לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

1-8.3.2018

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • זכויות אדם

    אריתראה: המשטרה עצרה אלף מפגינים בהלוויית איש חינוך ומנהיג אופוזיציה

    אלפי מפגינים צעדו השבוע בהלוויית מנהל בית הספר המוסלמי ״אל-דיה״ באמסרה בירת אריתראה, אשר נפטר בתום מעצר ממושך. מנהל בית הספר, חאג׳י מוסא מוחמד נור, היה בין המפגינים שצעדו ביחד עם תלמידים ברחובות הבירה באוקטובר האחרון נגד כוונת הממשלה להלאים את בת הספר המוסלמים במדינה. המנהל בן ה93 היה כלוא בתחנת המשטרה מאז ההפגנות, ונפטר בסוף השבוע שעבר (ה׳). הוא היה מראשי המפגינים נגד תכנית ההלאמה של הממשלה, ומהקולות הבולטים שיצאו באופן פומבי נגד דיכוי המשטר האריתראי את חופש הביטוי וזכויות האדם במדינה.

     

    למרות שנפטר כבר בערב יום חמישי גופתו הגיעה אל בית חולים מקומי רק ביום שישי. לטענת אתר החדשות האריתראי התומך באופוזיציה “Awate” הממשלה ביקשה להימנע מהכרזה פומבית על מותו של איש החינוך עד לסיום התפילות במסגדים ביום שישי, מחשש למהומות. הידיעות על מותו נפוצו בשבת וקהל רב החל להתאסף בביתו של חאג׳י מוסא מתוך כוונה לצעוד לעבר בית הקברות דרך רחובות ראשיים בבירה.

     

    משסירבו כוחות הביטחון לאפשר לאבלים לצעוד עם גופתו של הנפטר הגיעו לאזור כוחות משטרה מתוגברים ובמקום התפתחו עימותים בין שני הצדדים. לאחר שאבנים נזרקו לעבר השוטרים סגרה המשטרה את שערי בית הקברות בו חאג׳י מוסא היה אמור להיות קבור, ועצרה כאלף בני אדם. לטענת עדי ראייה המשטרה עצרה גם מספר קטנים, ביניהם זוג אחים בין 11 ו-13 וכן שלושה אחים נוספים בין הגילאים 12 ל-15. נכון לתחילת השבוע (ב׳) לא שוחרר אף מפגין מהמעצר.

    כתבה: awate, צילום: awate

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סגירת הכנסיות ברואנדה: כמרים נעצרו בחשד לאי ציות

    שישה כמרים נעצרו השבוע (ג׳) בחשד שהיו מראשי מזימה של כנסיות במדינה לסרב להוראות הממשלה בשבוע שעבר על סגירת 700 כנסיות בבירה קיגאלי. לטענת המשטרה השישה חשודים בניהול ״התאספויות לא חוקיות בעלות כוונות זדון״ בעקבות מדיניות הממשלה, אשר מצידה טענה שהכנסיות מהוות סכנות לשלום הציבור וכן מטרד רעש.

     

    מבין העצורים, לטענת ה-BBC, הוא בישוף נודע בשם בוגאגי אשר הוקלט כשהוא מכנה את החלטת הממשלה ״נמהרת״. דובר משטרת רואנדה טאוס בדאגה אמר לסוכנות הידיעות AFP שהשישה התכוונו לקרוא למרד של ראשי כנסיות, והוסיף שלאחר הודעת הממשלה מספר ראשי כנסיות החלו להיפגש במטרה לעבור על החוק. מרבית הכנסיות שנסגרו הן פנטקוסטליות, זרם אשר כנסיותיו מנוהלות לרוב על ידי מטיפים המאמינים בעשיית ניסים והפך לפופולרי ברחבי היבשת בשנים האחרונות. חלק מהכנסיות הפנטקוסטליות במדינות אפריקה עברו הסבה למבנים ענקיים אשר מושכים אלפי מאמינים מדי יום ראשון, אך לטענת המבקרים כנסיות אלה פועלות ללא רישוי ותשתיות בסיסיות.

     

    בכיר בממשלה אמר השבוע לBBC שחלק ניכר מ-700 הכנסיות שנסגרו כבר הספיקו להיפתח מחדש לאחר שתיקנו את הליקויים הדרושים. בימים אלה נידון ברואנדה חוק חדש לפיו מטיפים שרוצים לפתוח כנסיות במדינה צריכים להיות בעלי הכשרה תאולוגית. נשיא המדינה, פול קגאמה, ביקר השבוע בחריפות את הנושא ותהה האם רואנדה זקוקה לכנסיות נוספות.

    כתבה: BBC, צילום: newsexpressngr

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    מזון מעובד הביא למותם של-180 איש: דרום אפריקה חווה את משבר הליסטריה הגדול בעולם

    בארבעת החודשים האחרונים מזהירים במשרד הבריאות בדרא״פ מפני הרעלות המזון במדינה. ארבעים בני אדם נפטרו בדצמבר האחרון אולם רק השבוע לאחר 948 מקרי הידבקות ו-180 נפטרים בסך הכל כתוצאה מהרעלת המזון במדינה נמצא הגורם האחראי: קופסאות אוכל מוכן אשר נמכרו ברשתות הסופרמרקטים במדינה. ״לדרום אפריקאים יש כעת סיבה לחשוש מהמאכל האהוב עליהם״, טען אתר החדשות Quartz אשר הוסיף שהחיידק נמצא בכמה מהמאכלים האהובים במדינה שהפכו ל״סמלים לאומיים״: גליל של בשר קר המכונה ״פולוני״, וכן ״ויינה״ ו-״ראשן״ שני סוגים של נקניקיות פופולריות.

     

    שלושת המוצרים שנמצאו נגועים בחיידק נחשבים למרכיבים הכרחיים בכריכים הנפוצים בטאונשיפס של חאוטנג, אחת מתשע הפרובינציות בדרום אפריקה. לטענת העיתון המקומי “Time Live” זוהי מגפת הליסטריה הגדולה ביותר בעולם, והחמורה ביותר בתולדות דרום אפריקה. האחראים לחיידק האלים הם תאגיד ״Enterprise Food״ ו-״Rainbow Chicken״, אחת מיצרניות העופות הגדולות במדינה. שתי החברות מספקות מוצרים גם מחוץ לדרום אפריקה, ואתמול (ד׳) הורה שר הבריאות הקנייתי על הפסקת הייבוא של מוצרים מסוימים מן החי אשר יוצרו בדרום אפריקה. רואנדה הורתה גם היא לאחרונה על הפסקת הייבוא של מוצרים מהמדינה.

     

    המוצרים שנדבקו אמנם נחשבים ל״ג׳אנק פוד״ לא בריא אולם הם נגישים בגלל מחירם הזול, ולכן גם הפכו לחלק בלתי נפרד מתרבות המזון בטאונשיפס בדרום אפריקה. החיידק השפיע על יצרניות מזון נוספות במדינה, וגם כאלה המייצרות ״מוצרי גורמה״ קראו השבוע לאזרחים להחזיר לחנויות חלק ממוצריהם שנקנו משום שהם יוצרו באותם מפעלים של המוצרים הנגועים.

    כתבה: Quartz, צילום: וויקיפדיה

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ״OkayAfrica״ מציג: אלו הן 100 הנשים המובילות ביבשת

    ״OkayAfrica״ הוא מהאתרים הבולטים בסיקור החדשותי את היבשת. מדי שבוע מפרסמים צוות הכותבים במגזין הנחשב כתבות על מוזיקה, תרבות ופוליטיקה באפריקה. בסוף השבוע שעבר (ה׳) פירסם האתר את רשימת 100 הנשים המובילות ביבשת, אותן אגד ממגוון תחומים: טלוויזיה וקולנוע, מוזיקה, עסקים ואופנה, אומנות וספורט, ספרות, ועוד. ״הן לא נבחרו רק בשל הצטיינותן. בחנו אותן על פי ההשפעה שלהן על הסביבה ועל בניית קהילה״, נכתב בפסח הדברים.

     

    זוהי השנה השנייה בה אנשי האתר מפרסים את הרשימה, המחולקת השנה לעשר קטגוריות. באגף ״פוליטיקה ואקטיביזם״ אפשר למצוא הבן גירמה, אמריקאית ממוצא אריתראי ואתיופי אשר הפכה לבוגרת הראשונה של אוניברסיטת הרווארד שהיא חירשת וסובלת מעיוורון, ומסייעת לבעלי מוגבלויות דומות בעולם. בעולם האומנות נמצאת בין היתר זאנלה מוהולי, אמנית ופעילת זכויות אדם מדרום אפריקה אשר תיעדה את חייהם של להט״בים במדינה במשך כעשר שנים אשר נועד לשפר את התדמית כלפי לסביות וטרנסג׳דרים בדרום אפריקה.

     

    מבין הסופרות נבחרה לרשימה המצומצמת מארי נדיאיי מסנגל, קולקה פוטומה אשר כותבת על קשייהם של שחורים בדרום אפריקה, וכן טאייה סלאסי אשר ספרה ״תמיד חוזרת הביתה״ פורסם בעברית. אנג׳ליק קודג׳ו מבנין וכן אומו סנגרה ממאלי הוותיקות הן שתיים מהנבחרות בתחום המוזיקה, לצד שמות צעירים ומבטיחים כגון אלסרה – זמרת אמריקאית ממוצא סודני אשר לקחה את החיבור בין שתי היבשות כדי ליצור מוזיקה עדכנית שזוכה לפופולריות גדולה ברחבי העולם.

    כתבה: OkayAfrica

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ה״בלקפייס״ ששודר החודש בטלוויזיה הסינית מלמד על היחס הפטרוני כלפי אפריקה

    אפשר למנות רשימה ארוכה ״בלקפייס״ (תחפושת או איפור בדמות פרצוף שחור) שהופיעו בתקשורת המזרח אפריקאית בעשור האחרון, אולם זו האחרונה – ארכיטיפ אירו-אמריקאי גזעני ששודר בטלוויזיה הסינית הוא ללא ספק הכי מעורר מחלוקת. המערכון בו הופיע ה״בלקפייס״ שודר בערוץ הסיני בשפה האנגלית ״CCTV״ במסגרת תכנית מערכונים. כמו האחרים ברשימת ה״בלקפייס״ הסרטון עורר הדים והפך לויראלי.

     

    עלילת המערכון הייתה פשוטה למדי. קארי היא דיילת אוויר קנייתית בת 18 אשר מבקשת מהמורה הסיני שלה שיסייע לה: היא לא רוצה להתחתן אלא מבקשת להגר לסין כדי ללמוד ולעבוד. בסיום המערכון מתוודה קארי בפני אמא שלה על רצונה, ומתברר שהיא רואה בסין כמקום בו תוכל לברוח מהמסורת שלה (ומתפיסותיה השמרניות של האמא בנוגע לנישואין). בקטע האחרון נראית האמא מפארת את תפקידה של סין ביבשת, ומסכימה לתוכניות של בתה קארי. בעוד שהמערכון נועד להדגיש את ההיבטים החיוביים ביחסי אפריקה-סין, הוא הציג נרטיב בו סין נראית כפתרון ל״נחשלות האפריקאית״.

     

    בניתוח המערכון והתכנית שפורסם באתר “The Conversation” נטען שאפריקה מוצגת כאישה צעירה ונאה אשר צריכה להינצל על ידי גבר גיבור-על. בסופו של הדבר האישה מתחתנת עם זה שהציל אותה (קארי והבחור הקנייתי, במקרה של המערכון). התכנית ״ The Spring Festival Gala״ בה שודר המערכון היה הפעם הראשון בה היא מתייחסת לנושא יחסי אפריקה וסין, אך היא נכשלה ניסיון להסביר את המורכבת: ״המערכון מתרחש לכאורה בניירובי, בירת קניה, אבל ברקע אפשר לראות את הסוואנה. כמובן שאין סוואנה בניירובי של היום״.

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ״המוזיקה הזאת נוגדת את הערכים שלנו״: טנזניה אוסרת להשמיע את המוזיקה של האמנים המובילים במדינה

    ״יש לנו את הנורמות התרבותיות שלנו – את התפיסות וההתנהגות שלנו אותה אנחנו מכנים נורמלית, ומקובלת על האזרחים בטנזניה״. הריסון מווקיימבה, שר המידע של טנזניה, טען השבוע בראיון לתחנת הרדיו הצרפתית RFI שהוא ״עושה את מה שצריך לעשות, כפי שהחוק דורש״. הממשלה בטנזניה הודיעה לאחרונה על איסור השמעה פומבי של 13 שירים אשר לטענתם נוגדים את הערכים עליהם מסותתת החברה, וכיתה אותה ״לא מוסריים״.

     

    ״אנחנו מגנים על הערכים התרבותיים שלנו״, הוסיף השר בראיון טלפוני נוסף שקיים. ״יש סנקציות (..) אם אתה מתהלך ערום בטנזניה, אם אתה מעודד או משתתף במעשה הומוסקסואלי אתה צריך לקבל את עצמך את הסנקציות שבחוק״. רשימת המוחרמים כוללת שיר של Diamond Platinumz המקומי, מהזמרים הבולטים כיום בז׳אנר המוזיקה העכשווית ביבשת, וכן להקת ״Ney Wa Mitego״ בגלל שיר אשר לטענת הרשויות העליב את הממשלה.

     

    האופוזיציה בטנזניה ביקרה בחריפות את צעדי הממשלה וכינתה אותם ״צנזורה״, חלק מניסיונות ג׳ון מגופולי להגביל את חופש הביטוי במדינה. מבין השירים שנאסרו להשמעה פומבית ניתן למנות שיר שעסק בגעגועים לנשיא טנזניה לשעבר ג׳קייה קיקווטה, כמו גם שירים נוספים אשר יצאו לאור עם קליפים שכללו ריקודים בעלי אופי מיני.

    לקרוא עוד >>
play

               מוחמד ווארדי / אחד מגדולי הזמר של צפון סודן