לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

28/5-4/6/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • ביטחון

    אתיופיה: נדחתה הקריאה מצד האו״ם ומדינות נוספות להפסקת אש בטיגראיי, בטענה שהניצחון קרוב

    ממשלת אתיופיה דחתה בהתרסה קריאות בינלאומיות להפסקת אש במחוז טיגראיי (Tigray) שבצפון המדינה, ואמרה שכוחותיה קרובים ל”סיום הפעולות” ולחיסולה של האופוזיציה מזוינת. שכן, בימים האחרונים ארה”ב, האומות המאוחדות, בריטניה ומדינות אירופאיות רבות קראו להפסקתן של פעולות האיבה כדי לאפשר לארגונים הומניטריים להגיע  ולסייע למיליוני אנשים. זאת משום שלטענתו של האו”ם השהיית המאבק נגד מורדים תאפשר את הגעתו של סיוע למחוז שבו 90% מהאנשים נמצאים בסכנת ברעב משמעותית.

     

    המלחמה בטיגראיי (Tigray), המתמשכת מחודש נובמבר 2020 שיבשה את היבולים, והובילה לבעיות ענק בהעברת הסיוע ליישובים, במיוחד באזורים כפריים. גורמים בעיר הבירה לא הזכירו את הקריאות להפסקת אש בתדרוך עיתונאי ממושך ביום חמישי ובמקום זאת אמרו כי “משימת אכיפת החוק” של הממשלה קרובה לסיומה.

     

    קצת רקע לסכסוך: בנובמבר, כוחות ממשלתיים יצאו במשימה להדיח את חזית השחרור העממית של טיגראיי (TPLF) מהשלטון במחוז הצפוני לאחר שזו פתחה במתקפות פתע על בסיסי צבא פדרליים מרכזיים באיזור. אף על פי שכוחות צבאיים אתיופים וכוחות שנשלחו על ידי אריתריאה השכנה ניצחו בתחילה, הסכסוך הפך למרד מכביד שמסומן על ידי זוועות כולל טבחים רבים באזרחים ואלימות מינית שיטתית. מאות אלפים הפכו עקורים פנים מדינתיים וחלק גדול מהם חצו לסודאן לקבלת מקלט.

     

    (כתבה: Jason Burke צילום: Tiksa Negeri/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    דרום סודאן: לאחר כשל ניהולי, חיסונים פגי תוקף נמסרים לקניה

    בעלי עניין בדרום סודן הביעו חשש מהחלטת הממשלה לתרום 72,000 מנות של חיסוני קורונה, לאחר שלא הצליחו לנהל אותם באופן מקומי.

     

    השבוע החליטו הרשויות בג’ובה (Juba), שבדרום סודאן, לתרום את מנות החיסון של אסטרה-זנקה (AstraZeneca) לקניה באמצעות פרויקט COVAX, לאחר שהודו כי הם יהיו מעבר לתאריך השימוש שלהם בהתאם למגמת ויכולת החיסון הנוכחית במדינה.

     

    שכן, המדינה לא הצליחה להשתמש בחיסונים שקיבלה במהירות מספקת, והצליחה להפיץ רק קצת פחות מ -20,000 מנות ביותר מחודש. מבקרים אומרים כי החזרת מנות החיסון היא דרך קלה לממשלה שלא הצליחה להשתמש באפקטיביות בחלון הזמן שניתן לה לחסן.

     

    דרום סודן קיבלה כ 132,000 מנות בתחילת מרץ באמצעות פרויקט COVAX. יתרה מכך, קיבלה גם כ -60,000 מנות מהאיחוד האפריקאי, אך ההפצה האיטית אילצה את הרשויות להפסיק לחסן לאחר שהמנות עברו את תאריכי התפוגה. המדינה הייתה אמורה לקבל כמה משלוחים נוספים, תחת התכנון של לחסן לפחות 40 אחוזים מאוכלוסייתה עד סוף 2022. עם זאת, עד לתאריך ה-24 במאי, ניתנו רק 16,000 מנות – כולן בעיר ג’ובה (Juba).

    ד”ר אנתוני גארנג (Anthony Garang), מנהיג איגוד הרופאים בדרום סודן, ייחס את אחוז ההתחסנות הנמוך גם למידע מוטעה הנוגע לחיסון: “אנשים קיבלו מידע מוטעה על ידי מדיה חברתית ומקורות לא אמינים, ונשענו על זה בכדי להתחמק מלהתחסן. אף על פי כן, המעמד המשכיל במדינה התחסן. אנשינו צריכים לחפש מידע נכון ולהתחסן, כדי שלא נישאר מאחור, “אמר.

     

    (כתבה: DAVID MAYEN צילום:AFP)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    ניגריה: מתקפה על טוויטר בגלל הערת "מלחמת האזרחים" שנמחקה

    שר ההסברה והתרבות בניגריה, מותח ביקורת על טוויטר לאחר שזו מחקה הערה בחשבונו של הנשיא בוהארי (Buhari), לאחר שרמז למלחמת האזרחים במדינה בהקשר למהומות האחרונות במדינה. טוויטר הסירה את ההערה וציינה כי הפרה את כלליה.

     

    “לטוויטר עשויים להיות חוקים משלה, אך יש להבין כי זה לא כלל אוניברסלי. אם נשיאים בכל מקום בעולם מרגישים רע מאוד ומודאגים ממצב, הם חופשיים להביע דעות כאלה”, אומר לאי מוחמד (Lai Mohammed), שר המידע והתרבות בניגריה. “כשאנשים שרפו תחנות משטרה והרגו שוטרים בניגריה במהלך # EndSARS, טוויטר סימנה את זה תחת הזכות להפגין. אבל כשדבר דומה קרה בקפיטול, זה הפך להתקוממות”, הוסיף.

     

    הנשיא, גנרל לשעבר, נתן הצהרה ביום שלישי בנוגע לאלימות האחרונה בדרום-מזרח המדינה, שם האשימו גורמים רשמיים ארגונים בדלניים בהתקפות על משטרה ומשרדי בחירות. לפני חצי מאה, מיליון בני אדם מתו במהלך מלחמת אזרחים של 30 חודשים לאחר שגנרלים בדלניים הכריזו על אזור עצמאי עבור אנשי האיגבו (Igbo) בדרום מזרח ניגריה.

     

    עוד האשים שר ההסברה את טוויטר בהתעלמות מפרסומיו של נמנדי קאנו (Nnamdi Kanu), מנהיג הילידים של איזור הביאפרה, או קבוצת הבדלנות בשם IPOB, שלדבריו קידמה אלימות. השר התייחס וביקר גם את קריאתו של מנכ”ל טוויטר בשנה שעברה למתן תרומות ביטקוין להפגנות # EndSARS בשנה שעברה בניגריה נגד אכזריות המשטרה.

     

    (כתבה: Rédaction Africanews צילום: PIUS UTOMI EKPEI/AFP)
    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    קונגו: עלייה 'אקספוננציאלית' במקרי הקורונה בקונגו, מדווח ארגון הבריאות העולמי

    סוכנות הבריאות של האו”ם הודיעה ביום חמישי כי קיימת עלייה דרמטית של מקרי קורונה בסוף חודש שעבר בקינשאסה (Kinshasa), בירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC).

     

    העלייה שיקפה “הידרדרות ברורה” במחוז קינשאסה הרחב יותר לדברי הסוכנות. חדשות מצערות אלו מאושרות גם על ידי פקידי משרד הבריאות של קונגו שאמרו כי: “הגל השלישי של הקורונה כבר איתנו – מדובר בגרסא ההודית (דלתא) והדרום אפריקאית (בטא).”

    “גל זה יכול להיות קטלני יותר מקודמיו,” אמר הפקיד והאשים את חוסר ההקפדה על התרחקות חברתית ומסכות פנים השורר במדינה.

     

    ארגון הבריאות העולמי אמר כי שיעור התמותה ברחבי הארץ היה כ-2.5%, ונשאר כעת ללא שינוי. אך ציין את החשש מפני נוכחות גרסת הדלתא בעיר הבירה בה גרים כ-15 מיליון בני אדם.

     

    כתבה: Agence France צילום: Arsene Mpiana/AFP/Getty Images

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אפריקה: עריית אמסטרדם מציעה ספר בחינם לתושבים בנושא קישורי העיר עם העבדות

    במהלך שעורר הרבה תשומת לב תקשורתית, מוצע כעת לכל תושבי אמסטרדם עותק חינם של ספר החוקר את תפקידה של העיר בארגון וניהול סחר העבדים העולמי כחלק מעיסוק רחב יותר עם עברה של הולנד. סגן ראש העיר אמר כי אזרחים ‘צריכים לדעת את העובדות ולא לפחד מהשיחה’. שכן, בשנה שעברה ביצע המכון הבינלאומי להיסטוריה חברתית מחקר מטעם עיריית אמסטרדם, והתוצאות עובדו כעת לספר: אמסטרדם ותולדות העבדות.

     

    החוקרים חשפו את התפקיד האינטגרלי שמילאו מנהלי אמסטרדם בחברת הודו המזרחית ההולנדית ובחברת הודו המערבית, כמו גם את ההשקעות שביצעו אנשים בעלי פרופיל גבוה בספינות עבדים ובמטעי סוכר. עותקים של הספר, החוקר גם כיצד הרעיונות הגזעניים של “תור הזהב” ההולנדי ממשיכים כיום, מוגשים כעת לתושבי אמסטרדם ויכולים להילקח בבית העירייה או בספריות גדולות יותר.

     

    רוטגר גרוט ווסינק (Rutger Groot Wassink), סגן ראש עיריית אמסטרדם, אמר לעיתון Het Parool: “מי שאנחנו כעיר, נקבע בחלקו על ידי העבר המשותף שלנו, היפה והנורא. עלינו לדעת את העובדות ולא לפחד מהשיחה. בדרך זו אנו יכולים לחלוק את לקחי העבר זה עם זה ולהעבירם לדורות חדשים.”

     

    סוחרים הולנדים העבירו יותר מ -600,000 אנשים אפריקאים לצפון ודרום אמריקה ובין 660,000 ל -1.1 מיליון איש ברחבי האוקיאנוס ההודי. בשנה שעברה התנצל המלך וילם אלכסנדר (Willem-Alexander) על “האלימות המופרזת” של הקולוניאליסטים ההולנדים באינדונזיה.

     

    (כתבה: Daniel Boffey צילום: Peter de Jong/AP)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    גאנה: האו"ם קורא לשחרור פעילי להט"ב במדינה

    מומחי זכויות האדם של האו”ם קראו לשחרורם של 21 פעילים לסביות, הומואים, דו מיניים, טרנסיות ומגוונות מגדרית (LGBT +) שעוכבו בחודש שעבר.

     

    מגיני זכויות הלהט”ב + נעצרו לפני שבועיים בעת שהשתתפו בכנס בדרום-מזרח גאנה ועוכבו באשמת אסיפה בלתי חוקית.

     

    ביום שישי הצהירו מומחי זכויות האדם של האו”ם בהצהרה בה הביעו דאגה “כבדה” וגינו את המעצרים שלדבריהם התבססו על בסיס מפלה הכולל נטייה מינית. “כל הראיות העומדות לרשותנו מצביעות על העובדה שהם נעצרו בזמן שהם מימשו בשלום את זכויותיהם לחופש ביטוי, אסיפה שלווה והתאגדות. לכן, “על ממשלת גאנה לשחרר אותם באופן מיידי וללא תנאי,” אמרו.

     

    הפעילים עתידים להופיע בפני בית המשפט ביום שישי.

     

    כתבה: BBC צילום: Getty

    לקרוא עוד >>
play

Singo - Winyo

זמר נשמה שמגיע אלינו מקניה עם גיטרה וקול ענק. שתהיה שבת שלום :)