לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

23-30/07/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • בריאות

    טנזניה: נשיאת המדינה התחסנה נגד נגיף קורונה בשידור חי בטלוויזיה, מה שהופך לחלוטין את מדיניות ההכחשה ששררה בעבר

    נשיאת טנזניה, סאמיה סולוהו חסן (Samia Suluhu Hassan), השיקה ביום רביעי את קמפיין החיסונים נגד COVID -19 במדינה לאחר שקיבלה קצת יותר ממיליון חיסונים של ג’ונסון וג’ונסון שנתרמו על ידי ארצות הברית באמצעות תוכנית COVAX.

     

    הנשיאה חסן, הייתה הראשונה במדינה שקיבלה את החיסון בטלוויזיה בשידור חי מה שהבטיח לתושבים כי החיסון בטוח. ״אני אם לארבעה, סבתא לכמה נכדים, ואישה, אבל יותר מכל אני הנשיאה והמפקדת. לא הייתי מסכנת את עצמי בידיעה שיש לי את כל האחריות הזו בתור רועת האומה״ , אמרה במהלך טקס בבית המדינה בעיר דאר א -סלאם (Dar es Salaam).

     

    השידור היה בחלקו כדי להפיג את הפחדים שנבעו מחוסר מידע והטעיה נרחבת ברשתות החברתיות וממנהיגים דתיים ופוליטיים. שכן, קודמה של הנשיא חסן, ג’ון מגופולי (John Magafuli) ז”ל, זכה לביקורת נרחבת כמכחיש מגיפת הקורונה, מה שללא ספק סיכן את חיי האנשים. לפני מותו באמצע מרץ, מנהיג העבר דחה שוב ושוב את חומרת המגיפה בארצו וקרא לאזרחיו “להתפלל למען סילוק המגיפה”.

     

    נוסף לכך, טנזניה תחת משטרו אף לא הציעה הצעות מחיר לחיסוני הקורונה, למרות שהייתה זכאית להיות חלק מתכנית COVAX של ארגון הבריאות העולמי לחלוקת חיסונים שיוויונית. הממשלה קידמה במקום זאת גישות אלטרנטיביות כגון טיפולים צמחיים ושאיפת אדים למאבק במחלה.

     

    (כתבה: Larry Madowo צילום: CNN)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אפריקה: ׳דברים משתנים וזה מעודד׳: חגיגה של אמנות אפריקאית עכשווית

    “לעתים קרובות עלינו לחטט בהיסטוריה, ולומר – ‘את ישנה. מה קורה? לְהִתְעוֹרֵר! תתעורר! ‘”אמר ויקטור אהיקאמנהור (Victor Ehikhamenor), אמן רב תחומי ניגרי, אל הגרדיאן. גוף עבודתו, המקיף שטיחי קיר, מתכת ודיוקנאות פוניליזם בקנה מידה גדול, מוצג בתערוכה החדשה רטרו אפריקה: ׳עשו זאת לזכרנו׳, שיתוף פעולה בין הגלריה הניגרית רטרו אפריקה לגלריה בניו יורק, נותן לצופה את האפשרות להטיל ספק בהיסטוריה ולתאר אותה מחדש.

     

    “במשך זמן רב מאוד, אם מסתכלים על ההיסטוריה של האמנות המערבית, יש הרבה ייצוג של גברים לבנים גדולים, של פטריארכיה וכל זה, שהוא תצוגה של גבריות לבנה”, אמר אהיקמור. “אתה הולך למוזיאונים, זה מה שאתה רואה. ואתה מסתכל, ושואל ‘איפה אבא שלי? איפה סבא רבא שלי? איפה אבותיי? כיצד הם מיוצגים, אם לא בתצלומים אנתרופולוגיים שצולמו על ידי אדונים קולוניאליים שהגיעו? כיצד היצירה שלנו מיוצגת במוזיאונים?

     

    רטרו אפריקה: ׳עשו זאת לזכרנו׳, כוללת שלושה אמנים שחורים, צ’רי סמבה (Chéri Samba), נייט לואיס (Nate Lewis) ואחיחמנור (Ehikhamenor), ואוצר התארוכה היא בעלת הגלריה רטרו אפריקה דולי קולה-בלוגון (Dolly Kola-Balogun). באמצעות התערוכה משתדלת קולה-בלוגון להסיר את העדשה המציצנית של אפריקה, למקד אפריקאים בנרטיב שמסופר, ולעבור מנקודת מבט קולוניאלית היסטורית לאוטונומית עכשווית.

     

    היא רואה בתערוכה שיחה ואומרת כי זהו דיאלוג בין שלוש חוויות שחורות שונות לבין אנשים שחורים שיש להם חינוך שונה, רקע שונה, אך מוצא משותף ושושלת משותפת, שחלקם היא שיחה על שחורות היסטוריות. והמסורת שלנו. זהו דיאלוג בין אנשים שחורים, בתוך ובין אנשים שחורים, ובדיאלוג זה שאר העולם הוא הקהל “.

     

    (כתבה: Dream McClinton צילום: Retro Africa and Galerie MAGNIN-A, Paris)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    מוזמביק: פחדים מהסלמה בסכסוך כאשר כוחות זרים מתנגשים עם כוחות אסלאמיסטים

    קרבות בין כוחות רואנדים למורדים הקשורים למדינה האיסלאמית פורצים בקאבו דלגדו (Cabo Delgado).

     

    כוחות מרואנדה שנשלחו לחיזוק כוחות הביטחון המקומיים במוזמביק התעמתו לראשונה עם חמושים אסלאמיסטים, כאשר העימות במדינה שבמזרח אפריקה עובר לשלב חדש ואולי מסוכן. עד כה התגלו מעט פרטים מהימנים על הלחימה שהתרחשה סמוך לגבול מוזמביק עם טנזניה, אך גורמים רשמיים טוענים שהמורדים סבלו מעשרות הרוגים.

     

    מדובר על שינוי משמעותי במפת הכוחות. שכן, כוחות רואנדה הם הכוח הזר המשמעותי הראשון שלוקח חלק בלחימה ישירה בסכסוך. עד כה היו קבלנים צבאיים רוסיים ודרום אפריקאיים שנאבקו בעבר במורדים לצד כוחות הביטחון המקומיים, והיו דיווחים לא מאושרים על התנגשות אחת שבה מעורבים כוחות מיוחדים מערביים מוקדם יותר השנה. אך לא כוח בקנה מידה כזה.

     

    מומחים אומרים כי זרם החיילים הזרים במדינה עלול להוביל להתקפות תגמול ברחבי היבשת, אשר שירותי הביטחון המקומיים החלשים יתקשו למנוע. יש גם חששות כי פריסת כוחות משמעותיים עם ידע מוגבל בסביבה, בשפות ובתרבות המקומיות עלולה להניב תועלת רק אם יתאזן במגוון רחב של יוזמות חברתיות, פוליטיות וכלכליות.

     

    (כתבה: The Guardian צילום: João Relvas/EPA)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    אולימפיאדת טוקיו: : מדליית זהב ראשונה ליבשת במסגרת המשחקים!

    קוטפים מדליות בתחרויות טוקיו! סלמון בארגה (Selemon Barega) האתיופי זכה בזהב כשניצח את מקצה 10,000 מ’ הגברים. הסיום המהיר של האצן בן ה -21 היה יותר מדי עבור בעל השיא העולמי ואלוף העולם ג’ושוע צ’פג’י (Joshua Cheptegei) מאוגנדה, שנאלץ להסתפק בכסף.

     

    יתרה מכך, במקצים של 5,000 מ’ נשים הלן אוברי (Hellen Obiri) מקניה, שזכתה בכסף במשחקי ריו בשנת 2016, סיימה במקום השני במקצה שלה אחרי המהירה בעולם השנה, גודף צגאי (Gudaf Tsegay) האתיופית, כששתיהן העפילו לגמר ביום שני.

     

    עם זאת אכזבה מצד פרנדין ניונסובה (Francine Niyonsaba) מבורונדי, שסיימה במקום הרביעי במאבק שלה לתפוס מקום בגמר, אך נפסלה לאחר המירוץ על כך שירדה מהמסלול במהלך הריצה.

     

    (כתבה: BBC צילום: BBC)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    גאנה: הצעת חוק נגד הומוסקסואלים מבקשת מאסרים ארוכים עבור אנשי להט"ב ואיסור לקידום זכויותיהם

    חוקי גאנה כבר מפלילים סקס הומוסקסואלי על ידי איסור “ידיעה גשמית לא טבעית”.

    כעת המדינה במערב אפריקה רוצה ללכת צעד קדימה במאמציה להוציא את קהילת הלהט”ב אל מחוץ לחוק.

     

    אם הצעת החוק תתקבל, אנשים מאותו מין העוסקים בפעילות מינית עלולים להיקנס או להטיל מאסר בפועל בין שלוש לחמש שנים. החוק גם יהפוך לפשע להיות LGBTQ -יהיה עונש של חמש שנות מאסר על כל אדם שיזדהה כלסבית, הומו, טרנסג’נדרים, טרנסקסואלים, קוויר, פנסקסואל או לא בינארי (מישהו שלא מזדהה כ זכר או נקבה).

     

    הצעת החוק, שכותרתה “קידום זכויות מין תקינות של בני אדם ושטר חוק משפחות גאנה 2021” הוגשה לפרלמנט של גאנה ביוני.

     

    באופן מדאיג, הצעת החוק נתמכת באופן חוצה מפלגות, כאשר יו”ר הפרלמנט של גאנה, תומך בגלוי בחוק המוצע. לכן צפוי כי הצעת החוק תזכה במספיק קולות בכדי להפוך לחוק בגאנה, חברה דתית עמוקה שבה רדיפה הומופובית נפוצה. יתרה מכך, הצעת החוק זוכה לתמיכה חזקה גם בקרב גנאים.

     

    גם אם הצעת החוק אכן תידחה, היא כבר סיכנה את חייהם של אנשי הלהט”ב “עם הדיונים שהיא מביאה וההומופוביה שתעצים”, אמרה ננה יאא אגיפונג (Nana Yaa Agyepong), חברת ארגון הרוב השקט של גאנה, קבוצה פמיניסטית טרנס-לאומית קווירית. “זה משהו שלא יכול כי יש לנו גנאיאים שראויים לחיות בשלום ובשלווה בבית ולא להאלץ לצאת לגלות” אמרה.

     

    (כתבה: Isaac Kaledzi צילום: Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    ניז׳ר: חמושים הרג 14 בני אדם בכפר ליד הגבול עם מאלי

    חמושים הרגו 14 אזרחים בפיגוע בכפר במערב ניז׳ר, אמרה הממשלה ביום שני. זוהי לא הפעם הראשונה שהאזור הסמוך לגבול של ניז’ר עם מאלי מועד לפגיעות ג’יהאדיסטיות.

     

    הפיגוע אירע ביום ראשון כאשר היורים “פגעו באזרחים והרגו 14 מתוכם 9 עובדים בשדות”, אמר משרד הפנים והוסיף כי אדם אחד נפצע. החקירה נמשכת כדי להביא לדין את האחראים ל”התקפות הפחדניות והברבריות האלה “, נמסר מהמשרד.

     

    אלימות פוגעת באופן שכיח באזור התלת גבולי בשם Banibangou הממוקם במה שמכונה אזור שלוש הגבולות, בין ניז’ר, בורקינה פאסו ומאלי. במשך שנים, האזור היה מרכז ההתקפות הקטלניות של קבוצות ג’יהאדיסטיות המקושרות לאל-קאעידה ולקבוצת המדינה האיסלאמית.

     

    התקפות דומות התרחשו שוב ושוב באזור למרות מאמצי הביטחון של הרשויות. חמושים על אופנועים בורחים מעבר לגבול למאלי לאחר פשיטותיהם. שכן, התקפה של ג’יהאדיסטים באותו מחוז הותירה 66 בני אדם במרץ האחרון. ובחודש שעבר נהרגו 19 בני אדם בפיגוע בכפרים ברובע השכן.

     

    (כתבה:DW צילום: DW)

    לקרוא עוד >>
play

Teddy Afro - Mar eske Tuwaf (Fikir Eske Meqabir)

השבוע אנחנו מארחים את הזמר הלאומי של אתיופיה, טדי אפרו, באחד מביצועיו המדהימים! שבת שלום :)