לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

5-12/3/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • זכויות אדם

    ניגריה: שאלה של מעמד - הריסות ענק מאלצות עניים לעזוב אדמות יקרות ערך בלגוס

    מאז דצמבר 2019 הרסו רשויות ניגריה מאות בתים ועסקים בגלי פינוי המונים ואלימים באיזור הלגונות והאיים אשר נמצאים לצד נתיבי המים של העיר הגדולה במדינה. תהליכים חד צדדיים אלה הותירו אחריהם אלפי אנשים עניים חסרי בית. רבים ממשיכים לחיות בתוך הריסות מתחמי הדיור ההרוסים שלהם, בהיעדר מקום אחר.

     

    רשות הנמלים והצי שמוציאים לפועל את הפינויים, מאשימים את הדיירים בגניבת נפט מהצינורות שעוברים מתחת למים, או בעלמת עין מאחרים שעושים זאת, ומתוך כך לוקחים מקופת העיר את הרווחים שאלו מרוויחים מהנפט.

     

    אולם, הדיירים טוענים כי הסיבה האמיתית לפינויים האכזריים מגיעה מתוך כך שהאדמה המשקיפה לים, בעלת ערך רב, ומכילה פוטנציאל לפיתוח איזורי יוקרה מסחריים, וחופשות על חוף הים למעמד הביניים, שנוכחותו מתרבה באיזורים אלה. גרסא זו אף מתחזקת לאחר שכחודש לאחר תחילת ההריסות, הודיעה ממשלת לאגוס על כוונתה להקים אתר נופש תיירותי על מפרץ טרקווה (Tarkwa).

     

    מוחמד זנה (Mohammed Zanna) התגורר 12 שנים במפרץ טרקווה (Tarkwa) לפני שביתו שנהרס בשנה שעברה. הוא ורבים אחרים נאבקים כעת בפינוי בבית המשפט, בתמיכת הקרן הניגרית לשכונת עוני, ארגון עממי המייצג קהילות חלשות.

     

    (כתבה:Emmanuel Akinwotu  צילום: Emmanuel Akinwotu)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    טנזניה: היעדרותו הארוכה של הנשיא מתדלקת ספקולציות

    מתחילת המגיפה, גו׳ן מגופולי (John Magufuli) נשיאה של טנזניה, מחה נגד חבישת מסיכות, פקפק ביעילות החיסונים, ודחה ריחוק חברתי. לפני כמה חודשים אפילו טען כי המדינה ניצחה את הקורונה באופן מוחלט באמצעות תפילה. כעת, השמועות אומרות כי הוא במצב רפואי קריטי לאחר שנדבק בקורונה.

     

    מספר לא ידוע של אזרחים בטנזניה קיפח את חייו עקב המגיפה המשתוללת בעולם. הנשיא, כאמור, הפחית מגודל האירוע, והגיב בדחייה כלפי אמצעי הזהירות שהוצעו ליישום, ושם מבטחו בעזרתו של אלוהים.

     

    כעת, היעדרותו הארוכה באופן יוצא דופן של הנשיא מעיני הציבור, מעוררת ספקולציות שהוא עצמו חולה אנושות בCOVID -19 ומטופל מחוץ למדינה.

     

    מנהיג באופוזיציה אמר כי ״ממקורות יחסית מוסמכים״ הנשיא מטופל בבית חולים בקניה השכנה. יתרה מכך, מנהיג האופוזיציה דרש מהשלטונות לחשוף את מיקומו של הנשיא, לאחר שלא הופיע בציבור כבר כשבועיים. ברביעי האחרון, נאמר כי הנשיא הוטס כעת לבית חולים בהודו, על מנת להימנע ממבוכה תקשורתית, במקרה של מותו.

     

    מנהיג האופוזיציה אמר כי ״הכחשתו ל-COVID מתנפצת, האיוולת שלו לתפילה על פני מדע הפכה לבומרנג קטלני״.

     

    (כתבה: NYT צילום: Michele Spatari/Agence France-Presse — Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    אפריקה: הדרך שלהן למדע והעולם שאחרי הלימודים

    רק 2.4% מהחוקרים בעולם מגיעים מאפריקה, מתוכם, רק 31% נשים. מדעניות טוענות כי אפריקה זקוקה ליותר מודלים לחיקוי במדע, כדי לעודד נשים נוספות לעשות צעדים נועזים בחברתם.

     

    המגזין האפריקני החדש שוחח עם חמש צעירות מדעניות ברחבי היבשת, כדי לברר מה נתן להן השראה, וכיצד הקריירה שלהן מתקדמת.

     

    אם היינו צריכים תזכורת, מגיפת הקורונה הגבירה את הדחיפות להגעה לכדי עצמאות אפריקאית ברפואה וכל מה שנלווה לה. שלא לדבר על אספקה בכל מה שנראה לנו חיוני.

     

    כפי שחושפות המדעניות המוכשרות, אנו זקוקים לעוד מודלים לחיקוי במדע, ועלינו למצוא פיתרון לנושא המימון. מדובר במודלים שנשים וגברים יוכלו להסתכל עליהם בהערצה, מתוך מקום של שיוויון והכרה ביכולותיהם של כלל בני האדם כאחד.

     

    אך מודלים לא מספיקים. לא מספיק לתת לאנשים מקום ללמוד בו, אלא צריך גם לחבר את הידע שהם רוכשים אל חברות ומוסדות בהם יוכלו להביע את הידע ויכולות שרכשו. זהו אחד האתגרים של אפריקה כיום. הסינים יודעים שהתחרות הכלכלית סובבת סביב כישרון, ומתוך כך יודעים לדלות את טובי המוחות שיעבדו למענם. כדי להבטיח שלא יאבדו את מיטב מוחותיהם לשאר העולם, עליהם להבטיח שיהיו להם סניפים לאחר הלימודים. אפריקה מונה 365 חברות תרופות. זאת לעומת 7,000+ בסין ו- 11,000+ בהודו, כולן עם אוכלוסיות דומות.

     

    (כתבה: newafrican צילום: newafrican)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    קניה: אי אקולוגי - התכווצותם של שטחי הרעייה של שבט המסאי משפיע על הפילים של המדינה

    קריסתה של תיירות הטבע במהלך המגיפה, ומהלכים לעבר הפשרתם של קרקעות רבות עבור חוות גדולות מאיים על שימור פניני טבע בקניה.

     

    פילי קניה נמצאים בסכנה להכחדה איטית ב״אי אקולוגי״ עגום ומצטמק, באחד הנופים הציוריים והמצולמים במדינה, כך על פי דו”ח ממשלתי. עתיד עגום זה נובע מאובדן בתי הגידול, אשר החריף בגלל השפעת המגיפה על התיירות, שדוחפת את בעלי הקרקעות למכור אזורים לפיתוח. מגמה זו המקטינה את שטחי המרעה, מכריחה את אנשי שבט המסאי הרגילים לנדוד, לעבר אורח חיים נייח.

     

    השפעת האדם על איזור הפארק הלאומי אמבוסלי (Amboseli) לא נגמרת שם. רעייה מוגברת ולא מוסדרת בפארק הורסת את מגוון הצמחים ובעלי החיים, מחמירה את הסכסוכים בין בני האדם לחיות הבר על משאבים, ומעצימה את ההשפעות השליליות של משבר האקלים בעת שיטפונות ובצורות.

     

    אם לא יעשה דבר על מנת לאבטח את המערכת האקולוגית, נאמר בדו”ח, הפארק מסתכן להפוך ל”אי אקולוגי”, אשר מגביל את 1,800 הפילים החיים שם במעגל הדוק של חמישה פילים לכל קילומטר רבוע, לעומת סף ההישרדות הבסיסי שלהם של פיל אחד לכל קילומטר מרובע.

     

    (כתבה: Peter Muiruri  צילום: Ronald S Phillips/Alamy)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    נמיביה: הגברת הראשונה מגיבה בעוצמתיות להשמצות כנגדה, וקוראת לנשים לא לשתוק

    הגברת הראשונה של נמיביה, מוניקה גיינגוס (Monica Geingos), ציינה את יום האישה הבינלאומי במסר רב עוצמה לטרולי האינטרנט, שלדבריה הטילו עליה עלבונות ברשתות החברתיות.

     

    ״החלטתי שמספיק זה מספיק … אני לא אושתק יותר״, אמר גיינגוס בסרטון שפורסם ביום שני ברשתות החברתיות. עוד אמרה כי ״לאחרונה הגשתי תביעת דיבה נגד סוג זה של התנהגות״.

     

    גיינגוס, בת ה-44, אמרה כי היא נתונה לעיתים קרובות ל״Slut Shaming״, ותוייגה כ״שמנה, מכוערת, טיפשה, ושאפתנית מדי״ על ידי ביריוני הרשת. (למי שלא מכיר את התופעה, מדובר על תופעה קשה המבקרת ומשמיצה אנשים, במיוחד נשים ונערות, אשר נתפסות כמפרות את ציפיות ההתנהגות והמראה בנוגע לנושאים הקשורים למיניות).

     

    גיינגוס הגיבה להאשמות נגדה בסרטון הוירלי שהוציאה, ואמרה ש״כשהם לא שואלים מתי או אם בן זוגי יכניס אותי להריון, או כשאני לא עסוקה בלהיות מניפוליטיבית, אני עסוקה בלנהל את המדינה.״

     

    עוד אמרה כי ״ כשאת עומדת על שלך, יקראו לך בעייתית, תוקפנית מדי, לא ליידי ונשית. לכן רבות מאיתנו מעדיפות לא לערער על הטיה מגדרית. זו הסיבה שאנחנו סובלות מכך שקוראים לנו רודפות בצע, פרוצות … שמנה מדי או רזה מדי״

     

    הגברת הראשונה דרבנה נשים לדבר בעד עצמן כשהן מוטרדות, ופרסמה את הסרטון שלה עם ההאשטאג #YourSilenceWillNotProtectYou.

     

    ממליץ בחום לצפות בסרטון! 

     

    (כתבה: Nimi Princewill צילום: Namibia’s First Lady, Monica Geingos)

    לקרוא עוד >>
play

Sauti Sol - Suzanna

לכבוד השבוע הזה מגיעים אלינו להקת האפרו-פופ הקנייתית, בשיר המשלב את העולם כולו. שבת שלום :)