לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה   השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • דיפלומטיה

    הסיור המלכותי: הנסיך הסעודי מחזק קשרים

    מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, השלים השבוע את סיורו ביבשת אפריקה. הוא ביקר במצרים, טוניסיה, מאוריטניה ואלג'יריה.

     

    כידוע, מעצמות רבות מנסות לחזק את דריסת הרגל הכלכלית והפוליטית שלהן באפריקה, כמקום להשקעות עתידיות. גם סעודיה, ככוח המרכזי של מדינות המפרץ, היא חלק מתחרות שליטה זו.

    אך, למרות כוחה העולה של סעודיה במזרח אפריקה, ותפקידה בהסכם השלום בין אתיופיה לאריתריאה, בן סלמאן לא התקבל בסבר פנים יפות ברוב היעדים.

     

    בטוניסיה ובמאוריטניה נערכו הפגנות המוניות נגד הפרות זכויות האדם, הנעשות בחסות הנסיך; רצח העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י, ומעורבות סעודיה במלחמה בתימן. באלג'יריה אנשי רוח ופוליטיקאים רבים גינו את הביקור, ומרוקו  אף הגדילה לעשות וסירבה לארח את הנסיך הסעודי בשיטחה.

    על אף המחאה הציבורית הנרחבת, בן סלמאן התקבל באהדה על ידי ראשי המדינות. אלו דנו בפגישותיהם בהסכמי סחר ושיתוף פעולה בין סעודיה למדינות האפריקאיות השונות.

     

    (כתבה: Morocco World News, צילום:Wikipedia)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    קניה: תחרות יופי ללבקני מזרח אפריקה

    אחת מקבוצות המיעוט הנרדפות באפריקה עמדה לערב אחד באור הזרקורים, בתחרות היופי ללבקנים שהתקיימה בניירובי, קניה. התחרות משכה אליה משתתפים מכל אזור מזרח אפריקה, והייתה לתחרות היופי האזורית הראשונה ללבקנים באפריקה.

     

    “Accept Me, Include Me, I Can” הוא המוטו של התחרות. המוטו מדגיש את מטרת התחרות, שהיא לעורר מודעות למצבם של הלבקנים באפריקה ולכלול אותם כחלק נורמטיבי מהאוכלוסייה.

     

    באזורים שונים ברחבי אפריקה רופאים מסורתיים מחשיבים את איברי הגוף של הלבקנים כחומרי גלם לתרופות, אשר ביכולתן לרפא ולתת סגולות. התופעה נפוצה בעיקר בטנזניה, שם נמצאים הלבקנים תחת איום מתמיד.

     

    (כתבה:New York Times, צילום:Wikipedia)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    לוב: הטוארג מגנים את התערבות ארה"ב

    קהילת הטוארג (קבוצה אתנית במערב אפריקה) התכנסה השבוע (ג') בעיר אוברי שבדרום לוב. הקהילה התכנסה על מנת לגנות את התקיפה האוירית שבוצעה ע"י "AFRICOM" (פיקוד אפריקה של ארצות הברית) שהתרחשה באזורם. הפצצות אוויריות אלו אינן יחודיות לאזור זה, ארצות הברית מפעילה כוחות צבאיים במקומות נוספים באפריקה כגון סומליה.

     

    לדברי "AFRICOM" מטרת התקיפה הייתה מלחמה בארגוני טרור באזור. ההפצצה כוונה לעבר שלושה כלי רכב שיושביהם נהרגו במקום. לטענת הכוח האמריקאי, כל 11 הנפגעים היו חברים בארגון הטרור אל-קעידה.

     

    מנגד, שבט הטוארג מציג את המקרה באור אחר. לטענתם כל הנפגעים היו אנשים חפים מפשע. הם דורשים כי ממשלת לוב תפתח בוועדת חקירה על התקרית, אותה הם מכנים "הטבח באוינאט". בנוסף, הם דורשים התנצלות מ"AFRICOM" והודאה בטעותם. הטוארג קוראים לארגוני זכויות אדם להצטרף ולתמוך במאבקם. הם הוסיפו ואמרו, שאם דרישותיהם לא יענו בתוך 48 שעות, הם יגבירו את אמצעי המחאה.

     

    (כתבה:Libya Observer ,צילום: Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    קמרון: המצב הביטחוני מונע את אירוח גביע אפריקה בכדורגל

    עוד בשנת 2014, זכתה קמרון בזכות לארח את גביע אפריקה בכדורגל שצפוי להתקיים ביוני 2019. אך בשבוע שעבר (ו'), החליטה התאחדות הכדורגל האפריקאית (CAFׂ) שלא לקיים את האירוע בקמרון. זאת,  בעקבות המשבר הביטחוני המחריף בה ובניית תשתיות הספורט האיטית לקראת התחרות.

     

    מאז תחילת הקדנציה הנוספת של הנשיא הפרנקופוני פול ביאה, באוקטובר השנה, האלימות כלפי האוכלוסייה האנגלופונית הלכה וגברה. כחלק מרדיפת השלטון את אוכלוסייה זו, נעצרו מנהיגי המורדים דוברי האנגלית בניגריה, אשר ממנה פעלו. משפטם בגין טרור והסתה החל היום (ה'), ועשוי להסתיים בעונש מוות.

     

    איום בטחוני נוסף הוא התקפות מצד ארגון בוקו-חראם המתרחשות בסמוך לגבול עם ניגריה. ממשלת קמרון החלה להפעיל מליציות של כפריים, בניסיון להתמודד עם התקפות אלו. בתקופה זו, אנשים רבים עוברים בין ניגריה לקמרון, על מנת לקנות סחורות לקראת חגיגות השנה החדשה, בארגון בוקו חארם מנצלים את התנועה הערה באזור הגבול לביצוע מתקפות.

     

    (כתבה:Quartz, צילום:Wikipedia)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    דרום אפריקה: שיא חגיגות ה-100 לגיבור האומה

    החגיגות לכבוד 100 שנה להיוולדו של המנהיג האפריקאי נלסון מנדלה, הגיעו לשיאן השבוע בפסטיבל המוני ביוהאנסבורג.

     

    הפסטיבל הופק על ידי ארגון Global Citizen, ששם לעצמו למטרה להלחם בעוני בעולם. מטרת הפסטיבל הייתה להנציח ולחגוג את מורשתו של מנדלה, שדגל בחופש ושוויון. לשם כך, התגייסו שורה ארוכה של כוכבי תרבות ביניהם הזמרת ביונסה והראפר ג'יי-זי, הקומיקאי טרבור נוח, דייב שאפל, ויליאם פארל ,אדי וודר, אופרה ועוד.

     

    בכנס נכחו גם פוליטיקאים, דיפלומטים ואנשים עסקים, אשר השתמשו בבמה על מנת להודיע על מדיניות חדשה או תרומה גדולה, אשר משקפת את רוחו של מנדלה. סיריל רמפוזה, נשיא דרום אפריקה נשא נאום לזכרו של מנדלה ומנהל הבנק העולמי, קים ג'ים, הכריז על תרומה של ביליון דולר לקידום בריאות וחינוך באפריקה. מנהל חברת הסלולר Vodacom, התחייב להעביר 36 מיליון דולר לטובת מלחמה באלימות נגד נשים וחינוך לטכנולוגיה בבתי ספר. גם אוהורו קנייטה, נשיא קניה, אשר הופיע בוידאו, הצהיר שיעלה את תקציב החינוך במדינתו בהשראתו של מנדלה.

     

    בפסטיבל נכחו כ-100,000 משתתפים. רבים מהם הם אקטיביסטים שקיבלו כרטיסים בחינם עקב תרומתם לחברה.

     

    (כתבה:VOA, צילום: livingchurch.org)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    טוגו: פתרון יצירתי לבעיה הרסנית

    פסולת אלקטרונית מיוצרת בעיקר בעולם המערבי, אך מכיוון שאין תשתית מספקת למיחזורה, היא נשלחת לסיים את חייה במזבלות ענק באפריקה. הרגולציה החלשה והשחיתות באפריקה, מנוצלים על ידינו ("העולם המפותח") כדי להיפטר מהזבל שלנו.

     

    על פי הערכות של ארגון סביבתי מקומי, מדינת טוגו שבמערב אפריקה מקבלת כ-500,000 טון של פסולת אלקטרונית כל שנה. הפסולת הרעילה, פולטת חומרים מסוכנים אשר פוגעים בבריאות הציבור בטוגו.

     

    אך יש מי שמנסים להפוך את הבעיה לפתרון. צעירים רבים מוצאים תעסוקה בפירוק המכשירים והוצאת חומרי הגלם שבהם. אוסיה פולי-באב, בן 29, פתח מעבדת טכנולוגיה קטנה בפאתי עיר הבירה, לומה. במעבדתו הוא לא רק מפרק אלא גם בונה- הוא מרכיב רובוטים מתוך הפסולת. מטרתו של פולי-באבא היא לא רק תעסוקתית אלא גם חינוכית. הוא עובר עם הרובוטים שבנה בבתי ספר ומנסה להצית בילדים סקרנות לתחום הרובוטיקה, כפרנסה עתידית וכתחביב.

     

    גניקוא אפטה, הוא דוגמא נוספת להצלחה שניתן להשיג ממחזור הפסולת האלקטרונית. הוא הרכיב מדפסת תלת מימדית בעצמו מחומרים שמצא במזבלות. ההמצאה המרשימה זכתה במקום ראשון בכנס טכנולוגיה בברצלונה.

     

    (כתבה:BBC ,צילום:Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    אחדות אפריקאית: מדוע היא חשובה אך כה חמקמקה

    כתב העיתון The East African, ג'נראלי אולימוונגו (Jenerali Ulimwengu), כותב על האחדות הכלכלית באפריקה, או ליתר דיוק, על המחסור בה. לדבריו, האחדות הכלכלית קשורה קשר ישיר למעבר חופשי של אנשים, ולא רק של סחורות ברחבי היבשת. אך, החלום על אפריקה נטולת ויזות לאפריקאים הוא עודנו חלום רחוק. למרות מאמצים דיפלומטיים רבים, אפריקאים עדיין צריכים ויזה ל-51 מדינות ביבשת.

     

    הכתב חושף נתונים מהדו"ח של הנציבות הכלכלית של האו"ם לאפריקה, שערכה פגישה בשבוע שעבר בקיגאלי. הנתונים מראים, שלמרות שהמסחר באפריקה במגמת עלייה, רק 18% מכל המסחר הוא פנים אפריקאי. הנתון מתגמד עוד יותר כאשר משווים אותו ליבשות אחרות בעולם- באסיה מהווה המסחר הפנים יבשתי כ-59% אחוז מכלל המסחר , ובאירופה, 69% מכלל המסחר.

     

    ג'נראלי מכנה את תופעה זו כ-"עלבון לאפריקה ולמנהיגים שלה", אשר שמים את האינטרסים של אחיהם ואחיותיהם האפריקאיים בתחתית סדר העדיפויות הכלכלי. במקום, הם נותנים יתרון לאינטרסים כלכליים של זרים, אשר חלקם משתפים פעולה באופן ישיר עם הניצול של יבשת אפריקה.

     

    (כתבה: The East African, צילום: Flickr)

    לקרוא עוד >>
play

 

          הישר מגאנה שבמערב אפריקה, Bokoor Band !