לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

22-28.11.18

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • סביבה

    קניה: מארחת את כנס "הכלכלה הכחולה"

     כלכלה כחולה, משמעה שימוש כלכלי מושכל ובר-קיימא בימות, האוקיינוסים, הנהרות והאגמים. למען מטרה זו התכנס השבוע (ב'-ד)   כנס הכלכלה הכחולה הבינ"ל בשלוש ערים בעולם. בכנסים שהתקיימו השתתפו חוקרים ומקבלי החלטות ממגוון תחומים.

     

    ניירובי, בירת קניה, הייתה אחת משלוש הערים המערכות. לקניה רצועת חוף ארוכה לאורך האוקיינוס ההודי וחלק גדול מאגם ויקטוריה נמצא בשטחה. על כן, יישום "כלכלה כחולה" יכול לקדם את איכות החיים והסביבה במדינה.

      

    אוהורו קניאטה, נשיא קניה, נאם בכנס ואמר: "אנו יודעים שאם לא נגן על העושר הסביבתי שלנו לא יוכל להיות שגשוג לאף אחד מאיתנו". הוא הוסיף, ודיבר על חשיבותה של פעולה עולמית מתואמת באוקיינוסים. מכיוון ששני שליש מהשטח הימי נמצא מעבר לגבולות של מדינה זו או אחרת. שימור מקורות המים הוא מטרה ראשונה במעלה להשגת פיתוח בר-קיימא עבור האנושות כולה, ויש לקוות שכנס זה יניב תוצאות ולא רק הצהרות.

      

    (כתבה: DAILY NATION, צילום: Pixabay)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    צאד: מדוע לחדש את היחסים עם ישראל?

    הביקור של אידריס דבי, נשיא צ'אד, השבוע בישראל עורר תגובות ותהיות רבות. השאלה הגדולה שעופפת את הביקור היא, מהו האינטרס של שתי המדינות בחידוש היחסים לאחר 40 שנות נתק?

     

    בכנס העיתונאים שנערך בירושלים (א'), נתניהו הציג את עמדתה ההומניטרית של ישראל ביחס לאפריקה ואת רצונה לסייע לפיתוח ביבשת. אך כאשר נשאל אידריס האם הדיונים ביניהם כוללים הסכמי נשק, מיהר נתניהו  אל המיקרופון וענה "we disscuse what we disscue"

     

    כתבת אל-מוניטור טוענת שהתשובה המעורפלת חושפת חלק מהסיבות לחידוש היחסים. רצונה של ישראל אינו הומניטארי גרידא, ומטרתה לייצא נשק למדינות אפריקאיות ולהיכנס לזירת המאבק בטרור בסאהל.

     ביקורת נוספת על  הביקורנשמעת מכיווןהאופוזיציה בצ'אד, אשר טוענת שחידוש היחסים יתרמו לרווח אישי של הנשיא בלבד ואין בהם תועלת למדינה כולה.

     

    (כתבה: Al-Monitor, צילום: Wikipedia)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    קולוניאילזם היפסטרי: גרמניה מציעה לרכוש שטח באפריקה

    גונטר נוקה, נציג משרד הכלכלה והפיתוח של גרמניה (BMZ) באפריקה, הציע פתרון חדש לתופעת ההגירה מאפריקה לאירופה.  

    הצעתו היא שמדינות אירופאיות יוכלו להשכיר שטחים באפריקה על מנת לבנות בהם ערים ולנהל את החיים בהם. זאת על מנת לספק סביבות משגשגות כלכלית ולטפל במקור תופעת ההגירה.

     

    כתב אלג'זירה מנתח את ההצעה בביקורתיות ומכנה אותה "קולוניאליזם היפסטרי". לטענתו זהו ניסיון לנכס מחדש את הקולוניאליזם תחת מסווה ניאו-ליברלי ואידיאולוגיה של סיוע. למעשה, יישום הצעה זו תהיה חזרה למערכת הניצול הקולוניאלית .

     

    למרות הרצון הטוב העומד מאוחרי היוזמה,לא ניתן להתעלם מההיסטוריה הקולוניאלית, ובפרט זו האכזרית של גרמניה, כאשר חושבים על הצעה שכזו. אמנם יש לטפל בתופעת ההגירה, אך יש לחשוב על דרכים שיחזקו את המדינות האפריקאיות במקום להחליש אותן

     

    (כתבה:Al Jazeera, צילום:Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    קומורו: עורכי דין הצליחו לבלום את הנשיא

    במדינת האיים הקטנה במזרח אפריקה קבוצה קטנה של עורכי דין רשמה ניצחון פוליטי כאשר בלמו את ניסיון הנשיא להמשיך להחזיק במשרתו בניגוד לחוק.

     

    אזאלי אסומאני, נשיא קומורו, ניסה לשנות חוקי הנשיאות על מנת שיוכל להתמודד לקדנציה נוספת בבחירות בשנת 2021, למרות שהגיע למספר המקסימלי של שנים שהחוק מאפשר. החוק היה משבש את רוטציית הנשיאות המסורתית הקיימת בין שלושת האיים הגדולים במדינה.

     

     המהלך הצית תגובות אלימות בקרב התושבים. וקבוצת עורכי הדין הנחושים החליטה לעשות מעשה. דובר הקבוצה אמר לתקשורת שהם ימשיכו להלחם על על כבוד המוסדות במדינתם.

     

    (כתבה: EYE WITNESS NEWS, צילום:Wikipedia)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניז'ר: המלחמה האזורית בבוקו חראם

    ביום ו' הסתערו חמושים על שני כפרים בניז'ר, סמוך לגבול עם ניגריה, וחטפו 18 נערות.  התקרית התרחשה לא רחוק מהמקום בו נרצחו ביום רביעי שבעה עובדים בחברת כרייה צרפתית. בשני המקרים החשודים העיקריים הם בוקו חראם.

     

    התנועה האיסלאמיסטית, המבוססת בניגריה, חודרת למדינות באזור ופוגעת באוכלוסיות רבות. ראש הממשלה הניגרימוחמדו בוכרי הודיע שבכוונתו לקיים מפגש בנידון עם ראשי המדינות: צ'אד, קמרון, ניג'ר והרפובליקה המרכז אפריקאית.

     

    העולם כולו מתגייס למאבק בארגון הטרורגרמניה הקימה מחנה צבאי נוסף בבירת ניג'ר בטענה שזהו מיקום אסטרטגי למיגור התופעה. וגם האו"ם שוקל לממן את כוח ה-G5 הנלחם בטרור בסאהל.

     

    (כתבה:Washington, צילום:Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    דרום אפריקה: קמפיין נרחב נגד אלימות כלפי נשים

    ב-25 לנובמבר, החל קמפיין ארצי בדרום אפריקה שמטרתו למגר את האלימות נגד נשים. במדינה הדרומית ביבשת, תקריות של אלימות ואונס כלפי נשים נהפכו דבר שבשגרה.

     

    כתבת ה-Daily Maverick טוענת שזהו סימפטומם של התרבות הגברית והכוחנית במדינה. העובדה שהמנהיגות הגברית הפוליטית לא מאותגרת על ידי נשים גורמת לתוצאות מעבר למרחב הפוליטי.

     

    באיחוד האפריקאי, אשר מייצג את היבשת כולה, המצב אינו טוב יותר. דו"ח חדש חשף את שיעור ההטרדות המיניות הגבוה בארגון ואת העובדה שיחסי מין הפכו לצורה לגיטימית לקבלת קידום. גם במרוקו  השוכנת בקצה של היבשת, הושק קמפיין דומה בשם: I will not keep silent, בעקבות מקרה החטיפה והאונס של נערה בשם חדיג'ה אשר הוחזקה במשך חודשיים על ידי קבוצת גברים.

     

    (כתבה:Daily Maverick ,צילום:Flickr )

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אתיופיה: הגבלת חופש הביטוי עשויה להציל חיים

    אתיופיה חווה את הצדדים האפלים של חופש הביטוי. הצנזורה במדינה הוסרה באפריל השנה, ועקב כך נראתה עלייה במספר התקריות האלימות על בסיס אתני.

     

    האשמה העיקרית מוטלת, בעייני הממשלה, על הרשתות החברתיות והשימוש החופשי שנעשה בהן. התבטאויות מסיטות שהחלו ברשת גבו את חייהם אנשים רבים בסופו של דבר. בימים אלו, התובע הכללי של אתיופיה מגיש הצעת חוק אשר מטרתה לאסור גילויי שנאה פומביים, בעיקר באינטרנט, ולהפוך אקט זה לעבירה פלילית.

     

    בניגוד לעמדת הממשלה, פעילים למען חופש הביטוי טוענים שזהו כיסוי אידאולוגי לצעד שמטרתו הגבלת חופש הביטוי באופן כללי ובלימת ביקורת על המשטר של הנשיא אבי אחמד.

     

    (כתבה: African News, צילום:Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    האוצרות הגנובים: האם אירופה תחזיר לאפריקה את יצירות האמנות?

    בתקופה האחרונה מופעלים לחצים על מוזיאונים באירופה להחזיר לאפריקה את הפריטים הרבים אשר נגנבו ממנה בתקופה הקולוניאלית. העושר התרבותי, המייצג את ההיסטוריה של אפריקה, נמצא ברובו במוזיאונים מחוץ ליבשת.

     

    הארכיאולוג מארק הורטון, כותב על רגשות האשם שלו בתור חוקר אירופאי. בעוד הוא זוכה לגישה בלתי מוגבלת לפריטים מאפריקה, חבריו האפריקאים נותרו משוללי גישה לתרבותם.

     

    השנה מציינים 150 שנים לקרב מגדלה, בו הפסיד הצבא האתיופי לצבא הבריטי. ברוח סימלית זו, מוזיאון ויקטוריה ואלברט שבלונדון פתח בדיונים עם ממשלת אתיופיה לגבי החזרת פריטים מסוימים בחזרה לארצם.

    אם מגמה זו תתרחב, האפריקאים עשויים לקבל חזרה יצירות אמנות ופריטים ארכיאולוגיים בעלות חשיבות תרבותית והיסטורית עצומה.

     

    (כתבה: The conversation,צילום:Wikipedia )

    לקרוא עוד >>
play

ן

חביב קויטה, חי ויוצר במאלי יחד עם להקתו 'באמאדה', יחד הם משלבים בין מסורות אפריקאיות לסגנונות מערביים.