לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

8-15.3.2018

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    בתום מתיחות ארוכה בקניה: נחתם הסכם שיתוף פעולה בין הנשיא קניאטה למנהיג האופוזיציה אודינגה

    מאז שהוכרז כמנצח בבחירות לנשיאות קניה באוקטובר 2017, בין המחנות של הנשיא המכהן אוהורו קניאטה למועמד האופוזיציה ריילה אודינגה שררה מתיחות שלוותה בחילופי האשמות: מהצד האחד על ניסיונות של האופוזיציה לפלג את המדינה, ומנגד נשמעו טענות על זיוף תוצאות הסיבוב השני של ההתמודדות בבחירות לטובת קניאטה (לאחר שבית המשפט ביטל את הסיבוב הראשון בו ניצח הנשיא המכהן בטענה לאי סדרים). מאז יום שישי האחרון מנסים התושבים בקניה להתרגל למציאות החדשה והמפתיעה: היריבים המרים הפכו לעמיתים פוליטיים שמשתפים פעולה יחדיו.

     

    פגישת השניים הגיעה שעות ספורות לפני ביקור מזכיר המדינה רקס טילרסון, אשר פוטר בתום מסעו ביבשת, ובסיומה הם קיימו מסיבת עיתונאים בה הודיעו על הקמת משרד ממשלתי חדש שיאויש בצוותים משתי המפלגות של אודינגה וקניאטה ויעסוק בנושאים בוערים בחברה הקנייתית כגון מיגור השחיתות והפילוג האתני במדינה, וכן טיפול בכשלים שהתגלו במערכת האלקטורלית.

     

    המהלך המפתיע מוביל את המערכת הפוליטית בקניה לחוסר בהירות גדול בכל הקשור לתפקוד האופוזיציה במדינה. נציגי National Super Alliance (NASA), איחוד שלוש מפלגות האופוזיציה בראשן עומד אודינגה, לא הגיעו למסיבת העיתונאים המשותפת ביום שישי ומנהיגי המפלגות קיימו פגישת חירום בתחילת השבוע (ב׳) שתוכנה טרם נודע.

     

    ברית המפלגות עמדה בסימן שאלה מאז שאודינגה סרב לקבל את תוצאות הבחירות אך כעת נראה שעצם קיום האיחוד מוטל בספק רב עוד יותר: ״עכשיו כשהוא לחץ לקניאטה את היד, אני לא רואה סיבה לקיום של NASA. לתנועת אופוזיציה שאיבדה את המפלגה הגדולה ביותר שלה אין זכות קיום״, טוען יאן קרניקי אשר מנהל קרן קנייתית שעוסקת בפיתוח הדמוקרטיה והמשילות במדינה, בראיון לעיתון הגרמני DW.

     

    בעוד החוקה הקנייתית מתירה לנשיא קנייטה לכהן שתי קדנציות בלבד, ההתפתחויות האחרונות בקנייה עשויות לרמוז על נשיאה הבא. ״ההמצאה מחדש של ריילה אודינגה היא מדהימה״, טוען הפרשן הפוליטי מארק ביאצ׳אצ׳י, ״הוא מיצב את עצמו כמדינאי אשר מוכן לנטוש עקרונות פוליטיים למען האינטרסים של קניה. הוא יוכל לעשות ככל העולה על רוחו עם ההון הפוליטי שהוא צבר. הוא ככל הנראה יוכל לרוץ בבחירות 2022״.

    (כתבה: DW)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    בחירות מהפכניות בסיירה לאון: בחסות ״בלוקצ׳יין״, טכנולוגיה חדשנית להצפנה ואבטחת מידע

    סיבוב הבחירות הראשון בסיירה לאון התקיים בשבוע שעבר (ד׳) ולאחר שאף אחר מ-16 המועמדים לא השיג את הרוב הדרוש יתמודדו שני המועמדים שזכו במקומות הראשונים בסיבוב שני ב27 למרץ. לאחר שהנשיא המכהן באיי קורומה כיהן שתי קדנציות רצופות ולא יוכל להתמודד לכהונה נוספת ע״פ הנהוג בחוקה המקומית, בסיבוב השני יתמודדו מנהיג האופוזיציה ג׳וליוס מאדה אשר הוביל את הסיבוב הראשון עם 43.3% מקולות הבוחרים. מולו יתמודד מאדה בוי, אשר שלט במדינה המערב-אפריקאית לזמן כראש החונטה הצבאית בשנת 1996, וכן סאמורה קמרה שזכה ב42.7% מהקולות.

     

    הזוכה בבחירות יאלץ להתמודד עם שלל אתגרים כלכליים לאור ירידה עולמית במחירי העופרת, אחד מענפי הייצוא העיקריים במדינה, וכן הנזקים שמגפת האבולה גבתה בחברה והכלכלה המקומית. אך למרות הקשיים הרבים הסיבוב הראשון הספיק לחולל היסטוריה עולמית: הבחירות הראשונות בעולם שאובטחו בשיטת ״בלוקצ׳יין״, טכנולוגיה המאפשרת אחסון מידע בצורה מוגנת, מוצפנת ומבוזרת.

     

    ״בלוקצ׳יין היא טכנולוגיה שמאפשרת לאחסן מידע בצורה מוגנת, מוצפנת ומבוזרת (..) ברגע שאפשר לאחסן כמויות אינסופיות של מידע בצורה מבוזרת, מבלי שגורם אחד שולט באחסון ובצורה בטוחה לחלוטין — כלומר שאנשים וחברות לא יחששו שהמידע שלהם יושחת — הטכנולוגיה הזאת יכולה להחליף בהדרגה את הדרך שבה מתנהל חלק אדיר מעולם העסקים״, טוען הפרשן הכלכלי גיא רולניק במאמר ב״דה מרקר״ על הטכנולוגיה המהפכנית שהביאה גם לייסוד מטבע הביטקוין.

     

    הקולות נספרו במחוז המערבי של סיירה לאון, המאוכלס ביותר במדינה, על ידי חברת ״אגורה״ השוויצרית אשר מספקת שירותי הצבעה דיגיטליים. טכנולוגיית ה״בלוקצ׳יין״ מסייעת לשקיפות של ההליך דרך נגישות של כלל האוכלוסייה למידע המוצפן אך הוא יכול להיות מאומת רק דרך אישים מורשים. לטענת מנכ״ל החברה, לאונרדו גאמר, שיטה זו עשויה להיות זולה יותר למדינות היבשת דרך צמצום השימוש בנייר – אך גם עשויה לסייע במיגור האלימות בתקופות של בחירות.

    (כתבה: Quartz, צילום: Africanews)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    רגע לפני שעזב את תפקיד מזכיר המדינה, רקס טילקרסון ביקר ביבשת: ״היזהרו מההלוואות של ממשלת סין״

    בתחילת החודש הודיעה מחלקת המדינה בוושינגטון על מסע מתוכנן של מזכיר המדינה רקס טילרסון בחמש ממדינות היבשת: צ׳אד, ג׳יבוטי ואתיופיה, קניה וניגריה – בין ה6 ל-13 למרץ. על פי ההודעה הסיור המתוכנן אמור היה לעסוק בנושאי לחימה בטרור, סחר וכן השקעות ארה״ב באפריקה. אך הדברים לא הלכו כמתוכנן: טילרסון ביטל את שארית ביקורו המתוכנן בעשירי למרץ מסיבות רפואיות, פוטר ביום שלישי, ואת מירב תשומת הלב במהלך סיורו שכן התקיים משכה מדינה אחת: סין.

     

    עוד לפני שהחל את המסע באפריקה נאם טילרסון באוניברסיטת ג׳ורג׳ מנסון בוירג׳ינה, והזהיר מפני המעורבות הכלכלית של המעצה מיבשת אסיה במדינות אפריקה, וציין שהיא מעודדת תלות וכן תומכת במנהיגים מושחתים בנוסף לגזל המשאבים הטבעיים. באותה נשימה הוא הכריז על חבילת סיוע הומניטרית מתוכננת של ארה״ב למדינות אפריקה בשווי 533 מיליון דולר.  בהלוואת הסיניות, לטענתו, גלום הפוטנציאל לשפר את התשתיות של אפריקה אך הוא הוסיף שמדיניות סין הובילה לגידול מדאיג בהיקף החובות של המדינות לצד צמיחה מזערית במספר מקומות העבודה למקומיים שהלוואות אלה יצרו. תומס וולדהאוזקר, הדמות הצבאית הבכירה של ארה״ב באפריקה, ציין בשבוע שעבר (ג׳) שארצות הברית ״עוקבת מקרוב אחר החדירה הסינית והנוכחות הצבאית בג׳יבוטי״.

     

    בקרב וולדהאוזקר וגורמים אמריקאים ביבשת קיים חשש רב לאור ההתפתחויות האחרונות בג׳יבוטי. הממשלה המקומית הכריזה בפברואר על סיום ההתקשרות עם חברה מדובאי שעסקה בניהול אחד מהנמלים הגדולים ביותר במדינה. לטענת בכירים אמריקאים הממשלה בג׳יבוטי השתלטה על הנמל מתוך כוונה להעניק אותו במתנה לרשויות בסין.

    (כתבה: Quartz, צילום: Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    האישה היחידה בתפקיד ראש מדינה באפריקה עוזבת את התפקיד: נשיאת מאוריציוס בזבזה כספי צדקה על שופינג בדובאי

    ראש ממשלת מאוריציוס הודיע בסוף השבוע שעבר (ו׳) שנשיאת המדינה אמינה גוריב-פאקים תעזוב את התפקיד בשבוע הבא לאחר חשיפת שערורייה פיננסית. על פי החשד גוריב-פאקים רכשה בגדים ותכשיטים בשווי עשרות אלפי דולרים באמצעות כרטיס אשראי שהנפיק ארגון הפילנתרופיה ״פלאנט ארת'״. היא מונתה לתפקיד ביוני 2015, ללא כל ניסיון פוליטי קודם, ועל פי החשד קיימה בשנה שלאחר מכן מסע קניות על חשבון הארגון בשווי 21,444 דולר. היא מונתה כדירקטורית ללא שכר בארגון בשנת 2015 אך התפטרה בשנה שעברה.

     

    המכון בו הועסקה הנשיאה מעניק מלגות לימוד במסגרת פרויקט איכות בתחום איכות הסביבה של האו״ם, וכן עוסק בקידום המדע ביבשת. עוד לפני הודעת ראש הממשלה תהתה הנשיאה על העיסוק התקשורתי בהאשמות נגדה, ״כמעט שנה לאחר מעשה, בערב יום חגיגות יום העצמאות שלנו?״ (מאוריציוס חגגה 50 שנות עצמאות ב12 למרץ). היא הוסיפה שהספיקה להחזיר את כל הסכום של מסע הקניות לארגון הצדקה, אך למרות שנחשבה בשנת 2016 לאחת הנשים המשפיעות ביותר בעולם ע״פ מגזין ״פורבס״ הפופולריות שלה במדינתה נמצאת בירידה מתמדת בחודשים האחרונים.

     

    התפטרות הנשיאה מתווספת לשערוריות נוספות שנחשפו בקרב מנהיגים במדינה. סגן ראש הממשלה לשעבר שוקוטאלי סודון נאלץ לעזוב את תפקידו בנובמבר באחרון בשל התנהגות לא הולמת, וכן התובע הכללי התפטר לאחר שנמצא אשם בהלבנת כספים.

    (כתבה: DW, צילום: TED)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    פרס בגובה 165 אלף דולר: הסופרת האוגנדית שנדחתה בגלל ״רומן אפריקאי מדי״ זכתה באחד הפרסים החשובים בעולם

    כאשר שלחה הסופרת האוגנדית ג׳ניפר ננסובוגה מקומבי את ספרה ״קינטו״ אל מו״ל בריטי השיב בית ההוצאה לאור שספרה נדחה משום שהספר ״יותר מדי אפריקאי״. לאחר שגרר הצלחה גדולה במזרח אפריקה והוצאה בארצות הברית פחות משנה לאחר מכן, מקומבי השתיקה את הספקנים ומבקריה וזכתה באחד מהפרסים החשובים ביותר בעולם הספרות: פרס ״ווינדהאם קמבפל״ של אוניברסיטת ייל בארצות הברית.

     

    ״קינטו״ הוא רומן הביכורים של מקומבי. את הבמה לאחר קבלת הפרס ניצלה הסופרת כדי לבקר את תעשיית המו״לות: ״מוציאים לאור לאור באנגליה חושבים על הקוראים שלהם, ומעדיפים להוציא עבורם רומנים אפריקאים שעוסקים באירופה״. הסופרת בת ה33 מתגוררת כיום במנצ׳סטר אליה עברה לפני 17 שנה.

     

    הספק עוסק במשפחה אוגנדית אשר חוששת שנחתה עליה קללה מאז המאה השמונה עשרה. ״הרומן הזה מוציא החוצה את הקולוניאליזם. הוא מתחיל במאה השמונה עשרה לפני הגעת האירופאים והשפה עצמה גם היא אוגנדית מאוד, למרות שהיא כתובה באנגלית״, היא מספרת. מקומבי שכבר זכתה בעבר בפרסים אחרים על ספריה הקודם Let's Tell This Story Properly"״ עובדת בימים אלה על אסופת סיפורים קצרים בשם ״Love Made in Manchester״ שאמור לצאת לאור בינואר הבא.

    (כתבה: CNN, צילום: TheEastAfrican)

    לקרוא עוד >>
play

               Tinariwen (+IO:I) - Nànnuflày