אישומים עומדים נגד הנשיא המכהן, בפרשיות שונות של שחיתות וסחיטה באיומים, וככל הנראה הוא יוחלף ברמפוזה רק אם תובטח לו חסינות משפטית או אם הפרלמנט במדינה יחליט על הדחתו. ואולם כפי שהדגימו הבחירות הצמודות ליושב הראש החדש של המפלגה ANC היא כיום מפלגה כה מפולגת שלא סביר שתצליח לגייס רוב בין חבריה להדחת זומה.

     

    ״הדרמה בדרום אפריקה רק מתחילה״, טען השבוע מאמר מפורט באתר “The Conversation”. ״ישנו סיכוי סביר שדרום אפריקה תישלט ב18 החודשים האחרונים דרך ׳שני מרכזי כוח׳ שיתחרו אחד בשני: הסמכות הלגיטימית של המפלגה (אשר תומכת באופן רשמי ברמפוזה) מול סמכות המדינה (שנשלטת על ידי זומה)״. דוגמה למתח מסתמן שכזה הגיעה כבר בימים הראשונים לאחר הבחירות, לאחר שמספר כלי תקשורת בדרום אפריקה דיווחו על כך שזומה הנחה את ראשי הצבא להתכונן לקראת הכרזה על מצב חירום במדינה.

    (כתבה: Huffingtonpost.za, צילום: staticflickr)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    ברוב קולות מוחלט: קונגרס מפלגת השלטון של דרא״פ הורה לממשלה על סגירת השגירות והורדת היחסים לדרג הנמוך ביותר

    לצד הבחירה ברמפוזה כיושב הראש החדש של מפלגת השלטון הצביעו חברי הקונגרס של מפלגת השלטון בעד הוראה לממשלה על הורדה בדרגת היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. משמעות ההחלטה היא קריאה של חברי המפלגה לממשלה לסגור את שגרירות דרום אפריקה בישראל ולפתוח במקומה משרד קישור, הדרג הדיפלומטי הנמוך ביותר שקיים. ההחלטה של הקונגרס מגיעה בעקבות המלצה מיולי האחרון בוועידת המפלגה למדיניות לאומית.

     

    ״כדי לתת ביטוי בעשי לתמיכה שלנו ב׳אנשים המדוכאים בפלסטין׳ הANC הצביע ברוב מוחלט על החלטה שתורה לממשלת דרום אפריקה להוריד את דרג היחסים, באופן מידי וללא תנאים, של שגרירות דרום אפריקה בישראל לרמה של משרד קישור״, נאמר בהצהרה של הקונגרס ברביעי. עם סיומו החלו נציגי המפלגה מצפון-מערב המדינה לגבש קואליציה עם מחוזות נוספים כדי להבטיח יישום מהיר של ההחלטה.

     

    מיד לאחר בחירתו של רמפוזה (ועוד לפני שההצעה עברה ברביעי) החלו כלי תקשורת מקומיים לעסוק בעתיד היחסים בין ישראל ודרום אפריקה. ״Daily Maverick״ ציין שגם אם ההחלטה תעבור ברוב קולות בקונגרס הלאומי היא תעבור מספר משוכות, ומקרים קודמים אף הוכיחו בעבר שמשרד החוץ הדרום אפריקאי פועל בניגוד להמלצות הקונגרס כאשר הדבר נוגד את האינטרס הלאומי. בשנת 2012 לדוגמא הצביעה הוועידה האלקטורלית של המפלגה על החרמת ישראל, החלטה שהממשלה מעולם לא יישמה מאז.

     

    הכתבה של העיתון החשוב מציינת גם חשש בקרב אנשי הקהילה במדינה מפני המשמעות של הורדת דרג היחסים בין שתי המדינות על יחסי היהודית המסחר והתיירות ביניהן.  העיתון ממשיך ומציין לאחר מכן את החשיבות של הטכנולוגיה הישראלית לדרום אפריקה, וכן עוסק בפירוט במספר דו״חות המזהירים מפני ההשלכות של הורדת דרג היחסים על הכלכלה המקומית.

    (כתבה: Daily Maverick)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ״אני מחפשת גבר שיעזור לי בקניות, שיכין לי ארוחת בוקר״: מעבר לטווח של בוקו חראם, האהבה והפמיניזם פורחים

    בוקו חראם חוטף נערות וילדות צעירות, הופך אותן לשפחות מין שעוברות מיד ליד דרך לוחמי הארגון. חלקן נשלחות לאחר מכן עם חגורות נפץ כדי לבצע פיגועים בשערי אוניברסיטת מיידוגורי, הנקראת על שם העיר ובירת מדינת בורנו בניגריה הנחשבת למוקד הפעילות של ארגון הטרור. בקמפוס עצמו, מעבר לטווח של בוקו חראם, הנושאים בהם דנים הסטודנטים רחוקים שנות אור מהאידאולוגיה המיליטנטית של הארגון: פמיניזם רדיקלי, הקץ לפטריארכיה, וגברים ששוטפים בעצמם את הכלים בבית. בשיעור ״שוויון מגדרי״ נעמדה אחת הסטודנטיות, ובקול רם אמרה: ״אני מחפשת גבר שיכין לי ארוחת בוקר (..) שיעזור לי במטבח ושיעשה קניות״.

     

    הניו יורק טיימס מפרסם השבוע כתבה מרתקת על החיים בעיר מיידוגורי בצל איומי הארגון, ועל הסטודנטים והתושבים הצעירים שמנסים להמשיך לחיות ולבלות. העיר ידועה כמקום בו נוסד בורו חראם ורק בשנה האחרונה האוניברסיטה בעיר הותקפה שמונה פעמים. אך בצל הסכנה העיר הסטודנטיאלית נודעה כעיר תוססת עם אווירה צעירה ונועזת, רוויה במסיבות ואפשרויות בילוי, שגם שמונה שנות לחימה לא יכולות להרוס.

     

    בשנתיים האחרונות חזרה תחושת ביטחון בקרב התושבים לאור פעולות צבאיות מוצלחות של הצבא נגד הטרוריסטים. אורח החיים שאפיין את העיר החל לחזור לקדמותו, אך עדיין נשקפת סכנה מפני פיגועים. מדי יום מוטל בעיר עוצר עם רדת החשיכה, אך המציאות הזו לא מפריעה לתושבים להמשיך לבלות מדי ערב. העוצר שמוטל היה מונע בערים אחרות מהתושבים לצאת החוצה לקראת רדת החשיכה, אולם במיידוגורי מבלים הצעירים במסיבות המתחילות משעות העוצר ועד אור הבוקר הראשון כאשר הוא מוסר. בתוך גן החיות בעיר אשר מוקף בחומה ומוגן בפני מפגעים מתאספים רבבות זוגות צעירים; הם נשכבים על הדשא, מחזיקים ידיים מול הכלוב של העופות הדורסים, המקום המועדף עליהם להתמזמז.

     

    במקום אחר, האוניברסיטה המקומית, מנסה רפאל אדודו אדו להסביר לתלמידיו את שורשי הפטריארכיה הגברית. ״החברה שלנו עוצבה כך שתעדיף גברים, הלא כן?״, טען בשיעור שקיים ומאה חמישים תלמידים ששהו בכיתה השיבו בחיוב. ״הגבר מנסה לשלוט (..) הנשים מופלות, משועבדות ומוטרדות. גברים לקחו חלק בשליטה הזו ויצרו מערכת יחסים של כפייה במשפחה. זאת בעיה גדולה ואנחנו צריכים להתמודד איתה״.

    (כתבה: ניו יורק טיימס, צילום: premiumtimesng)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    זוהו, גורשו, עונו: פליטים סודנים גורשו מבלגיה ועונו לאחר גירושם לסודן

    בבלגיה פרצה השבוע (ד׳) סערה פוליטית לאחר חשיפת עינויים שעברו מבקשי מקלט סודנים אשר גורשו מהמדינה בחזרה למולדתם. על פי הדיווחים הם נכלאו עם נחיתתם בסודן, נכלאו ועברו עינויים קשים בהוראת השלטון. ע״פ כתב הארץ בבריסל שלמה פפירבלט גירושם של 43 הפליטים נולד כתוצאה משיתוף פעולה בין ממשלות סודן ובלגיה:  חבר המפלגה הפלמית-לאומנית ביקש מציגים של ממשלת סודן להגיע לפארק בבריסל בו התמקמו קבוצות פליטים כדי לזהות אילו מבניהם הם סודניים. אלה שזוהו, 43 פליטים, נלקחו מהמקום על ידי שוטרים, הועברו למתקני מעצר וגורשו כעבור זמן קצר.

     

    הפארק ממנו נלקחו הפליטים, במרכז הבירה, משמש בשנים האחרונות זירת מאבק בין ארגוני זכויות אדם וסיוע לפליטים לבין אנשי משרד ההגירה. בשנים האחרונות מגיעים אליו קבוצות של פליטים המתמקמים במרחב הציבורי, רובם מאפריקה והמזרח התיכון, וחיים בתנאים קשים. השר לענייני הגירה שיזם את הגירוש, תיאו פרנקן, טען בפני נציגי ממשלת סודן שהגיעו לזהות את בני ארצם שיש ״לנקות״ את הפארק ועורר על כך סערה.

     

    לאחר סערת הגירוש פרסם עיתון פלמי ידיעה על כך שלפחות שישה מתוך ה43 שגורשו נכלאו ועונו עם הגעתם לסודן, והשר לענייני הגירה הגיב וטען שהגירוש נעשה כחוק אך שהטענות על עינויים צריכות להיבדק. ״אם זה יוכח, זאת בעיה ולא נגרש לשם עוד איש״, טען. באופוזיציה של הפרלמנט הפדרלי בבריסל נשמעה ביקורת נוקבת על הממשלה, ודרישה לחשבון נפש והודאה בכישלון מבצע ״זיהוי המהגרים״.

    (כתבה: הארץ, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    בעוד שאר העולם בגמילה, שיעור המעשנים באפריקה רק עולה: למה הפרסום נגד עישון נכשל בבוטסואנה?

    נאו טפלה מבית הספר לרפואה בהרווארד פרסמה השבוע (ב׳) מאמר מפורט על האתגרים במיגור הרגלי עישון בבוטסואנה, בתום שהות במסגרת משלחת משרד הבריאות והרווחה אשר נפגשה עם מנהיגי קהילה ושוחחה עם צוותי רפואה במדינה. מהממצאים עולה שאחוז המעשנים והשותים לשוכרה בכפרים היה גבוה בהרבה מזה הממוצע בערים הגדולות – על אף ירידה כלל-עולמית בשיעור המעשנים, באפריקה והמזרח התיכון נמצא העישון עולה בקביעות אחוז המעשנים (14% מהגברים לצד 2% מהנשים).

     

    האכיפה ביבשת התמקדה עד היום באחוז המעשנים הגבוה בקרב מעמד הביניים בקהילות העירוניות באפריקה. המסרים נגד עישון מתפרסמים רק בשפות הרשמיות, ללא התחשבות בתושבי הפריפריה אשר דוברים שפות אחרות. בעוד בשאר העולם אחוז המעשנים בערים גבוה מאשר בכפר, המצב בבוטסואנה הפוך: בעוד שיעור המעשנים הלאומי עומד על 18% בפריפריה של קגלאדי שהדרום הוא עומד על 29%. חוק חדש שהמדינה מבקשת להחיל עשוי לשנות את התמונה: הוא יאסור על עישון במקומות ציבוריים ויגבילם למקומות מסומנים, מכירת טבק מגיל 21 ומעלה בלבד, וכן יאסור שיווק ישיר של מוצרי טבק בטלוויזיה, ברדיו ומדיות אחרות.

     

    אך הבעיה מורכבת יותר. באזורים העניים במדינה, קהילות מרוחקות כמו קגאלדי, צריכת הטבק אינה טרנד חדש אלא בעיה שנוכחת מאז התקופה הקולוניאלית. בקהילות מסוימות בבוטסואנה, עישון נתפס כסמל לעושר – עלי טבק נחשבו בעבר לסוג של מטבע עבור סחר חליפין. כתוצאה מכך תושבים שגדלו בקהילות הללו רואים בעישון לא רק כהרגל שבשגרה אלא גם שאיפה מסוימת לעושר וסמל סטטוס. אמונות אלה שנטועות במסורת ישנות, לצד חוסר היכולת של התקשורת הממסדית לשווק נכון את הפרסום נגד עישון, הופכים את מלאכת מיגור העישון בבוטסואנה למאתגרת יותר.

    (כתבה: The Conversation, צילום: defense.gov)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    היפ הופ גנאי בירוק: ראפרים מציבים את איכות הסביבה במרכז המסרים המוזיקליים

     בקליפ לשיר “Gold Coast” שיצא בשנה שעברה ניצב הראפר הגנאי ELi בחוף שבבירה אקרה כאשר בקבוקי פלסטיק וגלים מתנפצים על רגליו. הוא צועד יחף על שטיח העשוי בקבוקים ותיקים כשהצופה יכול להבחין רק במעט חול וטבע. אדווארד אליקיפלים אייקובה, בשמו המלא, משתייך לקבוצת מוזיקאים גנאים אשר משתמשים במוזיקה כדי לחתור תחת התפיסה של גאנה כ״מודל של דמוקרטיה״ לשאר היבשת. הם מתרחקים מהנושאים המסורתיים בהם דן ההיפ הופ בגאנה, הצלחה כלכלית אורח חייהם וחי אהבה, ודנים בדברים שלדעתם פוגעים בדמוקרטיה: נהר של תיקים ובקבוקי פלסטיק ששותף את השכונות בגאנה, ומדיניות איכות הסביבה שמתירה את המשך זיהום האוויר החריג בעיר.

     

    תחת ממשלתו של נשיא המדינה הקודם ג׳ון מהאמה וכן זה של המכהן ננה אקופו-אדו הפכה אקרה לעיר הטובעת בפלסטיק. העירייה נוהגת לפתוח מרזבים בצדי הכבישים כדי למנוע הצפות במהלך העונה הגשומה באקרה אך תחת מחיר כבד: ערימות של זבל סותמות לעיתים קרובות את המרזבים בשכונות העניות ביותר של הבירה ומגבירות את סכנת ההצפה. בשנת 2015 נאלצו עשרות תושבים לברוח מבתיהם בעקבות סתימת פלסטיק שהביאה לשיטפונות. בתאונה אחרת מצאו את מותם 150 בני אדם לאחר פיצוץ בתחנת דלק בה השתמשו כדי למצוא מחסה מהגשמים.

     

    המקרה הגנאי הוא לא הראשון בו אמנים עושה שימוש בהיפ-הופ לצורך הבעת תסכול חברתי במערב אפריקה. במדינות כמו סנגל, מאלי וגם גמביה ראפרים בעלי מסרים חברתיים זוכים לפופולריות רבה. היעדר בעיות ביטחוניות בגאנה הביא ראפרים מקומיים לדון בנושאים כמו איכות סביבה וסקסיזם, אבטלה ואפילו בדומיננטיות של הנצרות במדינה.

     

    במאי הקליפ של Eli, המכונה וולנוב, קיים בשנת 2014 תחרות רבת משתתפים עבור שיר שיעסוק באיכות הסביבה. השיר המנצח של הראפר Efo Chameleon, “Keep Ghana Clean”, לוקח את המנגינה של הראפרית האמריקאית מיסי אליוט כדי לשיר על מחזור פלסטיק – ובסוף הקליפ שוולנוב ביים לשיר הוא אף מדגים את מלאכת המחזור.

    (כתבה: Quartz, צילום: יוטיוב, קליפ)

    לקרוא עוד >>
play

            Jupier Okwess / Musonso / Congo