לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

4-11/6/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • בריאות

    אוגנדה: כרטיס הזיהוי בו החיים תלויים

    עד שליש מהמבוגרים באוגנדה לא נכללים בזכאותם לשירותי בריאות ורווחה, משום שאין להם תעודות זהות לאומיות. כך על פי דו”ח אשר מפרט על מקרים כמו זקנים שלא יכולים לקבל את קצבתם, בה הם תלויים לאוכל וקורת גג, אימהות שזקוקות לרופא עבור ילדיהם ונמנעות מלקבל שירות ועוד מקרים רבים.

     

    רפורמה שבוצעה בשנת 2015, והכניסה את תעודות הזיהוי לשירותי הרווחה והבריאות, הביאה למצב בו נשים וקשישים הושפעו במיוחד מהכנסתם של תעודות הזהות הדיגיטלית, הנדרשות כעת בכדי לקבל גישה לשירותי בריאות ורווחה ממשלתיים ופרטיים כאחד, להצביע, לפתוח חשבונות בנקאיים או אפילו לקנות כרטיסי SIM.

     

    דו”ח שפורסם על ידי שלושה ארגוני זכויות אדם אומד כי בין 23% ל -33% מהאוכלוסייה הבוגרת של אוגנדה אין את תעודות הזהות, שנכנסה לזירה הציבורית על ידי רשות הזיהוי הלאומי ורשות ההרשמה (NIRA) בשנת 2015. ישנם בעיות רבות בעדכון הרשימות והכרטיסים. ישנו קושי גדול בהרשמה של תינוקות שנולדים, מה שמוביל ליצירתו של פער ענק. בעיה נוספת היא עלות החלפת כרטיסים אבודים או גנובים – שכן, כרטיס חדש עולה לפחות 50,000 שילינג אוגנדה (£ 10). בעוד שיותר מ -40% מאוכלוסיית אוגנדה חיה על פחות מ -1.30 ליש”ט ביום.

     

    אחד האחיות שרואיינו בביתי החולים אמרה כי חוסר בכרטיסי הזיהוי לא צריך למנוע גישה לבריאות, במקרים של “חיים ומוות”. הדו”ח קרא לממשלה לחדול מדרישת תעודות הזהות כדי לגשת לשירותים חיוניים. המחברים גם קראו לבנק העולמי, סוכנויות האו”ם ותורמים כדי לדחוף את ממשלת אוגנדה “לעשות כל שביכולתה כדי למנוע הפרות נוספות של אי הכללה הנובעות מחובת השימוש בכרטיסי הזיהוי.

     

    אנג׳לה נבוואו (Angella Nabwowe), מהיוזמה עבור זכויות חברתיות וכלכליות, אחד הארגונים שהפיקו את הדו”ח, אמרה: “הממשלה צריכה לחזור לשולחן הדיונים ולחשוב מחדש על השימוש בכרטיסי הזיהוי, במיוחד כשזה נוגע לשירותים כה בסיסיים.”

     

    (כתבה: Samuel Okiror צילום:Handout)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אפריקה: ציורים מגלים את הסיפורים הנסתרים של אפריקאים באנגליה

    גוף  המורשת האנגלית חשף שישה ציורים אשר מציינים סיפורים מרתקים על אנשים לא ידועים מהתפוצה האפריקאית בהיסטוריה של אנגליה. גוף המורשת הזמין שישה אמנים לצייר דיוקנאות על סמך הסיפורים שהתגלו, לשים אותם במבצרים ובתים היסטוריים בהם יש להם קשר.

     

    הפרויקט עסק בהבאת סיפוריהם של הדמויות הנסתרות לחיים ולידיעת לקהל רחב יותר, אמרה אנה מיואיס (Anna Eavis), מנכ”לית המורשת האנגלית. “דמויות אפריקאיות מן העבר שיחקו תפקידים משמעותיים בחלק מהאתרים ההיסטוריים אשר נמצאים תחת הטיפול שלנו, אבל רבים מהסיפורים שלהם לא ידועים”.

     

    הדמויות כוללים את קיסר רומא, ספטימס סוורוס (Septimius Severus), שנולד בלפטיס מגנה (Leptis Magna), העיר הנוכחית של אל-ח’ומס בלוב. הקיסר נסע לבריטניה ב- AD 208 והורה על חיזוקה של חומת אדריאן (Hadrian’s) ועל כבישתה מחדש של חומת אנטונין (Antonine), שמעבר לה נמצאת כיום מרכז סקוטלנד, במטרה להרחיב את האימפריה שלו. האמנית שציירה את הדמות ההיסטורית אמרה כי “רציתי ללכת מעבר לציור הקיסר האפריקאי של רומא, ציור שיוציא אדם מורכב על ידי תשומת לב לאישיותו וכיצד הוא בחר להיראות במטבעותיו, פסלים ואדריכלות.

     

    דמות נוספת שנחשפה הוא דידו בל (Dido Belle), ילידת 1761, בתו של אישה שחורה משועבדת וקצין חיל הים הבריטי. היא הועלתה כחלק מהמשפחה האריסטוקרטית בגיאורגיה שבלונדון ובילתה את רוב חייה בבית קנווד (Kenwood) בקצה המפדטאד (Hampstead). בל צויר על ידי מיקלה הנרי-לוק (Mikéla Henry-Lowe). היא קידמה בברכה את “ההזדמנות לצייר אישה שחורה שחוותה את ההתבגרות במשפחה אריסטוקרטית, זאת מכיוון שרוב התיאורים של נשים שחורות בבריטניה הגאורגית הוצגו כעבדים”.

     

    (כתבה: Mark Brown צילום: Christopher Ison/English Heritage)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אפריקה: בלי דחיפה גדולה, רוב מדינות היבשת לא יוכלו לעמוד ביעדי החיסון העולמיים לקורונה

    רק שבע מדינות אפריקאיות, רובן קטנות, צפויות לפגוש את מטרת ארגון הבריאות העולמי, כי כל מדינה ברחבי העולם תחסן 10% מאנשייה נגד וירוס הקורונה עד ספטמבר. כעת, רוב הסיכויים עומדים נגד היבשת, בה אספקת החיסונים מתרוקנת במהירות, וממשלות נאבקות בהתעוררות של הדבקות.

     

    ארגון הבריאות העולמי אמר ביום חמישי כי כיסוי החיסון באוכלוסיה ביבשת נשאר בכ -2 אחוזים – וכ -1% באפריקה של תת הסהרה – זאת בניגוד לחלק מהמדינות העשירות ברחבי העולם שצלחו במתן חיסונים לרוב אוכלוסייתן. כדי להשיג את היעד של 10% לכל מדינה ביבשת, אפריקה תצטרך כ-225 מיליון מנות נוספות, אמר ד”ר מטשידיסו מואטי (Matshidiso Moeti) המנהל האיזורי של W.H.O באפריקה.

     

    אף על פי כן, ביום חמישי, הקהילה הבינלאומית קיבלה בברכה את החלטתו של הנשיא ביידן לתרום 500 מיליון חיסונים של פייזר-ביונטק לאומות בעלות יכולות כלכליות נמוכות, כולל אלו באיגוד האפריקאי. מדינות כמו צרפת ותאגידים כמו מאסטרקארד הבטיחו גם לממן, לספק או לעזור לייצר חיסונים קורונה לאפריקה.

     

    החיסונים עתידים להתחיל את דרכם ליבשת בחודש אוגוסט, עם 200 מיליון מנות שנקבעו למסירה עד סוף השנה, בעוד 300 מיליון האחרות יועברו בתחילת השנה הבאה, כך על פי הבית הלבן.

     

    (כתבה: Abdi Latif Dahir צילום: Themba Hadebe/Associated Press)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    אתיופיה: "יש עכשיו רעב קשה באתיופיה" אומרת ראש הסיוע ההומניטרי של האו"ם

    למעלה מ -350 אלף איש באזור הטיגראי (Tigray) בצפון אתיופיה, חווים רעב חמור, מוצא דו”ח חדש של האו”ם וקבוצות סיוע אחרות. “יש עכשיו רעב באתיופיה”, הכריז ראש הסיוע של האומות המאוחדות ביום חמישי.

     

    על פי מערכת הביטחון התזונתי העולמית, המעריכה חוסר ביטחון תזונתי ותת-תזונה ברחבי העולם, חלקים משמעותיים של האזור הצפוני במדינה נמצאים כעת במעמד “IPC 5 קטסטרופה” – הדירוג החמור ביותר שלה.

     

    החל מחודש מאי, סך של 5.5 מיליון בני אדם בטיגראי (Tigray) ובאזורים השכנים של אמהרה (Amhara) ואפר (Afar) עומדים בפני “רמות גבוהות של חוסר ביטחון תזונתי” עם 353,000 בני אדם שעומדים בפני רמות קטסטרופליות של רעב. המצב צפוי להחמיר עד ספטמבר, הדו”ח אומר.

     

    בחודש שעבר דיווח CNN כי חיילים אריתראים היו מתואמים עם כוחות אתיופיים כדי לחתוך מסלולי סיוע קריטיים. צוות CNN שנסע באזור המרכזי של הטיגראי היו עדים לחיילים אריתראים, חלקם מדים צבאיים, חוסמים את הסיוע לאוכלוסיות רעבות.

     

    מצד ממשלת אתיופיה, קיים הכחשה גורפת כי יש מחסור במזון חמור בארץ.

     

    (כתבה: CNN צילום: CNN)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    ניגריה: לאחר מקרה מול הנשיא חסמה המדינה את טוויטר לצמיתות

    השבוע הוחלט לחסום את  טוויטר לצמיתות בניגריה, מהלך שחתך כ -40 מיליון משתמשים מוערכים בארץ. האיסור של פלטפורמת הבלוגינג נחגג על ידי כמה, מה שמדגיש את הפילוג של הצפון-דרום במדינה.

     

    לפי הצהרה בשבוע שעבר, כעת חברות מדיה חברתית שרוצות לפעול בניגריה חייבות לרשום את הישות המקומית ולהיות מורשות על ידי ועדת השידור של המדינה, אמר שר המידע ליאי מוחמד (Lai Mohammed) ביום רביעי.

     

    לפי ממשלת ניגריה, הפלטפורמה נמצאת בשימוש כדי לערער את המדינה ולערער את “קיום התאגיד של ניגריה” על ידי הפצת חדשות מזויפות. לטענת הממשלה ”בעקביות, טוויטר עשתה את הפלטפורמה שלה זמינה לאלה המאיימים על קיומה של ניגריה, וכי היא הסיבה להשעיית פעילותם,” אמר שר המידע.

     

    ההחלטה באה ימים לאחר שהאתר מחק ציוץ על ידי הנשיא הניגרי, המציין כי הוא מאיים על קבוצות מתבדלות בדרום מזרח, שהיו אחראים לכאורה על התקפות על משרדי הממשלה.

     

    כתבה: Abu-Bakarr Jalloh צילום:

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    גאנה: לכבוד יום הסביבה הלאומי - ישתלו 5 מיליון עצים ביום אחד

    גאנה מכוונת לשתול מעל 5 מיליון עצים ביום שישי במאמץ לשמר ולהגן על כיסוי היער של המדינה ועל הסביבה בכללותה. הנשיא ננה אקופו (Nana Akufo) צפוי להוביל את האירוע ביום שישי כדי לסמן את יום גאנה הירוקה. אלפי שקיות המכילות מיליוני סוגים שונים של שתילים חולקו ב -16 באזורי גאנה.

     

    הנטיעה תיעשה על ידי יחידים וארגונים ברחבי הארץ. שר האדמות של גאנה, תיאר את האירוע כהישג גדול למדינה: “כחלק מתוכניתנו, אנחנו מבקשים לעבוד תחת ההיגיון שבו העצים שינטעו, יהיו עצים כלכליים. הרציונל של התערבות זו היא שבשתילתם של העצים, אנחנו גם משקיעים בעתידנו “, אמר.

     

    לפי הנתונים הסטטיסטיים של המדינה, ההערכה היא כי אזורי היער של גאנה כבר מתרוקנים ב -80% מאז 1900. הממשלה שואפת לשתול את העצים בעיקר על אדמה ירודה.

     

    (כתבה: Michael Oduor צילום: ISSOUF SANOGO/AFP)

    לקרוא עוד >>
play

Elemotho- Black Man (Official Video)

אלמונטו הוא אמן מנמיביה, הקליפ של השיר הזה מאוד חזק, ממליץ לצפות ולשמוע!

I like to paint a picture where chords are not just tangible but energy“ is felt and words carry a power beyond bullets and hunger”.