לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

10-17.1.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • ביטחון

    קניה: אל-שבאב משתלטים על מלון בניירובי

    שישה טרוריסטים חמושים מארגון אל-שבאב פרצו השבוע (ג') למתחם "14 RiverSide", בו נמצאים משרדים של חברות בינ"ל ומלון היוקרה DusitD2. על פי ההערכות נהרגו כ-21 אנשים בפיגוע. בין הקורבנות, שוטר קנייתי, עובד סיוע בריטי ואזרח אמריקאי ששרד את פיגועי ה-11 בספטמבר.

     

    התגובה הרשמית של ארגון אל-שבאב אמרה שהפיגוע נעשה כתגובה להכרתו של דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל. ישנו חשד שארגון אל-שבאב, אשר בסיסו בסומליה, כיוון את הפיגוע לבכירי ממשל סומליים אשר נפגשים במתחם באופן קבוע.

     

    למרות שקניה נמצאת על הכוונת של אל-שבאב כבר שנים, הפיגוע הכה רבים בתדהמה, ניירובי היא מרכז חשוב לעסקים, ארגונים ועיתונאות מרחבי העולם, ונחשבת בטוחה ושוקקת חיים. הפיגוע התרחש בתאריך טעון במיוחד, באותו השבוע, לפני שלוש שנים ביצעו אל-שבאב פיגוע בבסיס של צבא קניה בסומליה.

     

    (כתבה:Reuters, צילום: Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    תוניסיה: השביתה הגדולה בהיסטוריה של המדינה

    היום התקיימה בטוניסיה השביתה הגדולה בהיסטוריה של המדינה, שאורגנה על ידי אירגון העובדים הגדול במדינה. השביתה נעשתה במחאה על כך שממשלת תוניסיה לא מוכנה להעלות את השכר לכ-670,000 עובדי מדינה. לשביתה הצטרפו גם 148 חברות בבעלות ממשלתית. בתי ספר, בתי חולים, תחבורה ציבורית, טיסות, עיריות- כולם הושבתו היום, והרחובות התמלאו במפגינים.

     

    תוניסיה חתמה על הסכם עם הבנק העולמי בשנת 2016 בו היא מקבלת הלוואה של 2.8 ביליון דולר, אך מתחייבת לקצץ בשירותים ציבוריים. אם תעלה המדינה את משכורות העובדים היא מסתכנת באיבוד ההלוואה.

     

    תוניסיה, המדינה שהציתה את האביב הערבי ונחשבת מודל הצלחה לדמוקרטיה ואסלאם מתון במזה"ת, לא מצליחה לייצר מציאות כלכלית טובה לאזרחיה. השבוע (ב') התקיימה הפגנה נוספת באותו נושא, אשר ציינה שמונה שנים למהפכת 2011, ונשאה את המסר שאמנם השלטון הוחלף אך האזרחים עדיין סובלים.

     

    (כתבה:Al Jazeera ,צילום:International News)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    זימבבואה: מחאות הדלק נמשכות

    במרכז הארארה, בירת זימבבואה, נשאר רק סופר אחד פתוח, לכל השאר אזלו המצרכים. השבוע (ד') המשטרה פיזרה באמצעות גז מדמיע את ההמון שניסה להכנס לסופר. האינפלציה במדינה האפריקאית הגיעה לשיאים חדשים, ואין מצרכים בסיסיים ודלק בנמצא.

     

    אזרחי זימבבואה המיואשים יצאו לרחובות במחאה על חוסר הוודאות והעוני בו הם חיים כבר חודשים. האזרחים נתקלו בכוחות ביטחון עוינים אשר פיזרו את ההפגנות באלימות, הרגו מספר מפגינים, ועצרו מאות. אחד העצורים הוא האקטיביסט ואיש הדת אוון מווארירה (Evan Mawarire) אשר התפרסם במחאות נגד הנשיא הקודם, רוברט מוגאבה.

     

    כעת, הממשלה סגרה את הגישה לאינטרנט ובכך ניתקה את מקור המידע והתקשורת העיקרי של המפגינים. ובעוד הכאוס שולט ברחובות האראה, הנשיא, אמרסון מננגגואה, החליט שזהו הזמן המתאים לנסוע לרוסיה על מנת לרכוש נשק חדש לצבא זימבבואה.

     

    (כתבה: BBC, צילום:President of Russia)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    חוף השנהב: בית הדין בהאג משחרר את הנשיא לשעבר 

    לאחר כשלוש שנים של משפט, בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג שחרר וזיכה את הנשיא לשעבר של חוף השנהב, לורן גבאגבו, ואת מנהיג מליציית הנוער, צ'ארלס בל-גואדה. השניים הואשמו בפשעים נגד האנושות כגון: רצח, אונס, מעשים בלתי אנושיים, ורדיפת האופוזיציה. המעשים התרחשו במהלך הקונפליקט שנוצר לאחר הבחירות בשנת 2010. כתוצאה מהאלימות נהרגו מעל 3,000 אנשים.

     

    בית המשפט הפלילי הבינ"ל פועל כבר 20 שנה, אך רק 3 אנשים הורשעו בו, כולם חברי קבוצות מורדים. אף אחד מתוך ראשי המדינות ובכירי הממשל הרבים שנשפטו בו לא הורשעו.

     

    הכרעת הדין, מעוררת ביקורת רבה על הדרך בה מתנהלות החקירות בבית המשפט בהאג. בנוסף, זיכויו של גבאגבו מאשמה מונע מהקורבנות את האפשרות לקבל פיצויים ואת הצדק המגיע להם. השחרור של אדם כמו גבאגבו מעלה תהייה האם מוסד זה מבצע את עבודותו נאמנה, שכן הוא אמור להבטיח צדק במקרים בהם המדינות לא יכולות או לא מוכנות לעשות זאת למען אזרחיהן. 

     

    (כתבה: Quartz, צילום:Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניגריה:  צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה כובשת את סין

    בדרך כלל יחסי סין ואפריקה מקושרים לעניינים כלכליים ופוליטיים. רבות כבר דובר על ההשתלטות הסינית על אפריקה, דרך בניית תשתיות וצבירת חובות של המדינות האפריקאיות לסין. אמנם יחסי הכוחות בין אפריקה לסין אינם שווים, אך ההשפעות ביחסים אלו הן הדדיות ולא רק חד כיווניות.

     

    הסופרת הניגרית זוכת פרס נובל,צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה , הצליחה לכבוש את ליבם של הקוראים הסינים. היא נכנסת למועדון קטן מאוד של סופרים אפריקאים שיצירותיהם תורגמו לסינית. ג'ון ואנג, מבית הספר לתרגום באוניברסיטאת ג'ינאן, אומר שלרוב הקוראים הסינים, אין מושג קלוש על אפריקה. לדבריו, התרגום של הספרות האפריקאית עוזר לסינים למצוא מכנה משותף עם אפריקאים, ולהכיר בתרומה הספרותית האפריקאית לספרות העולמית.

     

    אין ספק שגם היחסים התרבותיים בין אפריקה וסין אינם נטולי אינטרסים. סין מנסה לחזק את הדיפלומטיה התרבותית שלה עם המדינות איתן היא עושה עסקים. היא פתחה שיעורי מנדרינית חינם במדינות אפריקאיות רבות, מימנה סרטים אפריקאיים ועוד. אך את ההצלחה של אידצ'יה, והמסרים האוניברסליים שהיא מצליחה להעביר בספריה אי אפשר לייחס לאינטרסים בלבד, אלא לכישרונה וחוכמתה.

     

    (כתבה: Quartz,צילום:Wikimedia )

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    מרוקו: האם תהיה הכרה בראש השנה האמזיגי?

    ביום שבת אלפי אנשים גדשו את רחובות רבאט על מנת לציין את ראש השנה האמזיגי. האמזיגים, הקרויים גם ברברים, הם קבוצה אתנית עתיקה הפרושה בצפון ומערב אפריקה. האמזיגים החיים באזורים הכפריים הצליחו לשמור על תרבותם ושפתם הייחודית למרות היותה של מרוקו מדינה ערבית מאז המאה ה-8.

     

    ראש השנה שלהם קשור לעונות השנה ולמעגל החקלאי, והוא מציין את עליית המלך הלובי, ששנוג ,לכתר המצרי. על פי ספירתם, ביום ראשון החלה שנת 2969. האמזיגים סבלו מאפלייה תרבותית ושפתם הוכרה כשפה רישמית במרוקו רק ב-2011.

     

    כעת, האמזיגים דורשים שהמדינה תכיר בראש השנה שלהם כיום חג לאומי. נשיא אלג'יריה, אשר גם בה חיים אמזיגים, הכריז בתחילת החודש על הכרתה של מדינתו בראש השנה האמזיגי כחג לאומי. בעקבות הצעד הגישו כ-143 חברי פרלמנט מרוקאים בקשה לנשיאם לעשות גם הוא את המהלך.

     

    (כתבה:reuters, צילום: sendflowers4.info )

    לקרוא עוד >>
play

 

מאנו דיבנגו - משלב פאנק, ג'אז ומוזיקה קמרונית, בקטע Soul Makossa.