לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה   השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    סומליה: תקוות השלום מתערערת

    מהומות פרצו השבוע במחוז הדרום מערבי בסומליה, בעקבות מעצרו של מוכתאר רובו (Mukhtar Robow). מוכתאר הוא בכיר לשעבר בארגון הטרור א-שבאב , שהכריז לפני כמה חודשים על התמודדותו לבחירות המחוזיות. הסלוגן המלווה את מסע הבחירות שלו הוא, "אני ידעתי איך להקים את א-שבאב, אני יודע איך לחסל אותם". הקמפיין והכרזימה של מוכתאר סחפו תומכים רבים במחוז.

     

    אך, ממשלת סומליה לא הייתה מרוצה מהמצב. מוכתאר היווה איום על המתמודד המועדף על הממשל הפדרלי, המכהן כשר האנרגיה והמים של סומליה. על פי עדי ראייה, הוא נעצר בשבוע שעבר (ה') על ידי המשטרה הסומלית וכוחות השכנת שלום אתיופיים. בעקבות המעצר, פרצו מהומות אלימות שנבעו מכעסם של ההמונים על התערבות המשטר בבחירות המקומיות ואי ציותם לשלטון החוק.

     

    ממשלת סומליה הצהירה, שמוכתאר לא יתמודד בבחירות המקומיות מכיוון שהוא במעצר. זאת, למרות שמבחינה חוקית הוא יכול להתמודד, בנוסף, ההאשמות נגדו עדיין לא פורסמו. הבחירות התקיימו אתמול (ד') והממשלה מינתה את המועמד המועדף עליה, עבד אל-עזיז חסן מוחמד. זאת, בניגוד מוחלט למדיניות של נתינת עצמאות למחוזות השונים, אשר עליה הצהירה הממשלה הפדרלית.

     

    (כתבה: France24,צילום:STR )

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    מדיניות טראמפ באפריקה: זירת מאבק בין סין וארה"ב

    המלחמה הקרה לא נגמרה בנפילת חומת ברלין, היא נמשכת גם היום, אם כי חלו בה כמה שינויים. זירת המאבק החדשה היא אפריקה, והשחקניות המרכזיות הן סין וארה"ב.

     

    ביום חמישי, הכריז ג'ון בולטון, היועץ הבטחוני של הנשיא טראמפ, על המדיניות של ארה"ב ביבשת אפריקה. בולטון התייחס להשפעה ההולכת וגוברת של סין באפריקה כטקטיקה להשתלטות על היבשת.  זאת ,לטענתו, נעשה על ידי החזקת המדינות האפריקאיות שבויות בחובות לסין. ארה"ב רואה את עצמה ככוח נגדי אשר יבלום את ההשפעה הסינית ביבשת. וכעת, זוהי המטרה המרכזית של מדיניות הסיוע שלה באפריקה.

     

    ארה"ב התחייבה לקדם יחסי סחר-הוגן עם אפריקה, להלחם בטרור ואלימות צבאית, ולספק סיוע בצורה יעילה ואפקטיבית. בנאומו אמר בולטון שארה"ב נחושה לוודא שכספי הסיוע שלה לא יגיעו למנהיגים מושחתים אלא יסייעו לתושבי היבשת.

     

    (כתבה: The Atlantic, תמונה:globalresearch.ca )

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קניה: למי שייך הביטוי "אקונה מטטה" ?

    מיליוני אנשים ברחבי העולם מכירים את הביטוי "אקונה מטטה" (אין דאגות), מכיוון שצפו בסרט הידוע של דיסני - "מלך האריות". כמה מתוך אותם אנשים יודעים שאלו מילים בשפה הסווהילית? כמה מתוכם יודעים שהן ביטוי שגור המשמש כתשובה לברכת שלום? ושהשפה הסווהילית מדוברת על ידי כ-60 מיליון אנשים במזרח ומרכז אפריקה? סביר להניח שמעטים מצופי הסרט ידעו פרטים אלו.

     

    בחודשים האחרונים, מתנהל ברשתות החברתיות בקניה דיון סוער על הניכוס התרבותי שמבצעת חברת דיסני בשימושה בביטוי "אקונה מטטה". כתבת ה- Business Daily, קטי מפוטיה, הציתה את הדיון בטור הדעה שלה. בכתבה, היא קוראת למזרח אפריקאים להגן על התרבות והמורשת שלהם מניצול על ידי גורמים זרים.

     

    חברת דיסני הפכה את הביטוי לסימן מסחר (Trade Mark), ובכך הפקיעה הזכות לשימוש מסחרי בו מידי דוברי הסווהילית. בימי אלו, פורסמה עצומה  הקוראת לדיסני להסיר את הסימן המסחרי מהביטוי. עד כה, חתמו עליה כ-71,000 איש, בתוך שבועיים. מספר זה מייצג את העניין הציבור ההולך וגובר בנושא.

     

    (כתבה: NPR, תמונה: Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    רואנדה: מובילה את מערכת הבריאות ביבשת

    בנ"יו-יורק טיימס" ממליצים לרפובליקנים האמריקאים ללמוד מהנעשה ברואנדה. זאת, מכיוון שברואנדה ליותר מ-90% מהתושבים יש ביטוח בריאות לאומי. זהו הישג חסר תקדים, שכן רואנדה הנחשבת מדינה בעלת הכנסה נמוכה, הצליחה לספק ביטוח בריאות לרוב תושביה.

     

    התשלום לביטוח נגבה בהתאם להכנסה, וכך גם העניים יכולים לבטח את עצמם. אפקט נוסף שנראה מאז תחילת התוכנית הוא ירידה בשיעור הילודה במדינה, ויש הטוענים שהקשר אינו מיקרי. אך, האזרחים מספרים שהשירותים שניתנים עדיין דורשים שיפור, למשל, ההעברה לבית חולים מרכזי מבית חולים מקומי לוקחת זמן ארוך.

     

    (כתבה: The East African, תמונה:Flickr )

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    סודן: מהומה או מהפכה?

    לא רק בצרפת מתרחשות מחאות נרחבות על העלאת יוקר המחייה. ביומיים האחרונים, רחובות הערים הראשיות בסודן מוצפות במפגנים. המחאה הוצתה עקב החלטת הממשלה להעלות את מחיר הלחם מפאונד סודני אחד לשלושה. הדבר גרם למחסור בלחם, ולסגירת חנויות רבות.

     

    אך המפגינים אינם מוחים רק על מחיר הלחם. במהלך ההפגנות נשמעו גם קריאות על העלייה במחירי גז הבישול, הנפט, על האינפלציה הגואה ועל המחסור במזומנים. בעיר אטברה (Atbra) המפגינים הזועמים הציתו את המשרדים הראשיים של מפלגת השלטון. עדי ראייה מספרים שהמפגינים הראשונים היו ברובם סטודנטים ואליהם הצטרפו גם אזרחים נוספים.

     

    המחאה נותנת את אותותיה ברשתות החברתיות, האשטאג בשם #Sudan_Uprising מאגד תחתיו קולות של צעירים סודנים הקוראים לעם לצאת לרחובות. האם אלו מהומות נקודתיות? או שמא, אנו עדים לתחילתה של התקוממות נרחבת לשינוי השלטון?

     

    (כתבה: Dabanga, צילום:Twitter #Sudan_Uprising)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    קונגו: המתח גובר לקראת הבחירות

    הבחירות בקונגו היו אמורות להתקיים ביום ראשון הקרוב. אך כיום ,הןדיעה וועדת הבחירות שהיא שוקלת לבצע דחייה של שבוע. החלטה זו באה בעקבות תקרית השריפה בשבוע שעבר, בה עלה באש מחסן מלא בציוד לקראת הבחירות.

     

    לקראת הבחירות ההיסטוריות, גובר המתח במדינה כולה. בקינשסה, עיר הבירה, נאסר על קיום מצעדים ואספות הקשורים לבחירות. ההחלטה התקבלה על ידי מושל קינשסה, חבר במפלגת השלטון, עקב החשש  מפעולות אלימות של קבוצות קיצוניות. קבוצות אופוזיציה יצאו להפגין נגד ההחלטה ונתקלו בכוחות המשטרה. עקב המצב הנפיץ נקטה גם ארה"ב בצעדי חירום, וביקשה מכל העובדים האמריקאים, שאינם עובדי חירום, לצאת מקונגו .

     

    הנשיא המכהן כעת הוא ג'וזף קבילה, הנמצא בתפקיד כבר 18 שנים. למעשה, כהונתו החוקית הסתיימה כבר בשנת 2016, בה היו אמורות להתקיים הבחירות, אך הן נדחו לשנת 2018. בחירות אלו הן נקודת ציון חשובה לפוליטיקה בקונגו, ואם יעברו בשלום אלו יהיו חילופי השלטון הדמוקרטיים הראשונים במדינה.

     

    (כתבה: Reuters,צילום:Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    בלוק-צ'יין: הטכנולוגיה שנלחמת בשחיתות

    בלוק-צ'יין היא הטכנולוגיה אשר עומדת מאחורי המטבעות המבוזרים המצליחים בעולם, כמו ביט-קוין.  אותה הטכנולוגיה משמשת מדינות רבות באפריקה בהתמודדותן עם בעיות שונות במוסדות השלטון.

     

    בטנזניה, אחד הדברים הראשונים שעשה הנשיא מוגפלי הוא להשתמש בטכנולוגית הבלוק-צ'יין על מנת לסנן "עובדי-רוחות" (עובדים שאשר מקבלים משכורת בלי לבצע עבודה). בגאנה, רוב בעלי האדמות אינם רושמים את הקרקע שלהם. סטארט-אפ מקומי הנקרא ביט-לנד משתמש בבלוק-צ'יין על מנת לייצר רישום מהימן של אדמות. ובניגריה, משתמשים בטכנולוגיה על מנת לעקוב אחר העברות בנקאיות ובכך לצמצם את האפשרות לשחיתות.

     

    זה לא עניין של מה בכך, התפתחויות טכנולוגיות בדרך כלל מגיעות לאפריקה באיחור ניכר לאחר שאר העולם. אך במקרה זה, אפריקה מאמצת את הבלוק-צ'יין ומשתמשת בו ליצירת פתרונות המותאמים לצרכיה.

     

    (כתבה: OZY, צילום:Pxhere)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    טנזניה: על מוזיקת singeli כבר שמעתם?

    singeli היא הדבר החם הבא בטנזניה. זוהי מוזיקה קצבית, רועשת וסוערת שמבוצעת על ידי צעירים משכונות העוני של דאר א-סלאם. השירים מדברים על חיי היום בשכונות ועל הקשיים איתם מתמודדים הצעירים החיים בהן.

     

    המוזיקה סיפקה לצעירים ערוץ לביטוי ולהפצת מסרים. כמה מהאמנים מספרים שהסגנון הייחודי נבע בתחילת הדרך מאילוצים טכניים. מכיוון שלא היו להם כלים לעשות מוזיקה, הם השתמשו בכלים היחידים שכן היו להם - קולם והטלפונים שלהם.

     

    סגנון זה הצליח לפרוץ את גבולות דאר א-סלאם, ואמני singeli מופיעים בפסטיבלים נחשבים ברחבי העולם. המוזיקה גם חיברה בין שכבות שונות בחברה הטנזנית. מאקוולי, אחד האמנים, מספר שאפילו פוליטיקאים השתמשו במוזיקה זו במהלך מסעות הבחירות שלהם.

     

    (כתבה: The Guardian, צילום:bandcamp)

     לקרוא עוד >>

play

 

"הדיילי שואו" - מה טרוור נואה חושב על החזרת פריטי האמנות הגנובים לאפריקה?