לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

15-22.11.18

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • דיפלומטיה

    האיחוד האפריקאי: חותרים לעצמאות כלכלית וסחר חופשי

    אדיס אבבה, בירת אתיופיה, אירחה השבוע (ש'-א') את הפסגה ה-11 של האיחוד האפריקאי. הפסגה מתרחשת חודשיים לאחר שהאיחוד חגג את שנת פעילותו החמישים.

     

    מטרת המפגש הייתה לדון בההסכמי הסחר החופשי ביבשת ועל המנגונים לעצמאות כלכלית של האיחוד.

    זהו המושב האחרון בו פול קגאמה, נשיא רואנדה, יכהן כיו"ר האיגוד. קגאמה ניצל את ההזדמנות לקדם את הצעתו לגבות מס נוסף של 0.2% על מצורי ייבוא מסוימים, במטרה שתוספת זו שתשמש למימון האיחוד האפריקאי. עצמאותו של הארגון חשובה על מנת לצמצם את תלותו בתורמים שאינם אפריקאים ובמדינות מערביות.

     

    (כתבה: The East African, צילום: Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    מדגסקר: נקבע סיבוב בחירות שני

    לאחר מסעות בחירות ראוותניים, שעלו סכומי עתק, הבחירות לנשיאות במדגסקר ממשיכות לסבב נוסף. באחת המדינות העניות בעולם, התפתחות זו מהווה נטל אדיר על הממשלה והאוכלוסייה.

     

    במדגסקר, ניצחון בסבב ראשון יכול להתרחש רק עם מועמד יחיד מקבל יותר מ50% מהקולות. המתמודדים המובילים לסיבוב השני הם הנשיאים לשעבר אנדרי רג'ואלינה (Andry Rajoelina) ומארק ראוואלומנאנה (Marc Ravalomanana), שלא הצליחו לעבור את אחוז הבוחרים לניצחון בסיבוב הראשון.

     

    השניים הם יריבים מרים ועל כן התחרות ביניהם מעוררת מתחים רבים. לפני מספר חודשים ניסה רג'ואלינה לשנות את חוקי הבחירות במדינה והצעד עורר שלושה חודשים של אלימות משתוללת.

     

    השבוע נקבע שסבב הבחירות הבא יתקיים ב-19 לדצמבר, וישנו חשש מהתפרצות מחודשת של אלימות.

     

    (כתבה: Al Jazeera, צילום: Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    טוניסיה: חצי מיליון שובתים

    יותר מחצי מליון טוניסאים יצאו היום (ה') לרחובות, להפגין במחאה על סירוב הממשלה להעלות את המשכורות במגזר הציבורי. בתי ספר, אוניברסיטאות, עיריות ומשרדי ממשלה נשארו סגורים. זוהי השביתה הגדולה ביותר בחמש השנים האחרונות.

     

    סירוב הממשלה לדרישות המפגינים נובע מלחצים המופעלים עליה מקרן המטבע הבינ"ל. הקרן מתנה את הלוואותיה, בין היתר, בכך שהממשלה לא תגדיל את הוצאותיה על משכורות המגזר הציבורי.

     

    אחד ממארגני השביתה מספר שהמצב בטוניסיה מסוכן ועלול להידרדר במהירות, מכיוון שהאנשים נואשים ורעבים. כלכלת טוניסיה לא התייצבה מאז האביב הערבי, והאינפלציה הגוברת מורידה את רמת החיים של התושבים.

     

    (כתבה: Ahran Online, צילום: Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    ניגריה: המהפכה הנשית של המתמודדות לנשיאות

    בעשורים האחרונים  הפוליטיקה בניגריה נשלטה ביד רמה על ידי גברים, ולנשים לא ניתנה הזדמנות להגיע למשרות פוליטיות בכירות. אך כעת מסתמן שינוי באווירה זו. שלוש נשים מתמודדות בבחירות לנשיאות שייערכו בפברואר 2019. הן עושות מאמץ חסר תקדים להיכנס לתוך מערכת פוליטית שהדירה אותן מתוכה עד כה.

     

    התמודדת הראשונה היא אטוג'ידה, עורכת דין ואשת עסקים. השנייה, אובי אזקווסילי, היא מייסדת האירגון להחזרת בנות הצ'יבוק. והשלישית, פונמילאיו, היא פרופסור ללינגוויסטיקה. לצידן מתמודדים עוד 34 גברים, ביניהם הנשיא הנוכחי מוחמד בכרי (Muhammadu Buhari).

     

    למרות הפער המספרי העצום, זהו הישג אדיר לנשים, מכיוון שעד כה מעולם לא הייתה יותר מאישה אחת המועמדת לנשיאות.

     

    (כתבה: OZY, צילום:Twitter)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    דרום אפריקה: יום השירותים הבינ"ל

    כל שנה ב-19 לנובמבר, מציינים באו"ם את יום השירותים הבינ"ל. אמנם השם עלול לעורר גיחוך אך חשוב לזכור שגישה לשירותים היגייניים ובטוחים היא זכות השמורה למעטים. 4.5 ביליון אנשים עדיין חיים ללא שירותים היגייניים, ו-892 מיליון חיים ללא שירותים כלל. זהו מפגע תברואתי הגורם להתפשטותן של מחלות, ולמותם של אנשים רבים בכל שנה .

     

    לכבוד יום זה, העיתון eNCA בדק את מצב את השירותים בבתי הספר ביוהאנסבורג, שבדרום אפריקה. הם מצאו שגם לאחר 25 שנות דמוקרטיה, רוב הילדים עדיין נאצלים להשתמש בשירותי-בור בבית הספר, אשר ידועים בהיותם לא בטיחותיים ומפיצי מחלות.

     

    (כתבה: eNCA, צילום:Wikipedia)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    הרפובליקה המרכז אפריקאית: הסיוע החיצוני נכשל והמצב מתדרדר

    כוח האו"ם ברפובליקה המרכז אפריקאית מונה כעת כ-12,000 חיילים, אך ההשפעה שלו במדינה קרועת המלחמה הוא מזערי. על אף מאמציו, האו"ם אינו מצליח לשכנע מדינות נוספות לגייס חיילים לטובת הכוח עקב הסיכון הגדול הכרוך בשהות במדינה. ראש סוכנות הפליטים הנורווגית אומר שהאזרחים אינם מוגנים כלל, ושהאלימות המינית עברה כל גבול.

     

    הקונפליקט החל ב-2012 כאשר לוחמי סלקה מוסלמים הדיחו את הנשיא ונפתחה מלחמת מליציות. מאז מספר המליציות גדל והן מתחרות בעיקר על שליטה במשאבי טבע. כתב אל ג'זירה ראיין את אחד ממנהיגי הסלקה המבוקשים ביותר, אשר נראה בטוח ביותר בעצמו ובחייליו הצעירים.

     

    (כתבה:The Guardian ,צילום:Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    קניה: העתקת עצים תציל את האדמה

    חקלאות ושימור סביבתי הם תחומים שלעיתים מייצגים אינטרסים מנוגדים של שימור אל מול פיתוח. אך בקניה חקלאים התחילו להשתמש בטכניקה של העתקת עצים על מנת לבסס חקלאות שאינה פוגעת בסביבה.

     

    חקלאים אשר בשטחם עצים רבים, המצלים על הגידולים ותופסים את מקומם, מוציאים את העצים ומעבירים אותם לחקלאים אשר בשטחם עצים מועטים. מיעוט עצים עלול לגרום להיסחפות והידלדלות הקרקע ובכך פוגע בחקלאים. העברת העצים מונעת את כריתתם ומאפשרת שימור של מיני עצים מקומיים. עקב הצלחת השיטה, בימים אלו, מארגן משרד היערנות הקניית ימי השתלמות לחקלאים בנושא.

     

    (כתבה:VOA ,צילום:Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אסון או הזדמנות: סין מתירה סחר בקרני קרנפים

    סחר לא חוקי בקרני קרנפים מתקיים מתחת לאפם של השלטונות ללא הפסק. כעת סין רוצה להפוך את הסחר לחוקי. ההצעה גררה תגובות חריפות מצד האו"ם וארגונים סביבתיים, ועל כן, לא יושמה עדיין.

     

    אך האם הלגליזציה של הסחר היא בהכרח צעד שלילי לשימור הקרנפים? יש הטוענים שרגולציה על התחום תוכל לנתב את ההכנסות מהסחר לטובת שימור. בנוסף, הפיקוח יגרום לכך שהקרניים יוסרו בצורה הומניטרית אשר לא פוגעת בחיה. חלק בעייתי בהצעה הוא, שאנשים שעסקו עד כה בהברחה או בעלי קרניים לא חוקיות יקבלו "כרטיס יציאה מהכלא" ולא יהיה ניתן להאשימם בפשע שביצעו.

     

    דרום אפריקה, נחושה לעבוד יחד עם סין ביישום הלגליזציה של התחום. בתחומיה, סחר בקרני קרנפים הוא חוקי, וסין יכולה לשמש לה כשוק ריווחי ביותר. השאלה האמתית, היא מה יעלה בגורל הקרנפים.

     

    (כתבה: The Conversation, צילום:Pixabay)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    מאוריטניה: העפלה ראשונה לגביע אפריקה בכדורגל

    שני גולים הצליחו לגרום למדינה שלמה לחגוג. השבוע (א') מאוריטניה ניצחה את בוצוואנה 2-1 במוקדמות גביע אפריקה לכדורגל. הניצחון הבטיח למאוריטניה לראשונה בהיסטוריה השתתפות בתחרות היוקרתית.

     

    האירוע יתקיים בקמרון, אשר הבטיחה לעצמה בכך מקום בתחרות. בין הנבחרות הנוספות שהבטיחו את מקומן עד כה נמצאות: אוגנדה, מצריים, טוניסיה, סנגל ועוד…

    היבשת אוהבת הכדורגל כבר מחכה בכיליון עיניים לאירוע הספורטיבי הגדול שייערך ביולי 2019.

     

    (כתבה: Africa News, תמונה: Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
play

   

 

יוסו נ'דור (Youssou Ndour) הוא איש אשכולות: זמר, פזמונאי, ושר התרבות לשעבר של סנגל, בשיר"Chimes of Freedom"

.