לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

28.6-5.7.2018

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • טכנולוגיה

    המיסוי על רשתות חברתיות באוגנדה נכנס לתוקף: שימוש בוואטסאפ ובפייסבוק יעלה 0.04$ ליום

    החל מהשבוע (ג׳) אזרחי אוגנדה צריכים לשלם על שימוש  ב-58 אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות, כמו פייסבוק וטוויטר, וואסאפ ואינסטגרם, סקייפ ועוד. הממשלה חייבה את רשתות הסלולר במדינה לחסום את הגישה לאזרחים שלא שילמו את המס (0.05$ ליום), אשר מצדן נתקעו בין הפטיש לסדן: השימוש באינטרנט וברשתות החברתיות באוגנדה נמצא בעלייה, אך על פי החוק החדש הן עלולות להיקנס ואף להיסגר אם לא יחסמו את הגישה לאזרחים שלא שילמו את המס.

     

    בעוד חברות התקשורת הגדולות במדינה החלו לגבות כסף מהאזרחים על השימוש ברשתות חברתיות, חברות התקשורת הקטנות העלו את מחירי הגלישה באינטרנט כך שהמס יגולם בתוך העלות השנתית. נשיא אוגנדה יורי מסווני תקף לאחרונה את השימוש ברשתות חברתיות להפצת שמועות כזב, ובמכתב לשר האוצר במרץ האחרון אף ציין שהמס יוכל להגדיל את הכנסות המדינה ולהחליש את התלות בכספי סיוע והלוואות מגורמים זרים.

     

    כדי להילחם בהחלטה הלא מוצדקת החליטו חמישה משתמשים ברשתות וחברת סלולר אחת לתבוע את הרשויות במדינה בבית המשפט המקומי. ריימונד מוג׳וני, עיתונאי העובד בתחנת טלוויזיה באוגנדה, טען בראיון לאתר Quartz שהמס ימנע מהאזרחים הצעירים באוגנדה להשמיע את קולם בפלטפורמות החברתיות. התביעה, כך הוסיף, מתבססת על פסיקה קודמת של בית המשפט המדינה לטובת שני עיתונאים אוגנדיים אשר פסק לטובת חופש הביטוי באוגנדה.

     

    בניסיון לעקוף את ״חומת האש״ של התשלום נרשמה השבוע עלייה של 1,600% בגלישה דרך טכנולוגיית VPN באוגנדה. השימוש בשיטה זו מאפשר לאזרחים לגלוש דרך כתובת IP שאינה מקומית, וכך לבטל את החסימה למשתמשים שלא שילמו את המס. אך כמות המידע שטכנולוגיה זו צורכת בתוך נפח הגלישה של המשתמשים עשוי לייקר בסופו של דבר את השימוש ברשת האינטרנט.

    (כתבה: Quartz)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    קולוניאליזם זיאולוגי: כעס ביבשת לאחר חשיפת הצעה לייצוא חיות נדירות מקונגו לסין

    ה״גארדיאן״ הבריטי חשף השבוע (ב׳) את הצעתו של השר להגנת הסביבה בקונגו לחברה סינית: ייצוא של גורילות וחיות בר אחרות בסכנת הכחדה אל גני החיות בסין. דבריו של השר הקונגולזי נכתבו בתגובה לבקשה של החברה, והחיות ככל הנראה היו אמורות להישלח אל גן חיות במחוז שאן שי בצפון וכן אנג׳י זונגן במזרח המדינה.

     

    החדשות על השר אמי אמבטוטה ניונגולו מעוררות חשש בקרב גורמים ביבשת שההשקעות הגדולות של חברות סיניות ברחבי אפריקה יעניקו לסין הזדמנות לנצל את חיות הבר ביבשת עבור תושבים במזרח הרחוק. על פי המכתב הסכים ניונגולו למבקשת עמיתו הסיני וביקש שהחברה הסינית תממן את השהות של קבוצת מומחים קונגולזים בסין כדי להטמיע כראוי את החיות בסביבתן החדשה.

     

    על החשיפה אחראי אדמס קאסינגה, עיתונאי מקומי שהפך לפעיל איכות סביבה ומייסד הארגון “Conserv Congo” לשימור הטבע והחי במדינה. לאחר שפרסם את המכתב ברשת השיק קאסינגה עצומה נגד ייצוא החיות עליה כבר חתמו מעל לשלושת אלפים בני אדם. ״הייתי בשוק מוחלט כשראיתי לראשונה את המכתב״, הוא מספר, ״החיות הללו נכחדות וצריך לשמור עליהן. נעשה מאמץ רב בקרב ארגונים בינלאומיים לשמור עליהם, ואז מגיע האדם הזה משום מקום ומחליט לשלוח אותם לסין ללא התייעצות״.

     

    ״רובנו כלל לא ראו את החיות הנדירות הללו. אני, לדוגמא, לא ראיתי תחש נהרות אחד בקונגו (אחד ממיני החיות שהיו אמורים להישלח לסין – א.ר). הייתי רוצה שהסינים יהיו מעורבים יותר בשמירה על חיות הבר, אבל במקום זה הם הורסים אותם. אין לנו דובי פנדה בגני החיות שלנו. למה שהזנים הנכחדים שלנו יגיעו אל גני החיות שלהם?״.

     

    קאסינגה הוסיף שבתחקיר שערך הוא מצא שחברה סינית בעלת שם זהה לזו בהתכתבות עם השר הקונגולזי הייתה מעורבות בעבר בייצוא לא חוקי של שמונה קופי שימפנזה מגינאה לסין לפני כשבע שנים. המהלך גרר הטלת סנקציות על המדינה המערבת אפריקאית.

    (כתבה: גארדיאן)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    שיחות השלום בדרום סודן: הסכם הפסקת האש בין המורדים לממשלה הופר בתוך שעות ספורות

    בשבועיים האחרונים התכנסו נציגי הממשלה בראשות נשיא דרום סודן סלבה קיר ונציג המורדים וסגן הנשיא לשעבר, ריק מצ׳אר, לשיחות שלום שהחלו בחרטום בירת סודן והסתיימו באדיס אבבה. בסיום סבב השיחות חתמו שני הצדדים על הסכם שכלל הפסקת אש מיידית, הסכמה לשיתוף פעולה אזורי וסודני במאגרי הנפט, וכן חלוקת המדינה לשלוש בירות כך שתייצג את שני הצדדים. אך ימים ספורים לאחר החתימה, כך לטענת האופוזיציה במדינה, הפרו כוחות הממשלה את הפסקת האש.

     

    הממשלה טענה בתגובה שהמורדים היו אלה שאחראים להפרה,. לטענת דובר האופוזיציה לאם פול גבריאל כוחות הצבא בשיתוף מורדים החלו ״מתקפה כבדה״ במחוזות מ׳בורו וואו בצפון-מערב המדינה בשבת בבוקר. ״הקרבות עדיין נמצאים בעיצומם״, כתב גבריאל למפקחי האו״ם ומפקד כוחות השלום במדינה, והוסיף שהאופוזיציה שומרת על זכותה להגן על עצמה. ״ישנה הסתברות שסלבה קיר אינו שולט בכוחותיו או שהוא אינו רוצה לחלק מהם הוראות״, הוסיף לסוכנות הידיעות AP.

     

    דברים ברוח דומה אמר השבוע פעיל השלום הדרום סודני ג׳ון פן דה נ׳יונס לAP: ״ההפרות של הפסקת האש הן מסורת, לא בגלל ששני הצדדים לא רוצים לתרגם את המילים שלהם למעשים אלא בגלל שהם אינם שולטים בנעשה בקרב הכוחות״. אתר החדשות “African Arguments” ניתח השבוע את הסכם הפסקת האש שנחתם וציין בכותרת המאמר ש״הסכם השלום ה״חדש״ נעדר דבר אחד משמעותי: פרטים מלאים״. לטענת מחבר המאמר האופטימיות היחסית שנרשמה לאחר החתימה על ההסכם הייתה מוטעית משום שהיא נעדרה מספר פרטים חשובים, כגון הסכם על חלוקת השלטון בין קיר למצ׳אר.

     

    אם ההסכם היה חלקי, מדוע הם חתמו עליו? לטענת המחברים לעצם החתימה על ההסכם יש משמעויות חשובות ברמה הבינלאומית של דרום סודן: ההסכם ככל הנראה דוחה או מבטל את הסנקציות שהאו״ם עמד להטיל על דרום סודן.

    (כתבה: Nytimes)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    אלפי פליטים תקועים ב״מחנות בחינת בקשות מקלט״ ביבשת: הסכנות של מדיניות ההגירה החדשה של האיחוד האירופאי

    ״לעצור את האנשים באפריקה עצמה, לפני שהם מצליחים להתקרב לים התיכון, לציין אותם עוד ביבשת עצמה למהגרים ופליטים, ולאפשר רק לפליטים להגיע לאירופה״. אלו החדשות הגדולות מוועידת האיחוד האירופאי בנושא הגירה שהתקיימה בשבוע שעבר. אך מילים ומעשים לחוד: 260 ילדים תקועים בימים אלה במחנה ״בקשת מקלט״ בניג׳ר, ללא כל הבטחה שהאיחוד האירופאי יסכים לקבלם בסופו של דבר. הם חלק מקבוצה של 1,200 קטינים בין הגילאים 14-17 אשר ברחו ממחנות העינויים בלוב שם חוו טראומה קשה – אך עד כה אף מדינה לא הסכימה לקבלם.

     

    בעוד מנהיגי אירופה מתדיינים בשאלה כיצד לעזור את ההגעה ליבשת דרך הים, המהגרים ממשיכים לטבוע: לפחות שלושה תינוקות טבעו בשישי האחרון וכמאה נוספים נעדרים לאחר שספינה טבעה בלוב בעקבות פיצוץ. 16 אנשים הצליחו להגיע אל כוחות החילוץ, אשר נאלצו לוותר על חילוץ חלק ניכר מהגופות במקום עקב ״מחסור במשאבים״. ניג׳ר הפכה בשנה האחרונה למקום בו מכונסים מבקשי מקלט במחנות עד לבחינת הבקשה שלהם עבור מעבר לצרפת, וכך מעל ל-2,000 סודנים הגיעו בחודשים האחרונים אל המחנות בעיר אגאדז בתקווה לאישור הנכסף.

     

    אך בעוד צרפת מוכנה לדון ולבחון בקשות מקלט, מדינות אחרות ביבשת סגרו בימים האחרונים את שעריהן, בניגוד מוחלט להסכם שנחתם מספר ימים ספורים קודם. עם סיום הפסגה סוכם שמנהיגי אירופה יסייעו בחלוקה שווה של הנטל בין המדינות ביישוב פליטים שחולצו מהים התיכון, לאחר שעד כה חולק הנטל בין איטליה ויוון. אך כעבור זמן קצר הודיעו ארבע מדינות על כוונתן לסגור את שעריהן – אוסטריה, צרפת, גרמניה ואיטליה הודיעו שלא יאפשרו יישוב פליטים שחולצו.

    (כתבה: גארדיאן)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    שיעור לחיים: יומיים של השתקת רשתות הסלולר בזימבבווה מלמדות על הסכנה של עולם ללא כסף מזומן

    הסלולר הפך לדרך העברת הכספים הפופולרית ביותר בזימבבווה, אך חולשתה נחשפה השבוע לאחר שרשת העברת הכספים הפופולרית ביותר במדינה לטלפונים סלולריים EcoCash הושתקה לימיים והותירה לקוחות ועסקים במציאות כלכלית לא פשוטה. לחברה יש מעל לשמונה מיליון לקוחות והיא מאפשרת העברות כספים גם לדרום אפריקה ובוצוואנה.

     

    ברשתות החברתיות פורסמו תמונות של לקוחות שעזבו את עגלות הקניות שלהם בסופרמרקטים לאחר שלא יכלו לשלם על המוצרים, ולטענת החברה השתקת המערכת נובעת משדרוג שתוכנן מראש. האינפלציה הגואה במדינה, לצד הקשיים שהכלכלה המקומית חווה, הפכו את השימוש בפלטפורמה הזו לנפוץ במיוחד – אך גם את השתקת המערכות למסוכנת במיוחד עבור חלק ניכר מהעסקים במדינה. EcoCash אחראית להעברות כספים של כ-23 מיליארד דולר בשש השנים האחרונות, ולטענת הבנק המרכזי של זימבבווה תשלומים דיגיטליים אחראים ל90% מכלל העברות הכספים בשנת 2017.

     

    בשל הפופולריות של פלטפורמת הכספים, וההשתקה שלה, נחשפה לטענת מומחים הפגיעות של השיטה. השיח ברשתות החברתיות במדינה עסק בסכנה הגדולה שבקריסת מערכות דומה וממושכת, כשברקע נשמעת הקריאה של ממשלות היבשת וארגונים בינ״ל לעודד את השימוש בהעברות כספים סלולריות עבור אנשים נטולי חשבונות בנק.

    (כתבה: Quartz)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    כך נראה מצעד הגאווה הראשון בסווזילנד

    קהילת הלהט״בים של סווזילנד קיימה ביום שבת האחרון את מצעד הגאווה הראשון בהיסטוריה של ממלכת איסווטיני בשמה הרשמי. המדינה הקטנה מונה כמיליון וחצי תושבים, ולמרות קיום המצעד הומוסקסואליות מוגדרת מחוץ לחוק במדינה. בדומה למדינות אחרות ביבשת האוסרות על יחסים חד-מיניים, האיסור מעולם לא נאכף אך נועד להרתיע ולהצניע את הקהילה הלהט״בית.

     

    סקר שנערך בשנת 2013 מצא שכ43% מהלסביות והטרנסג׳נדרים בממלכה ניסו לפגוע בעצם בשנה האחרונה ועוד 78% הודו שהם נוטלים חומרים ממכרים כדי ״להרגיש נורמליים ולשכוח״. הומוסקסואליות מוגדרת מחוץ לחוק בכמעט כל אחת מ-38 המדינות באזור מזרח אפריקה בו נמצאת סווזילנד, כך לטענת ארגון אמנסטי. מצעד הגאווה התקיים בבירה מ׳באבנה וכלל הופעות ראפרים מקומיים, נאומים של שגריר ארה״ב בממלכה, וכן זמרים נוספים מסווזילנד ומדינות שכנות.

     

    ״אני מתרגש״, אמר מלוסי סימלנה מארגון הלהט״בים המקומי “Rock Of Hope” בראיון שקיים בזמן המצעד. ״אני מתמלא בחרדה משום שאנשים נהנו במצעד, אבל מה יקרה לאחר מכן? האם הם יצליחו להגיע בשלום לבתיהם וכשיתעוררו למחרת, איך העולם ייראה בעיניהם? הם הגיעו לכאן להביע תמיכה ולהיפתח לעולם, הצהירו ש״אנחנו כאן, אנחנו בני אדם״. אני חושב על היום שלמחרת ההצלחה של המצעד, מה יהיה הצעד הבא? עבורי זה ׳עוד עבודה שצריכה להתבצע׳״.

    תמונות מרהיבות מהמצעד פורסמו באתר OkayAfrica

    לקרוא עוד >>
play

Music From Saharan Cellphones / הקלטות שנאספו מטלפונים סלולריים במדבר הסהרה