לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

24-31.10.18

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס 

שלום לקוראי השבוע באפריקה, שמי נעה גלוסקינוס ואני סטודנטית בתוכנית ללימודי אפריקה באוניברסיטת בן גוריון. אני מתכבדת לשלוח אליכם את הגליון הראשון של השבוע באפריקה בעריכתי. אשמח לקבל  מכם הערות,הארות והצעות לכתבות

[email protected] -למייל

  • פוליטיקה

    אתיופיה: הדיפלומטית שהפכה לנשיאה הראשונה 

    בחודשים האחרונים נדמה שאתיופיה אינה מפסיקה להפתיע. בנוסף לכך שראש הממשלה אביה אחמד מוביל מדיניות חדשנית בתחומים רבים, בשבוע שעבר (ה') נבחרה נשיאה לראשונה בהיסטורית המדינה.

     

    סהל-וורק זוודה היא דיפלומטית וותיקה שכיהנה כשגרירת אתיופיה במספר מדינות. מינויה מגיע לאחר סדרה של מינויי נשים לתפקידי מפתח על ידי רה"מ אביה אחמד, ביניהם מינוי שרת ההגנה עאישה מוחמד.

    אך לצד הרפורמות, מהומות ופילוגים על בסיס אתני ממשיכים לגאות באתיופיה. אולי ממשלת הנשים של אתיופיה תצליח לאחות את הקרעים.

     

    (כתבה:AlJazeera ,צילום:Wikimedia)

     

    לקרוא עוד >>
  • דת

    ניגריה: רוצים להקים מדינה יהודית בביאפרה

    ננאמדי קאנו, מנהיג התנועה של ילידי ביאפרה (IPOBׂׂׂ), הוברח לישראל שבוע שעבר (ש'). קאנו מייצג את בני האיבו שלטענתו כ-50 מיליון מתוכם רואים בעצמם יהודים ומקיימים את מצוות היהדות.

     

    תנועת ה-IBOP מובילה קו פוליטי נחרץ לעצמאות ביאפרה מניגריה ואנשיה נרדפים על המשטר. קאנו עצמו נעצר ב-2015 בגין עברות הקשורות לבגידה ושוחרר בערבות. כאשר הצבא הניגרי הגיע לביתו במטרה לחסלו אנשיו הבריחו אותו והוא הצליח להגיע לישראל. קאנו מבקש ממדינת ישראל שתסייע ליהודים הנרדפים בניגריה במאבקם ומודה על המקלט שניתן לו.

     

    (כתבה:Times ,צילום: flickr,Tessy Infohub)

    לקרוא עוד >>
  • מדע

    דרום אפריקה: לבנים משתן - פיתוח חדשני

    סטודנטים מאוניברסיטת קייפ-טאון השתמשו בתהליכים ביולוגיים על מנת ליצור לבנים סביבתיות. לבני הבניין שהם פיתחו עשויות משתן אנושי, חול ובקטריות. הלבנים מתקשות בטמפרטורת החדר ולא דורשות תהליך שריפה כמו לבנים רגילות ובכך מפחיתות את זיהום אוויר.

     

    השימוש בשתן עלול להראות מוזר אך הסטודנטים מסבירים שזוהי דרך לנצל פסולת ולהפוך אותה למשאב. לבני בניין הן מצרך חשוב באפריקה,  ופיתוח זה עשוי להוות אלטרנטיבה זולה וסביבתית ללבנים הקיימות בשוק.

     

    (כתבה:The Guardian ,צילום:Flickr,Fogarty)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    סומליה: יזם צעיר ושאפתני חולם לספק חשמל לכל כפר

    סומליה היא אחת מהמדינות בעלות מספר הפליטים הגבוה בעולם. גולד וויליק הוא אחד מאותם פליטים, אך סיפורו הוא סיפור של הצלחה. הוא נמלט מסומליה עם משפחתו ב-1991, הצליח לבסס את חיו בארצות הברית והחליט לחזור ולעזור לשקם את ארצו קרועת המלחמות.

     

    גולד מתמקד בהתקנת תשתיות אנרגיה סולארית באזורים הכפריים של סומליה. הוא מתנגד למודל הסיוע הרווח בו מקבלים פאנלים סולאריים בחינם ועובד במודל עיסקי שמספק גם התקנה וסיוע טכני לטווח ארוך.

    "אנשים לא מאמינים שאפשר לייצר חשמל מהמשמש" הוא אומר, אך למרות האתגרים היזם הצעיר כבר הגיע ליותר מ1000 אנשים.

     

    (כתבה:OZY , תמונה: Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    ליבריה: מובילה את סיבסוד ההשכלה הגבוה באפריקה

    המדינה המזרח אפריקאית הקטנה שואפת לשמש דוגמא בתחום החינוך לכלל היבשת. בשבוע שעבר (ד') הכריז נשיא ליבריה, ג'ורג' וויה, שכל מוסדות ההשכלה הגבוה במדינה יהיו נגישים בחינם לכל הסטודנטים.

     

    ההכרזה המרגשת מגיעה לאחר מחאת הסטודנטים באוניברסיטת ליבריה שבמונרוביה, אשר מחו על העלאת שכר הלימוד לשנת 2018-19. התכנית אמנם נשמעת מבטיחה, אך עדיין לא ברור מהכין יגיעו מקורות המימון האלטרנטיביים שיסופקו לאוניברסיטאות על ידי הממשלה.

     

    (כתבה:Face2Face Africa ,צילום: libsearch.biz)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    זימבבואה: המשבר הכלכלי מחריף במהירות

    בשנת 2008 חוותה זימבבואה קריסה כלכלית קשה. כיום המדינה מוצאת את עצמה שוב במשבר כלכלי בעל מאפיינים דומים כגון: אינפלציה חריפה, מחסור באספקת תרופות, מזון ודלק. הטראומה שנוצרה עקב העלמות החסכונות והממון ב-2008, מגדילה את החרדה בקרב העם והתעשיינים.

     

    כלכלת זימבבואה נסמכת על מטבעות רבים (multi currency). כלכלנים טוענים שיש לבטל את ה"bond notes", שטרות שהמדינה החלה לייצר לפני שנתיים, ולתת לדולר האמריקאי לשלוט בכלכלה.

    ביום ב', נפגש נשיא המדינה אמרסון מננגגואה עם בכירי התעשיינים והכריז שאין סיבה לדאגה. אך, התעשיינים אינם מאמינים לשאננותו של הנשיא ואינם מרוצים מפעולותיו נוכח המשבר המחריף.

     

    (כתבה:DW , צילום: Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    טנזניה: הקהילה הלהט"בית תחת מתקפה  

    מושל דר-אל-סאלם, פול מקונדה, הודיע לעיתונאים שבקרוב יתחיל לפעול בעיר משמר שמטרתו לעצור אנשים שנטייתם המינית היא כלפי בני אותו מין.

     

    הומוסקסואליות אסורה על פי חוק בטנזניה, אך צעד קיצוני שכזה לא ננקט עד כה. מקונדה יודע שפעולותיו יגררו ביקורת בינ"ל אך לדבריו:" הוא מעדיף להרגיז את המדינות האלו, מאשר להרגיז את אלוהים".

    הקהילה הלהט"בית בטנזניה ובמזרח אפריקה כולה נאלצת לסבול את הרדיפות הללו. אנשים רבים שומרים את זהותם המינית בסתר, וחיים בפחד מתמיד מפני השלטונות.

     

    (כתבה: BBC, צילום:Wikimedia )

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    קמרון: חוקרת בריטית ממוצא קמרוני מקבלת פרופסורה

    היא נולדה בקמרון, למדה בצרפת, וכעת מלמדת היסטוריה באנגליה. אוליבייט אוטלה היא האישה השחורה הראשונה שקיבלה את התואר פרופסורית להיסטוריה.

     

    היא מתמחה בהיסטוריה קולוניאלית ופוסט קולוניאלית באפריקה. מחקרה מתמקד בסחר העבדים הטרנס אטלנטי, חיי העבדים בקולוניות השונות, וזהויות בפזורה האפריקאית בעידן הפוסט קולוניאלי. אוליבייט מקווה שהתואר שניתן לה יעודד נשים אפריקאיות נוספות להתקדם בעולם האקדמיה ויפתח בפניהן הזדמנויות חדשות.

     

    (כתבה:OKAY AFRICA ,צילום:Twitter)

    לקרוא עוד >>
play

הטריילר של סרטו החדש של הבמאי הקנייתי- Supa Modo

ליקריון ואינאינה, שזכה בפרס הבמאי הצעיר,             

בפסטיבל הסרטים של קייפטאון