לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

21-28.6.2018

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    בתוך שעות ספורות: שני ניסיונות התנקשות בשליטי זימבבווה ואתיופיה

    יום שבת האחרון נרשם כאחד הימים הסוערים בהיסטוריה העצמאית של יבשת אפריקה. בשעות הבוקר התכנסו מיליוני תומכים בראש ממשלת אתיופיה, אביה אחמד, בכיכר מסקל שבבירה אדיס אבבה. רימון שהושלך לפני נאומו של אביה אחמד, וככל הנראה לא כוון כלפי ראש הממשלה אלא לתומכיו, גרם למותם של ארבעה בני אדם ולפציעתם של עשרות נוספים.

     

    ניסיון ההתנקשות בתומכיו של אחמד מגיע זמן קצר לאחר שראש הממשלה הכריז על יישום הסכם השלום עם אריתראה, וימים ספורים לפני הגעת משלחת אריתראית בכירה לבירה האתיופית (ביום ג׳). זאת הפעם הראשונה מזה שני עשורים שלאתיופיה מגיעה משלחת בדרג גבוה מהשכנה. בנאומו לאחר המפגש עם המשלחת הודיע אחמד על כוונתו לציין את יום העצמאות של אתיופיה גם באריתראה, ואת פני המשלחת בשדה התעופה של אדיס קיבלו ביחד עם אחמד קבוצה של אמנים, זמרים ספורטאים וכן מנהיגים דתיים.

     

    בצל התחממות היחסים בין השתיים, פרשנים פוליטיים באתיופיה העריכו שמעשיו האמיצים של אחמד הם שהובילו לניסיון הפגיעה בתומכיו של ראש הממשלה. לטענת הוושינגטון פוסט השינויים הפנימיים בכוחן של המפלגות בקואליציית השלטון הם הגורם להתנקשות: עד כניסתו לתפקיד של אביה אחמד הTPLF, החזית העממית לשחרור תיגראי, הייתה מפלגה שייצגה את המיעוט הטיגריני במדינה  והכוח הדומיננטי בקואליציה. אך כניסתו של אחמד ומלפגתו הOPDO, ארגון האורומו העממי-דמוקרטי, הפך מפלגות אחרות בקואליציה לפחות רלוונטיות. הOPDO, בנוסף לANDM שמייצגת את האמהרים במדינה, דוחפים לשינויים ורפורמות מרחיקי לכת במדינה – בעוד שהTPLF הוא גוף פוליטי שמרן יותר, כך שה״קש ששבר את גב הגמל״ מבחינת הארגון הטיגריני היה הסכם המהפכני השלום עם השכנה.

     

    שעות ספורות לאחר מכן בעיר בולאוואיו, במערב זימבבווה, קיים נשיא המדינה אמרסון מננגגואה עצרת תמיכה לקראת הבחירות שצפויות להתקיים ב-30 ליולי. פיצוץ שאירע במקום, שניות ספורות לאחר שהנשיא ירד מהבמה עם סיום נאומו, פספס את מננגגואה בסנטימטרים ספורים. מהפיצוץ נהרגו שני תומכים של הנשיא ומפלגת Zanu-PF ועוד 44 נפצעו.

     

    בעוד שהנשיא עצמו לא נפגע פרסם העיתון המקומי “The Herald” שמספר בכירים נפגעו: סגן הנשיא קמבו מוהאדי, יו״ר Zanu-PF אופה מוצ׳ינגורי-קאשירי, וכן חמישה בכירים במפלגה. הנשיא מיהר להגיב זמן קצר לאחר הפיצוץ והודיע לעיתונאים שהיו במקום שהבחירות יתקיימו כמתוכנן. למרות הפיצוץ התנהלה עד כה מערכת הבחירות במדינה בשקט יחסי, מלבד הפגנות לא אלימות של האופוזיציה. אתמול (ד׳) האשים הנשיא את קבוצת “G40”, שגרייס מוגבה אשת הנשיא המודח עומדת בראשה, באחריות לניסיון ההתנקשות.

    (כתבה: TheTimes)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    לאחר ארבע שנים של מלחמת אזרחים: נשיא דרום סודן ומנהיג המורדים יחתמו על הסכם שלום?

    נשיא דרום סודן סלבה קיר ומנהיג המורדים ריק מצ'אר, לשעבר סגנו של קיר, נפגשו השבוע (ב׳) לשיחות שלום שהתקיימו בחרטום בירת סודן, לאחר שבשבוע שעבר נפגשו באדיס אבבה. לאחר יממה של מו״מ הגיעו השניים להבנות חשובות, אשר סוקרו בצורה אופטימית למדיי בתקשורת הבינלאומית על אפריקה וכן בכלי התקשורת בסודן. אל הפסגה הגיעו גם נשיא סודן עומר אל-באשיר וכן נשיא אוגנדה יורי מוסווני.

     

    כזכור דרום סודן התדרדרה למלחמת אזרחים כשנתיים לאחר הכרזת העצמאות לאחר שקיר האשים את סגנו מצ׳אר בארגון הפיכה נגדו. הלחימה בין כוחות הצבא לבין הSPLM-IO, ארגון צבאי ופוליטי המתנגד לממשלה שמ׳צאר עומד בראשו, יצרה את המשבר הפליטים הגדול ביותר ביבשת מאז רצח העם ברואנדה בשנת 1994.

     

    פרטי ההסכם המיוחל כוללים חידוש היחסים בין השניים לצד הפסקת אש מידית בין שני הצדדים, הבנות על פריסת כוחות האו״ם והאיחוד האפריקאי כדי לשמור על הפסקת האש, וכן הסכמה למעורבות הממשל הסודני במאגרי הנפט בדרום סודן. השניים גם סיכמו על חלוקת המדינה לשלושה מחוזות ובירותבירות משותפות למדינה (ג׳ובה, וואו וכן מלאקל).

     

    שיחות השלום שהתקיימו מסמלות את המשך הירידה במעורבות של ארה״ב ביבשת, אשר כלל לא הייתה מעורבת בשיחות. נציגת ארה״ב באו״ם מעודדת בימים אלה החלטה נגד דרום סודן ומאיימת על הטלת אמברגו נשק וכן סנקציות נגד שישה בכירים, במידה והשיחות בין הצדדים לא יבשילו לכדי תוצאות בשטח. השגריר החדש של ארה״ב בדרום סודן הביע סקפטיות מיישום ההסכם החדש: ״אם זה חזרה על ההסכם הכושל משנת 2015 (אשר החזיר את מ׳צאר לתפקיד סגנו של קיר) זה לא יעבוד״.

     

    ביום ג׳ נראה היה שהשניים יחמו על פרטי ההסכם, אך לטענת העיתון “The East African” המורדים מתנגדים למספר סעיפים בהסכם, ובראשם חלוקת המדינה לשלושה בירות משותפות וכניסת כוחות זרים לשמירה על השלום. על פי הדיווחים ביקש מצ׳אר יומיים נוספים לדון על פרטי ההסכם עם האופוזיציה בדרום סודן לפני החתימה על ההסכם.

    (כתבה: aljazeera, צילום: חשבון הטוויטר של סלבה קיר)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    הבעיות החדשות של אביה אחמד: 700 אלף עקורים באתיופיה לאחר התנגשות בין קבוצות אתניות

    מאז שנכנס לתפקידו בתחילת אפריל רשם ראש הממשלה של אתיופיה הצלחות רבות, אך מאז תחילת יוני נאלץ להתמודד עם בעיות חדשות-ישנות: כ-400 אלף בני אדם נאלצו לעקור מבתיהם במהלך יוני בגבול שבין מחוזות מערב גוז׳י (מחוז אורומיה) וכן SNNP (מחוז אדמיניסטרטיבי של מדינות הדרום באתיופיה המהווה 10% משטחה וגובל בקניה וסודן).  בסך הכל עקרו מבתיהם מאז אמצע אפריל כ-700 אלף בני אדם.

     

    בדו״ח של הארגון ההומניטרי בנורבגיה ACAPS שפורסם לאחרונה ציינו הכותבים ששורה של תקריות אלימות בין הקהילות שני המחוזות הביאו עד כה ללפחות 200 הרוגים, תוך שימוש במצ׳טות ואש חיה. ממשלת אתיופיה בשיתוף עם ארגונים הומניטריים וקהילות מקומיות מנסה בימים אלה לגייס 118 מיליון דולר במטרה להעניק לעקורים ולקהילות סיוע הומניטרי מידי.

     

    לטענת מחברי הדו״ח הסיוע שניתן כרגע לקהילות כמעט שלא קיים, ומרביתו ניתן על ידי הרשויות והקהילה המקומית. עוד בטרם פרץ הסכסוך נחשב האזור לאחד הצפופים ביותר במדינה ביחס אוכלוסייה למטר רבוע, 1000 בני אדם על כל קמ״ר. נדידת העקורים, לטענת מחברי דו״ח נוסף בנושא, הביאה עד כה למחסור חמור במזון וכן להכפלת מספר התושבים בחלקים מסוימים בשל נדידת האוכלוסייה.

    (כתבה: eritreahub, צילום: unhcr)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    חודש יולי הגדול: מעקב על ארבע מערכות הבחירות בחודש אחד של היבשת

    אתר הפרשנות “African Arguments” פרסם אתמול (ד׳) מאמר הסוקר את מערכות הבחירות שעתידות להתקיים ביבשת כבר בשבועות הקרובים:

     

    4 מערכות בחירות ברחבי אפריקה. הבחירות במאלי שבמערב אפריקה יתקיימו ב29 ליולי, עם סיבוב שני ב12 לאוגוסט, ובהן מתמודד הנשיא המכהן בובקאר קייטה בן ה-73 לכהונה שניה. מולו יתמודדו לא פחות מעשרים יריבים, ביניהם סומאליה סיסה שהפסיד בסיבוב הבחירות השני בשנת 2013.

    על פי כל ההערכות קייטה צפוי לנצח בסיבוב השני של הבחירות (מאחר שלא יגרוף את רף ה50% הדרוש בסיבוב הראשון). בשל האלימות בחלקה הצפוני של המדינה, שנשלט על ידי גורמים איסלאמיים וקבוצות טרור, סביר להניח שחלק מהקלפיות לא ייפתחו ביום הבחירות.

     

    יום לאחר מכן בזימבבווה יתקיים הסיבוב הראשון של הבחירות הכלליות הראשונות בעידן פוסט-מוגבה עם סיבוב שני שיתקיים ב-8 לספטמבר, זאת אם אף מועמד לא יגרוף את רף ה50% הדרוש.

    מלבד הבחירות לנשיאות יצביעו האזרחים גם על החברים באסיפה הלאומית והסנאט, אשר מחולקים על פי מחוזות. הנשיא המכהן אמרסון מננגגואה זוכה בסקרים ל42% תמיכה, בעוד מועמד האופוזיציה העיקרי נלסון צ׳מיסה זוכה ל30% – השניים צפויים להגיע לסיבוב בחירות שני.

     

    במקום אחר ופחות מוכר, איי קומרו שוכנים בין צפון מדגסקר לצפון מוזמביק ומורכבים משלושה איים געשיים. הנשיא המכהן אזאלי אסומאני הכריז על כוונתו לקיים ב-30 ליולי משאל עם שיאפשר לו לכהן שתי קדנציות בנות חמש שנים במקום אחת כפי שנהוג כיום.

    המהלך, באם יאושר ע״י העם, יאפשר לו להישאר בשלטון עד לשנת 2029 במקום לעזוב בשנת 2021.  המערכת הפוליטית באיים בנויה כך שתפקיד הנשיא חולק עד כה בין שלושת האיים המרכיבים את קומרו. הנשיא אוסמאני כלא אנשי אופוזיציה והפסיק את פעילות בית המשפט במדינה, כך שלטענת פרשנים פוליטיים רוב הסיכויים שהליך ההצבעה יזוייף או יהיה מוטה בצורה כזאת או אחרת.

     

    מערכת הבחירות האחרונה, אך הקרובה ביותר, היא זו בדרום סודן שאמורה הייתה להתקיים ב-9 ליולי. כבר בשנת 2015 החליט הפרלמנט במדינה על הארכת כהונת הנשיא קאר עד לתאריך הנקוב, אך שבועיים לפני הבחירות המתוכננות מלחמת האזרחים בדרום סודן עדיין משתוללת – למרות שיחות השלום בין הצדדים.

    בעבר איימה הממשלה להמשיך עם ההכנות לבחירות במידה שלא תירשם התקדמות בשיחות השלום, אך לבחירות הקרובות אין כל תמיכה בינלאומית (האו״ם וכן ארה״ב כבר ביקרו את הכוונה לקיים בחירות בעיתוי הנוכחי). נושא הבחירות גם לא נידון בשיחות השלום שהתקיימו בין המורדים לנשיא.

    (כתבה: African Arguments צילום: New Mail Nigeria)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    חזון העיר הפוטוריסטית של הראפר אקון בסנגל

    זוכה פרסי הגראמי Akon הוא אחד מהראפרים המובילים ביבשת. אליאָאון טיאם נולד במינסוטה שבארה״ב ובעל שורשים סנגליים, ובשנים האחרונות התפרסם בזכות מספר יוזמות שלו שעסקו ביבשת – ביניהן ההשקה של פלטפורמת מוזיקה אפריקאית בדומה לשירות ״אפל מיוזיק״. בסוף השבוע שעבר (ה׳) הודיע הרפאר על כוונתו להקים בסנגל עיר עתידנית חדשה אשר תתבסס על מטבע וירטואלי שיישא את שמו – Akoin.

     

    ״זאת תהיה העיר שתושיע את אפריקה״, צוטט אקון בכתבה שפורסמה בצהובון הבריטי “The Sun” בעת שהתארח בפסטיבל הפרסום בכאן. הרפאר כבר השיק אתר אינטרנט לעיר שעתידה לקום, ובראיונות שקיים לאחר מכן כינה אותה ״וואקנדה האמתית״ (על שם הממלכה בסרט ״Black Panther״).

     

    לטענת אקון העיר תהיה מבוססת באופן מוחלט על המטבע הוירטואלי והיא תיקרא ״Akon Crypto City״. השימוש במטבע וירטואלי ובלוקצ'יין, טכנולוגיה לפעילות עסקית ללא צורך ברשת מרכזית שתפקד על העסקה, הם שני הגורמים שעשויים לטענתו להציל את היבשת. ״(..) הם יכולים להציל אותה משום שזה מחזיר את הכוח לאנשים ומחזיר את תחושת הביטחון למערכת השלטונית. המטבע הווירטואלי מאפשר לאנשים להשתמש בו ולקדם את עצמם, ולא לאפשר לממשלה לעשות עם הכסף הזה דברים שייפגעו בהם״, הוא הוסיף.

     

    העיר תחלוש על שטח של 2,000 דונם בתמיכתו של הנשיא המכהן של סנגל מאקי סאל. פרויקט קודם ומוצלח של הראפר שואף לספק חשמל ליותר מ-16 מיליון תושבי היבשת דרך אנרגיה סלולרית.

    (כתבה: CNN, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    לראשונה: כתב עת אקדמי יאפשר לחוקרים אפריקאים להגיש מאמרים בשפות לא אירופאיות

    לאחר עשרות שנים בהן נראה היה שהאקדמיה בעולם מפלה לא רק את אפריקה כפריפריה גאוגרפית אלא גם את השפות המקומיות שלה, שתי יוזמות חשובות מנסות לשנות את התמונה ולהנגיש את הידע האקדמי שבתוך היבשת. AfricArXiv הוא פלטפורמה דיגיטלית חדשה המיועדת לחוקרים מהיבשת ומאפשרת שליחה ״Preprints״ – מאמרים וטיוטות אשר עדיין לא עברו ביקורת אנונימית בכתבי עת עבור פרסום. האתר יאפשר לחוקרים לפרסם בפלטפורמה החדשה מאמרים בסווהילית, אקאן וזולו, שפת האיגבו ועוד.

     

    בקרב הקהילה האקדמית בעולם התחזקה בשנים האחרונות המסקנה שחוקרים מהיבשת אינם מקבלים את מידת תשומת הלב הדרושה, ולעיתים רבות הם מודרים או מופלים בגלל מוצאם. כדי שמחקריהם יתפרסו ויקבלו הכרה בינלאומית, הם צריכים לפרסם את המאמר בכתב עת המבוסס על ״ביקורת עמיתים״ מחוץ ליבשת. הקושי הלוגיסטי מקשה במקרים רבים על החוקרים ומונע מהם לפרסם את המאמרים. במרץ האחרון ניסה כתב עת חדש ״Scientific African״, שנוסד בקיגאלי בירת רואנדה, לשנות את התמונה עבור החוקרים במטרה להפוך לכתב עת מקומי ומוביל שישפיע על המחקר על אפריקה ברחבי העולם.

     

    כתב עת נוסף, “AAS Open Research”, נוסד באפריל על ידי האקדמיה האפריקאית למדעים במטרה לעורר ביבשת תהליכים דומים.

    (כתבה: Quartz)

    לקרוא עוד >>
play