לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

23-30/4/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך וכותב: תום לוי

  • סביבה

    זימבבואה: בחסות המדינה - החלה מכירת זכויות לציד פילים בסכנת הכחדה חמורה

    בטווח הזמן הקרוב, זימבבואה תחל למכור זכויות לצייד של כ -500 פילים השנה, כך הודיעה השבוע. טינשה פארווו (Tinashe Farawo), דובר הרשות לניהול פארקים וחיות בר בזימבבוואה, אמר ביום חמישי לרשת CNN כי הירידה בהכנסות התיירות עקב מגיפת הקורונה, היא אחת הסיבות העיקריות למהלך.

     

    ההודעה מגיעה שבועות ספורים לאחר שהוכרז כי פיל היער האפריקאי נמצא בסכנת הכחדה קריטית וכי פיל הסוואנה האפריקאי נמצא בסכנת הכחדה. דוברת המרכז לניהול משאבי טבע, קבוצת הסברה וזכויות אדם בזימבבואה, אמרה כי ההחלטה לאפשר ציד פילים ״מחרידה״. ״אנו מגנים בתוקף את ציד הגביעים – פרקטיקה שמטלטלת חיות בר ומסלימה את סכסוכי חיי האדם-פרא״, אמרה.

     

    זימבבואה אינה היחידה באזור שמאפשרת ציד פילים בתשלום – בדצמבר הכריזה נמיביה על מכירת זכויות ציד לכ- 170 פילי בר ״בעלי ערך גבוה״, עקב בצורת ועלייה במספר הפילים לטענתם.

     

    (כתבה: Columbus Mavhunga צילום: CNN)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אפריקה: הסוף למלריה? חיסונים שהונדסו באוקספורד מראים שיעורי הצלחה משמעותיים

    חיסון שפותח על ידי מדענים במכון ג’נר (Jenner) באוקספורד (Oxford), מציג יעילות של עד 77%, כפי שעולה מניסוי שבוצע למשך כשנה, בו נבחנו כ-450 ילדים בבורקינה פאסו (Burkina Faso), מדינה במערב אפריקה. מחקר זה מעורר תקווה כי ישנה אפשרות אמיתית לצמצום מספר ההרוגים מהמחלה, אשר הורגת 400,000 בני אדם, בעיקרם ילדים, בכל שנה.

     

    זו היא לא הפעם הראשונה בה חיסוני המלריה מגיעים לכותרות, שכן, חיסון בשם Mosquirix אשר פותח על ידי GlaxoSmithKline, עבר גם הוא ניסויים קליניים ממושכים, אך הראה יעילות רק באופן חלקי, ומנע 39% ממקרי המלריה ו 29% ממקרי המלריה הקשים בקרב ילדים קטנים באפריקה במשך ארבע שנים (בניגוד ל77% בחיסון החדש).

     

    גאראט ג׳נקין (Gareth Jenkins) מארגון Malaria No More UK אמר כי ״אנו יכולים למגר את המלריה בדורנו, אך רק אם ממשלות ישקיעו במחקר הדרוש בכדי לספק את התרופות והמוצרים החדשים שיכולים להאיץ את מיגורה של המחלה הנוראית הזו. העבודה פורצת הדרך של מכון ג’נר (Jenner) הן על החיסונים החדשים למגיפת הקורונה והן בנוגע למלריה היא דוגמה מצוינת לעד כמה ביטחונה של האנושות תלוי במדע חדשני.״

     

    (כתבה: Sarah Boseley צילום: Nyani Quarmyne/Panos Pictures)

     

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סומליה: בצל תסיסה ציבורית לאחר רצונו להאריך את כהונתו - קורא נשיא המדינה לבחירות

    בפברואר האחרון, עוכבו הבחירות בסומליה על רקע סכסוכים בין הממשלה הפדרלית לבין מדינות פונטלנד (Puntland) וג’ובבלנד (Jubbaland) שעסקו באופן ניהול ההצבעה.

     

    לאחר עיכוב זה, מוקדם יותר החודש, הבית התחתון של הפרלמנט הצביע על הארכת כהונתו של הנשיא מוחמד לארבע שנים. עם זאת, הסנאט דחה את המהלך. הנשיא ניסה להגן על מעשיו בראיון שנערך לאחרונה לעיתון מקומי, The Buffalo News, כשאמר שסומליה “אינה יכולה להרשות לעצמה ואקום בהנהגה, אם נעזוב, מי יכול להנהיג?” שאל.

     

    עקב ביקורת קשה על המהלך, שהועברה על ידי ראש הממשלה, האו״ם וארצות הברית, ולחץ פנימי גדול שהתבטא בתסיסה אזרחית, נשיא סומליה מוחמד עבדאללהי מוחמד (Mohamed Abdullahi Mohamed) קרא לבחירות ביום רביעי והסכים שלא להאריך את כהונתו לנשיאות בשנתיים. ״כפי שהצהרנו שוב ושוב, תמיד היינו מוכנים לבצע בחירות שלוות, ובזמן הקבוע״, אמר מוחמד בנאומו בטלוויזיה הממלכתית.

     

    תושבי מוגדישו (Mogadishu), עיר הבירה, החלו בורחים מביתיהם, מחשש ללחימה עקב המתח שנוצר. שכן, בראשון קבוצה של אזרחים חמושים אשר מתנגדים לנשיא, פתחו באש לעבר כוחות הביטחון. כבישים נחסמו, ורחובות נסגרו לתנועה.

     

    (כתבה: DW צילום: AP photo)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    זימבבואה: בית המשפט מבטל את האישומים נגד העיתונאי הופוול צ'ינונו (Hopewell Chin’ono)

    בית המשפט העליון בזימבבואה ביטל השבוע את האשמות בגין פרסום מידע כוזב, שהופנו נגד העיתונאי ומבקר הממשלה הופוול צ’ינונו (Hopewell Chin’ono). עוד אמר בית המשפט כי החוק בו השתמשה המשטרה לעצור אותו בינואר כבר אינו קיים.

     

    צ’ינונו, בן 50, עוכב שלוש פעמים מאז הביע תמיכה פומבית ברשתות החברתיות בהפגנות נגד השלטון, אשר נאסרו בחודש יולי. לאחר תמיכתו, נעצר לראשונה והואשם בהסתה לאלימות ציבורית. אך זה לא עצר את העיתונאי. שני ציוצים בלבד החזירו אותו לכלא תחת האמתלה כי שיבש הליכי צדק בנובמבר ובחודש ינואר תחת האשמה לפרסום מידע כוזב.

     

    בית המשפט העליון בזימבבואה דחה השבוע את האישום האחרון, והצהיר כי אין לו בסיס משפטי. לאחר ניצחונו המשפטי, חגג העיתונאי ופרסם בחשבונו ״האשימו אותי בחוק שלא קיים. זו היא רדיפה.״

     

    העיתונאי נכלא לאחרונה בגין פרסום סרטון שלטענתו הראה שוטר מכה תינוק למוות בזמן שאכף את חוקי הסגר של מגיפת הקורונה, טענה שנדחתה בתוקף על ידי השלטונות.

     

    (כתבה: Agence France-Presse צילום: Philimon Bulawayo/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניגריה: אומנות גנובה החלה את מסעה הביתה - גרמניה הראשונה להחזיר פסלי ברונזה שנבזזו על ידי הבריטים בבנין

    לאחר החזרת פרטי האומנות לניגריה, גרמניה עתידה להיות המדינה הראשונה שמסרה את פסלי הארד מבנין, אשר נבזזו על ידי חיילים בריטים בסוף המאה ה -19.

     

    הליך זה מגיע מתוך מדיניות שהוכרזה על ידי שרת התרבות, מוניקה גרוטטרס (Monika Grütters), אשר הודיעה כי תחל להחזיר חלק ״מהותי״ מהחפצים המוצגים במוזיאונים הגרמניים לניגריה, החל מהשנה הבאה. ״אנו עומדים באחריותנו ההיסטורית והמוסרית להאיר אור ולתקן את עברה ההיסטורי של גרמניה״, אמר גרוטטרס (Grütters) לאחר שמומחים מצד המוזיאונים ומנהיגים פוליטיים הגיעו להסכם סופי בפסגה שהתקיימה ביום חמישי.

     

    רגע, אבל אמרנו שהם נגנבו בכלל על ידי הבריטים לא? אז איך גרמניה אשמה?

    אז זהו, פסלוני הארד, שאכן נבזזו על ידי חיילים ומלחים בריטים בעיר בנין בשנת 1897, נמכרו לאחר מכן למוזיאונים באירופה (גם לגרמניה) ובצפון אמריקה.

     

    אז מי מחזיק ברוב הפריטים הגנובים?

    האוסף הגדול ביותר של פסלוני הארד של בנין מוחזק על ידי המוזיאון הבריטי, אך כ -1,100 חפצי אמנות מצאו דרכם למוזיאונים גרמניים בהמבורג (Hamburg), קלן (Cologne), שטוטגרט (Stuttgart), לייפציג (Leipzig) ודרזדן (Dresden). מתוכם, לפחות 440 נשמרים באוסף המוזיאון האתנולוגי של ברלין, והיו אמורים לצאת לתצוגה בסתיו הקרוב.

     

    כמובן, יש גם ביקורת. כפי ששרת התרבות אמרה, גרמניה מתכוונת להחזיר חלק ״מהותי״ מהפריטים הגנובים. למה רק חלק? מי קובע כמה הוא חלק מהותי? איך מתקבלת החלטה להמשיך להחזיק בפריט גנוב אחד ולהחזיר את השני? מבקרים טוענים כי יש כאן מוסר כפול מצד גרמניה, פעולה של מס שפתיים ולא אקט ששואף להביע אמפתיה על פשעי העבר.

     

    (כתבה: Philip Oltermann צילום: Adam Eastland/Alamy)

    לקרוא עוד >>
play

Nomfundo Moh - Lilizela (Acoustic Performance)

הזמרת הדרום אפריקאית יוצרת פופ אדיר בשפת הקוסה (Xhosa) - קוסה היא שפה משפות בנטו, הכוללת עיצורים, ואחת השפות הרשמיות של דרום אפריקה וזימבבואה.