לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

19-26.7.2018

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    לראשונה מאז הקמת המדינה: זימבבווה הולכת לבחירות ללא רוברט מוגאבה

    בתחילת השבוע הבא (ב׳) ילכו אזרחי זימבבווה לבחירות ראשונות לנשיאות מאז הדחת הנשיא הוותיק רוברט מוגאבה, ולמרבה ההפתעה הן צפויות להיות צמודות במיוחד. מול הנשיא המכהן של מפלגת השלטון Zanu-PF אמרסון מננגגואה יתמודדו מספר יריבים, הבכיר ביניהם הוא ראש מפלגת Movement for Democratic Chance (MDC) נלסון צ׳מיסה. סקר שפורסם השבוע הצביע על יתרון של שלושה אחוזים לנשיא המכהן. מלבד השניים יתמודדו לא פחות מ-23 פוליטיקאים נוספים בבחירות לנשיאות, וכן 55 מפלגות יתמודדו בבחירות לפרלמנט.

     

    לצד ההתרגשות בזימבבווה מלכתו של מוגאבה והשינוי בהנהגה רבים מטילים ספקות בטוהר המידות של ההליך האלקטורלי. ״מאז שנת 2000 הבחירות זויפו או עברו מניפולציה כלשהי. ישנו חשד מעבר לסביר שהצבא היה מעורב בהליך האלקטורלי במערכות הבחירות שהתקיימו מאז, ואנחנו יודעים שהן הצבא וגורמי מודיעין היו מעורבים בבחירות של 2008 ושנת 2013 שתוצאותיהן זויפו״, טוען הפרשן הפוליטי איבו מנדזה. על פי ההערכות שהוכחשו על ידי ועדת הבחירות המרכזית, 250 אלף הצבעות פסולות של מצביעים שהלכו לעולמם נכנסו לרשימת המצביעים בשבוע הבא.

     

    מספר סוגיות נוספות מדאיגות את תושבי המדינה, לטענת מאמר שפורסם השבוע באתר ״The Conversation״. בדומה למערכות בחירות שהתקיימו ביבשת בשנים האחרונות גם כאן השימוש ב״פייק ניוז״ תכוף, בין היתר כדי לתקוף את מהימנות ועדת הבחירות המרכזית (אשר בעצמה הודתה שרוב אזרחי המדינה לא בוטחים בה). מפקח מטעם גוף הפיתוח של מדינות אפריקה הדרומית (SADC), אשר הגיע להשקיף על הבחירות, כבר הודיע שארגונו אינו מתכוון לתמוך בהליך בשל אי סדרים חמורים.

    (צילום: http://zimbabweelection.com)

     

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    מקורות באריתראה: הגיוס לצבא יוגבל ל-18 חודשים; גולים אריתראים קוראים לבצע רפורמות מקיפות

    מחזור הגיוס האחרון של צבא אריתראה קיבל הודעה שגיוסם יוגבל לשנה וחצי בלבד, כך לטענת קרובי המשפחה בידיעה שפורסמה בסוכנות הידיעות ״רויטרס״ וכן ברשתות החברתיות. כשנה לאחר הקמתה חייבה אריתראה את אזרחיה לשרת בצבא בין הגילאים 18 עד 50, בניסיון לשקם את המדינה לאחר מלחמת העצמאות בת שלושים השנים נגד אתיופיה. השירות הצבאי הארוך הפך לאחת מהסיבות המרכזיות לבריחתם של גברים ונשים אל מדינות שכנות, לישראל ולקהילות גולות נוספות באירופה.

     

    בראיון שהתקיים בתכנית ״העולם היום״ בכאן11 כיממה לאחר פרסום הידיעה הביע הפעיל החברתי עמנואל ימנה פסימיות אודות הידיעות על הגבלת השירות. הבטחה שכזו, לטענתו, ניתנת על ידי הנשיא איסיאס אפוורקי בכל חגיגות יום עצמאות מאז שימנה עצמו התגייס לצבא המקומי בשנת 1996. ״כולנו רוצים שלום עם אתיופיה והשכנות האחרות, אבל השינויים קורים מהר מאוד. זה הפתיע אותנו״, טוען ימנה, ״היו דיווחים של שחרור אסירים פוליטיים מבית כלא, אף אסיר לא השתחרר מהכלא. התגייסתי מרצון לצבא האריתראי לאחר שהבטיחו לי שירות של שנה וחצי, הפכתי לעבד של השלטון שבונה בתים וכבישים״.

     

    על רקע השינויים באריתראה ניצלו מספר גולים את המצב כדי לאתגר את הנשיא אפוורקי ברשתות החברתיות. וונסה ברהנה החלה לפנות אל הנשיא בשאלות תחת ההאשטג #QuestionsForIsaias: ״עברו כבר יותר משבועיים מאז החתימה על הסכם השלום האירתראי/אתיופי ודבר לא השתנה עדיין באריתראה״, צייצה ברהנה אשר מנהלת קמפיין לשחרורו של העיתונאי האריתראי סיום טסהייה הכלוא מאז שנת 2001. משתמש נוסף צירף את לוח הטיסות של חברת התעופה ״אתיופיאן איירלינס״, ושאל: ״מדוע אתיופים מורשים לנסוע לאריתראה, אבל אי אפשר לנסוע בכיוון ההפוך? מדוע אתה ממשיך להחזיק את האזרחים באריתראה שבויים?

    (צילום: www.tesfanews.net)

     

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    שי ג'ינפינג מבקר ביבשת: למה ממשלות באפריקה בוחרות לעבוד עם סין?

    נשיא סין שי ג'ינפינג נחת השבוע בסנגל, שם החל את ביקורו בשלוש מדינות נוספות ביבשת: רואנדה, מאוריציוס, ודרום אפריקה – בה יסיים את ביקורו בפסגת BRICS (בה חברות רוסיה, ברזיל, דרום אפריקה סין והודו). במאמר מצוין שפורסם השבוע ב״וושינגטון פוסט״ מנסה המחברת דבורה בראותיגם לאמוד על הסיבות לפופולריות של סין במעורבות ביבשת.

     

    סין מייצגת את מודל הקפיטליזם של מזרח אסיה במסגרתו מבצעת המדינה עצמה תיעוש מהיר ולעיתים מסוכן. יותר מחמישים שנה לאחר שמדינות היבשת קיבלו עצמאות, אפריקה נותרה תקועה בהתבססות על ייצוא חומרי גלם ונפגעת מכך בסופו של דבר: כך לדוגמא גאנה מייצאת פולי קקאו לשוויץ ומייבאת ממנה שוקולד בסופו של דבר. המודל הסיני של תיעוש וקפיטליזם, לטענת המחברת, אמור להיות הצעד הבא בפיתוח היבשת אשר יוסיף ״ערך מוסף״ לחומר הגלם אותו היא מייצאת.

     

    במידה רבה סין גם מקדימה את שאר בעולם בסיוע ליבשת. בעוד בשנת 2016 הבטיחו גוף מדינות הG20 לסייע בפיתוח של אפריקה סין כבר הספיקה להזרים יותר מ-33 מיליארד דולר למימון פרויקטים בתשתיות החשמל של מדינות ועוד 41 מיליארד דולר נוספים לפיתוח תשתיות תחבורה. מנתונים שהתפרסמו השבוע באתר “Quartz” אף נשיא או שליט אחר לא התקרב למספר הביקורים של בכירים סינים באפריקה.

     

    לקראת ביקורו בפסדת BRICS הבטיח השבוע ג׳ינפינג להגדיל את הייבוא של סחורות מדרום אפריקה. אך כתבה של העיתון הכלכלי ״Wall Street Journal״ נתנה השבוע (ד׳) קול לחששות מפני ההשלכות הכלכליות מהמעורבות הסינית: היא מחזיקה ב14% מהחוב הלאומי של מדינות היבשת, והלוותה עד כה מעל ל-100 מיליארד דולר לממשלות וחברות אפריקאיות.

    (צילום: howwemadeitinafrica.com)

     

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    לאחר ״מס הרשתות החברתיות״: אוגנדה הורתה לספקיות האינטרנט לחסום תכנים פורנוגרפיים

    הרגולטור של ענף התקשורת באוגנדה הורה השבוע לספקיות האינטרנט לחסום 27 אתרי אינטרנט המכילים תכנים פורנוגרפיים. הרשימה כוללת עשרה אתרים בינלאומיים ועוד 17 אחרים באוגנדה. ״זה עוד מסמר בארון הקבורה״, טוען קייל ספנסר מנכ״ל חברה מקומית. במרץ האחרון הורתה הממשלה לבלוגרים ואתרי חדשות להירשם עבור קבלת רישיון, ואף איימה בחסימת אתרים שלא יבצעו את הנוהל.

    (צילום: matookerepublic.com)

    רשויות החוק באוגנדה עצרו בשנים האחרונות מספר משתמשים אשר פרסמו תכנים שלא לרוחה של הממשלה. ״לא רק שזאת צנזורה, המהלך גם מפחית את השימוש בגלישה באינטרנט״, הוסיף ספנסר. וואירגלה וואקבי, מנכ״ל מכון מחקר מקומי העוסק באכיפת הממשלות את רשת האינטרנט, האשים את הרגולטור במדינה באכיפת יתר וב״אובססיה של רגולציה אשר מפירה את הזכות לפרטיות וחופש הביטוי״.

     

    על אף דרישת הרגולטור נכון לכתיבת שורות אלה חלק מספקיות האינטרנט טרם חסמו תכנים פורנוגרפיים, אך מנכ״ל ועדת התקשורת של אוגנדה איים שהמדינה תקנוס ספקיות אינטרנט אשר לא יאכפו את החסימה. בעוד החברות הקטנות החלו לחסום את התכנים, ספקיות האינטרנט הגדולות באוגנדה טרם נענו לדרישת הרגולציה.

     

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    היסטוריה בסומליה: המדינה תתבע אחראים על מוות ילדה בעקבות מילת נשים

    בעוד שיעור מילת הנשים במזרח היבשת גבוה במיוחד, סומליה היא שיאנית מילת הנשים ביבשת – 98% מהנשים בין הגילאים 15 עד 49 נאלצו לעבור את ההליך הרפואי המסוכן והכואב, בו חיתוך או מתבצעת כריתה של חלק מאיבר המין הנשי. השבוע (ד׳) הודיעה הממשלה על כוונתה לתבוע את האחראים במקרה מוות של ילדה בת עשר אשר הובהלה לבית החולים לאחר שעברה את ההליך ונפטרה זמן קצר לאחר מכן.

     

    ההודעה על התביעה הגיעה מארגון ״End FGM״ של האיחוד האירופאי הפועל למיגור התופעה, אשר ציטט את התובע אחמד עלי דאחיר. החוקה הסומלית אוסרת על מילת נשים אולם האיסור מעולם לא נאכף בשל חשש חברי הפרלמנט במדינה מאיבוד קולות אזרחים מוסלמים, התומכים במילת נשים ומצביעים לחברי פרלמנט בעלי עמדה זהה.

     

    לטענת יפרח אחמד, המייעץ לממשלת סומליה בענייני מגדר, התובע הכללי במדינה שלח השבוע צוות מומחים כדי לחקור את מותה של הילדה, דיקה, אשר סבלה מדימום חמור לאחר שנלקחה על ידי אמה לרופא מסורתי לביצוע המילה. אביה צוטט בתקשורת הבינלאומית כמגן על מילת הנשים ואף הוסיף ש״בתו נלקחה על ידי אללה״.

     

     

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ״כרונולוגיה אוניברסלית של שחורות״: הצלם עומר ויקטור דיופ מתחקה אחר הרגעים ההיסטוריים של אפריקה והפזורה

    בדקאר בירת סנגל הושק השבוע (ג׳) פרויקט מרתק של הצלם המקומי עומר ויקטור דיופ המנסה לשחזר את הרגעים ההיסטוריים של התקוממות ביבשת ובפזורה, מהתקוממות המארונים במאה ה-18 בג׳מייקה ועד לרציחתו של טריוון מרטינס בשנת 2012 שהובילה לתנועת ״Black Lives Matter״.

     

    בעבודותיו מתחפש ויקטור דיופ לדמויות שונות, והוא זכור בעיקר בזכות עבודה דומה בה הצטלם לדמויות חשובות ביבשת בין המאות ה-15 וה-19. בפרויקט הנוכחי הוא נכנס לנעליהם של חיילים סנגלים במלחמת העולם השנייה, סטודנטים דרום אפריקאים וכן חברי ה״Black Panther״. ״הרגשתי שזה דבר נחוץ ברמה האישית והגלובלית״, הוא מסביר בראיון לBBC, ״חלק ניכר מהעוולות נגדם הבנים והבנות שלנו נלחמו עדיין נוכחות ברחבי העולם״.

     

    לקרוא עוד >>
play

״חדשות אפריקה״ יוצאת לפגרת קיץ, נשוב לפעילות עם תחילת שנת הלימודים