לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

3-10.5.2018

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    בגיל 65: הלך לעולמו אלפונסו דלקמה, מנהיג האופוזיציה של מוזמביק ומורד לשעבר

     

    אלפונסו דלקמה היה מנהיגה של מפלגת האפוזיציה הגדולה ביותר במוזמביק. הוא היה מנהיגה של ארגון הגרילה האנטי-קומוניסטי RENAMO אשר נלחם נגד הממשלה בתקופת מלחמת האזרחים במוזמביק, ולאחר מכן בשנות התשעים חתם הארגון על הסכם שלום מול הממשלה – והפך לתנועת אופוזיציה. חיילי הארגון הואשמו בפשעים נגד תומכי הממשלה במסגרת המלחמה שגבתה מיליוני קורבנות.

     

    בשנים האחרונות התחבא דלקמה מחשש שייעצר על ידי הממשלה, והוא נפטר בהרי גורונגוסה השוכנים במרכז מוזמביק. נשיא המדינה פיליפה נ׳יוסי ניהל בשנים האחרונות מו״מ עם דלקמה על הסכם פיוס חדש בין הצדדים, לאחר שבארבע השנים האחרונות התעמתו חברי המפלגה עם כוחות הביטחון בעקבות טענות לזיוף תוצאות הבחירות האחרונות. בראיון לאחר מותו של דלקמה הוסיף נ׳יוסי שהוא הציע למנהיג האופוזיציה סיוע בקבלת טיפול רפואי אך האחרון סרב.

     

    מוזמביק אמורה לקיים בחירות מחוזיות ולבית הנבחרים באוקטובר 2019, ולטענת פרשנים פוליטיים לפני מותו של דלקמה הספיקה מפלגתו לחזק את כוחה הפוליטי. מאז שקיבלה את עצמאותה בשנת 1975 שולטת במדינה מפלגת השלטון FRELIMO, ובין הצדדים נרשמו מספר תקריות אלימות בין השנים 2013-2016 וכן תגליות חדשות של קברי אחים מתקופת מלחמת האזרחים אשר העלו את החשש מפני לחימה מחודשת.

     

    לטענת זניידה מצ׳אדו, מומחית למוזמביק בארגון ״Human Watch״, ״מותו של דלקמה ומחליפו הלא ידוע מתוך RENAMO יגרמו אי יציבות (..) זה מעלה שאלות קריטיות בסוגיית יכולתו של המנהיג הבא לשלוט במאות חמושים אשר מסתתרים ביערות, ובאותה הנשימה גם לנהל מו״מ על הסכם שלום ארוך-טווח עם הממשלה.

    (כתבה: ניו יורק טיימס, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    נגיף האבולה חוזר לאפריקה? : 17 נדבקים נפטרו כתוצאה מתסביכים בצפון-מזרח קונגו

    נגיף האבולה דעך סופית במרץ 2016 לאחר שגבה את חייהם של 11,315 בני אדם. כשנתיים לאחר מכן ייתכן שהנגיף המסוכן אשר גבה את חייהם של כארבעים אחוז מהדבקים חוזר לתקוף: משרד הבריאות במדינה הכריז השבוע על התפרצות חדשה של האבולה, לאחר שלפחות 17 בני אדם שנדבקו הלכו לעולמם בצפון-מזרח קונגו. זאת הפעם התשיעית בה קונגו מכריזה על התפרצות אבולה מאז שהתגלתה במדינה לראשונה בשנות השבעים, ופחות משנה לאחר ההתפרצות האחרונה שקטלה את חייהם של שמונה אזרחים.

     

    ״מדינתנו מתמודדת עם התפרצות נוספת של נגיף האבולה, אשר הופך למצב חירום בריאותי ברמה הבינלאומית״, אמר שר הבריאות הקונגולזי וניסה להרגיע: ״יש לנו עדיין כוח אנושי מיומן שהצליח להשתלט בעבר על התפרצויות קודמות״. עוד לפני הודעת השר הודיעו גורמי בריאות באזור ש-21 בני אדם אובחנו כבעלי תסמינים של הנגיף בעיירה איקוקו אימפנגה, ליד העיר ביקורו. אל האזור הנגוע הגיעו צוותים רפואיים של ״רופאים למען זכויות אדם״ וכן ארגון הבריאות העולמי.

     

    לטענת גורמים רשמיים בקונגו מאז שהתגלו המקרים בשבוע שעבר (ה׳) לא נרשמו מקרי מוות נוספים של צוותים רפואיים באזור או של מטופלים. לאחר ההתפרצות הקודמת של הנגיף אישרו הרשויות את השימוש בחיסון ניסיוני – אך הוא לא נכנס לשימוש עקב קשיים לוגיים בתהליך השינוע שלו למדינה וכן בגלל ההתפרצות החלשה יחסית בפעם הקודמת.

     

    המבנה הגיאוגרפי של קונגו, בו כפר או עיר מרוחקים לרוב אחד מהשני, מקנה לממשלה יתרון במיגור הנגיף: לרשויות קל יותר את מקרי ההידבקות אשר גם אינם מתפשטים לאזורים נוספים. אך ביקורו ואיקוקו אימפנגה, בה נפטרו 17 אזרחים בהתפרצות המחודשת, שוכנות לא הרחק מנהר הקונגו שנחשב לנתיב מרכזי של תחבורה ומסחר.

     

    ימים ספורים לאחר ההתפרצות המחודשת נכנסו מדינות שכנות לכוננות מחשש שהנגיף יגיע גם אליהן. מוקדם יותר השבוע הודיעו חוקרים בבית החולים האוניברסיטאי בגלווסטון שבטקסס השבוע (ב׳) שהצליחו למצוא טיפול רפואי יעיל נגד כלל הסוגים השונים של הנגיף.

    (כתבה: Africanews)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    בית המשפט הוא המוצא האחרון: מי יעצור את נשיא אוגנדה מוסווני מלשלוט לשארית חייו?

    המוצא האחרון של האופוזיציה באוגנדה לסיים שלטון בן 32 של נשיא המדינה יורי מוסווני הוא בית המשפט. התביעה שנידונה בימים אלה עוסקת בשינוי החוקתי שהוכנס בשנה שעברה, אשר הסיר את מגבלת הגיל שנשיא יכול לכהן (עד לגיל 74).

    הסרת המגבלה תאפשר למוסווני להתמודד מחדש בבחירות שצפויות להתקיים בשנת 2021. לטענת העותרים, חברי אופוזיציה וארגונים אזרחיים, הליך החקיקה היה לא חוקי: הוא כלל חילופי מהלומות פיזיים בין חברי פרלמנט, כניסה של חיילים בזמן הדיון ואף השקעיה של מספר מחוקקים שהנגדו לתיקון החוקתי.

     

    בית המשפט באוגנדה דן בעתיקה במשך יותר משבועיים, והתפזר ב19 לאפריל. הוא צפוי לפרסם את החלטתו בתוך ימים ספורים עד שבוע. לחמשת השופטים שדנו בתיק יש תפקיד משמעותי, והם עשויים לחרוץ את גורלה הפוליטי של אוגנדה לשנים הקרובות: 85% מתושבי המדינה מתנגדים להסרת המגבלה על גיל הנשיא. האתר “African Arguments״ מפרסם השבוע ארבעה תרחישים אפשריים להחלטת בית המשפט.

     

    הראשון הוא שבית המשפט מבטל את התיקון לחוקה, ורבים המצדדים בהחלטה זו שואבים השראה מהאירועים בקניה השכנה שם בית המשפט התערב בתוצאות הבחירות האחרונות. משמעות החלטה שכזו היא אחת – יורי מוסווני ייאלץ לעזוב את תפקידו בשנת 2021. האפשרות השנייה, והסבירה יותר לטענת האתר, היא שבדומה להחלטות קודמות בנושאים פוליטיים (ב2001 ו-2006) יבקר בית המשפט את הליך החקיקה אך יאשר את תיקון החוקה בסופו של דבר.

     

    אופציה נוספת היא שבית המשפט ייאלץ לאשר את התיקון בעקבות איומים צבאיים. בשנת 2005 פרצו כוחות חמושים לבית המשפט העליון בבירה קמפלה כדי לעצור מחדש אדם ששוחרר בערבות, ובתגובה פתחו עורכי הדין במדינה בשביתת מחאה נגד התערבות הצבא בהליכים משפטיים. המקרה חזר על עצמו כשנתיים לאחר מכן בעקבות שחרור בערבות של אותם העצירים, ובשנת 2011 פעם נוספת לאחר שחרור מפגינים נגד הממשלה.

     

    האופציה האחרונה, לטענת הכתב, היא שבית המשפט ישאיר את החקיקה על קנה דרך מתן שוחד לשופטים שדנו בתיק. ״אוגנדים רבים מאמינים שאם הממשלה הצליחה לשחד 400 מחוקקים, היא יכולה לעשות את אותו הדבר גם לחמישה שופטים״.

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ״תופסים את המסך״: איך הנצרות האוונגליסטית במדגסקר השתלטה על בתי הקולנוע בבירה?

    בתקופת ״עידן הזהב״ של הקולנוע במדינה, בשנות השישים והשבעים, סרטיהם של ברוס לי וג׳אן-פול בלמונדו הוקרנו ביותר ממאה בתי קולנוע.

    הקולנוע נתפס כדרך לחנך את האוכלוסייה שבחלקה הגדול מתגוררת בכפרים, אך בשנות התשעים המאוחרות הודיע הנשיא דידייה רטסירקה על הפסקת המימון של תעשיית הקולנוע. במהרה נסגרו כל בתי הקולנוע ברובע ״Rue Dussac״ בו מרביתם שכנו.

     

    ״The Rex״ הוא אחד מבתי הקולנוע הקלאסיים בבירה אנטננריבו שנבנה בשנות העשרים והשלושים כאשר מדגסקר הייתה קולוניה צרפתית. תעשיית הקולנוע שגשגה בשנות השישים והשבעים, וכעת מושכרים בתי הקולנוע לתעשיית ״כנסיות האחיות״ – זרם אוונגליסטי של הנצרות אשר שואף לבדר את מאמיניו והפך לפופולרי בקרב צעירים. הוא צמח ועלה במדינה על חשבון כנסיית ״ישו הקדוש״ של מדגסקר, אחת מהכנסיות הפרוטסטנטיות הגדולות ביותר במדינה שלמנהיגיה קשרים קרובים עם פוליטיקאים באי. לאחר עשורים של פרשיות שחיתות חמורות, הכנסייה של ישו הקדוש סיימה את תפקידה על חשבון האוונגליזם.

     

    מדגסקר היא מקום מיוחד: מדובר במדינה היחידה בכדור הארץ שאוכלוסייתה נהייתה ענייה יותר בשישים השנים האחרונות על אף שהיא איננה במלחמה. לכן לא קשה להבין מדוע אזרחי המדינה נוהרים לכנסיות הללו, שמבטיחות בילויים מבדרים של שירה משותפת לצד חיים טובים יותר. ״בכנסיות החדשות אתה לא תשמע דרשה שתומכת במנהיג פוליטי כזה או אחר״, טוען לווה רבארי היסטוריון ועורך לשעבר של עיתון באי, ״הם מבטיחים דברים – ריפוי, הון אישי – בשפה נגישה ופחות חמורת ספר מהכנסיות המסורתיות״.

     

    אך עבור חלק מהתושבים השימוש החדש בבתי הקולנוע הישנים הוא תזכורת עצובה למה שהיה פעם תעשייה משגשגת במדגסקר. ״אני עובר ברחוב הזה (בו בתי הקולנוע נמצאים – א.ר) בכל יום וכמובן, זה מסתכל לראות את זה״, מספר לאזה, במאי קולנוע מקומי והמייסד של פסטיבל הסרטים הקצרים באי.

    (כתבה: גארדיאן, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    מבקרי הקולנוע בעולם קבעו: אלה עשרת הסרטים האפריקאים שאתם חייבים לראות

    הפסטיבל הסרטים האפריקאי ה-15 של טנריפה-טנג׳יר התקיים בסוף השבוע שעבר בספרד, וכמדי שנה הוא הוקדש ל״הקרנת הפקות הקולנוע הרלוונטיות ביותר״ מהיבשת. השנה הוסיפו המארגנים קבוצה של עשרה קולנוענים ומבקרים כדי לאגד את מה שהם הגדירו כסרטים האפריקאים הטובים ביותר בהיסטוריה של הקולנוע. רשימת המבקרים המגוונת כוללת נקודות מבט שונות של אנשי מקצוע מאלג׳יריה, ספרד וצרפת, קונגו ובלגיה, סנגל ואנגולה.

     

    אל הרשימה הנכספת הגיעו מכובד של במאים מסנגל ומאוריטניה: הבמאי הנודע אוסמן סמבן, מי שנחשב לאבי הקולנוע האפריקאי. מד הונדו, דג׳יבריל דיופ ממבטי, ועוד. מלבדם נכנס לרשימה גם הסרט ״Teza״ של הבמאי האתיופי היילה גרימה, אשר יצא בשנת 2008 ועוסק באתיופי שחוזר מלימודים במערב גרמניה בשנות השבעים של המאה הקודמת, אל המשטר המרקסיסטי של מנגיסטו.

     

    ״דרהט״ (העונה היבשה), סרטו של מחמד סלה ח׳ארן מצ׳אד (2006), אשר מתרחש לאחר מלחמת אזרחים במדינה כאשר תחנת הרדיו המקומית מודיעה על מתן חנינה לפושעי המלחמה. גומר אבטצ׳ה, זועם על החדשות האחרונות, מורה לבנו בן השש-עשרה למצוא את האדם שרצח את סבו ולהוציא אותו להורג.

     

     

    לקרוא עוד >>
play

        אוסף מוזיקה מערב אפריקאית עם השפעות ג׳מייקניות