לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

3-10.1.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    גבון: הפיכה צבאית כושלת

    בשעות הבוקר של יום שני, תחנות הרדיו בגבון השמיעו את נאומם של בכירי צבא המצהירים על הפיכה צבאית בגבון. הקצינים גינו את אלי בונגו, נשיא גבון, אשר מאז ספטמבר לא תיפקד כנשיא עקב מצבו הבריאותי המתדרדר. השלטון במדינה עבר לידי סגן הנשיא, בעוד בונגו נמצא בטיפול במרוקו. בראש השנה האזרחית הצהיר בונגו שמצבו השתפר והוא עומד לחזור בקרוב לתפקיד.

     

    אך חוסר הוודאות האופף את המדינה בחודשים האחרונים והאופוזיציה הקיימת נגד בונגו מאז בחירתו, נתנו את אותותיהם השבוע. ההפיכה הצבאית אמנם לא החזיקה יותר מכמה שעות, אך היא סימלה את המתח המבעבע מתחת לפני השטח במדינה. מנהיג המרד, אונדו אוביאנג, התייחס בהצהרת ההפיכה לאירועי האלימות אשר התרחשו בעת בחירתו של בונגו, בהם נהרגו פעילי אופוזיציה רבים.

     

    כמה שעות לאחר ההכרזה , הצהיר דובר הממשלה שארבעה מתוך חמשת הקצינים המובילים את ההפיכה נמצאים במעצר. צרפת, גינתה את הניסיון להפלת השלטון בקולוניה לשעבר שלה, וקראה לאזרחי ליברוויל לא להסתובב ברחובות. בנוסף כוחות צבא מארה"ב נמצאים כעת בגבון על מנת למנוע זליגת אלימות מקונגו.

     

    (כתבה:Al-Jazeera , צילום:Wikipedia)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    קונגו: יש תוצאות- אך אין מנצח

    בקונגו לא התקיימו חילופי שלטון דמוקרטיים שקטים מאז עצמאותה ב-1960. היום בבוקר התפרסמו תוצאות הבחירות, ולפיהן מועמד האופוזיציה פליקס טשיסקדי (Felix Tshisekedi) זכה בהן. תומכיו של טשיסקדי כבר יצאו לחגוג בבירה, אך ישנן טענות שניצחון האופוזיציה אינו דמוקרטי כפי שהוא נראה.

     

    מועמד האופוזיציה הנוסף, מרטין פאיולו, אשר הגיע למקום ה-2 על פי התוצאות שפורסמו היום, טוען שהוא הזוכה האמיתי ושמשטרו של קבילה חיבל בתוצאות. בטענה זו תומכים משגיחים מטעם הכנסייה הקתולית בקונגו, אשר נכחו קפליות, שדיווחו על ניצחון מובהק של פאיולו. המועמד קורא לכנסייה לפרסם את התוצאות האמיתיות, לטענתו, אשר נמצאות בראשותם.

     

    בשבוע האחרון ארגוני החברה האזרחית והכנסייה בקונגו, הביעו חשש שוועדת הבחירות, שהיא זרוע של הממשלה המכהנת, תפרסם תוצאות מוטות. יש הטוענים כי טשיסקדי כרת ברית עם קבילה לחלוקת כוח בינו לבין המועמד שקידם קבילה ועל כן זכה בנשיאות.

     

    בכירה בתחום הכלכלה בקונגו מוסרת שלרשת הקשרים והשחיתויות של קבילה היה קל יותר להתמודד עם ממשלה ברשות טשיסקדי, מאשר בראשות פאיולו. פאיולי ארגן בעבר פעולות נגד ממשלת קבילה והבטיח לסיים את קשרי ההון-שלטון שקבילה טיפח.

     

    (כתבה:NY Times, צילום:leadership.ng)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    ניג'ר: נשים מבקשות גירושין יותר מאי פעם

    בצידי המדרכות של העיר מראדי בניג'ר פועלים בתי המשפט השרעיים, אשר בימים אלו מתרחשת בהם מהפכה שקטה. יותר ויותר נשים במערב אפריקה מגיעות לבתי המשפט על מנת לבקש גירושין.

     

    במערב אפריקה, באופן מסורתי, נשים חותנו בגיל צעיר וצופה מהן להשלים עם נישואין ללא אהבה ושותפות. המקרים הבודדים של גירושים היו ביוזמת הגבר, ונשים לא לא יכלו להתגרש גם במקרים של אלימות במשפחה. בימים אלו, נשים צעירות מתחילות לדרוש את זכותן לחיי נישואין מספקים. השינוי בתפיסתן לגבי מערכות יחסים מתרחש עקב עליית רמת ההשכלה, ההצטרפות של הנשים לכוח העבודה והגירה אל העיר.

     

    שופט באחד מבית המשפט השריעיים בעיר מארדי אומר שכ-50 נשים בחודש מגיעות לדרוש גירושין. הוא תומך בנשים שלא רוצות לסבול בחיי הנישואים שלהן ומסייע להן בתהליך הגירושין.

     

    (כתבה: NY Times, צילום: Wikipedia)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    טנזניה: צריכה להתמודד עם מגה-סיטי חדשה

    דאר א-סלאם, היא העיר המרכזית בטנזניה, והיא אחת הערים שגדלות בקצב המהיר ביותר באפריקה. האוכלוסייה בעיר זו, גדלה פי 8 מאז 1980, והיא מקבלת כחצי מיליון אנשים נוספים כל שנה.

     

    אחת הבעיות המרכזיות בערי ענק כאלו היא התחבורה, וכך גם בדאר א-סלאם. כל יום, אחר הצהריים, מאות אלפי אנשים נדחסים למיניבוסים קטנים הנקראים "dalla dalla" ועומדים שעות בפקקים על מנת להגיע לשכונות שמחוץ למרכז העיר. ערים רבות מנסות להשקיע ברכבת תחתית על מנת לפתור בעיה זו, אך בדאר א-סלאם בחרו בפתרון אלגנטי פחות, אך זול ובר ביצוע הרבה יותר- אוטובוסים.

     

    מערכת האוטובוסים החדשה שהוקמה בעיר חתכה את זמן הנסיעה מהמרכז לפאתי העיר משעתיים לכ-45 דקות. ישנם קווים בתדירות גבוה יותר, והצפיפות באוטובוסים קטנה יותר. האוטובוסים של העיר זכו בתואר "תחבורה בסטנדרט זהב" היחידה באפריקה.

     

    ובכל זאת, ערים רבות באפריקה נאבקות כבר שנים על בניית רכבת תחתית. הרכבת נתפסת כפתרון "מתקדם" יותר, אך מספר השנים הגדול הנדרש לבנייתן, הוא חסרון עצום.

     

    (כתבה: The Guardian ,צילום: Pixabay)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    קניה: טוב יותר להיות פליט מאשר מקומי בטורקנה

    אקורו אוקוט היה המועמד הראשון שהתמודד לנשיאות קניה, מקבוצת הטורקנה, בבחירות בשנת 2017. כמעט שני עשורים לפני כן, הוא כתב את עבודת הדוקטורט שלו על היחסים בין הפליטים למקומיים במחוז הולדתו. טענתו המרכזית הייתה שטוב יותר להיות פליט מאשר אזרח מקומי בטורקנה. טענה זו, מסתבר, רלוונטית גם כיום, ויעידו על כך גלי הפליטים הממשיכים להגיע לצפון קניה מאתיופיה.

     

    אקורו מצביע על דפוס חוזר שבו מואשמת הקהילה הקולטת בחוסר השתלבותם של הפליטים. במקרה של טורקנה, שהיא אחד האזורים העניים ביותר בקניה ממילא, התושבים לא היו בעלי אמצעים לקלוט את הפליטים. על כן, נוצר מצב אבסורדי בו הפליטים זכו לשירותים מארגוני הסיוע, בעוד הטורקנים לא זכו מעולם לשירותים בסיסיים מהמדינה. כך נוצרו מתחים סביב השירותים שמספקים ארגונים המסייעים לפליטים.

     

    כתבת ה-The East African מעלה את מחקרו של אקורו בהקשר העכשווי שבו בעיית הפליטים הנעים בין מדינות  באפריקה, היא תופעה המשנה את פני היבשת כולה. הכותבת מעלה את המתחים החברתיים שנוצרים כאשר תרבות אחת נכנסת למרחב של תרבות אחרת. היא תוהה האם יש עוד מקום לגבולות בעולמנו המודרני, בו גבולות מדיניים נשברים תדיר על ידי הטכנולוגיה וההגירה.

     

    (כתבה: The East African, צילום:Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    אריתריאה: איך היסטוריה ואקלים קשורים לרכיבת אופניים?

    כמעט בכל סוף שבוע באסמרה, בירת אריתריאה, נערכים מירוצי אופניים. רוכבי האופניים במדינה הם מהטובים באפריקה, ומתקדמים אט-אט לתואר הטובים העולם. ענף הספורט הפופלרי והמצליח הוא תוצר של ההיסטוריה הקולוניאלית של אריתריאה, בשילוב עם תנאי האקלים והשטח הקיימים בה.

     

    בשנות ה-30 של המאה הקודמת, האריתראים ראו את כובשיהם האיטלקים עורכים מרוצי אופניים באסמרה. עד מהרה, אימצו בעצמם את האופניים כספורט וככלי תחבורה. אך מה שעזר לאריתראים להצטיין ולבנות קיבולת כספורטאים הוא האקלים היבש והטופוגרפיה ההררית באזור אסמרה.

     

    ב-1939 רוכב אריתראי ניצח רוכבים איטלקים במירוץ חשוב, ונתן לספורט פופולריות נוספת בקרב העם. כמה עשורים לאחר מכן, בשנת 2015, שני רוכבים אריתראים היו האפריקאים השחורים הראשונים שהתחרו בטור דה-פראנס. הדבר הביא לפריצה של הרוכבים האריתראים אל התודעה העולמית, והפך את הרכיבה לספורט הלאומי. בכיר בהתאחדות הרוכבים האריתראית מספר כי: "הרכיבה נהייתה מרחב תרבותי בו אנשים נפגשים כדי לדבר, זה נהיה חלק מחיי העיר".

     

    (כתבה:The globe and mail ,צילום: Pinterest-GhezanaNet)

    לקרוא עוד >>
play

 

J.P. Bimeni - הזמר שהגיע לאנגליה כפליט מבורונדי וכיום יוצר מוזיקה מדהימה עם להקתו - The Black Belts.