לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

15-22.2.201ֿ8

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    אתיופיה: התפטרות רוה״מ ומצב החירום מחזקים את הצורך ברפורמות מקיפות

    ראש ממשלת אתיופיה היילמריאם דסלן התפטר בסוף השבוע שעבר (ה׳) מתפקידו בצעד שהפתיע רבים והגיע בעקבות הפגנות נגד הממשלה שמתרחשות במדינה מאז 2015. ״אי שקט ומשברים פוליטיים הובילו למותם ועקירתם של רבים״, אמר ראש הממשלה בנאום ההתפטרות שלו ששודר בטלוויזיה. הוא הוסיף שהתפטרותו חיונית כדי ליישם את הרפורמות שאמורות לשפר את הדמוקרטיה והיציבות במדינה.

     

    קבוצות האורומו והאמהרה באתיופיה מהוות 61% מאוכלוסיית המדינה ומפגינות בשלוש השנים האחרונות נגד המשטר על רקע הדרתן מהזירה הפוליטית, כמו גם פגיעה מתמשכת בזכויות האדם במדינה. לפני שבועות ספורים נהרגו שבעה מפגינים מירי כוחות המשטרה בעיר וולדייה שבמחוז אמהרה, לאחר שמפגינים קראו קריאות נגד הממשלה בזמן טקס דתי.

     

    לאחר שהמשטרה פתחה באש עברו ההפגנות לערים שכנות והמפגינים הפנו את זעמם על משרדים ממשלתיים ורכוש פרטי של תושבים, ועל פי הדיווחים הביאו לנזקים בגובה מיליוני דולרים. מאות מפגינים נוספים נהרגו בהתנגשויות אלימות בשנים האחרונות, אולם האירועים האחרונים בוולדייה הם שהביאו למפנה האחרון. בעקבות התגברות ההפגנות והתפטרות רוה״מ הכריזה הממשלה על מצב חירום בן שישה חודשים, לאחר שמצב החירום הקודם במדינה הסתיים באוגוסט 2017.

     

    בעיני רבים נתפסת התפטרות דסלן כניסיון לרצות את המפגינים, לאחר שעד כה נכשלה הממשלה לעצור את המחאה בעזרת שימוש בכוח. מחליפו של ראש הממשלה, כך לטענת פרשן באתר “African Arguments”, צפוי להיות בן קבוצת האורומו מתוך הקואליציה ששולטת במדינה. המהלך אמנם לא צפוי לשנות את אופי המשילות אולם יצטייר כ״ניצחון סימבולי״ למפגינים.

     

    מאז 1991 שולטת באתיופיה קואליציית ״החזית הדמוקרטית המהפכנית של העם האתיופי״ המורכבת ממפלגות המייצגות את ארבע קבוצות האתניות הגדולות במדינה, ואולם המפלגה המייצגת את קבוצת הטיגרינים הפכה לחזקה ביותר בקואליציה היציבה במדינה. היא מייצגת כשישה אחוזים מסך כל אוכלוסיית אתיופיה, ובשנים האחרונות ניצלה את הדומיננטיות שלה כדי למנות שרים ולגייס טיגרינים למשרות בכירות בכלכלה, בצבא ובמשטרה, כמו גם לתפקידי מפתח בחברות כמו ״Ethiopian Airlines״ וחברת התקשורת הלאומית “Ethio Telecom”.

    (כתבה: Africarguments, צילום: nazret)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    רמפוזה בנאומו הראשון כנשיא דרא״פ: אי השוויון והכלכלה בראש סדר העדיפויות

    נשיא דרום אפריקה החדש סיריל רמפוזה נבחר לתפקיד בסוף השבוע שעבר (ה׳) לאחר מכבש לחצים שהופעל על הנשיא היוצא ג׳ייקוב זומה, שהתפטר בסופו של דבר מהתפקיד. הנשיא הנכנס ניצל את הבמה ונשא את ״נאום מצב האומה״ הראשון בתפקיד, נאום בעל חשיבות בדרום אפריקה שאמור להתוות את מדיניות הממשלה לשנה הקרובה.

     

    רמפוזה ביקש בנאומו מחברי הפרלמנט וביניהם האופוזיציה ״להניח בצד את השליליות שדחקה את ארצנו לשוליים״, והוסיף שהוא נחוש לייסד חברה המבוססת על הגינות ויושרה אשר לא תסבול עוד גזל של המשאבים הציבוריים במדינה. השבוע (ג׳) הצהיר הנשיא החדש על כוונתו לפקח על אורח חייהם של חברי הממשלה, צעד שהתקבל בברכה בקרב חברי הקבינט. נאום מצב האומה של רמפוזה עסק בשלוש הבטחות מרכזיות: מיגור העוני, הורדת שיעור האי שוויון בחברה ותיקון הכשלים בכלכלה הדרום אפריקאית.

     

    תכנית ״12 השלבים״ של הנשיא הנכנס בנאומו פורסמה באתר הדרום אפריקאי “Timeslive”. הוא הבטיח לטפל בנושא התעסוקה במדינה, במיוחד זו של צעירים, וכינה את הנושא ״הצורך החשוב והגדול ביותר כרגע״. בתחום הבריאות הוא הבטיח לשפר את הנגישות של תרופות אנטירטרווירליות לנשאי איידס, כמו גם להשיק קמפיין ממשלתי נגד מחלת הסרטן כבר בשלושת החודשים הקרובים. זאת לאחר שלפני שבועות ספורים פורסם מחקר שצופה עלייה של 78% במקרי הסרטן במדינה עד לשנת 2030. לצד האופטימיות הזהירה של תושבים במדינה, גם הקהילה הגאה בדרום אפריקה יכולה להיות מרוצה מרמפוזה אשר פעל באופן גלוי למען זכויות הלהט״בים בדרום אפריקה.

     

    ״ניו יורק טיימס״ הקדיש לנשיא החדש כתבה נרחבת בה תואר רמפוזה כ״טייקון עסקים, אחד מהאנשים העשירים בדרום אפריקה. עבור רבים הוא מייצג את המלכותיות של מפלגת השלטון ANC, מעמד גבוה אשר צמח בנפרד מהדרום אפריקאי הממוצע״. הוא החל את דרכו כמארגן התאגדויות בשוק העבודה, וייסד את איגוד עובדי המכרות הלאומי של דרום אפריקה – צעד שגרף אצלו פופולריות רבה בשל הצלחתו בשיפור תנאי עבודתם של הפועלים. שנים לאחר מכן הוא ״חצה את הכביש״ כדי לשבת בדירקטוריון של חברת כרייה, מהלך שגרר ביקורת רבה. הוא פנה לתחום העסקים ולפני שנים ספורות הצטרף לANC ודיבר בגנות השחיתות הגואה במדינה.

    (כתבה: timeslive)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    אש חיה נגד קונגולזים ברואנדה: הצבא ירה בפליטים שמחאו על קיצוץ מנות המזון

    פליטים קונגולזים ברואנדה התלוננו השבוע (ג׳) שחיילים רואנדים ירו בהם ופצעו שניים אשר ניסו לצאת ממחנה הפליטים בו שהו ולצעוד במחאה על קיצוץ ממשלתי במנות המזון שהוקצבו למחנה; הממשלה הכחישה את הדיווחים. כאלפיים פליטים אשר שהו במחנה קרונגי במערב המדינה צעדו במחאה על קיצוץ של 25% בהקצבת המזון, לאחר שלאחרונה גם הודיעה סוכנות הפליטים של האו״ם על קיצוץ דומה עקב קשיים כלכליים.

     

    ״כאשר נכנסו לעיר קרונגי החיילים עצרו אותנו (..) אחד החיילים במכונית ביקש מהאחרים לירות בנו״, סיפרה אם לשלושה בשיחת טלפון עם סוכנות הידיעות רויטרס, אשר הוסיפה שהחיילים הרואנדים הוסיפו להכות נמרצות את הפליטים והכו אותה בראשה. סוכנות הידיעות שוחחה עם פליטים נוספים אשר חיזקו את טענותיה של האם, ופליט נוסף אף ציין שחייל ירה כדור ברגלו. הפליטים דורשים שרואנדה תתיר להם לעבור למדינה אחרת, ומאיימים לצעוד בחזרה לקונגו במידה ובקשתם לא תמולא.

     

    ״נמאס לנו שהזכויות שלנו נפגעות״, אמר לואיס מאומבי נשיא ועדת הפליטים הקונגולזים במחנה הפליטים קיביזה. ״אנחנו לא מרגישים כאן בטוחים. אנחנו צריכים לעבור למדינה אחרת. לא נוכל לחיות עוד ברואנדה״. מחנה הפליטים קיביזה הוא הוותיק ביותר ברואנדה ומכיל כ-17 אלף קונגולזים. כ130 אלף פליטים מקונגו ובורונדי השוהים ברואנדה תלויים בסיוע הומניטרי של מזון וסיוע וכלכלי מדי חודש.

    (כתבה: voanews, צילום: פליטים מבורונדי במחנה בדרום רואנדה, 1993)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    חוגגת חמישים: נס כלכלי ושמו מאוריציוס

    לפני שקיבלה עצמאות בשנת 1968 רבים חששו לגורלה של מאוריציוס. האי הקטן שהשתחרר מהקולוניאליזם הבריטי הטעה את מבקריו ובמהרה הפך לאחת מהמדינות שזוכות לתשבחות הרבות ביותר ביבשת: היא מצטיינת במתן חופש פוליטי, שלטון החוק ופיתוח אנושי, וקיימה כבר עשר מערכות בחירות שלוות. בין שלל הקבוצות האתניות שמתגוררות בשטחה, מהינדים ומוסלמים ועד אפרו-קראולים ותושבים ממוצא צרפתי, מצליח האי לשמור על הרמוניה ולכידות חברתית בין התושבים השונים.

     

    סיפור ההצלחה הביא את הכלכלן הנודע ג׳וזף שטיגליץ להכריז על האי כ״הנס של מאוריציוס״, וקרא לארצות הברית וכלכלות נוספות לחקות את סיפור ההצלחה וללמוד ממנו בכל הקשר לחוק חינוך חינם לצד מערכות חזקות ויציבות בתחום הבריאות וביטוח לאומי לאזרחים. בעוד היא מתקרבת לחגיגות חמישים השנים ב12 למרץ, הממשלה הנוכחית שבראשה עומד פראווינד ג׳וגנאוט בן ה56 מנסה להפוך את מאוריציוס ממדינה בעלת הכנסה ממוצעת-בינונית לבעלת הכנסה גבוהה ממועצת גבוהה בשנים הקרובות.

     

    היעד הממשלתי הזה נראה בהישג יד – כלכלת המדינה צמחה בחמש השנים האחרונות בשיעור של בין 3 ל-4 אחוזים, שיעור צמיחה איטי יחסית בהשוואה לאחוזי צמיחה גדולים בהרבה בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת כאשר מאוריציוס התבססה על תעשיית הסוכר, תיירות כמו גם שירותים פיננסיים. התקווה היא ששעורי הצמיחה של פעם יחזרו בזכות ״כלכלת האוקיינוס״ של מאוריציוס, המבוססת על דיג והפקת מינרלים לצד ביוטכנולוגיה ימית. חקלאות הדיג באי הפכה בשנים האחרונות ליעד ייצוא מרכזי לאירופה וכן לארצות הברית.

     

    לצד הכלכלה החזקה מאוריציוס מאופיינת בשלטון יציב למרות הגיוון האתני הרב שבתוכה. לדעת מומחים הסיבה לכך היא שאין במדינה כיום אוכלוסייה ילידית, כך שאף קבוצה אתנית אינה רואה עצמה כבעלת זכויות יתר לעומת קבוצות אחרות. סיבה נוספת למערכת היחסים הטובה בין הקבוצות השונות היא צפיפות גבוהה של אוכלוסייה: 1.3 תושבים במדינה מתפרשים על פני שטח קטן יחסית של 2,040 קמ״ר.

    (כתבה: africanarguments, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    בנאום נשיא דרא״פ הנכנס: יו מסקלה, התקווה והג׳אז קמו לתחיה

    נשיא דרום אפריקה הנכנס סיריל רמפוזה סיים את ״נאום מצב האומה״ שנשא בציטוט השיר ״Send Me\Thuma Mina״ של הג׳אזיסט יו מסקלה אשר נפטר לפני שבועות ספורים. המילים של השיר, שמבוססות על התנ״ך ונטועות במסורות המוזיקלית של מקהלות בדרום אפריקה, סחפו את האומה הדרום אפריקאית. רמפוזה עשה שימוש בשיר שהוא לא רק משמעותי לחברה אלא גם מסמל התחלה חדשה.

     

    ״Send Me״ הוא שיר מתוך האלבום ״Time" של מסקלה. רמפוזה, כך לטענת פרופ׳ טיניקו מלולקה, הצליח כפליים: הוא נתן את הכבוד לאמן שנחשב לסמל לאומי ומותו עדיין נחשב טרי, אך גם עשה שימוש במילים כדי לתת השראה לשומעיו: ״אני רוצה להיות שם כאשר האנשים יחלו לסובב את זה / כאשר הם מתגברים על העוני / אני רוצה להיות שם כאשר האנשים מנצחים במאבק נגד האיידס (..)/ אני רוצה להיות שם בשביל האכוהוליסט / אני רוצה להיות שם בשביל המסומם / אני רוצה להיות שם לקורבנות האלימות וההתעללויות״.

     

    האלבום שוחרר בשנת 2002, 8 שנים לאחר סיום משטר האפרטהייד. מסקלה חשש כבר אז שחלומו הגדול של נלסון מנדלה עומד להיגנז, וחש בתחושה הולכת וגוברת של אכזבה וייאוש בחברה. במובנים רבים השיר אותו ציטט רמפוזה מקבל כעת משמעות נוספות: שיריו דיברו על עוני, איידס והתמכרויות, הגירה ודיקטטורה. בקריאה מחודשת השיר מהווה קריאה להתפקחות ולהצטרפות של כלל האזרחים למעורבות ישירה במציאת פתרונות לאתגרים שבדרום אפריקה.

    (כתבה: allafrica)

     

    לקרוא עוד >>
play

                Hugh Masakela / Send Me