לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

6-12.9.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: שחר פירר

  • פוליטיקה

    זימבבואה: רוברט מוגאבה, הנשיא לשעבר, נפטר.

    רוברט מוגאבה (Robert Mugabe), נשיאה לשעבר של זימבבואה, נפטר ביום שישי שעבר (ה-6.9.19), בסינגפור בגיל 95. מוגאבה, האסיר הפוליטי שהפך ללוחם גרילה, נבחר לראשות הממשלה בבחירות 1980, לאחר מאבק אזרחי וסנקציות כלכליות על זימבבואה שחייבו את המיעוט הלבן ששלט במדינה להגיע אל שולחן הדיונים ולבסוף לוותר על שלטונם במדינה.

     

    בשנת 1987, נבחר מוגאבה לנשיאה של זימבבואה ובסך הכל שלט במדינה במשך כמעט 40 שנה. בנובמבר 2017, לאחר הפיכה צבאית במדינה, הודח מוגאבה מתפקידו, ולאחר יומיים הודיעו על התפטרותו כנשיא המדינה.

     

    מחליפו של מוגאבה, וסגנו לשעבר, אמרסון מננגגואה  (Emmerson Mnangagwa), ספד לנשיא לשעבר ואמר כי "מוגאבה היה אייקון של שחרור, פאן-אפריקניסט שהקדיש את חייו לשחרור ולהעצמת עמו. תרומתו להיסטוריה של מדינתנו ויבשתה לעולם לא תשכח".

     

    שלטונו של מוגאבה היה שנוי במחלוקת, וכך גם התגובות למותו. מצד אחד, ישנם הרואים בו כמי שהוביל לעצמאותה של זימבבואה, ונלחם במיעוט הלבן ששלט במדינה. בעיניהם הוא נתפס כגיבור. אך, ישנם הרואים בו דיקטטור, שהפר את זכויות האדם של אזרחיו, וניצל את משאבי המדינה לעצמו. זאת, לאחר שביטל את משרת ראש הממשלה, צבר הון עצמי, כלא ועינה אנשי אופוזיציה ופעילי זכויות אדם, וריסק את כלכלת זימבבואה.

     

    (כתבה: Aljazeera צילום: Howard Burditt/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניגריה: הסרט 'בנות צ'יבוק' זכה בפרס בפסטיבל ונציה לסרטים

    הסרט הדוקומנטרי 'בנות צ'יבוק' (Daughters of Chibok) של היוצר הניגרי ג'ואל קאצ'י בנסון (Joel Kachi Benson), זכה בפרס סרט המציאות המדומה הטוב ביותר בטקס הסיום של פסטיבל ונציה לסרטים, בו גם הוקרן בהקרנת בכורה.

    הסרט, מגולל את סיפורה של יאנה גלנג (Yana Galang), שבתה, ריפקאטו (Rifkatu), הייתה בין 276 הבנות שנחטפו באפריל 2014 ממעון בית הספר שלהן בצ'יבוק, שבצפון-מזרח ניגריה, על ידי ארגון הטרור בּוֹקוֹ חַרַאם (بوكو حرام).

     

    כזכור, אירוע חטיפת הבנות עורר סערה עולמית, ובעקבותיו נפתח קמפיין ההאשטג 'השיבו את בנותינו' (BringBackOurGirls#) בו השתתפו האקטיביסטית הפקיסטנית מלאלה יוספזאי (Malala Yousafzai), מישל אובמה, פוליטיקאים, ספורטאים וסלבריטאים רבים.

    ממשלת ניגריה ניהלה משא ומתן עם המחבלים לשחרור הבנות, אך לא כולן שוחררו והוחזרו למשפחותיהן, וריפקאטו, בתה של יאנה גלנג היא אחת מהן.

     

    בנאום קבלת הפרס אמר בנסון כי "בסרט זה, כל מה שרציתי לעשות הוא להביא העולם אל נשות צ'יבוק, שחמש שנים לאחר שבנותיהם נחטפו, עדיין חיות עם הכאב הבלתי נתפס של חסרונן. הרגשתי שזה לא בסדר מצידנו שנשכח [את המקרה] או אפילו נפקפק בו, ונמשיך הלאה [בחיינו]".

     

    (כתבה: CNN תמונה: Joel Benson)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    ניגריה ודרום אפריקה: הממשלה הניגרית מחזירה את אזרחיה מדרום אפריקה

    בהמשך לגלי האלימות נגד אזרחים זרים, ובניהם אזרחים ניגרים, המתרחשים בדרום אפריקה בשבועות האחרונים, שלח הנשיא הניגרי, מוחמדו בוהארי (Muhammadu Buhari) שליח מיוחד, אחמד אבובקר (Ahmed Abubakar), לדרום אפריקה בכדי להיפגש עם הנשיא סיריל רמופוסה (Cyril Ramophosa) בנושא. לאחר שעודכן ע"י שליחו המיוחד בפרטי הפגישה, קרא בוהארי לאזרחים הניגרים השוהים בדרום אפריקה לחזור לארץ מולדתם. בנוסף, התחייב בוהארי "למצוא פתרון מתמשך למעורבותם של [אזרחים] ניגרים…בפעילות פלילית [בקרום אפריקה]". 

     

    לפי אבייק דבירי-ארווה (Abike Dabiri-Erewa), יו"ר 'הועדה לניגרים בתפוצות', כ- 640 אזרחים ניגרים השוהים בדרום אפריקה ביקשו לחזור למדינה.

    חברת תעופה פרטית ניגרית, אייר שלום (Air Peace), בבעלותו של אלן אוניימה (Allen Onyema) , התנדבה להטיס את האזרחים הניגרים המוכנים לחזור מדרום אפריקה, בחינם.

    נכון לכתיבת שורות אלו, ולפי הדיווחים, עד כה שבו לניגריה 178 אזרחים מתוך 313 שהגיעו לטיסה, וזאת בעקבות עיכובים בצ'ק אין ובבידוק הביטחוני שמנעו את עזיבתם של כל הנוסעים.

     

    אך לא רק ניגריה קוראת לפינוי אזרחיה מדרום אפריקה. וביום רביעי (11.9) הודיעה ממשלת זימבבואה כי גם היא תחל בפינוי אזרחיה, שנפגעו מקְסֵנוֹפוביה (שנאת זרים) בדרא"פ.

     

    (כתבה: Premium Times צילום: AP Photo)

    לקרוא עוד >>
  • מדע

    קניה: מדענים הצליחו לייצר עוברים של קרנף לבן צפוני

    הקרנף הלבן הצפוני (northern white rhinocero) הוא אחד משני תתי המינים של הקרנף הלבן (השני הוא הקרנף הלבן הדרומי). בעבר, ניתן היה למצוא קרנף זה במדינות במערב ובמרכז אפריקה שמתחת לסהרה. אך כיום, תת מין זה נמצא בסכנת הכחדה, שכן נותרו רק שתי קרנפות ממין זה בעולם.

     

    הקרנפות, נג'ין (Najin) ופאטו (Fatu), צמד של אם ובת, הן הקרנפות היחידות שנותרו בעולם והן חיות כיום בשמורת הטבע אול פג'טה (Ol Pejeta) בקניה, תחת משמר חמוש, עשרים וארבע שעות ביממה.

    בעבר שוכנו הקרנפות בגן חיות בצ'כיה, אך הן הועברו לקניה בשנת 2009 בתקווה שהאקלים, בית הגידול הטבעי שלהן ותנאי התזונה, יספקו תנאי מחייה והתרבות נוחים יותר. אך, תקוות הללו נגוזו לאחר מותו של סודן, הקרנף הלבן הצפוני האחרון ממין זכר, בשנה שעברה.

     

    שלשום (יום ד' ה-11.9.19) הודיעו מדענים כי הם הצליחו ליצור שני עוברים של הקרנף הנדיר, והעלו תקווה כי ניתן יהיה להציל את הזן הנמצא בסכנת הכחדה. את ההפריה החוץ גופית יצרו צוות של וטרינרים ואנשי שימור מגרמניה, קניה וצ'כיה העובדים במעבדת אוונטאה (Avantea) בקרמונה (Cremona) שבאיטליה. העוברים מאוחסנים כעת בחנקן נוזלי ובקרוב יועברו לאם פונדקאית. חדשות טובות אלו מגיעות שבועות ספורים לאחר שצוות וטרינרים השיג אבן דרך נוספת, והצליחו לקצור 10 ביציות משתי הקרנפות הצפוניות שנותרו בקניה.

     

    (כתבה: QuartzAfrica צילום: REUTERS/BAZ RATNER)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    מרוקו: משפטה של עיתונאית שמואשמת בביצוע הפלה נדחה

    משפטה של העיתונאית המרוקאית חג'אר ראיסוני (Hajar Raissouni), המואשמת בביצוע הפלה ובקיום יחסי מין מחוץ לנישואין, נדחה ביום שני האחרון (9.9.19) לאחר שמאות אנשים הפגינו מחוץ לכותלי בית המשפט ברבאט (Rabat), בירתה של מרוקו.

    התיק שהוגש כנגד העיתונאית, שעובדת בעיתון אחבר אל-יום (Akhbar Al-Yom), עורר זעם רב בתקשורת, וברחבי האינטרנט, בנושא חירויות אזרחיות וחופש העיתונות במדינה הצפון אפריקאית.

     

    העיתונאית, בת ה-28, שלעיתון בו היא עובדת יש היסטוריה של היתקלויות אל מול הממשל, יכולה לקבל עד שנתיים מאסר בבית כלא, במידה ותימצא אשמה לפי חוק העונשין האוסר קיום יחסי מין לפני הנישואין והפלות, למעט אם חיי האם בסכנה.

    משפטה, שהיה אמור להיפתח ביום שני, נדחה לאחר מספר שעות של דיון בבית המשפט, והוחלט כי יתריים ב-16 בספטמבר. עוד הוחלט בדיון כי העיתונאית תשהה במעצר עד לפתיחת משפטה, וזאת למרות ההתנגדות של פרקליטיה, ובקשותיהם החוזרות ונישנות לשחררה.

     

    (כתבה: Daily-Nation צילום: FADEL SENNA | AFP)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    רואנדה: המדינה הסכימה לקבל פליטים אפריקאים שנתקעו בלוב

    השבוע (יום שלישי ה-10.9) הודיעה ממשלת רואנדה כי היא מסכימה לקבל מאות, ויתכן כי אלפי, פליטים ומבקשי מקלט אפריקאים התקועים בלוב, באופן זמני.

    הממשל ברואנדה הודיע כי הוא מוכן לקבל עד 30,000 פליטים ומבקשי מקלט אפריקאים מלוב, אך המדינה מוכנה לעשות זאת בטיפטופים, ובכל פעם לקבל עד 500 איש. זאת בכדי למנוע הצפה של המדינה בבת אחת, ולאפשר קליטה נכונה יותר של הפליטים.

     

    "אנו נקבל מספר התחלתי של 500 [פליטים ומבקשי מקלט] בעוד מספר שבועות", אמר שגריר רואנדה באו"ם, הופ תומוקונדה גאסאטורה (Hope Tumukunde Gasatura), במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר חתימה על מזכר הבנות לצד נציגי האיחוד האפריקאי (African Union) ונציבות האו"ם לפליטים (UNHCR).

     

    הקבוצה הראשונה שתגיע לרואנדה תורכב בעיקר מאנשים שמקורם בקרן אפריקה, כך נמסר מהאיחוד האפריקאי ומנציבות האו"ם לפליטים, והם ישוכנו במרכז מעבר ברואנדה לפני שייושבו מחדש במקום אחר, אלא אם יסכימו, ויכולו מבחינה אישית וביטחונית, לחזור לארץ מולדתם.

    ז'רמיין קמאירזה, שר רואנדה לניהול חירום, אף אמר לעיתונאים בקיגאלי כי "יתכן שניתן לחלקם להישאר ברואנדה".

     

    באיחוד האפריקאי מקווים כי יוכלו לחתום על עסקאות דומות עם מדינות אפריקאיות נוספות החברות בו, ובכך לעזור לפתור את משבר הפליטים ומבקשי המלקט האפריקאים.

     

    כתבה: The East Africa צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
play

"Kenimania"

Monomono