לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

8-15.2.2018

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    תם עידן זומה: נשיא דרא״פ התפטר מתפקידו; המשטרה עצרה את מקורביו

    בתום פגישה לילית בין ששת הבכירים במפלגת השלטון בדרום אפריקה, ANC – African National Congress, החליטה השבוע (ג׳) המפלגה לקרוא להתפטרות נשיא המדינה וחבר המפלגה ג׳ייקוב זומה. ההודעה הרשמית נמסרה במסיבת עיתונאים במטה המפלגה. בהודעה לתקשורת הוסיף מזכ״ל המפלגה אייס מגשולה שבכוונת המפלגה לבקש מהיו״ר החדש של הANC סיריל רמפוזה שיחליפו בתפקיד.

     

    כלי תקשורת מקומיים דיווחו לאחר מסיבת העיתונאים שההודעה של המפלגה הגיע לאחר שזומה סרב לעזוב בתחילת השבוע את תפקידו. מזכ״ל המפלגה לא פירט על המועד בו נדרש הנשיא להתפטר מתפקידו אולם על פי כל ההערכות הוא ייאלץ לעזוב עד יום שלישי בשבוע הבא. העיתון ״City Press״ ציטט בכירים במפלגה לציין שבמהלך המו״מ שהתנהל עם זומה הוא ביקש להישאר בתפקיד עוד שלושה חודשים אך סורב.

     

    הנשיא מסר את הודעת ההתפטרות שלו בנאום ארוך לאומה ששודר בשידור חי בלילה של יום רביעי, ומסיימת תקופה אותה כינה הגארדיאן ״החשוכה ביותר במדינה מאז סיום האפרטהייד״. לטענת פרשן פוליטי בעיתון החשוב ״Daily Maverick״ מוטב היה לו להתפטר בעצמו משום שסירוב היה מביא לתוצאה מביכה ועגומה: חברי מפלגתו היו אמורים להצביע נגד הנשיא בהצבעת אי אמון המתוכננת בפרלמנט ב22 לחודש. הרשתות החברתיות הגיבו להודעת המפלגה בהאשטג # ZumaRecallעם שלל סרטונים בהם נראה זומה רוקד ותגובות מצחיקות נוספות.

     

    במקביל להודעת המפלגה וההתפטרות פשטה אתמול (ד׳) המשטרה על ביתם של האחים גופטה, מהמשפחות העשירות בדרום אפריקה להם ידידות ארוכה וקשרי עסקים עם הנשיא (אשר זכו לחשיפה רחבה של פרשות שחיתות). היחידה למלחמה בשחיתות עצרה שלושה חשודים ועיכבה לחקירה שניים נוספים אשר ששהו בבית.

    (כתבה: BBC, צילום מסך)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    התנגשות בין קבוצות אתניות בקונגו: מעל ל-22 אלף בני אדם ברחו לאוגנדה בתוך כשבוע

    מעל 22 אלף אזרחי קונגו ברחו בשבוע האחרון לאוגנדה השכנה לאור התנגשויות אתניות בצפון-מזרח המדינה. על פי סוכנות הפליטים של האו״ם מאז תחילת השנה הגיעו מקונגו לאוגנדה כ-34 אלף בני אדם, וכשלושים בני אדם נהרגו החודש בעימותים בין רועים מקבוצת ההרמה לבין חוואים מקבוצת לנדו במחוז איטורי שבקונגו. התנגשות אתנית קודמת בין שתי הקבוצות הובילה למלחמת אזרחים אשר הסתיימה בשנת 2003.

     

    דובר סוכנות הפליטים בבר באלוך הוסיף במסיבת עיתונאים שקיים בג׳נבה שכאלפים נוספים תקועים באזור אגם אלברט בגבול עם אוגנדה. הפליטים בקונגו חוצים את האגם, השביעי בגודלו ביבשת, בעזרת סירות רעועות במסע שאורכו עד עשר שעות וגובה קורבנות רבים: ארבעה פליטים אשר עשו את דרכם לאוגנדה טבעו למוות באגם השבוע (א׳) לאחר ששהו בסירה כיומיים.

     

    סירובו של נשיא קונגו ג׳וזף קאבילה לעזוב את תפקידו ולקיים בחירות במדינה הוביל בשנה החולפת לגל אלימות וחשש גובר מפני מלחמת אזרחים נוספת. 120 אלף קונגולזים ברחו למדינות שכנות בשנת 2017. לטענת האו״ם המצב בקונגו עשוי עוד להחריף כתוצאה ממדיניות הממשלה: בחודש שעבר פעלו חיילים של צבא קונגו נגד מליציות אוגנדיות והביאו לעקירתם של כ-370 אלף בני אדם מבתיהם. הרשויות באוגנדה לא הגיבו לפרסומים.

     

    (כתבה: רויטרס, צילום:wildrwandasafaris)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    הפנים של האופוזיציה בזימבבואה: מורגן צ'נגיראי הלך לעולמו לאחר מאבק ממושך בסרטן

    ראש ממשלת זימבבואה לשעבר ומנהיג האופוזיציה במפלגת ״Movement of Democratic Change״, מורגן צ׳נגיראי, נפטר אתמול (ד׳) בדרום אפריקה בגיל 65. בשנתיים האחרונות הוא נאבק במחלת הסרטן, וייזכר כאחד הפוליטיקאים המשפיעים ביותר בזימבבואה. מוגבה כינה אותו ״בובה של המערב שרוצה לבטל את התמורות של עצמאות המדינה״, וטען פעמים רבות שהיו אלה האירופאים והבריטים שיצאו את דמותו של צ׳נגיראי כפוליטיקאי.

     

    במשך קרוב לעשרים שניה הוא עמד בראש המפלגה אשר נוסדה בשנת 1999 כדי להילחם בשלטונו האוטוריטרי של מוגבה ששלט במדינה מאז קבלת העצמאות בשנת 1980. הוא התמודד מול מוגבה בשתי מערכות בחירות סוערות בשנת 2002 וכן 2008. באחרונה קיבל אמנם יותר קולות מהנשיא המכהן בסיבוב הבחירות הראשון אך פרש מהסיבוב השני לאחר שכמאתיים מתומכיו נהרגו בהתנגשויות עם תומכי מפלגת השלטון Zanu-PF.

     

    לאחר מערכת הבחירות בשנת 2008 הוא מונה להיות ראש הממשלה במסגרת הסכם חלוקה עם מפלגת השלטון ובתיווך דרום אפריקה, אולם לא הצליח להותיר כל חותם על הפוליטיקה המקומית או להשפיע על אופיו הרודני של מוגבה. לטענת מבקריו בתקופה זו הוא החל ליהנות מהתפקיד החדש וחיזק את קשריו עם מוגבה במקום לבקרו בתור מנהיג האופוזיציה.

     

    למרות תקופה ממושכת בה היה חולה צ׳נגיראי לא מינה מחליף לתפקיד יו״ר המפלגה ומותו מותיר חלל גדול במפלגה לקראת הבחירות שאמורות להתקיים במדינה השנה. בעבר נכלא פעמיים כאשר היה מנהיג פועלים מקומי בשנת 1989 וכעבור שלוש שנים כאשר לא נשמע לאיסור שהוטל עליו לקיים הפגנה נגד מוגבה. בשנת 2007 הוכה קשות ביחד עם חברי אופוזיציה נוספים כאשר ניסה לקיים צעדה נגד הממשלה.

    (כתבה: ניו יורק טיימס, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    מחקר חדש: סיוע זר לא מונע הגירה ממדינות עולם שלישי

    מאז סיום מלחמת העולם השנייה וייסוד ״תכנית מרשל״ ועד היום מדינות אירופה פועלות באפריקה תחת ההנחה שסיוע למדינות היבשת יסייע בהורדת שיעור ההגירה אל מחוץ לאפריקה. הבעיה בהנחה זו, שהפכה לעובדה של ממש אצל ממשלות רבות כגון גרמניה ואנגליה, היא שהיא אינה מבוססת על עובדות אלא הנחות בלבד. מבין המנהיגים אשר יזמו תכניות כאלה נמנים שר החוץ לשעבר של אוסטריה וראש ממשלתה כיום, סבסטיאן קורץ, ראש ממשלת אנגליה דיוויד קמרון בשנת 2016, ואף האיחוד האירופאי.

     

    קבוצת חוקרים ממכון ״המחקר לפיתוח גלובלי״ בוושינגטון לקחו מספר מקרי בוחן כדי לבדוק את הקשר בין הגירה לסיוע. מסקנתם, למרבה ההפתעה, היא שהסיוע הזר למדינות עשוי להוביל לתוצאה ההפוכה. לטענת הדו״ח שפורסם אין כל ממצאים שמעידים על התרומה של סיוע זר למיגור הגירה או לשיפור התעסוקה של צעירים מובטלים במדינות האם. התמונה בדו״ח מסתמנת כמורכבת יותר מתפיסת העולם באירופה: משפחות בעולם שלישי מוציאות סכומי כסף גדולים כדי לשלוח בני משפחה לעבוד בחו״ל בתקווה שהדבר יסייע להן כלכלית בעתיד.

     

    סיוע זר, נטען בדו״ח, הופך את השקעה זו של משפחות לדבר אפשרי ונגיש יותר עבורן – ולכן עלול להגביר את ההגירה ולייצר תוצאה הפוכה. במסקנותיהם קוראים החוקרים להבין לעומק את הסיבות לכך שבני אדם במדינות עניות עושים שימוש בהגירה לצורך שיפור חייהם, וכן קראו לקובעי המדיניות באירופה להתמקד באופנים בהם ההגירה מתעצבת וכיצד היא יכולה להועיל לשני הצדדים.

    (כתבה: Quartz)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    עיתונים נסגרים, עיתונאים נעצרים, אך הקריקטורות באוגנדה מספקות הצצה לביקורת נוקבת נגד הממסד

    המאיירים והקריקטוריסטים באוגנדה משחיזים עטים ויוצרים עבודות אשר מבקרות לרוב את הממשלה ומצב המדינה. בניגוד מוחלט לשאר כלי התקשורת, הצליחו הקריקטורות לחמוק מהשליטה המוחלטת של הממשלה על כלי התקשורת באוגנדה – למרות תיאורים מעוררי מחלוקת של אישים פוליטיים בכירים, כולל הנשיא מוסווני.

     

    זירת כלי התקשורת באוגנדה נמצאת בעשור האחרון בהתדרדרות מתמדת אשר הגיעה לשיאים חדשים בשנה שעברה. לפחות שישה עיתונאים נעצרו בצעדה שהתקיימה בקמפלה לציון יום חופשת העיתונות העולמי, ובספטמבר איים הרגולטור של שוק הטלוויזיה בסגירת ערוצים ששידרו קרב אלים שהתנהל בפרלמנט המקומי. אוגנדה ירדה לאחרונה למקום ה112 בדירוג חופש העיתונות העולמי.

     

    כמה מהקריקטורות מעוררות המחלוקת של הנשיא מוסווני נוצרו על ידי ג׳ימיק ספיר ס׳סנטונגו שעובד בעיתון החשוב ״The Observer״ כבר 11 שנים. ״אני זוכר רק שני מקרים בהם העורכים שלי הסתייגו מקריקטורות שציירתי״, הוא מספר, ״אבל אני מודע גם לגבולות המרחב שלי״. כך לדוגמא האיור שלו את הנשיא מוסווני קורע לגזרים את החוקה האוגנדית, קריקטורה שעסקה בניסיון שלו לבטל את גיל הגבלת הכהונה של נשיא. ס׳סנטונגו בחר שלא לפרסם אותה בסופו של דבר, ומוסיף שמעולם לא קיבל איומים מהממשלה או גורם כלשהו בשל האיורים שצייר אך זה עשוי לדעתו להשתנות: ״אני לא יכול להבטיח שמה שקרה לעיתונאים בכירים אחרים לא יקרה לי״.

     

    זה לא תמיד היה ככה. כאשר מוסווני עלה לשלטון בשנת 2016 הממסד היה רגיש הרבה יותר לקריקטורות והמאיירים עצמם נרדמו על ידי רשויות החוק. הם התחמקו מצנזורה והגבלות בשני העשורים האחרונים, משום שהממשלה הקדימה תשומת לב גדולה יותר לסיקורים עיתונאיים ולוויכוחים בתחנות רדיו (שנחשב למקור המוביל בו אוגנדים מתעדכנים בנושאים חדשותיים).

     

    אך למרות האופטימיות, צמיחת הרשתות החברתיות העלתה את הלחץ בקרב רשויות החוק להגביר את ההגבלות והצנזורה אשר יפגעו בסופו של דבר גם במאיירים אשר מפרסמים חלק מהקריקטורות בפייסבוק ובטוויטר. במקומות אחרים ביבשת כבר הפכו המאיירים לדמויות משפיעות ומצליחות: ברייט טטה אקוור זכה להצלחה גדולה בגאנה בזכות האיורים שלו שמתארים את ההשפעה הגוברת של סין. גודפרי מוומפמבווה בטנזניה יצר קריקטורות פרובוקטיביות של הנשיא בדימוס קיקווטה. עבודתם יכולה להיות גם מסוכנת: בגינאה המשוונית עצור כבר מספטמבר מאייר מקומי ללא כתב אישום או הליך משפטי כלשהו.

    (כתבה: Quartz)

     

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    לא רק פסלים שבטיים ומסיכות: ספר חדש חושף את האומנות הצומחת בקניה

    בקרב שוחרי האומנות ביבשת קיימת תפיסה שהאומנות הפופולרית בקניה היא זו שנמכרת לתיירים ותלויה על מסעדות ושדות תעופה. ספר חדש שיוצא לאור בימים אלה חושף עד כמה תפיסה זו שגויה: “Visual Voices” הוא ספר חדש בן 600 עמודים שחושף 400 יצירות אומנות של 57 אמנים עכשוויים מובילים במדינה, ומציג תמונה של סצינה אומנותית חיה, בועטת וצומחת.

     

    האמנים בספר עושים שימוש בסוגים שונים של אומנויות ושיטות כמו ציור ופיסול, ציורי קיר ועבודות זכוכית, רהיטים, ואינסטלציות. הספר יצא לאור בהוצאת הספרים המקומית “Footprints Press” ואצרה אותו סוזן וואקונגו-קגיטוקו, יזמית קנייתית מובילה ובכירה לשעבר בסניף האפריקאי של חברת ענקית המשקאות ״קוקה קולה״. וואקונגו-גיטוקו רצתה לחשוף את האמת המורכבת יותר על אומנות קנייתית, אשר מתרחקת מהמסכות והפסלים השבטיים.

     

    הספר עב-הכרס מציג את המשמעויות החברתיות, פוליטיות ותרבותיות באומנות הקנייתית משנות השבעים ועד היום. הוא משלב בין אמנים צעירים למבוגרים יותר, כמו גם טעמים אומנותיים ונרטיבים שונים. אחת מהשאלות בהן הספר עוסק היא האופק בו האומנות והפונקציה שלה בקניה השתנתה לאורך השנים. קניה חווה בשנים האחרונות צמיחה של האומנות במדינה, בדומה למדינות נוספות ביבשת וערים כמו לאגוס וקייפטאון, ותמורה זו נוצרה במקביל למרחב הפוליטי במדינה אשר נפתח ואפשר חופש ביטוי גדול יותר. סדנאות ומרכזי הכשרה שנוסדו בשנים האחרונות במדינה אפשרו לאמנים צעירים לפתח כלים וסגנונות חדשים.

    (כתבה: Quartz, צילום: מתוך הספר)

    לקרוא עוד >>
play

              Blo (Nigeria, 1973) - Chapter One