לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

18-25/12/2020

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך וכותב: תום לוי

  • זכויות אדם

    אוגנדה: מוביל המאבק לזכויות להטב"ק נעצר תחת האשמות של הלבנת הון

    סוכניות הביטחון באוגנדה עצרו את עורך דין מבטיח לזכויות אדם, ניקולס אופיו, בהאשמות על הלבנת כספים. אופיו ידוע במדינה בעבודתו הנרחבת בתחום קידום זכויות הלהטב״ק, ועל מאבקיו הרבים מול השלטונות. דמויות מרכזיות באופוזיציה הכריזו כי ההאשמות חסרות כל בסיס, ומדובר ברדיפת שווא.

     

    מעצרו של אופיו מגיע כשבוע לאחר שייצג שתי עמותות – פורום העמותות האוגנדי, ואיגוד הנשים האוגנדי. עמותות שחשבונותיהם הוקפאו על ידי כוחות המשטרה תחת האשמות של טרור.

     

    עד כה לא ניתנה גישה למשפחתו ולעורכי דינו של אופיו, מה שמפר באופן מהותי את זכויותיו החוקתיות.

    עמותת Chapter Four האוגנדית, אשר עוסקת בהגנה על זכויות אזרח אמרה כי ״אנו מגנים את החטיפה הברוטלית הזו, וקוראים לשותפינו ולעמיתנו לגנות גם הם את ההפרה השרירותית הזו של חופש הפרט, מעצרים ללא הצדקה וקריאה עבור שחרורו של אופיו לאלתר.״

    (כתבה: Samuel Okiror צילום: Maurizio Gambarini/dpa/Alamy)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אפריקה: אוכלוסיה חדשה של ליוויתנים כחולים התגלתה באוקיינוס ההודי

    הליוויתן הכחול – החיה הגדולה ביותר שחיה על כדור הארץ, עלולה להיות קשה לתפיסה עבור העין האנושית. משתרכת לאורך של 30 מטרים, ושוקלת משקל אסטרונומי של 140 טון. לא משהו שקל לפספס.

    יחד עם זאת, אוכלוסיה שלמה של ענקים אלו הסתתרה מזה זמן רב באוקיינוס ההודי, מעוררת כעת מחקרים רבים מטעם מדענים.

     

    מדענים אומרים כי ״זוהי תזכורת נפלאה לכך שהרבה מהאוקיינוסים שלנו עדיין מהווים מקום שטרם גילינו״.

    כיום, אוכלוסייתם של הליוויתנים הכחולים משוערת היא 10,000 עד 25,000 פריטים הקיימים בעולם.

    הליוויתן הוא בין החיות היותר אינטלגנטיות בטבע, עם יכולות תקשורת יחודיות - לכל להקה שיר משלה, וצלילים משלה, מה שהופך את המחקר למאוד מגוון ומעניין.

     

    לא הרבה ידוע על שירי הליוויתן הכחול, למרות שחוקרים משערים שהוא עוזר לזכרים לחזר אחר הנקבות, בדומה לזנים קרובים להם. הלהקה החדשה שהתגלתה, חשפה את המדענים לסוגי שירים שלעולם לא שמעו, מה שפותח את המחקר להבנת התופעה. למעוניינים לחצו כאן כדי לשמוע סוג שיר אחד של הליוויתנים הכחולים

    כתבה: 

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    אתיויפה: חוסר היציבות נמשך - התקפה קטלנית במערב המדינה

    יותר ממאה בני אדם נרצחו על ידי תוקפים לא ידועים במחוז באנישנגול-גומוז במערב אתיויפה, כך על פי נציב זכויות אדם. כיממה לאחר ביקורו של ראש הממשלה אבי אחמד, תזמון שמעלה מספר שאלות.

     

    דובר הממשלה טוען כי ההתקפה התבצעה על ידי ״כוחות אנטי-שלום״ השואפים לערער את יציבות האיזור. 

    בחמישי, ראש הממשלה אביי הגיע לאיזור על מנת לדון בהישנותם של מקרי אלימות על רקע אתני בחודשים האחרונים במדינה. כך כתב בחשבון הטוויטר: ״ רצונם של אויבינו לפלג את אתיופיה לגבולות המבוססים על חלוקה אתנית או דתית עודם קיימים. שאיפה זו תשאר לא ממומשת״.

     

    גורמים מדיניים מקשרים את ההתקפה הקשה למאבק המזויין המתרחש בצפון המדינה כנגד ההתנגדות הטיגראית בחודש האחרון.

    (כתבה: BBC צילום: BBC)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    גאנה: דוקומנטרי: חלומות על זהב שחור - סיפורה של גאנה והבטחת הנפט

    כשנפט התגלה בשנת 2007 בגאנה, התחילה המדינה לחלום בגדול, בתקווה שה״זהב השחור״ יביא לעלייה כלכלית ולשגשוג לו חיכו זמן רב. אך מה קורה כאשר החלום נפגש עם תהליכי הגלובליזציה?

     

    הכלכלה הגלובלית בימינו ממשיכה להתבסס על נפט, משאב שאט אט הופך לנדיר. אם למדינה יש נפט, אנו נוטים להאמין כי יש לה את כל מה שנדרש כדי להפוך למדינה עשירה, דוגמת איחוד האמירויות. כשנפט התגלה בגאנה, הגנאים גם כן האמינו כי שגשוג כלכלי ישטוף במהרה את מדינתם, ויוביל אותם לעידן חדש.

     

    אני מזמין אותכן.ם לצפות בסרט דוקומנטרי שצולם לאורך כעשר שנים, במחקר על גלובליזציה, ההשפעות של תעשיית הנפט על האזרחים ותעשיות הקיימות.

     

    האם ההבטחה לחיים טובים יותר התממשה? האם ה״זהב השחור״ יוביל לחיים מודרניים, קדמה, משרות, רחובות נקיים וחשמל לאזרחים? לצפייה לחצו כאן

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    אפריקה: נגמר הכסף - תוכנית המזון העולמית נאלצת לחתוך בקצבאות המזון לפליטים

    תוכנית המזון העולמית מצהירה הפעם השניה השנה כי תהיה חייבת לקצץ בהקצאות המזון ליותר ממליון פליטים באוגנדה עקב מחסור כספי.

     

    סוכנות המזון של האו״ם העוסקת בנושא הפליטים, חווה מחסור של כמעט 96 מיליון דולר. עוד נאמר מטעם הסוכנות, כי אף פליט לא יחווה רעב במידה ותורמים בינלאומיים יחפרו עמוק בכיסהם ויתרמו סיוע כספי מידי שישמש להאכיל את האוכלוסיה.

     

    במידה ולא ימצאו הכספים עד פברואר, אמר דובר תוכנית המזון העולמית, יקוצצו כ-40% מהקצאות המזון ליותר ממיליון בני אדם. מה שיותיר כל פליט לתזונה של 1300 קלוריות ליום (לשם השוואה, בעולם המערבי אנו צורכים ממוצע של 2500 קלוריות ביום).

     

    דוברם של ארגון המזון העולמי הוסיף כי ״מרבית הפליטים ברחו מקונפליקט בדרון סודאן, קונגו, ובורנדי, בעוד שהשנה האחרונה הייתה קשה לכולנו, היא הייתה קשה במיוחד לפליטים.״

    (כתבה: Lisa Schlein צילום: Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    ניגריה: 334 התלמידים שנחטפו שוחררו

    מאוד תלמידי בין הספר שנחטפו בשבוע שעבר שוחררו.

     

    הנערים והנערות נחטפו במהלך התקפה על בית ספר ממשלתי למדעים, במדינת קטסינה.

    התלמידים שוחררו על ידי צבא ניגריה, ובניגוד לדיווחים שהתקבלו בשבוע שעבר, ארגון בוקו חראם לא היה מעורב בחטיפה, אלא הפעולה התבצעה על ידי בנדיטים המציגים עצמם בשם קבוצת הטרור האיסלאמית. דיווח זה לא אומת על ידי כלי החדשות.

     

    חלק מהחטופים פנו אל הממשלה הניגרית בסרטון שצולם על ידי הטרוריסטים, בו הוצגו עם לוגו של בוקו-חראם. אולם, ישנם טענות כי הסרטון מזויף בחלקו, והחוטפים ביצעו מימיקה לסאונד. 

    כתבה:Stephanie Busari and David McKenzie צילום: Google

    לקרוא עוד >>
play

Phil Thornton & Hossam Ramzy - Morocco Dance

בשיתוף פעולה עם בינלאומי, חוסאם רמזי המצרי מביא לנו שילוב של מוסיקה אוריאנטלית עם נגיעות New Age שבת שלום :)