לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

16-23/07/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • זכויות אדם

    רואנדה: בתו של המלונאי שנעצר והיווה השראה לסרט 'מלון רואנדה' מספרת כי תוכנת הריגול הישראלית עקבה גם אחריה 

    בתו של פול רוסבגינא (Paul Rusesabagina), מלונאי לשעבר שהיווה השראה לסרט “מלון רואנדה”, יצאה כנגד הרשויות ברואנדה לאחר שהתפרסם דיווח כי היא נמצאת ברשימת האנשים שבוצע מעקב אחריהם על ידי פגסוס, תוכנת ריגול צבאית של חברה ישראלית המיועדת לממשלות.

     

    מספר הטלפון של קארין קנימבה (Carine Kanimba) היה בין יותר מ -3,500 מספרי טלפון של פעילים, עיתונאים, מתנגדים פוליטיים, פוליטיקאים זרים ודיפלומטים שעל פי החשד מערכת פגסוס עקבה אחריהם בהוראת ממשלת רואנדה מאז 2016, על פי דיווח של אמנסטי אינטרנשיונל מבסיס פריז.


    קנימבה אמרה ל- CNN בראיון טלפוני כי היא מאמינה שהיא מטרה בגלל העבודה שעשתה לשחרור אביה, העומד בפני מאסר עולם בגין אישומים הקשורים לטרור ברואנדה. אביה מכחיש את כל האישומים כנגדו מזה שנים ובמרץ האחרון אמר כי יפסיק להשתתף בהליכי המשפט. עורכי דינו הבינלאומיים טוענים גם כי נשללה מהם הגנה להגן עליו.


    רוסוסאבינא (Rusesabagina) זכה להד ציבורי לאחר הצלתם של יותר מֲ -1,000 רואנדים במהלך רצח העם במדינה בשנת 1994, בכך שהלין אותם במלון שניהל. רצח עם שבו 800,000 בני אדם איבדו את חייהם.

     

    בן 67 נעצר לראשונה באוגוסט 2020 וניצב בפני תשעה אישומים, כולל מימון טרור, רצח  כמעשה טרור.

     

    קנימבה, ביתו, אזרחית אמריקאית ובלגית כפולה, אמרה כי היא חושדת זה מכבר במעקב על ידי רשויות רואנדה: “היו לי חשדות כי בזמן שגייסתי את תמיכתם של ממשלות, פרלמנטרים וארגונים ברחבי העולם ב -11 החודשים האחרונים … לפעמים היו כאלה שאמרו לי שממשלת רואנדה פנתה אליהם אחרי ששלחתי להם דוא”ל או שיחת טלפון איתם … אז היה לי האינסטינקט הזה שעוקבים אחרי או סוקרים אותי. ”

     

    כתבה: CNN צילום: CNN

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    אוגנדה: פעילים פוליטיים מצד האופוזיציה מתארים חודשים של התעללות פיזית בכלא

    לאחר שיחרורם, פעילי האופוזיציה שבילו חודשים רבים מאחורי סורג ובריח באוגנדה מתארים כעת שעברו התעללות פיזית שיטתית, שלילת זכויות משפטיות בסיסיות ותנאים מחרידים בזמן שהם המתינו למשפט בגין האשמות שלטענתם מומצאים.

     

    קורותיהם של הפעילים, שנחשפו בפני הגרדיאן לאחר שחרורם בחודש שעבר, מגבירים את הלחץ על אוגנדה, בעלת ברית מערבית מרכזית במזרח אפריקה בנושא כישלונותיה בהבטחת זכויות אדם לאזרחים רבים. תופעה שהחמירה משמעותית מאז שנשיא המדינה, יוברי מוסבני (Yoweri Museveni), נבחר לאחרונה בפעם נוספת.

     

    מאז שנפתח הקמפיין בשנה שעברה לבחירות שנערכו בינואר, נעצרו מאות – אולי אלפי – תומכיו של פוליטיקאי האופוזיציה, רוברט קיאגולאניי (Robert Kyagulanyi), במשך חודשים במה שנחשב גל הדיכוי הקשה מזה עשרות שנים.

     

    אחרים, שנחטפו מהרחובות על ידי שירותי הביטחון בסדרת חטיפות, נעלמו לכלא סודי. יתרה מכך, יותר מ -50 בני אדם נהרגו במהלך הפגנות בנובמבר. רובם נורו על ידי כוחות הביטחון.

     

    בין העצורים בשבעת החודשים האחרונים היו למעלה מ -120 פעילים שעבדו עם קיגולאניי – זמר רגאי לשעבר המכונה גם בובי יין (Bobby wine)- ועוכבו ב -30 בדצמבר באשמת הסתה לאלימות לאחר הפגנות בפרצו בעקבות מעצר הפוליטיקאי תחת ההאשמות שבוקרו רבות של הפרת תקנות הקורונה.

     

    אף על פי שרבים שוחררו או יצאו בערבות, 49 עצורים, כולל רבים מעוזריו הקרובים של קיאגולאני, הופנו לאחר מכן מבתי משפט אזרחיים לגופים צבאיים לפני שהואשמו בפשע החמור של החזקת תחמושת.

     

    העצורים אמרו כי נמנעה מהם גישה לעורכי דין ומשפחה במשך מרבית מעצרם במשך שישה חודשים, והם הוחזקו בבידוד מוחלט. שום עיתון לא הורשה והטלוויזיה היחידה הציגה סרטים מצוירים לילדים. “היינו נעולים מהעולם”, אמר אחד העצורים, שתיאר את מניעת המגעים כ”עינוי פסיכולוגי”.

     

    (כתבה: Samuel Okiror and Jason Burke צילום: Katumba Badru Sultan)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    אפריקה: השלכות הקיצוץ כספי הסיוע מבריטניה - החלומות שנגוזו, סיפורים מהשטח

    בוקולה אונישי (Bukola Onyishi) שמחה כשגילתה כי ממשלת בריטניה עומדת לעזור לה להגשים חלום באחד החלקים העניים ביותר בניגריה. עם הסכם מענקים שאמור היה להימשך שלוש שנים, היא סוף סוף תוכל להשיק תוכנית העצמה נשית לנשות מדינת באוצ’י (Bauchi) בצפון-מזרח המדינה, שרבות מהן ברחו מהקבוצה האיסלאמיסטית המיליטנטית בוקו חראם וכעת חיות בעוני מוחלט במחנות עבור עקורים פנימיים.

     

    “המענק גרם לנו להיות מאושרים מאוד”, אומרת אונישי, מנהלת המחוז של עמותת נשים לנשים. ההקמה לא הייתה קלה: לאונישי ולעמיתיה היה תפקיד לשכנע את זקני הקהילה בערך הפרויקט, תוך שהם נתקלים באמונות פטריארכליות עמוקות שהפתיעו אפילו אותה בעקשנותם. אבל הם הגיעו להסכמות בסופו של דבר, ותכנית ההעצמה הראשונה בת 12 החודשים החלה ושלימדה 1,200 נשים שנבחרו בקפידה נושאים רחבים - החל מזכויות האדם הבסיסיות שלהן וכלה בכישורי קריאה וכישורים עסקיים.

     

    תוצאות השנה הראשונה היו מרשימות: כמעט מכלום, 62% מהנשים שסיימו את הקורס דיווחו על רווחים יומיים של לפחות 1.90 דולר, מה שמהווה כקו העוני הבינלאומי.

     

    “בתחילת התוכנית לא היה לי שום דרך להרוויח הכנסה … עכשיו לכולנו יש חשבונות בנק – דבר שלעולם לא הייתי חושבת עליו בזמן שחייתי את חיי הישנים”, כתבה אחד המשתתפות סאראטו (Saratu). ואז, באביב, הגיעו חדשות רעות: מימון הפרויקט הופסק בטרם עת כחלק מהקיצוץ בסיוע החוץ של ממשלת בריטניה. זה היה, אומרת אונישי, “הלם גס”. היא הייתה צריכה לחזור לנשים שלהן נתנה הבטחות, ולומר בגרון חנוק שלא תצליח לקיים אותם.

     

    “היה די קשה לחזור ולהגיד ‘מה שאמרנו וקידמנו, לא אפשרי’. זו הייתה הפעם הראשונה מזה 20 השנים שעבדתי במגזר השלישי שראיתי דבר כזה. בגלל אופי העבודה, בגלל החברה שלנו, לזכות באמון של אנשים זה די קשה“, היא אומרת. אם הייתה יכולה לדבר ישירות עם בוריס ג’ונסון, היא הייתה אומרת לו להסתכל מעבר לסטטיסטיקה לאנשים שמאחוריהם: “תן לו רק לדעת שההחלטה שהוא לקח היא על מיליוני חיים … זה לא נראה שלמישהו אכפת. חשבנו שאכפת להם וזה נראה שלאף אחד לא אכפת.”

     

    (כתבה: Lizzy Davies צילום: Kazi Salahuddin Razu/NurPhoto/REX/Shutterstock)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אפריקה: אחת אחת, מדינות היבשת מבטלות את חוק עונש המוות שכונן בתקופות הקולוניה

    המחוקקים בסיירה לאון פתחו בדיון וצפויים להצביע ביום שישי בשאלה האם לבטל את עונש המוות, צעד משמעותי שיהפוך את מדינת מערב אפריקה ל -23 ביבשת שתאסור עונש מוות.

     

    הציפיות מהציבור לקראת ההצבעה בנושא נטו מאוד לטובת ביטול החוק שכן, חלק מהלחץ מגיע משורה ארוכה של ארגוני חברה אזרחית ועוסקים משפטיים הרואים בעונש מוות שריד להיסטוריה הקולוניאלית המדכאת של אפריקה. “זה עונש נורא ואנחנו צריכים להיפטר ממנו”, אמר אולוואטוסין פופולה (Oluwatosin Popoola), יועץ משפטי בקבוצת הזכויות Amnesty International, מבקר מוביל של עונש מוות.

     

    רוב מוחלט של 193 המדינות החברות באו”ם ביטלו את עונש המוות או לא משתמשות בו.
    כמעט מחצית מ -54 המדינות העצמאיות באפריקה ביטלו את העונש, יותר מכפול מהמספר המדינות שהיה קיים מלפני פחות משני עשורים.

     

    בעוד שמאסרי המוות וההוצאות להורג פחתו בעולם בשנים האחרונות, הם אינם משקפים בהכרח את המספר ההולך וגדל של מדינות שאסרו על עונש מוות. לפחות חלק מהירידות נובעות ממגפת הקורונה, שהאטה או עיכבה את ההליכים המשפטיים במדינות רבות. ובחלקם, כמו ארצות הברית, הוצאות להורג אף עלו בשנת 2020.

     

    כמו בשנים קודמות, סין הובילה את רשימת המדינות שמוציאות להורג הכי הרבה בני אדם  בשנת 2020 בנתונים שמשוערים באלפי אנשים, כך על פי אמנסטי אינטרנשיונל, שמאסף נתונים סטטיסטיים של עונש מוות. הנתונים המדויקים לגבי סין אינם ידועים, מכיוון שנתוניה נותרים סוד מדינה.

     

    גמביה הייתה בדרך לבטל את עונש המוות בשנה שעברה, כאשר גובשה חוקה חדשה. אבל הפעולה נדחתה על ידי הפרלמנט. ובכל זאת, נשיא גמביה ביצע כמה מהלכים משמעותיים הרחק מעונש מוות, אמר פופולה.

     

    מדינות רבות ביבשת, בדומה לסיירה לאון, קיבלו עצמאות מבריטניה בסוף שנות החמישים והשישים – בערך באותו זמן שבו הכוח הקולוניאלי ביצע הוצאות להורג אחרונות משלו.

    “עונש מוות הוא כפייה קולוניאלית, והחוקים הללו עברו בירושה מבריטניה”, אמרה סברינה מהטני (Sabrina Mahtani) מייסדת שותפה ומנהלת לשעבר של AdvocAid.

     

    כתבה:  צילום: NYT

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניגריה: מטוס צבאי שהופל על ידי פורעי חוק

    מטוס ניגרי הופל בצפון מערב המדינה. הטייס נפלט בבטחה ונמנע מלכידה ומוות וודאי.

     

    חיל האוויר הניגרי אמר ביום שני כי אחד ממטוסיו “ספג ירי אויב אינטנסיבי” מצד קבוצות חמושות. מטוס הסילון פעל סביב גבולות זמפארה (Zamfara) ומדינת קדונה (Zamfara) כאשר האירוע קרה. דובר חיל האוויר, אדוארד גאבקווט (Edward Gabkwet), אמר בהצהרה כי מטוס הקרב “חזר ממשימה מוצלחת לאיסוף מידע” ביום ראשון “תוך שימוש באינסטינקטים ההישרדותיים שלו, הצליח הטייס, שנמצא תחת אש קרקע-אוויר עזה מצד המיליציות, להתחמק מהם וחיפש מקלט ביישובים סמוכים בהמתנה לשקיעה”, נכתב בהודעה.

     

    הטייס, אביומי דאירו (Abayomi Dairo), מצא את דרכו לבסיס צבאי שם חולץ לאחר שנפלט מהתא הטייס.

     

    סרטון שהופץ ברשת הראה כי קבוצת הטרור האיסלאמיסטית בוקו חראם לוקחת אחריות על הפיגוע. עם זאת, התברר שזהו סרטון ממוחזר שפורסם לראשונה באפריל כאשר מטוס ניגרי נוסף הופל.

     

    בוקו חראם וסיעתו, מחוז המדינה האיסלאמית במערב אפריקה, הם ככל הנראה הקבוצות המיליטנטיות הידועות ביותר הנאבקות על השליטה בחלקים בצפון ניגריה ובמדינות השכנות.

     

    זמפרה וקדונה השכנה הן בין המדינות עם פעילות טרור כמו חטיפות המוניות של תלמידי בית ספר ושודים מזויינים. פעולות מסוג זה מבוצעות לעיתים קרובות על ידי כנופיות גדולות של פורעי חוק, המכונות בדרך כלל “שודדים” על ידי הממשלה, הפועלות ממחבואים מרוחקים.

     

    (כתבה: DW צילום: Hansonq/zoonar)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    אולימפיאדת טוקיו: מרים משקולות האוגנדי גורש מיפן לאחר שנעלם

    מרים משקולות אוגנדי, שנעלם ממחנה האימונים לפני אולימפיאדה במערב יפן הוטס הביתה מספר שעות לפני תחילת המשחקים הרשמית.

     

    יוליוס סקיטולקו (Julius Ssekitoleko) מוחזק כעת במטה משטרת אוגנדה כדי לקבוע אם הוא ביצע פשע או לא, אמר דובר CID, צ’רלס טווינו (Charles Twino).

     

    מה שידוע כעת הוא שהספורטאי עזב את המחנה לפני שבוע ונמצא אחר כך על ידי הרשויות כשהוא קונה כרטיס רכבת. אמו של סקיטולקו, אשתו ההרה ופקידים ממשלתיים שנסעו לנמל התעופה אנטבה באוגנדה לפגוש אותו ביום שישי בבוקר, לא קיבלו הזדמנות לברך אותו עם ההגעה.

     

    בהצהרה, משרד החוץ אמר כי הספורטאי יהיה “בשיקום”.

     

    נאמר שם כי הממשלה “תעזור לו להבין כיצד פעולות התנהגות בלתי הולמות מסוג זה לא יכולות להשפיע רק עליו כספורטאי אלא גם על ספורטאים אחרים במגזר הספורט ובכלל האומה”.

     

    כשנעלם, סקיטולקו השאיר פתק לפיו הוא רוצה להישאר ביפן ולעבוד.

     

    (כתבה: Patricia Oyella צילום: משרד החוץ האוגנדי)

    לקרוא עוד >>
play

Fela Kuti - Kalakuta Show

השבוע בחרתי להביא לכם יצירת מופת של היוצר הניגרי Fala Kuti, שמהווה בעיני אחד מאבני היסוד של האפרוביט. שבת שלום :)