לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

1-7.11.18

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • ביטחון

    דרום סודן: מלחמה ושלום

    ממשלת דרום סודן מתחילה ליישם את הסכם השלום שנחתם בספטמבר. ביום ו' האחרון שוחררו מבית הכלא בג'ובה שני אסירים פוליטיים אשר כיהנו בתפקידים בכירים בארגון המורדים בהנהגת ריק מצ'אר.

    האחד הוא וויליאם אנדלי, קולונול דרום אפריקאי בגמלאות אשר שימש כיועץ למצ'אר. השני הוא ג'יימס גאטדט שכיהן כדובר של מצ'אר. שניהם נשפטו ונגזר עליהם גזר דין מוות באשמת בגידה וניסיון להפלת המשטר.

     

    סאלווה קיר, נשיא דרום סודן, אשר הורה על שיחרור האסירים, פתח ביוזמת שלום נוספת ומעט אירונית. לאחר שנלחם בקבוצות מורדים בארצו במשך שנים, הוא עומד לתווך בשיחות השלום בין ממשלת סודן לבין קבוצות מורדים מאזורים שונים, ביניהם חבל דארפור.

     

    (כתבה: Retuers, צילום: Wikipedia)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    קמרון: 78 ילדים נחטפו על ידי חמושים אנגלופונים

    ביום א' , בשעת לילה מאוחרת, פרצו חמושים לפנימייה בעיר במנדה, במחוז דובר אנגלית במערב המדינה. הם חטפו 78 תלמידים ו3 חברי סגל,ביניהם המנהל.

     

    ביום ב' הופץ סרטון ברשתות החברתיות ע"י החוטפים. הם טענו שהחטיפה היא על רקע המתיחות הפוליטית בין דוברי האנגלית לדוברי הצרפתית במדינה. הם הוסיפו ואמרו, שהחטיפות לא יפסקו עד שהמחוזות דוברי האנגלית יזכו לעצמאות ויפרדו מקמרון, דוברת הצרפתית ברובה. ביום ג' הילדים שוחררו בעזרת משא ומתן שניהל הכומר המקומי.

     

    זהו אינו מקרה החטיפה הראשון בתקופה האחרונה. ב-31.10 נחטפו 11 ילדים מאותה פנימייה. 

    מאז שפול ביאה זכה בקדנציה נוספת , המתיחות במדינה מחמירה ולא ניתן לדעת האם אירועים דומים ימשיכו להתרחש.

     

    (כתבה: BBC, תמונה:Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    מרוקו: דילמות קשות במדיניות ההגירה

    בשלוש השנים האחרונות יותר ויותר מהגרים ופליטים עוברים דרך מרוקו, במקום הנתיב המקובל דרך לוב, על מנת להגיע לאירופה ובעיקר לספרד. מרוקו עד כה הייתה אחת המדינה הבודדות אליה יכלו להיכנס מטיילים אפריקאים ללא וויזה. כעת, בעקבות לחץ מספרד, מרוקו מהדקת את גבולותיה בפני אפריקאים ודורשת ויזה אינטרנטית הקודמת להגעה.

     

    למרות צעדים אלו, שר החוץ המרוקאי מזהיר מפני "מדיניות המבצר" של אירופה וטוען שככל שאירופה תתבצר, ההגירה הבלתי חוקית תתעצם ותמצא דרכים "לפרוץ למבצר". לדבריו, אירופה צריכה להבין את המצב בארצות המוצא ובארצות המעבר, כמו מרוקו, כדי לטפל בתופעת ההגירה.

     

    (כתבה: Arab News, תמונה:Wikipedia )

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    טוניסיה: פסטיבל הסרטים הוותיק ביבשת תחת אבטחה כבדה

    "Carthage Film Festival" הוא לא רק פסטיבל קולנוע, הוא מוסד אפריקאי מכובד. הפסטיבל החל בשנת 1966, ע"י יוצר הקולנוע הטוניסאי טהאר אל-שריעה, והוא האירוע הקולנועי הוותיק ביותר ביבשת.

     

    מטרת הפסטיבל היא לקדם קולנוע אפריקאי וערבי, וליצור דיאלוג בין יוצרי קולנוע מאפריקה הצפונית ואפריקה שמדרום לסהרה, עם יוצרים מהצד השני של הים התיכון- אירופה.

     

    ביום שבת נפתח הפסטיבל ה-29 במספר, אך הפעם תחת אבטחה כבדה וחששות רבים. זאת עקב פיגוע ההתאבדות שהתרחש לפני מספר ימים בטוניס.

     

    (כתבה: Arab News, תמונה:filmint.nu )

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    הרפובליקה המרכז אפריקאית: 'היה נכון'- הצופים ממלאים את מקום המדינה

    למרות שיש לה דגל, המנון וגבולות, לא ניתן לכנות את הרפובליקה המרכז אפריקאית מדינה של ממש. מאז החלה מלחמת האזרחים ב-2012, המדינה אינה מספקת שירותים לאזרחים ולא מצליחה להשתלט על קבוצות חמושות.

     

    במצב שכזה, האזרחים צריכים לקחת על עצמם את הטיפול בכל תחומי החיים. הארגון שנמצא כיעיל והנפוץ ביותר בכל מחוזות המדינה לשם מטרה זו הוא הצופים. גם כאשר אירגוני סיוע בנ"ל רוצים לבצע פרויקטים במדינה הם פונים לצופים כגוף המבצע. לדוגמא קמפיין החיסונים של UNICEF שווק לכפריים על ידי הצופים.

     

    כמו רוב הדברים ברפובליקה, גם הצופים מפולגים לכמה מחנות על פי קווים דתיים. אך שלא כמו שאר הארגונים במדינה הם לוחמים של שלום.

     

    (כתבה:Mail&Guardian ,צילום:Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • דת

    גינאה ביסאו: "האלוהים שלנו חזק יותר"

    ארכיפלג האיים של גינאה ביסאו הוא פיסה נדירה של מגוון ביולוגי ותרבותי, המשמר את הייחודיות של האדם והטבע, כמעט כמו בימים שלפני הגעת הקולוניאליזם.

     

    אך האוטופיה הזו נמצאת בסכנה בעקבות הגעת מיסיונרים לאיים. המרת הדת המסיבית דחקה לשוליים את דת הביג'אגו (Bijagó), את סודות שימור הטבע שלה ואת המבנה הקהילתי המסורתי. כיום הביג'אגו הם מיעוט בביתם, ומספרם ירד מ-60% ל-15% בין השנים 1979- 2009.

     

    (כתבה: The Guardian, תמונה: Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    האח הגדול: סין מייבאת את הצנזורה לאפריקה

    סין ידועה בעולם בתור מדינה אשר מגבילה את השימוש באינטרנט ביד קשה, ומשתמשת בפלטפורמה זו כדי לפקח על אזרחיה. היא גם ידועה בעולם בתור המשקיעה הגדולה באפריקה, אשר בונה כמעט את כל התשתיות ביבשת ללא תחרות.

     

    כעת נראה שסין אינה רק בונה באפריקה אלא גם מנחילה את האידאולוגיה וצורת המשטר שלה למדינות האפריקאיות, ומשפיעה על חוקי הצנזורה ביבשת. בנוסף חברות סיניות המספקות תשתיות תקשורת ליבשת זוכות לגישה עצומה למידע על המדינות ותושביהן.

     

    מחקר חדש של הארגון האמריקאי 'Freedom House' מצביע על הקשר שבין עליית הצנזורה ולבין הפלישה הסינית לאפריקה. 

     

    (כתבה: Quartz,צילום:en.kremlin.ru)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניגריה: המונה ליזה של אפריקה חזרה הביתה

    בן אנוונוו (Ben Enwonwu) הוא האמן המודרני הניגרי המפורסם ביותר בעולם. בשנת 1974 הוא צייר את נכדתו של מנהיג מקבוצת היורובה, בעוד הוא עצמו שייך לקבוצת האיבו. הציור סימל בעייני הניגרים את הפיוס לאחר מלחמת ביאפרה.

     

    הציור הנודע נעלם באורך מסתורי, והתגלה בפברואר 2018 בדירה בלונדון. הוא מכונה המונה ליזה של אפריקה, מכיוון שגם המונה ליזה המקורית נגנבה מהלובר ונתגלתה במדינה זרה. כעת היצירה הקרויה "טוטו" שבה הביתה ומוצגת לראשונה בניגריה בתערוכה "Art X" ביריד האמנות בלאגוס.

     

    (כתבה:VOA, צילום:Wikimedia)

     

    לקרוא עוד >>
play

            סונה ג'ובראת מגמביה, בשיר אהבה למולדתה.