לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה   השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • נשים

    שנת הנשים: הנשים האפריקאיות הבולטות בשנת 2018

    לכבוד סיום השנה האזרחית, האתר 'FACE2FACE AFRICA' ערך את רשימת הנשים האפריקאיות המובילות לשנת 2018. זוהי רשימה מעניינת מכיוון שהיא כוללת גם נשים פשוטות ולא מוכרות לצד סלבריטאיות ידועות כמו הדוגמנית הסומלית חלימה אדן. ברשימה, מוצגות נשים שהצליחו לפרוץ גבולות בנוגע לתפקידים שאינם מקובלים לנשים באפריקה במגוון תחומים, כגון; רפואה, פוליטיקה, צבא, ספרות ועוד…

     

    הרשימה נפתחת באקטיביסטית הטנזנית רבקה גיומי, אשר נאבקה למען העלאת גיל הנישואין בטנזניה, ובכך היא שואפת לצמצם את תופעת נישואי הילדות. גיומי קיבלה השנה את פרס זכויות האדם מטעם האו"ם על פועלה. בהמשך הרשימה מוצגת האישה הראשונה בדרגת רב-סרן בצבא קניה, פאטומה אחמד. ולבסוף, סוגרת את הרשימה מאזה אשנפי, המכהנת כנשיאה הראשונה של בית המשפט העליון האתיופי. 

     

    (כתבה: FACE2FACE AFRICA, צילום:Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    קונגו: הבלאגן חוגג בבחירות

    הבחירות בקונגו היו אמורות להתקיים ביום א' בשבוע שעבר, אך וועדת הבחירות החליטה לדחות אותם בשבוע בשל שריפה שפגעה במכונות ההצבעה האלקטרוניות. אותה וועדה החליטה גם לא לקיים בחירות בכמה מחוזות במזרח קונגו, לטענתם, בשל התפרצות האבולה. אחרים טוענים שזה תכסיס אלגנטי של מפלגת השלטון, מכיוון שאלו מחוזות בהם ישנה תמיכה למלפגת האופוזציה. הציבור הזועם, באזור זה, נקט בפעולות מחאה אלימות, והפנה את זעמו דווקא נגד מרכז לטיפול באבולה.

     

    לבסוף, הבחירות התקיימו ביום א' השבוע במתכונת מצומצמת - רוב האוכלוסייה לא יכלה להצביע בגלל אלימות, התפרצות האבולה ובעיות לוגיסטיות בעמדות ההצבעה. במחוז קיבו, נהרגו 4 אנשים במהומות שהתרחשו ביום הבחירות, אחד מהם היה שוטר.

     

    מיד לאחד ההצבעה הכאוטית, החלו כל שלושת המועמדים המובילים להפיץ שמועות על ניצחון. מיום ב' הממשלה משביתה את האינטרנט והתקשורת האלחוטית. לטענתה, למען שמירה על הסדר הציבורי ומניעת הפצת שמועות. התקשורת תחזור בשבוע הבא כאשר יפורסמו תוצאות הבחירות.

     

    (כתבה: Reuters, צילום:Getty Images )

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    סודן: אינטרסים זרים במחאות האזרחים

    כאשר המחאות בסודן החלו ב-19 לדצמבר, רבים לא ידעו האם מדובר במחאה נקודתית על מחירי הלחם, שתדעך במהירות, או שמא מדובר בתחילתה של מהפכה. כיום, המחאות עדיין ממשיכות ודרישתם המרכזית של המפגינים היא התפטרותו של הנשיא עומר אל-באשיר. על פי העיתון The Guardian כ-60 אנשים נהרגו עד כה במהלך ההפגנות. יש הטוענים שאופי המחאות הולך ומתעצב לכיוון מהפכות האביב הערבי של 2011.

     

    כתב ה-Egyptian streets חושף את החשש הכבד של מצרים מהמצב בסודן. א-סיסי ואל-באשיר שמרו על יחסים טובים למרות מספר מחלוקות בין מדינותיהם. הפלתו של אל-באשיר משמעה שיחסים אלו עלולים להתערער. בנוסף, מצרים חוששת שסודן תתדרדר למצבה של לוב, לאחר הפלתו של מועמר קדאפי. מצרים מתקשה מאוד לשמור על הגבול שלה עם לוב, ותתקשה עוד יותר אם תצטרך לשמור על הגבול שלה עם סודן שהוא הארוך ביותר מבין גבולותיה.

     

    מדינה ערבית נוספת שחוששת מהמחאות היא ערב הסעודית, אשר משתמשת באזרחים הסודנים כחיילים שכירים במלחמתה בתימן. שינוי המצב הפוליטי בסודן עלול לסכן את הזרמת החיילים לתימן.

    ללא ספק, האזרחים הסודנים יצטרכו להיות עיקשים מאוד על מנת לנצח את האינטרסים הבינ"ל אשר מחזיקים את נשיאם בשלטון.

     

    (כתבה: Egyptian Streets, צילום:sudanuprising2018)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אוגנדה: האופוזיציה צריכה להיות יצירתית

    יוורי מוסווני הוא נשיא אוגנדה מזה 33 שנה. הוא אמנם נבחר בבחירות דמוקרטיות לכל קדנציה, אך הוא מערים קשיים על האופוזיציה במדינה לתפקד בצורה תקינה אשר תתן להם סיכוי אמיתי להתמודד מולו.

     

    מנהיג האופוזיציה המוכר ביותר הוא הזמר והפוליטיקאי בובי ויין. בשבועות האחרונים, בוטלו הופעותיו של הזמר באונגדה על ידי הממשלה, ותומכיו הזועמים יצאו למחות על כך. למרות שביטול ההופעות הוכרז כלא חוקתי, נראה שמוסווני "הסיר את הכפפות" והוא מתכוון להחזיק בשלטון בכל דרך. ישנה חשיבות רבה להופעות של ויין, זוהי דרך לגייס כסף למאבק, להעביר מסרים לקהל הרחב ולשדר כוח ועוצמה אל מול מוסווני.

     

    האם זוהי סופה של ההתנגדות של בובי ויין? על פי כתב -The East African ניסיון העבר מראה שכן. עד כה, מוסווני הצליח להביס את כל מי שניסה לעמוד בדרכו לקדנציה נוספת. כדי להוכיח אחרת בובי ויין ושאר מנהיגי האופוזיציה צריכים להיות מלוכדים יותר, ובעיקר, יצירתיים יותר מבעבר. השאלה היא האם יש להם את הרצון והיכולת לעמוד במשימה קשה זו.

     

    (כתבה:The East African ,צילום: dispatch)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניגריה: האם נטפליקס תשתלט על נוליווד?

    חברת התוכן האמריקאית 'נטפליקס' מנסה כבר מספר שנים להיכנס אל תעשיית הקולנוע הניגרית המכונה 'נוליווד'. השנה, הוציאה נטפליקס את  "Lion Heart", הסרט הניגרי הראשון בהפקתה. רבים ראו בכך תחילתו של עידן חדש בקולנוע הניגרי, אך מה המשמעות של כניסתה של רשת אמריקאית לתעשיית קולנוע אפריקאית? מי ירוויח מהמהלך הזה? ואיך הוא ישנה בפועל את הקולנוע הניגרי?

     

    נוליווד ידועה כתעשייה בעלת תקציב נמוך, הסרטים בתעשייה זו מצולמים במהירות והשחקנים מקבלים משכורות יחסית נמוכות. למרות האיכות הבינונית של הסרטים, שרבים מהאפריקאים אוהבים להתלונן עליה, קהל הצופים של נוליווד הולך וגדל. תשתית ההפצה של סרטים אלו היא דרך דיסקים וקלטות, זאת בניגוד ל'נטפליקס' המשווקת דרך האינטרנט. מכיוון שתשתיות האינטרנט חלשות ברוב אפריקה פלטפורמות צפייה ישירה הן פחות יעילות.

     

    נטפליקס רוצה לעודד השקעות זרות על מנת להעלות את איכות הסרטים בתעשיית נוליווד, אך האם הפורמט שלה יתאים לקהל האפריקאי? חשש נוסף שעולה הוא שהרווחים מהתעשייה יעברו מהמפיקים המקומיים לידיהן של חברות זרות.

     

    (כתבה: The Conversation, צילום:Wikimedia )

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    דרום אפריקה: חוף הים לכולם

    בחוף קליפטון קרתה תקרית מוזרה, שומרים של חברת אבטחה פרטית הורו לאנשים בעלי צבע עור שחור לעזוב את חוף הים בו בילו. עיריית קייפטאון גינתה את התקרית והבטיחה שתחקור את העניין על מנת שלא יחזור שנית.

     

    בעייני תושבי העיר התקרית הזו מסמלת בעיה עמוקה יותר בחברה בדרום אפריקה בתקופת הפוסט-אפרטהייד. אחת מהפעילות בארגון The Black People's National Crisis Committee מספרת : "אנשים שחורים יודעים ומרגישים שאנשים לבנים לא רוצים אותנו (השחורים) בקניונים, בחופים ובתחבורה הציבורית".

     

    פעילי הארגון ארגנו מחאה על מנת לנכס מחדש את המרחב הציבורי השייך לכולם. הם הלכו לחוף הים עם שלטים וביצעו טקס שחיתת כבש אשר באופן סימבולי מנקה את החוף מגזענות. מולם, הפגינו פעילי זכויות בעלי זכויות חיים, כולם לבנים. האירוע הצית דיון סוער ברשתות החבריות, אנשים הצביעו על כך שפעמים רבות זכויות בעלי חיים מובאות כהסחת דעת מדיון על גזענות. אנשים רבים הביאו תמיכה במפגינים השחורים ובדרישתם לשיווין במרחב הציבורי.

     

    (כתבה: Okay Africa, צילום:Flickr )

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    אלג'יריה: סוגרת את גבולותיה

    אלג'יריה פותחת בקו חדש של מדיניות נגד הפליטים מסוריה, זאת עקב חששות ביטחוניים שפעילי קבוצות טרור מגיעים מסוריה יחד עם גלי הפליטים. באלג'יריה נמצאים כיום כ-50,000 סורים. ממשרד הפנים האלג'יראי נמסר שהם מוכנים לארח פליטים בגלל סיבות הומניטאריות, אך הם אינם מוכנים לסכן את בטחון אזרחיהם כתוצאה מכך.

     

    המדינה הצפון אפריקאית, הידועה בנתיבי הברחת המהגרים העוברים בה, החליטה לסגור את גבולותיה עם מאלי וצ'אד לכניסתם של סורים. בנוסף היא החלה לגרש פליטים סורים לצ'אד. ישנו חשש כבד שצ'אד תמצא לנכון לגרש את הפליטים חזרה לסוריה, המוגדרת כאזור מלחמה משנת 2011.

     

    (כתבה: Morocco world news,צילום:Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    הספרים הנבחרים: מיטב הספרות האפריקאית לשנת 2018

    שנת 2018 מציינת 60 שנה ליציאתו של הרומן האפריקאי המפורסם "הכל קורס" מאת צ'ינואה אצ'בה . הרומן, שזכה להצלחה בינ"ל, סימן את תחילת העידן בו יש לאפריקאים את הכוח לספר לעולם את חוויתם בתקופה הקולוניאלית. "הכל קורס" מדבר על השפעות הקולוניאליזם על החברה הניגרית אך הוא גם מהווה אנלוגיה להשפעה של הכיבוש האירופאי על אפריקה כולה.

     

    כיום, בזכות האינטרנט, ספריהם של סופרים אפריקאים רבים יכולים להגיע לקהל הרחב. העובדה שקולות אפריקאים יכולים להגיע אל מחוץ ליבשת עוזרת לשבור סטיגמות ורעיונות שטחיים, שאנשים רבים שבויים בהם לגבי מהי אפריקה ומיהם אפריקאים. האתר Quartz, החליט לחגוג את העושר הספרותי האפריקאי הקיים כיום ולהכין רשימה של הספרים הטובים ביותר שיצאו ביבשת בשנת 2018. ניתן למצוא ברשימה רומנים וספרי עיון במגוון נושאים מאת סופרים מכל רחבי היבשת. שתהיה לכם קריאה מהנה.

     

    (כתבה: Quartz, צילום:medium.com)

    לקרוא עוד >>
play

 

עיבוד אפריקאי לשיר 'Shape Of You', מאת מקהלת הנוער 'Ndlovu Youth Choir' מדרום אפריקה.