לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

8-14.11.18

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • דיפלומטיה

    אריתריאה: מתקבלת בזרועות פתוחות באו"ם

    בשנת 2009 החליטה מועצת הבטחון של האו"ם להטיל אמברגו נשק וסנקציות על אריתריאה, עקב תמיכתה של אריתראיה בקבוצת הטרור אל-שבאב. אריתריאה טענה, שההאשמות הן שיקריות ושהסנקציות הן לא מידתיות. אך יש הטוענים שבפועל הסנקציות לא השפיעו בצורה משמעותית על כלכלת המדינה.

     

    כעת האו"ם מסיר את הסנקציות מעל אריתריאה. הצעד נובע מכך שאריתריאה הפסיקה לתמוך בקבוצת הטרור אל-שבאב והחלה לצאת מהבידוד המדיני שהייתה שרויה בו. פעולות כמו חתימת הסכם השלום עם אתיופיה ושיתוף הפעולה עם סעודיה במלחמה בתימן מהווים הוכחה בפני הקהילה הבינ"ל שאריתריאה אינה מהווה סכנה לעולם. אך, מבחינת מדיניות פנים, לא הוצגו רפורמות דמוקרטיזציה והחיים של תושבי אריתריאה לא השתנו במאומה.

     

    הנורמליזיציה ביחסי החוץ של אריתריאה מתבטאת גם בכך שהיא צפויה לארח את אליפות אפריקה לאופניים.

     

    (כתבה:African Arguments, צילום:Pixabay)

     לקרוא עוד >>

  • בריאות

    קונגו: התרפצות האבולה הקטלנית בתולדות המדינה

    מגפת האבולה הנוכחית בקונגו היא העשירית במספר מאז שהנגיף זוהה על ידי המדע בשנת 1976, והיא הקשה ביותר שידעה המדינה. על פי נתוני משרד הבריאות הקונגולזי, 201 אנשים נפטרו כתוצאה מהנגיף מאז תחילת ההתפרצות.

     

    ההתפרצות מרוכזת במחוז קיוו הצפוני (North Kivu), ובמחוז איטורי (Ituri). אלו שני מחוזות שטופי אלימות ובעלי צפיפות אוכלוסין גבוה. תנאים אלו מקשים מאוד על הטיפול במגפה. קושי נוסף הוא חוסר האמון של התושבים בארגוני הסיוע. הצוותים הרפואיים חוו איומים מצד המליציות הפועלות באזור, וחוסר שיתוף פעולה מצד התושבים. למרות הקשיים, הפעולה הנמרצת של ציוותי הטיפול מנעה עד כה את התפשטות המגפה למדינות הסמוכות, וזוהי הצלחה גדולה.

     

     (כתבה: ABC NEWS,צילום: Pixabay)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    לוב: וועידת פלרמו

    מאז האביב הערבי (2011) לוב אינה מתפקדת כמדינה וכ-1,500 מליציות שונות נלחמות על השליטה בה באופן יום-יומי. השבוע (א') התכנסה וועידת פלרמו - "עם ולמען לוב". זהו מאמץ דיפלומטי אדיר, שיזמה איטליה, על מנת לאחות את הקרעים בלוב לפני הבחירות המתוכננות בדצמבר.

     

    לכנס הוזמנו כל הצדדים הלוחמים בלוב, למרות חילוקי הדעות ביניהן, וכל המדינות המושפעות מהמצב בלוב. הכנס הסתיים בנצחון דיפלומטי לאיטליה כמדינה מתווכת, כאשר הגנרל חליפה חפטאר וראש הממשלה פאיז א-סראג' לחצו ידיים והסכימו לשתף פעולה עם האו"ם.

     

    אך למרות ההצלחות הדיפלומטיות, יידרש מאמץ בנ"ל מתמשך על מנת לשקם את כלכלתה של לוב, לפרק את המליציות מנשקן ולהשיג פיוס לאומי.

     

    (כתבה: Asia News, צילום: government.ru)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    מלאווי: הפלות לא חוקיות מסכנות אלפי נשים

    כל שנה 141,000 נשים עוברות הפלה לא חוקית במלאווי, ובכ-60% מהמקרים נוצרים סיבוכים קשים. בכתבה מסופר סיפורה של מרגרט שעברה גם היא הפלה כזו. בעקבותיה היא חלתה, עברה ניתוח לכריתת רחם, וננטשה על ידי בעלה בגלל עקרותה. אלפי נשים סובלות מסיבוכים בעקבות הפלות סודיות שמבוצעות על ידי אנשים ללא הכשרה רפואית מתאימה.

     

    החוק במלאווי מתיר הפלה רק במצב שההריון מסכן את חייה של האישה. כעת ממשלת מלוואי שוקלת לשנות את החוק, ולתת את הבחירה להמשך ההריון בידי האישה, ללא התערבות המדינה. מנהיגי דת מתנגדים לשינוי, ומציבים אופזיציה חזקה להצעה.

     

    (כתבה: VOA, צילום: Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    ניגריה: מחזירים את היוקרה לשפות האפריקאיות

    מחקרים טוענים שלימוד ילדים בבית הספר בשפת אמם גורם להבנה והפנמה עמוקה יותר של החומר הנלמד. דוקטורנט ללינגוויסטיקה בניגריה החליט לתרגם ספר פופולרי ללימוד מדעים, מאנגלית ליורובה, אחת השפות המקומיות בניגריה.

     

    באזורים הכפריים רמת האנגלית נמוכה בקרב המורים והילדים, אך ספרי הלימודים שבנמצא כתובים אך ורק באנגלית. זאת, כתוצאה מהמורשת הקולוניאלית, והתפיסה שאנגלית היא שפה נחשבת יותר, ומתאימה יותר ללימודים מאשר השפות האפריקאיות. המחקר החדש הולך לבדוק האם תרגום לשפות מקומיות של ספרי הלימוד יוכל להביא לשיפור רמת ההשכלה באפריקה.

     

    (כתבה: Quartz, צילום:Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    טנזניה: משבר הקשיו הגדול

    ראש ממשלת טנזניה, ג'ון מגופולי (John Magufuli), עושה הכל על מנת לשמור על מחירי הקשיו, שהוא הגידול הנמכר ביותר של טנזניה בעולם. החודש נפתחה עונת הקנייה של האגוז ומחירו צנח כמעט בחצי ממרץ שנה שעברה. כתוצאה מהמחיר הנמוך החלקאים מסרבים למכור את התוצרת.

     

    כחלק ממאמציו, מגופולי החליף את שר החקלאות, פיזר את מועצת הקשיו, קבע מחיר ממשלתי גבווה יותר ממחיר השוק לקנייני הקשיו, ושלח משאיות צבאיות לקנות את הסחורה מהחקלאים במקרה שהקניינים לא יעשו זאת. כלכתה של טנזניה תלויה מאוד בייצוא הקשיו, ויש לקוות שהפעולות האינטנסיביות יובילו לתוצאות הרצויות. 

     

    (כתבה:The Eastafrican, צילום: Wikipedia)

     לקרוא עוד >>

  •  

    תחקיר: תופעת הfake news והשפעותיה באפריקה

    מאז עלייתו של דונלד טראמפ לשלטון נדמה שהמונח "fake news" צבר פופולריות בשיח הציבורי. תחקיר חדש של ה-BBC, עוקב אחרי ההתפשטות של החדשות המזויפות ביבשת אפריקה וההשלכות שיש לחדשות אלו.

     

    המקרים המובאים בתחקיר מראים שלחדשות מזויפות יכולות להיות השפעות קשות כגון: הצתת אלימות אתנית, זריעת פחד המוני ויצירת תנודות בכלכלה.

     

    (כתבה:BBC ,צילום:Pexals)

      לקרוא עוד >>

  • סיכסוכים

    מאלי: מעדיפים את המליציות על פי הממשלה

    מחקר חדש בוחן את הסיבות המקומיות להתפשטותם של ארגונים אסלאמיים במאלי. המחקר טוען  שהארגונים נתמכים על ידי הרועים המקומיים, מכיוון ששתי הקבוצות מתנגדות למדיניות הפיתוח של המדינה.

     

    משקיעים בינ"ל וממשלת מאלי מעדיפים פיתוח חקלאי על רעיית צאן, ובכך דוחקים לשוליים את הנוודים והרועים. פקידים ממשלתיים מושחתים אף מנצלים את הסכסוכים בין החקלאים לרועים וגובים כסף משני הצדדים. התושבים המתוסכלים רואים בקבוצת החמושות "כרע במיעוטו" אל מול הממשלה המפלה והמושחתת, ותומכים בפעילותם.

     

    (כתבה: Quartz ,צילום:Wikimedia )

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אוגנדה: משוררת חברתית זוכה להכרה רחבה

     "אומה בצירי לידה" ("Nation in Labour"), הוא אוסף שירים של המשוררת האוגנדית הארייט אננה (Harriet Anena). השירה החברתית שלה מתארת את "צירי הלידה" שחוותה אוגנדה מאז "היוולדה" כמדינה עצמאית. אוגנדה חוותה מלחמות אזרחים ואלימות פוליטית רבה, הארייט גדלה במציאות זו והיא מתמודדת איתה דרך השירה.

     

    השנה, אוסף השירים מועמד לפרס הספרות ע"ש וולה סויינקה (Wole Soyinka), אחד מהפרסים היוקרתיים באפריקה. הארייט מקווה שהמועמדות מעידה על כך שהשירה של הגיעה לקהל רחב, והעלאתה את המודעות למצבם של אנשים החיים בצל מלחמות.

     

    (כתבה:The East African, צילום:Amazon)

     

    לקרוא עוד >>
play

באלבומו החדש הנקרא (Gasper Nali) גספר נאלי        

"Zoona Malawi"