לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

25.1-1.2.2018

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • דיפלומטיה

    נשיא אריתראה מאשים: ״גורמים חיצוניים״ אחראים לבריחת הצעירים מהמדינה; הדיפלומט האריתראי הבכיר באירופה גורש בשל ״מס הפזורה״

    נשיא אריתראה איסיאס אפוורקי ממעט להתראיין לכלי תקשורת באריתראה. השבוע להפתעת רבים דבריו צוטטו במספר ראיונות שערך עם כלי תקשורת ציבוריים במדינה, והוא נדרש בין היתר להתייחס לנושא מבקשי המקלט בישראל. כאשר נשאל על יציאתם של האזרחים הצעירים מהמדינה השיב שבריחה לא חוקית זו, כמו גם הסחר בבני אדם שיוצאים מגבולות אריתראה, הוא תוצר מאמץ משותף של גורמים זרים. אפוורקי הוסיף שמטרת המאמצים הללו היא לחולל שינוי משטר באריתראה, וקרא לאו״ם לחקור את ההתערבות הזרה – אותה תיאר כ״נגע״.

     

    ״בריחה לא חוקית וסחר בבני אדם בקרב צעירי אריתראה הם תוצאה של כוחות זרים, וחלק מהמזימה שלהם לשינוי המשטר. ארירתראה ממשיכה לקרוא לאו״ם לחקור באופן עצמאי ומהימן את הנושא״, הוא צוטט. דבריו פורסמו לראשונה בראיון עם מספר ערוצי טלוויזיה ברדיו באריתראה באמצע ינואר. ה״וושינגטון פוסט״ הביא גם התייחסות ישירה של אפוורקי לנושא מבקשי המקלט בישראל והביקורת של הנשיא על הסכומים שאלה קיבלו עבור יציאתם: ״הם זקוקים לפיצוי הולם כדי להתחיל את חייהם מחדש במדינת האם״, טען והוסיף שעל ממשלת ישראל לשלם 50 אלף דולר לכל מבקש מקלט.

     

    בעוד אפוורקי מבקר את המערב והגורמים הזרים, באירופה גובר הלחץ על אריתראה ומדיניותה כלפי פליטים שברחו ממנה. אתר החדשות ״indepthnews״ מפרסם שאחד מבכירי הדיפלומטים של אריתראה הוכרז ״אישיות לא רצויה״ בשגרירות אותה ניהל בהאג בשל מדיניות ״מס הפזורה״ שמוטל על אזרחים שברחו מאריתראה, 2% מסך ההכנסות השנתיות שלהם. ״ההפגנות הגוברות בקרב הפזורה האריתראית, ואפילו הפגנה אחת שהתקיימה בארירתאה עצמה, מעידים שהלחץ על הממשלה גובר״, מציין האתר. בנוסף לאור המתיחות בין אתיופיה למצרים פורסם לפני מספר שבועות שחיילים מצרים הוצבו בבסיס צבאי של ארירתאה.

     

    הוויכוח על מס הפזורה פרץ לאחר דו״ח שפרסמה ועדה רשמית של הממשלה בנושא, וכן שיחה ששודרה בתחנת רדיו אריתראית בין מבקש מבקש לאחד מבכירי השגרירות האריתראית בהאג. בשיחה ביקש מבקש המקלט שירותים קונסולריים אולם הוא נדרש לחתום בתמורה על ״מכתב חרטה״ בו הוא מביע צער על ׳טעויותיו׳ – מקבל על עצמו כל עונש – וכן נדרש לשלם מס של שני אחוז על הכנסותיו בחמש השנים בהם הוא שוהה בהולנד.

    (כתבה: africanews, צילום: Geeska Afrika)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    ״לה מונד״ הצרפתי: סין התקינה אמצעי ריגול בבניין איחוד האפריקאי

    ממשלת סין הכחישה השבוע (ג׳) את הדיווחים לפיה היא התקינה אמצעי ריגול בשרתים של המחשבים בבניין האיחוד האפריקאי, אשר נבנה ע״י סין וכן מומן על ידה ונבנה במשך כחמש שנים עד שהושק בשנת 2012. על פי הדיווח בעיתון הצרפתי ״לה מונד״, גורמי מודיעין סיניים התקינו אמצעים שאפשרו להם להעתיק מידע מהמחשבים – ואלה לא התגלו עד ינואר 2017.

     

    טכנאים של בניין האיחוד האפריקאי גילו את אמצעי הריגול כאשר הבחינו בעלייה בשימוש בנתונים של רשת האינטרנט, בכל יום בין חצות לשתיים בלילה, למרות שהבניין עצמו היה ריק מאדם. לאחר החקירה התגלה שהמידע הסודי של הארגון הועתק אל שרתים בשנגחאי. שגריר סין באיחוד הכחיש את הדיווחים והגדיר אותם ״אבסורדים (..) מגוכחים״, וכן האשים את העיתון הצרפתי בכוונת זדון ״לגרום לבעיות ביחסי סין ואפריקה״. בניין האיחוד הפך במרוצת השנים ל״מתנה״ של ממשלת סין כדי לסייע למדינות אפריקה ולחזק את יחסי סין עם היבשת.

     

    מאז גילוי פרשת הריגול החליף הצוות הטכני באיחוד את השרתים וסרב להצעה הסינית לסיוע. על פי הדיווח פקידים אלג׳יראים ואתיופים סרקו את הבניין בחיפוש אחר אמצעי ריגול נוספים. הצוות הטכני בבניין הוסיף והצפין את שרתי התקשורת, כך שהם אינם עוברים דרך חברת התקשורת הממשלתית “Ethio Telecom” כפי שהיה עד כה.

     

    במאמר המנתח את האירועים טען כתב העיתון הכלכלי החשוב ״פייננשל טיימס״ שאין להתפלא מהמזימה הסינית. ״הם קיבלו את ההזדמנות מהאיחוד האפריקאי, לא רק לבנות את הבניין אלא גם לספק את כל הציוד בתוכו, מטלפונים ועד ריהוט או טכנולוגיות להצבעה – הכל מומן על ידי בייג׳ינג״. החשש הגדול, לטענת העיתון, הוא מה שמתרחש במבנים ממשלה ופרלמנט נוספים שסין בנתה ביבשת: מחארטום בירת סודן ועד מאפוטו של מוזמביק. שתי חברות התקשורת הסיניות במימון ממשלתי, ZTE ו- Huawei, מספקות ציוד למעל לחמישים מדינות ביבשת.

    (כתבה: פייננשל טיימס, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    למרות לחץ בינלאומי: מנהיג האופוזיציה שהפסיד את הבחירות בקניה הוכתר כ״נשיא העם״; הממשלה סגרה ערוצי טלוויזיה שהתכוונו לשדר את ההכתרה

    לאחר חודשים של איומים מאז הסיבוב השני לבחירות לנשיאות קניה שנערכו בסוף אוקטובר האחרון, מנהיג האופוזיציה ריילה אודינגה הכתיר עצמו השבוע (ג׳) כ״נשיא העם״ של קניה. אודינגה פרש מהמרוץ זמן קצר לפני קיום הסיבוב השני לאחר שטענותיו לאי סדרים לא נענו, וכן סרב לקבל את תוצאות הבחירות בהיעדרו – בהן קיבל הנשיא הנוכחי אוהורו קנייטה 98% מהקולות.

     

    מאז היוודע תוצאות הבחירות קרא אודינגה להקמה של ״אסיפה עממית״ אשר תהיה אחראית על חרם כלכלי והפגנות לא אלימות במטרה להביא לשינוי בחוקה הקנייתית. האסיפה הייתה אמורה להישבע אמונים כבר באמצע דצמבר אך אירוע ההכתרה נדחה פעם אחר פעם. בקרב פרשנים ופוליטיקאים בקניה גבר החשש שבעקבות ההכתרה המשבר הפוליטי במדינה, שנוכח מאז ביטול תוצאות הסיבוב הראשון של הבחירות בסוף אוגוסט, רק ילך ויחריף. בשבוע שעבר פרסמה NASA ,מפלגתו של אודינגה, נתונים חדשים המראים לטענתה שאודינגה ניצח בסיבוב הראשון של הבחירות, ועל בסיס נתונים אלה התקיימה השבוע ההכרזה של אודינגה. ועדת הבחירות של קניה דחתה את הטענות.

     

    ביום ההכתרה של אודינגה התאספו אלפי תומכים ב״פארק אוהורו״ במרכז ניירובי למרות אזהרת המשטרה שהיא לא תאפשר כניסה לשטח הפארק. כוחות המשטרה נאלצו לסגת שעות ספורות לפני הטקס. בנוסף, שעות ספורות לפני הטקס סגרו הרשויות באופן זמני את הערוצים הפרטיים הגדולים במדינה כד למנוע את שידור ההכתרה.

    (כתבה: Quartz, צילום:kenyannews)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    האיחוד האפריקאי: על מאוריטניה לשלם פיצויים לקורבנות סחר עבדים במדינה

    האיחוד האפריקאי נזף השבוע (ב׳) במאוריטניה על כשליה בנקיטת מדיניות נגד סחר העבדים המתפשט בימים אלה בשטח המדינה. האיחוד הוסיף והורה לממשלה לשלם פיצויים כספיים לשני ילדים שהפכו לעבדים במדינה אולם האחראים לכך מעולם לא נשפטו. זוהי הפעם הראשונה בה האיחוד יוצא באופן פומבי נגד העבדות במאוריטניה.

     

    לטענת הגארדיאן הבריטי אשר כתב על הנושא בהרחבה השבוע, העבדות במדינה ממשיכה לשגשג למרות חוקים בנושא שחוקקו בשנת 2007 ותיקונים נוספים בשנת 2015. הפרשה הנוכחית החלה בשנת 2011 כאשר לאחר לחץ אזורי ובינלאומי בית המשפט במדינה שפט את אחמד אולד אל-חסין, מעורב בסחר, והורה לו לשלם פיצויים לשני אחים אשר היו עבדים מאז שנולדו. עורכי הדין של האחים עתרו לוועדה של האיחוד העוסקת בהגנה על ילדים, וזו ביקרה בחריפות את היד הרכה של מערכת המשפט נגד המעורבים בסחר.

     

    הפסיקה התקדימית של האיחוד מטילה על מאוריטניה את האחריות להגנה על זכויות ילדים, ולטענת מומחים אמורה גם להגביר את הלחץ על הממשלה לנקוט בפעולות מקיפות יותר בנושא. היא המדינה האחרונה בעולם אשר אסרה על עבדות בשנת 1981 וחוקקה חוקים בנושא בשנת 2007, אולם אלה מעולם לא נאכפו. בחלקים נרחבים במדינה מעמדם של העבדים עובר עדיין עובר בתורשה מאם לבניה.

     

    על פי האתר ״Global Slavery Index״ ברחבי מאוריטניה קיימים נכון לשנת 2016 כ43 אלף בני אדם המוגדרים עבדים, מתוך אוכלוסייה של 4 מיליון אזרחים.

    (כתבה: גארדיאן, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    בנין: סיפורה של מדינה המתמודדת עם היסטוריה של סחר עבדים

    במשך מעל למאתיים שנה שלטו בממלכת בנין מלכים אשר מכרו עבדים לעמיתיהם הפורטוגלים, הצרפתים והבריטים. עבדים אלה, בעיקר גברים וכן נשים וילדים מקבוצות אתניות יריבות, הועברו בכוח במסגרת סחר העבדים בברזיל, האיטי וארצות הברית. כיום, במרחק קצר ממה שהיה בעבר הנמל הגדול ביותר בתקופת הסחר, מוצב פסל המוקדש לפרנסיסקו פליקס דה סוזה, מי שמוגדר כאבי העיר Ouidah על קו החוף של בנין. אבל חוץ מלבנות ערים דה סוזה, שהגיע מברזיל במאה ה18,  היה גם אחד מסוחרי העבדים הגדולים בהיסטוריה של הסחר הטרנס-אטלנטי.

     

    למרות ההיסטוריה השנויה במחלוקת בשטחה של בנין שוכן מוזיאון המוקדש למשפחתו של דה סוזה. הממשלה מתכננת בימים אלה את הקמתם של שני מוזיאונים חדשים שיוקדשו לסחר העבדים. בנין, בדומה למדינות אחרות במערב היבשת, מתקשות לפתור את הקונפליקט הפנימי שלהם של סחר העבדים – הסחר במדינה אמנם פסק במאה ה19 אבל בנין מעולם לא התעמתה עם עברה. מהממלכות שמכרו עבדים נשארו עדיין קבוצות אתניות, וצאצאי סוחרי העבדים כמו משפחתו של דה סוזה נותרו האנשים המשפיעים ביותר במדינה עם שליטה רבה על הנרטיב ואופן כתיבת ההיסטוריה של המדינה.

     

    בשני המוזיאונים החדשים שעתידים לקום המדינה תנסה לספר מחדש את חלקה בסחר העבדים. האם עברו של דה סוזה יוצג באופן מלא? ״המתחים עדיין קיימים״, טוענת אנה לוסיה אראוז׳ו מאוניברסיטת הווארד אשר חקרה את חלקה של בנין בסחר העבדים. ״העבד המדינה התקשתה לספר את ההיסטוריה של קורבנות הסחר. יוזמות רבות בחרו דווקא לציין את אלה ששעבדו אותם״. בנין הכירה בחלקה בסחר העבדים בשנת 1992, נשיאה בשנת 1999 מתיאו קרקו ביקר בכנסייה בבולטימור כדי לבקש מחילה מהקהילה האפרו-אמריקאית על מעורבות ממלכת בנין בסחר.

     

    אך האם שני המוזיאונים וכן השיפוץ שהמדינה מתכננת לנמל בו נעשה שימוש בתקופת הסחר עוסקים בחשבון נפש כנה, או במינוף התיירות במדינה? כדי למשוך את התיירים היא תזדקק לחשבון נפש בעצמה, אשר יתייחס לטענות לפיהן הממשלה ״שוטפת את ידיהם״ של האחראים לסחר.

    (כתבה: וושינגטון פוסט, צילום: Francisco Félix de Souza, Alchetron)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    האוסף המוזיקלי מבורקינה פאסו מועמד לפרס הגראמי, אבל האמנים נותרים בצל

    למוזיקאים ממדינה במערב אפריקה כמו בורקינה פאסו, מועמדות בטקס פרסי הגראמי היא אירוע שיכול לשפר את חייהם ולהביא לקריירה משגשגת. אך המוזיקאים מהעיר Bobo-Diolasso במדינה שהשתתפו באוסף ״Bobo Yeye, Belle époque in Upper Volta״ המוקדש למוזיקה מהאזור שלהם כלל לא ידעו שהם מועמדים – או שהאלבום הכולל את היצירות שלהם אי פעם יצא לאור. מוזיקאים אשר השתתפו באוסף טענו שהאלבום הופץ בלא ידיעתם, ושהובטח להם שמפיק הצרפתי איתם נפגש עומד להוציא ספר בנושא.

     

    ״כמוזיקאי התאכזבתי לגלות שהשקענו זמן, סבלנו, ומישהו אחר יצר אוסף של המוזיקה שלנו אשר מועמד לפרס״, טוען סטניסלס סורה. האוסף כולל הקלטות משנות השבעים בעיר השנייה בגודלה במדינה שנקראה אז ״וולטה עלית״. ״כל מה שאני זוכר זה אדם לבן שנפגש איתי וניסה להבין איך היו החיים בתקופה הזאת. הבינו שהוא הולך לכתוב ספר על ההיסטוריה של המוזיקה שלנו. אבל בכל מה שקשור לאוספים או דברים שכאלה, מעולם לא דיברנו על כך״, הוא מוסיף. מוזיקאים נוספים שהתראיינו לכתבה הוסיפו שהמפיק דיבר גם איתם על הוצאת ספר בנושא״.

     

    זמר נוסף סיפר שלאחר שהשניים נפגשו לצורך הוצאת הספר בנו של הזמר ביקש ממנו תרומה כספית. הוא לקח מספר הקלטות ישנות שהיו לזמר והבטיח שהוא יכול לשחזר אותן ולתקנן, אולם מעולם לא חזר לאחר מכן – אך ההקלטה הישנה הופיעה באלבום האוסף. המפיק הצרפתי, פלורן מזוליני, טוען להגנתו שהוא חתם על כל החוזים וההסכמים הדרושים: ״נפגשתי עם מייסדי הלהקה, אלה שחתמו על החוזים בזמנו (..) כמובן שלא יכולתי להיפגש עם כולם. ברור שכשיש לך פרויקט כזה אשר נושא פירות, אנשים ידברו עליו. הוא מושך ענין מצד אנשים בגלל שהוא מועמד בטקס פרסי הגראמי״.

    (כתבה: voanews, צילום: תמונת השער של האלבום)

    לקרוא עוד >>
play

The Raw Sound Of Burkina Faso / אוסף מוזיקלי בין השנים 1974-1979