לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה   השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • כלכלה

    קניה: סין משתלטת על נמל מומבסה

    קניה עלולה לאבד את הנמל המרכזי שלה במומבסה, ולהעבירו לשליטה סינית. ההעברה תתקיים במקרה שחברת הרכבת של קניה לא תצליח לשלם את חובה, העומד על 2.3 ביליון דולר, לבנק הסיני Exim. ממשלת קניה לוותה את הכסף מסין על מנת לבנות קו רכבת חדיש ומשופר מניירובי למומבסה.

     

    האם השקעת המיליונים ואיבוד הריבונות על נמל מומבסה היו שווים את המאמץ? כתבת ה 'East African' טוענת שלא. הכתבת מתארת את הנסיעה המשפחתית שלה ברכבת מניירובי למומבסה וחושפת את הכשלים הרבים שקיימים בפרויקט הפיתוח. היא מספר על בידוק בטחוני מתיש ואגרסיבי, תורים ארוכים, צפיפות איומה באולמות ההמתנה, נתיב יציאה מהתחנה שנראה כמו נתיב מילוט ועוד.

     

    "הכל נעשה כביכול בשם הפיתוח" אומרת הכתבת, "אך איזה סוג פיתוח זה שמשקיעים בו 3 ביליון דולר אבל אי אפשר למצוא פח אשפה בתחנת הרכבת?"

     

    (כתבה: The east african,צילום: Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אתיופיה: הדרך למהפך אמיתי עוד ארוכה

    בחירת נשיא מקבוצת מיעוט נרדפת, מינוי נשים לעמדות מפתח, הסכם שלום עם אריתראיה והובלת יוזמת שלום אזורית. כל אילו, הציבו את אתיופיה כמדינה העוברת מהפך ומתקדמת לעבר עתיד טוב יותר. אך מסתבר שהדרך לשינוי אמיתי עוד ארוכה.

     

    ארגון הOLF (החזית לשחרור הארומו) הוצא מרשימת ארגוני הטרור על ידי הנשיא אבי אחמד, ובכירי הארגון חזרו לאתיופיה בספטמבר. אבי אחמד התכוון ליצור משחק דמוקרטי פתוח ולשלב את קבוצת האורומו המדוכאת בפוליטיקה. כעת, ה-OLF טוענים שההסכמים בינם לבין הממשלה לא יושמו ועל כן הם פתחו בפעולות אלימות במחוז אורומיה. המהומות גרמו לאלפי פליטים לברוח לקניה השכנה.  בתגובה למצב, הכריז הנשיא על פתיחת וועדת שלום ופיוס שמטרתה היא להגיע להסכמים עם ה-OLF לטובת אחדות העם האתיופי וביטחונו.

     

    בנוסף אבי אחמד נאלץ להתמודד עם בעיות נוספות, כגון אי תשלום מיסים. הנשיא פתח בקמפיין לעידוד העלאת אחוז משלמי המיסים.  הוא קורא לאזרחים לראות בתשלום אמצעי המבטיח עתיד טוב יותר לילדיהם.

     

    (כתבה:Borkena, צילום: Wikimedia )

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    מצרים: משבר המים מגיע לשיא חדש

    משרד המים המצרי מדווח כי אינדקס המחסור במים הגיע לכ-140%. הדבר מצביע על כך שהמדינה סובלת ממחסור חמור במים.

     

    מצרים אינה מצליחה לייצר מדיניות ברת-קיימא במשק המים נוכח משבר ההתחממות הגלובלית. ביולי, הכריזה מצרים על תוכנית חירום להצלת משק המים אך היישום לא היה מהיר דיו. איום נוסף למשק המים הוא בנייתו של סכר הרנסאנס באתיופיה, אשר לטענת מצרים, עלול לשבש את הגישה שלה למי הנילוס.

     

    מצרים היא לא המדינה היחידה באפריקה שאינה מצליחה להתמודד עם שינויי האקלים. בטור הדעה של ברט ואן פינקסטרן, הוא מציע לשים דגש על פעילות שמגיעה מתוך החברה האפריקאית ונלחמת בהשלכות ההתחממות. החברה באפריקה לא צריכה להיתפס כפסיבית, וכמקבלת של מדיניות וסיוע חיצוני, אלא כסוכנת שינוי אקטיבית. הכותב מביא דוגמאות רבות לארגונים מקומיים ביבשת הפועלים בהצלחה בנושא.

     

    (כתבה: Middle East Monitor, צילום:Wikimedia )

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    זימבבואה: מוציאים סיבה לצחוק בחג המולד

    זימבבואה מקבלת את פני חג המולד עם מחסור במוצרים בסיסיים ואינפלציה גואה. המצב הכלכלי הנוכחי יכול בקלות להרוס את שמחת חג המולד של כל אדם.

     

    למרות שאין לחם בחנויות, הקומיקאים בעיר הבירה, הארארה, מצליחים להפוך את העצב לבדיחה. סאם פראי מונרו, אחד הקומיקאים החברים בקבוצה הסאטירית 'Magamba TV crew' אומר :" אנחנו עוברים זמנים קשים, בואו לפחות נצחק על זה".

     

    סאם וחבריו הפיקו גרסא חדשה לשיר החג הידוע 'Jingle Bells' ויצקו לתוכו את כל הבעיות המטרידות את האזרחים בזימבבואה; אבטלה, מחסור בדלק, מחסור בכסף מזומן, מגפת כולרה ועוד. את השיר ניתן לראות בתוך המערכון "אין כריסמס השנה" של חבורת הקומיקאים.

     

    (כתבה: VOA, צילום: Youtube Magamba TV crew)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    דרום סודן: פסטיבל סרטי מהגרים ופליטים

    בשבוע האחרון התקיימו פסטיבלים המציגים סרטי מהגרים ברחבי העולם, על מנת לציין את יום המהגר הבינ"ל שהתקיים ב- 18.12. גם בדרום סודן, מדינה ממנה יצאו פליטים רבים, שעל פי ההערכות מספרם עולה על 2 מיליון, התקיים פסטיבל שכזה.

     

    מטרת הפסטיבל היא להציג את האתגרים שבתהליך ההגירה, ואת התרומה הייחודית של המהגרים לקהילות הקולטות אותן. בדרום סודן, בה נושא ההגירה קרוב לליבם של אנשים רבים, הקרנות הסרטים עוררו שיח ציבורי בנוגע להשלכות של תופעת ההגירה המסיבית על החברה הסודנית. מארגני הפסטיבל הדגישו שחשוב להם לפנות לקהילות שנפגעו, ולתת להם קול והזדמנות להשתתף באירוע תרבותי.

     

    (כתבה: Gurtong, צילום: Shutterstock)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    תוניסיה: בועזיזי מספר 2?

    מוחמד אבן בועזיזי התוניסאי, הצית עצמו באש בדצמבר 2010 והחל את גל המחאות המכונה "האביב הערבי". ביום שני האחרון, כשמונה שנים לאחר מכן, גם העיתונאי התוניסאי, עבד אלרזק זרוגי הצית את עצמו כאקט קיצוני של מחאה חברתית.

     

    בסרטון שצולם לפני ההצתה אומר העיתונאי לבני עירו המובטלים, שהוא ישמיע את קולם ויביא את המהפכה בעצמו באמצעות ההצתה. לאחר מותו, החלו מהומות בעיר מגוריו, קסרין. במהלך הימים האחרונים המהומות התפשטו והגיעו עד לבירה תוניס, ואתמול (ד'), אף הושבתה התחבורה הציבורית.
    המפגינים מחזקים את זרוגי ומוחים נגד המדיניות הכלכלית של המשטר. בנוסף, איגוד העיתונאים הוציא הצהרה בה הוא מאשים את המדינה במותו של זרוגי.

     

    האם זהו זמנן של מחאות האביב הערבי לשוב ולדרוש צדק חברתי? נחכה להתפתחויות.

     

    (כתבה:channel news asia, תמונה:Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    #MeToo: השקט הוא סימן רע

    כאשר בוחנים מקרוב את תנועת Metoo# ניתן להבחין שקולן של הנשים האפריקאיות אינו נכלל במלחמה נגד הטרדות מיניות. השתיקה שלהן מסמלת את הכישלון של התנועה להיות רשת נשים עולמית ואינקלוסיבית.

     

    התנועה הוקמה על ידי טרנה ברוק ב-2006 על מנת להוות פלטפורמה לנשים אפרו-אמריקאיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך לדבר על הטרדות מיניות. אך, פריצתה הגדולה של התנועה קרתה רק יותר מעשור לאחר הקמתה, כאשר השחקנית הלבנה והעשירה אליסה מילאנו, צייצה את ההאשטג.

     

    כיום, התנועה מנוהלת על ידי נשים לבנות ממדינות עשירות, ומתנהלת בפרקטיקות שמתאימות לאורח החיים שלהן. התנועה מחייבת נשים לצאת אל המרחב הציבורי בהצהרה על ההטרדה שעברו. כדי לעשות מעשה כזה, נדרש כוח חברתי שלנשים באפריקה ובחברות פטריארכליות אחרות, פשוט אין.

     

    התנועה ללא ספק נתנה השראה לנשים האפריקאיות. בסנגל, התחילו נשים צעירות את ההאשטאג #Nopiwouma (לא אשתוק, בשפת הוולוף). בפלטפורמה שלהם ניתן לחלוק חווית של הטרדה מינית בצורה אנונימית לא חשיפה ציבורית, אך בכל זאת לקבל תגובות ותמיכה מנשים אחרות.

     

    (כתבה: Quartz, צילום:Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניגריה: אמנות, כישוף והצלחה בין לאומית

    פג'ו אלאטיס (Peju  Alatise) היא אמנית ניגרית בעלת שם עולמי שייצגה את ניגריה בביאנלה בוונציה בשנת 2017. יצירותיה של אלאטיס נמכרות בסכומי עתק והיא מציגה אותן בגלריות נחשבות ברחבי העולם.

     

    יצירתה המפורסמת ביותר, המציגה פסלים של "נשים מרחפות" עשויות מצעיפים, זכתה להצלחה בוונציה אך לתגובות מפתיעות בבית. אנשים גינו את היצירה ואמרו שהנשים המפוסלות הן מכשפות או שדים.

     

    פג'ו החליטה שלמרות הקשיים הכרוכים בפעילות חברתית ואמנותית בניגריה, היא רוצה לתת חזרה ולפתח את קהילת האמנים במולדתה. היא הקימה את ארגון ANAI, שמספק מרחב יצירה אלטרנטיבי לאמנים ניגריים. מרכז העמותה, השוכן לחופי לאגוס, מכיל גלריות וחללי עבודה לפג'ו ולשאר האמנים המטופחים על ידי המרכז.

     

    למרות הצלחתה, הקמת האירגון הייתה כרוכה בשנה של מלחמה מתישה נגד הרשויות בניגריה, והאמנית חושבת תכופות לעזוב את מולדתה. "אבל כל פעם שאני מנסה לעזוב, משהו מושך אותי חזרה", היא אומרת.

     

    (כתבה: The Africa report,צילום:Mail&Guardian )

    לקרוא עוד >>
play

 

מוזיקת ה- 'Singeli' שמשגעת את טנזניה וכובשת את הפסטיבלים באירופה.