לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

12-19.7.2018

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    ״יש שלום, אין מלחמה״: ההפשרה ביחסי אתיופיה ואריתראה מעוררת תהפוכות אזוריות

    כלי התקשורת בעולם המשיכו לסקר השבוע בהרחבה את השלום בין אתיופיה לאריתראה השכנות, בקצב של חדשות יומיומיות על תמורה נוספת ושינויים מפליגים, עד שלעיתים נדמה שגם הכתבים והגופים המנוסים ביותר מתקשים לעקוב אחר התמורות היומיומיות: לאחר ביקור ראש ממשלת אתיופיה אביה אחמד באריתראה בשבוע שעבר, ביום שבת הגיע נשיא אריתראה איסיאס אפוורקי לביקור היסטורי אצל השכנה. עם הגעתו לנמל התעופה בבירה קיבל אפוורקי חרב וחנית, מתנה בעלת משמעות סימבולית הן באסמרה ובאדיס אבבה.

     

    כעבור יממה בלבד נפתחה מחדש שגרירות אריתראה באתיופיה, לראשונה מזה שני עשורים. באותו היום הגיעו אפוורקי ואחמד אל אירוע ״פיוס ואהבה״ בהשתתפות אלפים וזמר אחד, טדי אפרו, אשר נחשב לאחד האמנים האהובים ביותר באתיופיה ואריתראה. כעבור יומיים, יום ד׳, נרשמה הטיסה המסחרית הראשונה מאדיס אבבה לאסמרה – הכרטיסים לטיסה אזלו בתוך 15 דקות, ורבים מהנוסעים היו תושבי אתיופיה שמזה 20 שנה לא יכלו לבקר את קרובי משפחתם באריתראה.

     

    אך לצד הבשורות המשמחות בקרב תושבים וחוקרי אזור מזרח אפריקה נותרה מידה מסוימת של סקפטיות כלפי נשיא אריתראה: מדוע החליט איסיאס אפוורקי, הדיקטטור ומפר זכויות האדם, להפוך את עורו ולהפוך לאיש של שלום? אתר החדשות ״African Arguments״ נתן לחששות אלה מקום במאמר שפרסם ובו מוזכר גם שיח ברשתות החברתיות באריתראה מצד גנרלים מקומיים שכבר קראו לאפוורקי שלא לחזור הביתה בשל ״חתירתו תחת אינטרסים לאומיים״.

     

    לאחר ביקורו של אפוורקי באדיס אבבה נפוצו ברחבי הרשתות החברתיות באריתראה דיווחים שמהימנותם טרם התבררה על שחרור אזרחים אסירים פוליטיים מבתי הכלא במדינה. ג׳מילה ברהאן צייצה בחשבון הטוויטר שאחיה שוחרר לאחר שנחטף ע״י המשטרה בזמן הפגנה לא חוקית, והוסיפה שהוא סיפר לה שמרבית המפגינים שנעצרו שוחררו גם הם. חשבון הטוויטר ״Addis Insight״ פרסם גם הוא שאריתראה החליטה לסגור את בית הכלא ״אדי אבייטו״ בו היו כלואים עד כה אזרחים שנתפסו בניסיון לחצות את הגבול ולהתחמק משירות צבאי.

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    אוטומציה של פוסטים: איך ״רובוטים״ ברשתות חברתיות משפיעים על הבחירות ביבשת?

    ״בוטים חברתיים״ הפכו לפקטור משמעותי במספר מערכות בחירות באפריקה בשנה האחרונה, כך לטענת הדו״ח ״How Arica Tweets?״ שפורסם לאחרונה בחברת הייעוץ ויחסי הציבור ״ Portland Communications״. לטענת הכותבים מדובר בצורה חדשה של מדיה בדמות תוכנות אשר משלבות בין אינטליגנציה מלאכותית לאלגוריתמים מתוחכמים של תקשורת ואינטרקציה אנושית. דרך שלושת מאפיינים אלה יכול הבוט לפתח שיחה ברשתות כמו טוויטר ופייסבוק: פרסום של פוסטים וסרטונים, תמונות, וכן פרסום סטטוסים תחת האשטגים במטרה להגיע לתפוצה רחבה.

     

    על פי הדו״ח בין ינואר 2017 למרץ 2017 התקיימו באפריקה עשר מערכות בחירות בהן השתמש אחד מהפלגים הפוליטיים בבוטים על מנת להפיץ מידע שגוי והטמעת תפיסות שליליות על המועמדים היריבים ועל הנושאים שעל הפרק במערכת הבחירות. בוטים חברתיים אף ערערו על השפעתם של גופי תקשורת מובילים, סוכנויות ידיעות ממשלתיות ובלוגרים עצמאיים.

     

    ההשפעה של הבוטים הייתה גדולה במיוחד במערכת הבחירות הצמודה שהתקיימה בקניה בשנה שעברה. הממשלה והן האופוזיציה נלחמו אחד בשני דרך הרשתות החברתיות כאשר כל אחד מהצדדים גם עשה שימוש בטכנולוגיות ושיטות אחרות כדי להעביר את המסרים: ידיעות כזב הועברו בוואטסאפ, תשדירי בחירות אלימים שותפו באינסטגרם ובטוויטר, ומפלגות השתמשו ב״פייסבוק לייב״ כדי להזמין מעורבות של מצביעים בקמפיינים.

     

    בספטמבר שעבר לאחר הודעת בית המשפט העליון בקניה על ביטול סיבוב ההצבעה הראשון של הבחירות הפכו הבוטים לשכיחים אף יותר, והשפעתם בתוך השיח ברשתות עלתה מ-24.8% ל-27.6%. בעוד המעורבות של טכנולוגיה בעיצוב דעת הקהל אינה דבר שנכון רק לאפריקה (אלא גם בבחירות האחרונות בארה״ב), המקרה באפריקה שונה: במדינות בהן הזהות האתנית והדתית עדיין משמעותית, עיצוב נרטיבים והפצת ידיעות כזב יכולה להיות עניין של חיים ומוות עבור תושבים.

     

    המלחמה שהרשתות החברתיות מנסה להשיב נגד ה״אוטומציה של הרשתות״ נותנת בינתיים את אותותיה: טוויטר הודיעה לאחרונה על השעיית מיליוני חשבונות משתמש מזויפים, ומנהיגים כמו פול קגאמה מרואנדה איבדו כתוצאה מכך כשליש מהעוקבים שלהם בתוך יממה.

    (צילום: chatterblast)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    בצל בעיות ביטחון והתגברות האלימות: שלושה תרחישים אפשריים לבחירות במאלי

    ב-29 ליולי ילכו תושבי מאלי לבחירות לנשיאות בהם יתמודד הנשיא המכהן איברהים בובקר קייטה ושבעה מועמדים נוספים, אך ככל שמועד ההצבעה הולך ומתקרב כך גם ההתקפות נגד אזרחים. 289 אזרחים נהרגו במתקפות של ארגוני הטרור במדינה מאז תחילת השנה, אשר הרחיבו את ההתקפות מאז שכוחות הצבא המקומיים הגבירו מצדם את הפעולות נגד טרוריסטים. נושא בטחון התושבים הפך למרכזי אצל המועמדים ובפרט הנשיא המכהן, אך מומחים מזהירים ממשבר הומניטרי לאחר שמאות בתי ספר במדינה נסגרו מחשש להתקפות.

     

    תושבים שהתראיינו השבוע לוושינגטון פוסט תיארו קושי צפוי בקיום הבחירות באזורים שבשליטת המורדים, לדוגמא בגבול שבין מאלי לבורקינה פאסו בו התרבו לאחרונה ההתקפות. חוסר הביטחון של תושבים, כך לטענת ארגוני זכויות אדם במדינה, הביא את חלקם להביע תמיכה עם ארגוני הטרור וקבוצות חמושות. אתר החדשות “African Arguments” הציג שלושה תרחישים אפשריים לקראת מערכת הבחירות המתקרבת: האחד והשכיח ביותר הוא ניצחון קייטה הנשיא המכהן, מולו מתמודדים אותם מועמדים שהפסידו בבחירות הקודמות בשנת 2013.

     

    התסריט השני והפסימי יותר הוא שרבים יערערו על הבחירות עקב אחוז הצבעה נמוך במיוחד. אל פיגועי הטרור והחשש של מצביעים להצביע, אם הקלפיות בכלל ייפתחו באזורים המסוכנים במדינה, מצטרפת המסורת המקומית של מאלי כמדינה עם אחוז ההצבעה הנמוך ביותר במערב אפריקה מאז שנות התשעים: בעוד הממוצע באזור עומד על 62% זה במאלי הוא 37%. האלימות הגוברת עשויה להביא החודש למספרים נמוכים אף יותר.

     

    התסריט האחרון והפסימי ביותר הוא הקשר בין מצבה של מאלי לבין הבחירות לנשיאות, משום שהיא עשויה בקרוב להפסיק לתפקד כישות מדינתית אל מעבר לבירה במקו. ״ייתכן שמאלי לא תזכה ליום בו אזרחיה יוכלו ליהנות ממדינה שמספקת שירותים בסיסיים לכלל תושביה ומצליחה לגייס את התושבים״, כתבו צמד חוקרים במאמר שהתפרסם בינואר האחרון בכתב העת האקדמי ״African Security״.

    (צילום: africanarguments)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    מאה שנה להולדת נלסון מנדלה: מסמכים חדשים חושפים את יומני הכלא של לוחם האפרטהייד

    לרגל יום הולדתו ה-100 של נלסון מנדלה, לוחם החופש הדרום אפריקאי, התייחסו השבוע (ד׳) כלי התקשורת בעולם למספר חשיפות חשובות ששופכות אור על יומני הכלא וכן על תפיסת גורמי מודיעין בארה״ב את מנדלה כאיום פוטנציאלי עד לשנת 2008. “The Prison Letters Of Nelson Mandela, אסופת מכתבים שפורסמה לראשונה החודש, כוללת 255 מכתבים שכמחציתם מעולם לא פורסמו. כך לדוגמא מתארים חלק מהמכתבים את ניסיונו של מנדלה להמשיך לתפקד כאב, ואת הצער שחש לאחר מעצרו אשתו וויני.

     

    ״הוא לא הורשה לכתוב בכלא על תנאיו בכלא או על אסירים אחרים״, מספר העיתונאי הדרום אפריקאי סם וונטר שאחראי על פרסום הספר, ״כך שדרך המכתבים האלה אפשר ללמוד בדיוק איך הרגיש בעת כליאתו״. לכבוד יום הולדתו פורסמו לראשונה גם אלפי מסמכים של גורמי מודיעין בארה״ב על מנדלה מהם עלה שמנדלה נתפס כאיום קומוניסטי גם לאחר שחרורו מהכלא.

     

    ״מסמכים אלה חושפים שבדיוק כמו בשנות החמישים והשישים, כמו מרטין לוטר קינג וארגונים אחרים לזכויות אדם, הFBI חקר בצרוה אינטנסיבית ארגונים אמריקאים ודרום אפריקאים נגד האפרטהייד אשר נתפסו כגורמים בעלי מזימה קומוניסטית לפגוע בביטחון ארה״ב. את אסופת המסמכים במלואה אפשר לקרוא כאן.

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אלבום חדש לעמנואל ג׳אל: הילד-חייל מדרום סודן שהפך לאחד הראפרים המובילים באפריקה

    עמנואל ג׳אל היה ילד בדרום סודן אשר נלחם בדרום סודן, אומץ על ידי עובדת בארגון סיוע מארה״ב בשם אמה (לה הקדיש שיר באלבומו “Warchild” בשנת 2008) אשר הבריחה אותו למדינתה שם הפך לראפר מוביל ששר על חייו בצל מלחמת האזרחים במדינה. באלבומו האחרון ״Naath״ ששוחרר ביום הפליט הבינלאומי (20 ליוני) משתף ג׳אל פעולה עם אחותו נייארוח אשר כיום מתגוררת במחנה פליטים באזור טורקנה שבקניה.

     

    האלבום פורץ הדרך מערבב את הסאונד של המוזיקה העכשווית במעקב אפריקה עם הצלילים הסודנים, ובמהרה סוקר בהרחבה ברחבי העולם. בראיון נרחב שקיים עם האתר OkayAfrica מספר ג׳אל על משמעות שם האלבום: ״Naath זה בני האדם, ישויות, השם הגדול ביותר שאתה יכול לתת ליצור כלשהו. אצל אנשי הנואר – מהיכן שאני מגיע מתוך הערבוב בין קבוצות הנואר והדינקה – הוגים לקרוא אחד לשני בשם Naath. זהו שם קדום שהחל עוד מימי מצרים, אך הוא לא מתאר קבוצה אתנית מסוימת אלא את כל בני האדם באשר הם״.

     

    ג׳אל נוהג לדבר בהרחבה על חייו כילד חייל, בין היתר בהרצאה אשר נתן במסגרת TED בשנת 2010. בראיון הוא גם מתייחס למצבה של אחותו: ״החיים במחנה הפליטים קאקומה הם גיהינום, אתה במחנה פליטים אבל אתה בעצם בתוך כלא. הרבה דברים מתרחשים שם, ואף אחד לא מדבר עליהם. זהו בית כלא ללא הגנה אבל אין לה ברירה אחרת. כשאתה הופך לפליט באירופה יש לך זכויות! אם המשטרה מכה אותך, אתה יכול לתבוע את מי שתרצה. אבל שם (בקוקאמה) אין לך שום זכויות״.

    לקרוא עוד >>
play