לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

4-11.01.2018

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    מחאת מחירי הלחם בסודן: כוחות הביטחון מנעו הפצת עיתונים שביקרו את מדיניות הממשלה ועליית המחירים; סטודנט נהרג בהפגנות

    לטענת גורמים המסקרים את העיתונות בסודן אתרי החדשות במדינה הורדו מהרשת ביום שני האחרון בעקבות ביקורת ישירה על מדיניות הממשלה ועלייה של יותר מ100% במחירי הלחם. יצרני הקמח במדינה העלו את המחירים לאחר שמוקדם יותר החליטה הממשלה על הפסקת הייבוא הממשלתי של תבואה, ובמקום זה אפשרה לחברות פרטיות לייבא – מה שהביא לעלייה משמעותית במחירי הקמח. המידע אודות האירועים האחרונים פורסם באתרי חדשות המסקרים את אזור מזרח אפריקה כגון Daily Monitor האוגנדי.

     

    על פי העיתון האוגנדי מחירי הקמח עלו ל450 פאונדים סודנים (25$) עבור שק של חמישים קילו, לעומת 167 פאונדים סודנים קודם לכן. כל העותקים של שישה עיתונים במדינה, אשר ביקרו את מעורבותה הישירה הממשלה בעליית המחירים, הוחרמו ביום ראשון בעוד קבוצות אופוזיציה קראו לקיים הפגנות ארציות נגד עליית המחירים. על פי העיתון הקנייתי "Standard Media" הפסקת הייבוא הגיעה לאור דו"ח של הבנק העולמי שעסק בדרכים לשפר את כלכלת סודן המקרטעת והמליץ על הפרטת הייבוא.

     

    מוקדם יותר השבוע נעצרו בהפגנות שני מנהיגי אופוזיציה של מפלגת "Sudanese Congress Party" על ידי כוחות הביטחון. ההפגנות נגד עליית המחירים החלו כבר ביום שבת, לאחר שהמשטרה ירתה גז מדמיע במהלך הפגנות סטודנטים בעיר המרכזית Sennar, ועל פי מקורות זרים תלמיד תיכון נהרג באחת מההפגנות בעיר Geneina. הלימודים בבתי הספר הופסקו בעקבות האירוע. באזור דרפור וכן מדינות הנילוס הכחול, כמו גם בבירה חרטום, התנגשו כוחות הביטחון עם המפגינים אשר הבעירו צמיגים וחסמו צמתים מרכזיים.

     

    באוניברסיטת חרטום התנגשו המפגינים עם כוחות הביטחון, כך על פי סוכנות הידיעות AFP, וסרטונים מההפגנה פורסמו ברשתות חברתיות. זאת לא הפעם הראשונה בשנים האחרונות שאזרחי סודן יוצאים להפגין מסיבות כלכליות: בשנת 2016 יצאו אזרחים להפגין נגד קיצוץ ההשתתפות של המדינה במחירי הדלק, והפגנות נוספות שלוש שנים קודם לכן הובילו למותם של עשרות מפגינים. ההפגנות נכנסו ביום ג' ליומן הרביעי ובתגובה איימה הממשלה שהיא תמשיך לעשות שימוש בכוח כדי לעצור את המפגינים.

    (כתבה: Monitor, צילום: greenprophet)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    מתיחות בים האדום: כוחות מצריים על אדמת אריתראה; חשש מפני המעורבות הגוברת של טורקיה באזור

    נשיא טורקיה רג'פ ארדואן שהה בחודש שעבר בסודן במסגרת ביקור היסטורי וראשון של נשיא טורקי מאז קבלת העצמאות של סודן. התחממות היחסים בין סודן לטורקיה, כחלק ממדיניות החוץ החדשה של טורקיה שכוללת מעורבות רבה יותר באפריקה, כללו על פי סוכנות הידיעות הסודנית שיתוף פעולה צבאי וכן הסכמת נשיא סודן עומר אל-באשיר להעניק את האי סואקין לטורקים, במטרה לשקמו ולהפוך אותו לנקודת מעבר של מוסלמים מהים האדום אל האתרים הקדושים במכה.

     

    האי סואקין היה בעבר נמלה הגדול ביותר של סודן, ונשלט בעבר על ידי האימפריה העות'מאנית. מלבד הפיכת האי לאתר תיירות, טורקיה מתכננת לבנות במקום גם בסיס צבאי (לאחר שלפני חודשים ספורים הקימה בסיס נוסף של 200 חיילים בסומליה). במסגרת מה שנראה כתגובה לצעד הטורקי וחשש מפני התגברות ההשפעה שלה באזור הים האדום, כלי תקשורת בעולם החלו לפרסם השבוע ידיעות על מאות חיילים מצרים שנשלחו לבסיס איחוד האמירויות באריתראה וכן לאורך הגבול עם סודן. האחרונה בתגובה סגרה את הגבול עם אריתראה והציבה לאורכו אלפי חיילים.

     

    העיתון הסודני "Sudan Tribune" אשר הרחיב על הפעולות הצבאיות של סודן ציין שהחיילים החמושים שוהים בעיר Kasala בגבול עם אריתראה. במקביל, מוקדם יותר השבוע (ג'), נפגש נשיא מצרים עם עמיתו האריתראי בקהיר לאור המתיחות הגוברת בין סודן לאתיופיה בשל סכסוכי גבול והשלמת הבנייה המתוכננת של הסכר האתיופי (אשר עשוי להוביל לאובדן של בין 11 ל-19 מיליארד מ"ק של מים במצרים מדי שנה, וישפיע גם על אספקת המים לסודן). לאחרונה טענה רשת "אל ג'אזירה" שמצרים עומדת לשלוח כשלושים אלף חיילים אל איי דחלק באריתראה.

     

    בעוד אתיופיה ביקשה להשעות את סודן מהשיחות האזוריות על בניית הסכר, סודן מצידה הכריזה במאי האחרון על החרמת מוצרי חקלאות ומזון מן החי תוצרת מצרים, צעד שפגע ביחסי המסחר בין שתי המדינות.

    (כתבה: אל ג'אזירה, צילום: tmgrup)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    "תהיו קגאמה": למה מודל הפיתוח של רואנדה לא יכול לעבוד במדינה אחרת ביבשת?

    רואנדה הפכה למודל למופת של מדינות רבות באפריקה, ודוגמא כיצד הן יכולות לשגשג אם ינוהלו בצורה טובה יותר. פול קגאמה, נשיא המדינה, החייה את הכלכלה הרואנדית הצליח למגר את השחיתות, ושמר על יציבות פוליטית במדינה. מנהיגי קניה וזימבבואה, לדוגמא, נקראו לקחת דוגמא מקאגמה ונס ההצלחה של רואנדה. לתפיסת המהללים, יצירת מקומות עבודה ומיגור העוני חשובים יותר מקיום בחירות חופשיות ודמוקרטיות (מנהיגת האופוזיציה ברואנדה דיאן רוויגרה נעצרה בספטמבר ביחד עם בני משפחתה).

     

    לטענת מאמר באתר "The Conversation" אלה שקוראים לשכפל את ההצלחה הרואנדית שוגים: היא לא תתקיים במדינה אחרת משום שהתנאים המיוחדים ברואנדה – דומיננטיות של מפלגת השלטון ושליטה ריכוזית והדוקה דרך רשתות של חסות במערכת הפוליטית – אינם חלים במקום אחר. בעוד רואנדה מתפשרת על הדמוקרטיה במדינה על חשבון הפיתוח שלה, מדיניות שכזו לא תעבור בקלות במדינות אחרות משום שהאופוזיציה תנסה להכשיל מהלכים אלה.

    בנוסף, רואנדה נוהגת לחלוק בעלות על חברות פרטיות וכך ניצבת בלב הפיתוח הכלכלי. כאשר הכלכלה ברואנדה מתפקדת, הדומיננטיות של מפלגת השלטון RPF (Rwandan Patriotic Front) רק מתעצמת עוד יותר ובהתאמה גם כוחה של האופוזיציה ויכולתה לגייס כספים. דו"ח של מכון המחקר "African Power and Politics" כינה את משטר קגאמה "פיתוח פטרימוניאלי", צורה של סמכות פוליטית המבוססת על כוח אישי ובירוקרטי שמפעיל הנשיא – אשר שולט באופן ריכוזי וצמוד על רשתות החסות שלו, ומעניק משרות למקורבים.

     

    מלבד יוצאות מן הכלל כגון צ'אד או אנגולה, תנאים אלה לא יכולים להתקיים בשום מדינה אחרת ביבשת; מפלגות השלטון לא יצליחו להגיע לאותה רמת דומיננטיות משום שכוחן של מפלגות האופוזיציה גדול מדי. בקניה וזימבבואה, לדוגמא, מפלגות האופוזיציה זוכות באופן עקבי למספר גדול של מושבים בבתי הנבחרים ולמצביעים רבים בבחירות לנשיאות.

    (כתבה: The Conversation, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    ניסיון הפיכה בגינאה המשוונית: מזימה אזורית להדחת הנשיא אוביאנג או "עבודה מבפנים"?

    גינאה המשוונית מופיעה בעיתונות העולמית רק לעיתים רחוקות מאוד. המדינה ממערב היבשת, בין גבון לקמרון, היא שיאנית התל"ג לנפש ביבשת אשר עומד על 8,474$ (בין היתר בזכות מספר קטן של תושבים והכנסות גבוהות מנפט) אך חלק ניכר מהאוכלוסייה עדיין חי מתחת לקו העוני. בסוף דצמבר האחרון היא עלתה לכותרות לאחר שכארבעים לוחמים חמושים מצ'אד, סודן והרפובליקה המרכז אפריקאית חצו את הגבול למדינה. מעצרם של הלוחמים, ביחד עם מתנגדי משטר בגינאה המשוונית, הוביל לחסימת הגישה לרשתות חברתיות.

     

    ימים ספורים לאחר מכן בשלישי לינואר שר ההגנה המקומי מסר הצהרה מטעם הנשיא, תאודורו אוביאנג נגאמה מבאסוגו, בה טען שגורמים זרים גויסו מתוך "קבוצות אופוזיציה רדיקליות" מתוך מטרה לפגוע בנשיא אוביאנג. השליטה ההדוקה של הממסד על העיתונות במדינה מנעה עד כה פרסום מידע מהימן על המתרחש בגינאה המשוונית בימים האחרונים.

    זאת לא הפעם הראשונה שגורמים מנסים להדיח את אוביאנג, הנשיא שמחזיק בתואר השליט הוותיק ביותר בעולם (מאז 1979). בשנת 2004 ניסו גורמים בדרום אפריקה להחליף את אוביאנג בשליט אחר וידידותי יותר עבור יחסי המסחר עם מדינות אחרות ביבשת. הקבוצה שניסתה להחליפו נעצרה בזימבבואה והצליחה להגיע לכותרות העיתונים בעולם בזכות המעורבות של מארק טאצ'ר, בנה של ראשת ממשלת בריטניה בדימוס.

     

    ניסיון ההפיכה האחרון הצית וויכוח ברשתות החברתיות בין אזרחים שטענו שמדובר בקונספירציה נגד הנשיא לבין אלה שחשדו שהממשלה ניסתה לביים ניסיון הפיכה כדי להצדיק מעצרים נוספים. לטענת אלכס וינס, ראש תכנית אפריקה במכון המחקר הלונדוני "Chatham House", האמת מורכבת יותר: הוא אינו מאמין ששינוי המשטר יטיב עם האינטרסים של מדינות שכנות. "לקמרון, צ'אד וגאבון יש בעיות פנימיות במערכת הפוליטית כך שהאינטרס של המדינות הללו אינו הפיכה להדחת אוביאנג. אני חושב שמדובר בגורמים פרטיים המתגוררים במדינות הללו".

    "זהו דפוס שחוזר על עצמו במשך עשורים רבים במדינה, הפיכות דמה והפיכות אמתיות הופכות לכלי להחלשת כוחה של האופוזיציה".

    (כתבה: DW, צילום: פליקר, נשיא גינאה המשוונית)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    The Original Sound of Burkina Faso: אוסף מוזיקלי חדש מתעד את הצלילים של בורקינה פאסו בשנות השבעים והשמונים

    אוסף חדש שיצא לפני שבועות ספורים, "The Original Sound of Burkina Faso", מתעד את המוזיקה העשירה והמגוונת שנוגנה בבורקינה פאסו לאורך שנות השבעים של המאה הקודמת. שמה של וולטה עילית שונה בשנת 1984 לבורקינה פאסו, "ארץ נקיי הכפיים", אולם הנוף המוזיקלי הייחודי שלה והנכונות של האמנים לאמץ השפעות זרות החלו עוד קודם לכן.

     

    האוסף מצליח להכיל את המגוון האתני של המדינה, מעל לחמישים קבוצות אתניות ושפות שונות, ואת השיח התרבותי שהתקיים בערים הגדולות בבורקינה. בעוד שיעור האנאלפביתיות הגבוה במדינה הקשה על החיבור בין הקבוצות השונות דרך המילה הכתובה, המוזיקה בבורקינה הפכה לכלי תקשורת ומתווך חשוב בתוך המגוון האתני שעדיין שורר במדינה.

    "כל האוספים שיצאו לאור עד כה מבורקינה כללו הקלטות שטח, תיפופים מסורתיים, או גרסאות מוקדמות של היי-לייף ופאנק מערב אפריקאי. 17 הקטעים באוסף הזה כוללים בפעם הראשונה מגוון רחב יותר של ז'אנרים מוזיקליים שונים. הם יצאו לאור לאורך שנות השבעים והשמונים המוקדמות, ובחלק מהם אנחנו לא יודעים את התאריך המדויק של יציאת השיר", מספר דוד "מר.בונגו" מאוצרי האוסף. האוסף כולל בין היתר שירים לא מוכרים של זמרים שהתפרסמו בבורקינה כמו Amadou Balake, שהושפע מפאנק ומוזיקה לטינית, וכן Pierre Sandwidi שהפך לאחד מכוכבי הפופ הגדולים בבורקינה פאסו.

    (כתבה: OkayAfrica)

    לקרוא עוד >>
play

"The Original Sound of Burkina Faso" / אוסף מוזיקלי מבורקינה משנות השבעים ותחילת השמונים