לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

12-19/2/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • חינוך

    זימבבואה: נאחזים בחינוך - כיתות מאולתרות מוקמות בבתים בניגוד חוקי הסגר

    בהיעדר יכולת לגשת ללימודים מקוונים, ועם סגירת בתי הספר עד להודעה חדשה, ילדי זימבבואה פונים לעבר חצרות המורים המפרים את הסגר שחל במדינה לטובת חינוכם.

     

    כמה כיסאות שבורים , ספסלים, ולוח גיר עתיק משלים את סט הריהוט בחצרו של מבאווה, מורה בזימבבואה. בהתחשב במצב, חצר זו הינה כיתה לכל דבר ועניין עבור ילדים רבים בעיירה.

     

    קצת רקע – בתי הספר במדינה נסגרו בחודש מרץ 2020 (עוד מעט שנה). בחודש אוקטובר חלקם התחילו לפתוח על מנת להעביר בחינות לתלמידים, אך נסגרו על ידי השלטונות כשמקרי הדבקת הקורונה עלו בחודש ינואר. מציאות זו הובילה לנשירה של כ-10% בקרב הצעירים שהיו חלק מהמסגרת הלימודית.

     

    על כך שילדים יתומים או עניים לא משלמים עבור הלימודים בחצרו של מבוואה, אמר המורה כי ״זה גם חלק מהאחריות החברתית התאגידית שלנו. אנחנו הקהילה, ורוצים לשרת את הקהילה. אנחנו לא מונעים מכסף,  אנחנו מונעים מהצורך לחיים טובים יותר".

     

    מבוואה מרחיב ואומר כי ״חלק מתלמידיו מגיעים לאחר שלא אכלו״ ומסביר כי ״זהו אחד הגורמים התורמים לשיעור הנשירה הגבוה. הלוואי והיו לי את המשאבים להאכיל כמה מהם״.

     

    (כתבה: Nyasha Chingono i צילום: Cynthia R Matonhodze/The Guardian)

     

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    ניגריה: חמושים חטפו מספר משוער של כ-20 נערים מפנימייה

    ברביעי האחרון, חמושים הסתערו על פנימייה שממוקמת בצפון-מרכז המדינה, במהלך המתקפה, חטפו כ-20 נערים, כך על פי משרד המושל. מקרה זה מהווה החטיפה ההמונית השניה של ילדים בשלושת  החודשים האחרונים.

     

    בדומה לפעם הקודמת, גם במקרה זה הותקף בית ספר ממשלתי למדעים. בשעת זריחה הגיעו החמושים ושלפו את הילדים לתוך היערות. תחילה במשטרה חששו ודיווחו שיתכן כי ״מאות״ תלמידים נחטפו, אך לאחר בירור מוסדר הובן כי מדובר על כ-20 נערים.

     

    אף קבוצה לא לקחה אחריות לחטיפה עדיין, אך האזור מוכה בקביעות על ידי כנופיות שמכונות על ידי הרשויות "שודדים״, הלוקחות בני ערובה תמורת כופר.

     

    יתרה מכך, איומים ופעולות אלו הוחרפו בתקופה האחרונה עם כניסתם של הקבוצה הידועה לשמצה בוקו חראם לאיזור. שכן, לוחמים קיצוניים אלה לרוב פעלו רחוק מאיזור הצפון מזרחי של המדינה. אולם, בחודש דצמבר האחרון הרעידו את האיזור עם חטיפתם של כ-300 תלמידים, עליה לקחו אחריות לוחמי הארגון הרצחני.

     

    חלק מן האידיאולוגיה תחתה פועלים הלוחמים מערבת את ״מיגור המערביות״ במדינה, לכן בתי ספר למדעים מהווים מוקד משיכה עבור פעולות מסוג זה. שכן, המאבק הפונדמנטליסטי בתהליכים של גלובליזציה וחילון עודם חיים ובועטים.

     

    (כתבה: Danielle Paquette צילום: Audu Marte/AFP/Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    אפריקה: חייבים לשמוע את קולותיהם של נשות היבשת

    מגזין חדש הושק – Voices of African Women. מגזין זה הינו אוסף של השקפות והתבוננויות אישיות של נשים אפריקאיות על התקופה יוצאת הדופן שאנו עוברים, כשכל מה שהכרנו כמובן מאליו בחיינו ה״נורמליים״ הושהה, ומתוך כך מאלץ אותנו לחזור למקורותינו.

     

    יוצר המגזין אנוואר וורסי אומר כי לשמוע ולהבין את קולות הנשים בתקופה זו מהווה גורם חשוב מאין כמותו. שכן, כמו תמיד, הנטל לשמור על יציבות ותחושת מטרה, בתוך הבית ומחוצה לו במהלך תקופת משבר, נופל באופן לא פרופורציונלי על נשים. שכן, הנשים הן שמטפחות ומחזיקות את להבת התקווה, כאשר נראה שהעולם מתמוטט סביבנו.

     

    עם זאת, כפי שרבים מההתבוננויות והעדויות חושפות, נשים לרוב סובלות מהתעללות, ממכות, מהתעלמות וייחס כאל אנשים סוג ב', שניתן לקחת ללא עונש את זכויותיהן, צרכיהן, חלומותיהן, ושאיפותיהן.

     

    יחד עם זאת, התבוננויות אלו אשר מגיעות ממגוון מאוד גדול של נשים, מראות גם כי נשים אפריקאיות מסרבות כיום 'לסבול בשתיקה'. הן מצאו את קולן ומה שיש להם לומר הוא מרתק ועמוק כאחד.

     

    רוצים לקרוא את את הסיפורים והעדויות? לחצו כאן

     

    (כתבה: Anver Versi צילום: getti newafrican)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קונגו: כשלדבר על מלחמה נחשב טאבו - האומנות נכנסת לתמונה

    לפני 20 שנה פרצה סדרת קרבות במשך שישה ימים בין כוחות רואנדה לאוגנדה, על אדמת העיר השלישית בגודלה של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, קיסאנגני. מלחמה זו, מכונה לרוב מלחמת ששת הימים (5-10 ביוני 2000).

     

    המלחמה בקיסנגאני הובילה למותם של יותר מ -1,000 בני אדם, לפציעתם של 3,000, לנזקי רכוש נרחבים, מה שמורגש על ידי האוכלוסייה האזרחית גם עשרות שנים אחר כך.

     

    עד כה, סיפור המלחמה סופר בעיקר על ידי ניתוח דינמיקת הסכסוכים במדינה, והפוליטיקה האזורית המקוטבת. מתוך כך, נוצר סרטו של דיודו חמאדי ״במורד הזרם לקינשאסה״. ביצירתו, תופס היוצר באופן ייחודי את הרכיב האנושי במסעם של ניצולי המלחמה בשנת 2018, כשמונה עשרה שנים לאחר האירוע הנורא, לבירת האומה, בדרישה לפיצויים שעדיין לא קיבלו מהממשלה.

     

    חמאדי, שהיה מקיסאנגני עצמה, ושרד את מלחמת ששת הימים בגיל 15, מתאר ופורט את זיכרונו לתוך הסרט התיעודי, שכן הדיון במלחמה הפך לטאבו בתוך העיר. מתוך כוונה להתנגד  להשתקה והשכחה הפוליטית של האירוע, סרט תיעודי זה נפתח בהתכנסות של עמותת קורבנות מלחמת ששת הימים ובצילום מצמרר של קבר אחים בו שוכבים אלפי הרוגים.

     

    (כתבה: Naima Kana צילום: Downstream to Kinshasa)

     

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    סודאן: מחאות על אינפלציה במחירי המזון הובילו להכרזת מצב חירום

    עם עליות משמעותיות במחירי המזון, ונורות אדומות שמופעלות עם התקרבות האוכלוסיה לרעב. הממשלה מאשימה את תומכי הנשיא המודח אל-בשיר.

     

    שבעה מחוזות שונים הכריזו על מצב חירום בעקבות מחאות אלימות נגד עליית מחירי המזון, בהם בניינים נבזזו ונשרפו, יחד עם גניבות מזון בשווקים. מצב החירום כולל אכיפת עוצר וסגירת בתי הספר במחוזות רבים.

     

    הממשלה הצבאית-אזרחית המשותפת מאמינה שתומכיו של הנשיא לשעבר, עומר אל-בשיר, עומדים מאחורי ההפגנות. הממשלה הורתה לאחרונה להעמיד לדין את חברי מפלגתו של באשיר.

     

    מיליוני בני אדם במדינה נאבקים במחירי המזון שנכנסו לסחרור, ועם עלויות המחייה שממשיכות לעלות. הפאונד הסודאני צנח מ-260 פאונד לדולר, לכ-315 פאונד לדולר רק בחודש האחרון. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, קצב האינפלציה עומד כעת על 269% בשנה.

     

    מוחמד בביקיר, פעיל פוליטי שהשתתף בהפגנות שהובילו לנפילתו של באשיר בשנת 2019, אמר כי ההפגנות לא נעצרו מאז. "אנשים תמיד מפגינים פה ושם, דורשים צדק לאלה שנהרגו, או דורשים פוליטיקה טובה יותר על ידי דרישת חירויות והעברה אזרחית בממשל״.

     

    (כתבה: Zeinab Mohammed Salih  צילום: Ashraf Shazly/AFP/Getty Images)

     

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אפריקה: האם פלה קוטי יהיה האמן האפריקאי הראשון שיכנס להיכל התהילה של הרוק אנ׳ רול?

    פלה קוטי, חלוץ מוסיקת אפרוביט הניגרי האגדי, הועמד להצטרף להיכל התהילה של הרוק אנד רול לשנת 2021. פלה הפך את ז'אנר המוזיקה של אפרוביט לפופולרי וצבר מוניטין בינלאומי לאורך הקריירה שלו.

     

    פלה מועמד לצד 15 אמנים אחרים כולל הראפר ג'יי-זי. בחודש האחרון, מעריצים ותומכיו של המוזיקאי המנוח תומכים בכל הכוח, ולמוזיקאי הניגרי יש הכי הרבה קולות אוהדים להוספתו להיכל (החל מה -19 בפברואר 2021).

     

    כדי להיחשב כשיר להיות חלק מהיכל התהילה, אמנים חייבים להוציא את התקליט הראשון שלהם לפני 25 שנה לפחות. כאמור, אם פלה יזכה, הוא יהיה האמן האפריקאי הראשון שיעשה זאת.

     

    האמן היה מבקר גלוי של המשטרים הצבאיים בניגריה ולעתים קרובות נעצר. באמצעות פעילותו המוזיקאית ותחום זכויות האדם, פעל פלה נגד השלטון הצבאי והשחיתות בניגריה. הוא נפטר ב- 2 באוגוסט 1997, בגיל 59.

     

    בנימה אישית: כל מי שלא מכיר שירים שלו – מצפה לכם תענוג צרוף. לחצו כאן

     

    (כתבה: Leadership (Abuja) צילום: Fela Kuti)

    לקרוא עוד >>
play

Fela Kuti & Africa 70 - Pansa Pansa - (Berlin 1978)

ברוח מועמדותו להיכל התהילה, קבלו את הוירטואוז המופלא פלה קוטי. שבת שלום :)